Zwangerschapssuiker

Discussie in 'Gezondheid' gestart door NdNk, 30 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Te horen gekregen dat ik zwangerschapssuiker heb.
    Mijn waarde was ook best wel te hoog :(
    Nu zal ik doorverwezen worden naar het ziekenhuis en begint de ellende vrees ik.
    Had het niet echt verwacht en ben behoorlijk van slag.
    Opbeurende berichten heel graag :oops:
     
  2. LisbethSalander

    LisbethSalander Fanatiek lid

    1 dec 2015
    2.725
    5.363
    113
    Ik heb ook zwangerschapsdiabetes gehad. Ook mijn waardes waren te hoog maar het is me gelukt om middels aangepaste voeding ( koolhydraten beperken en beter spreiden over de dag) mijn waardes goed te houden zonder medicatie.
    Als dit je lukt sta je enkel onder begeleiding van de diabetesverpleegkundige en mag je dus gewoon thuis bevallen als je dit zou willen.

    Denk positief! Je bent al bijna 32 weken zwanger. Deze diabetes gaat dus max een week of 9 duren. ( de dag na de bevalling is het vaak weer normaal)


    ( klink nu positief naar heb ook wel een potje zitten janken toen ik de uitslag kreeg hoor, zet hem op meid, het gaat je echt lukken, dikke knuffel)
     
    NdNk vindt dit leuk.
  3. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Lief dank je wel!
    Ik let al op mijn voeding o_O Ik pak zoveel mogelijk gezonde koolhydraten en eet koolhydraatbeperkt.
    Ik ben benieuwd wat mijn dagwaardes zijn als ik zelf een dagcurve moet prikken.
    Ik hoop nog steeds dat het allemaal mee valt en ik inderdaad gewoon bij de vk mag en thuis mag bevallen. ;)
     
  4. LisbethSalander

    LisbethSalander Fanatiek lid

    1 dec 2015
    2.725
    5.363
    113
    Ik kon max 15 gram koolhydraten per maaltijd aan en 7 gram voor een tussendoortje. Dit is echt best weinig.

    In het boekje van het voedingscentrum kun je precies nakijken hoeveel koolhydraten ergens inzitten.

    Het eten was super streng maar had dus ook echt in mijn hoofd dat ik thuis wilde bevallen en kon daardoor mijn mindset goed houden.

    Overigens is het thuisbevallen pas sinds 2015 mogelijk icm diabetes. Veel ziekenhuizen zijn hier terughoudend in en io heb daar ook best voor moeten “vechten”. Geef het in ieder geval goed aan aan je verloskundige want die kan je hierbij helpen.

    En mocht het zo zijn dat voeding alleen niet voldoende is, dan is het natuurlijk super rot dat je toch naar het ziekenhuis moet en medicatie moet gebruiken. Maar ook dat doe je voor je kleine.
     
  5. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Ben je ook thuis bevallen dan?
    Op zich is het niet veel koolhydraten inderdaad wat je hebben kon.
    Maar ik heb een poosje koolhydraatarm gegeten en nu voor het avondeten doe ik dat nog steeds wel eigenlijk. Dusndan krijg je per avondmaaltijd max 10 koolhydraten binnen.
    Tussendoor walnoten of cherrytomaatjes etc. Dus dat zal wel lukken.

    Thuis bevallen is mijn verloskundige van op de hoogte. Ik ben van mijn zoontje ool thuis bevallen.

    Ik hoop maar dat het allemaal goed blijkt te zijn als ik dagvurves moet gaan prikken en het zo aan kan.
    Zo niet dan gaan we uiteraard naar het ziekenhuis. Maar dan wil ik wel echt van de hoed en de rand weten, zodat ik daar met en goed gevoel kan bevallen en uit kom ;) 1e bevalling was wat traumatisch vandaar.
     
  6. LisbethSalander

    LisbethSalander Fanatiek lid

    1 dec 2015
    2.725
    5.363
    113
    Ik ben thuis bevallen van beide kinderen.

    Hoop voor je dat je waardes onder controle blijven. Blijft puzzelen naar wat je aan kan.

    Als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel.
     
    NdNk vindt dit leuk.
  7. LLxx32

    LLxx32 Actief lid

    5 apr 2018
    427
    215
    43
    Vrouw
    Ik piekte erg hoog bij de GTT (9,0 mmol/L) maar gedurende de dag curves piek ik eigenlijk nooit tenzij ik echt chocola eet of andere suiker houdende producten (cola enz, maar dat doe ik zelden).

    Dus vooralsnog met een gezond eetpatroon geen hoge bloedsuiker waarden. Misschien dat dat in jouw geval ook zo is als je al koolhydraatarm eet.

    Ik was toen ik het hoorde best geschrokken. Maar nu ik mijn waardes over de dag zie lijkt het mee te vallen.

    Weet natuurlijk nog niet hoe dit in de rest van de zwangerschap gaat ontwikkelen.

    Ik ben benieuwd of het bij anderen later in de zwangerschap nog veranderde?
     
    NdNk vindt dit leuk.
  8. Druifje12

    Druifje12 Actief lid

    1 feb 2018
    176
    86
    28
    Vrouw
    Hier is het prima onder controle met een dieet, en daar doe ik echt niet veel anders voor dan zonder dat dieet. Op de OGTT was mijn waarde 10 na 2 uur. Maar mijn dagcurve is eigenlijk altijd prima. Ook met chocolade, een glas cola, enz. Toevallig van de week na een wit stokbroodje gezond 8,8 maar goed als dat alles is. En ik eet dus echt niet koolhydraatarm (gaven ze hier in het ziekenhuis overigens van aan dat dat echt niet de bedoeling was). Ben nu 36 weken en 4 dagen dus hier is het vrij stabiel gebleven. Ik merk wel dat mijn waardes ten opzichte van een aantal weken terug ietsje gestegen zijn, maar nog altijd binnen de grenzen.

    Ik moet in het ziekenhuis bevallen en wordt ook eerder ingeleid, maar dat ligt niet alleen aan de diabetes. Als ik deze waardes had gehad en er verder niks aan de hand was geweest had ik terug naar de vk gemogen en ook gewoon thuis mogen bevallen als ik dat had gewild.

    Ik ben er ook ontzettend van geschrokken toen ik het hoorde, maar het valt me nu allemaal reuze mee. Het is wel belangrijk om het onder controle te houden natuurlijk, baby kan anders erg groot worden en hoge suikers zijn ook slecht voor de placenta.

    Kwa eten is vooral belangrijk om te spreiden, iedere 2 uur iets. Ik at soms 4 tot 6 uur niks en dat is niet goed voor de suiker. Maar ik let bijvoorbeeld niet op grammen koolhydraten. Eet als ontbijt 3 stuks knackebrod (en ik moest het even checken) met 10 gram koolhydraten per stuk en daar piek ik dus niet op. Nooit boven de 6.4 gehad na het ontbijt.

    Ik duim voor je dat het uiteindelijk blijkt mee te vallen en dat je met wellicht wat kleine aanpassingen alles mooi onder controle kan houden!
     
  9. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Ik had dus 9.2....
    Was ook behoorlijk geschrokken. Potje grienen en chagarijnig word ik van zulke dingen. Ik lees eigenlijk zelden dat het niet onder controle te houden is met voeding.
    Ik hoop dat dit bij mij ook afdoende is.

    Fijn om jullie ervaringen te lezen. Dank!
     
  10. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Nog wel een vraagje voor jullie...hadden jullie een indicatie om de test te doen?
    Hier bijvoorbeeld sprake van groot kindje en ruim vruchtwater. Ik mocht kiezen of ik de test wou en wou het dus eigenlijk gewoon uitsluiten.

    Misschien dat dat verschil maakt?
     
  11. Druifje12

    Druifje12 Actief lid

    1 feb 2018
    176
    86
    28
    Vrouw
    Ik heb de test gedaan ivm mijn bmi. Baby is ook niet te groot, maar gewoon gemiddeld (buik 2 weken geleden op de p53) en zo ook het vruchtwater.

    Ik heb eigenlijk geen idee of dat nog verschil maakt. Ik kan me voorstellen dat als je al een groter kindje hebt, dit misschien kan komen omdat je suiker vaker te hoog is. Al was mijn uitslag bij de OGTT dus wel hoger als die van jou. Maar of dat nog verschil maakt weet ik dan ook weer niet.
     
  12. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Dank voor je reactie. Nee ik weet het dan ook noet eigenlijk.
    Nu was mijn zoontje ook best groot en geen sprake van indicatie. Hij is qua geboorte gewicht ook maar net onder een verplichte test zeg maar.
     
  13. LLxx32

    LLxx32 Actief lid

    5 apr 2018
    427
    215
    43
    Vrouw
    Per toeval kwam ik er achter dat ik een hoog suikergehalte had. (Door testje boor iets anders). Dus ter check een gtt aangevraagd. Amders was ik er niet achter gekomen. Baby is tot nu toe gemiddeld. Niet te groot ofzo.
     
  14. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Inmiddels ben ik al een kleine week verder. En al een weekje aan het prikken.
    Ik moet 4 maal daags prikken en 1x in de week 7x.
    Nu zijn mijn waardes erg mooi. Ik moet prikken na een uur.
    Nu ben ik dus wat aan het zoeken waar ik op reageer.
    Yoghurt met banaan vanmorgen, na een uur 5.8
    Gebakje, na een uur 7.0
    Bakje chips, na een uur 5.6
    Na een patatje, 4.6

    Dit zijn allemaal prima waardes..
    Ik snap er niks van :|
    Ik heb de gehele week nog niet boven de 7.8 gezeten.
    En nuchter moet ik onder de 5.3 blijven en is nu al 4 dagen 4.6/4.7...
    Betekend dit dat ik het onder 'controle' heb?

    Nog een week en dan hoop ik dat ik minder mag prikken. Ben er wel al weer klaar mee en moet nog een week o_O
     
  15. sweetdreams

    sweetdreams Fanatiek lid

    25 jan 2012
    3.497
    2.219
    113
    Dit is ook de reden dat je curves moet gaan prikken na een te hoge uitslag. De gtt is een goede manier om echte zwangerschapsdiabetes op te sporen maar voor sommige werkt het gewoon totaal niet. Het is niet echt een normale hoeveelheid suiker die je tot je neemt. Ik denk dat je er na nog een weekje zulke waardes wel mag stoppen met prikken. Misschien dat je het nog een dag in de week moet gaan doen.
     
  16. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Ja precies. Daar wil ik zelf ook wel een beetje op aan sturen.
    Ik dacht dat als je zwdb hebt, je dan ook echt niets lekkers meer kan eten. Maar mijn lichaam reageert erg goed op die dingen en heeft het prima onder controle. En het is niet zo dat ik nu elke dag gebak ga eten, maar ik hoef me dat ook niet te ontzeggen zo af en toe in het weekend ofzo.
    Tis alleen jammer dat je het stempeltje wel houd.
    De diabetesverpleegkundige zei dat zelfs als je al suikerbeperkt eet, je lichaam die klap suiker moet kunnen verwerken.
    Zij zal het wel weten uiteraard, maar ik lees ook veel dat deze test totaal niet betrouwbaar is. Plus ieder ziekenhuis lijkt andere waardes te hanteren.
    En zij zei" nee hoor dat is landelijk vastgelegd sinds 2010, dat je na een uur moet prikken en dus niet na 1,5 of 2 uur"
    Ach ja...ik hoop snel weer terug te mogen naar de verloskundige ;)
     
  17. sweetdreams

    sweetdreams Fanatiek lid

    25 jan 2012
    3.497
    2.219
    113
    Protocol is idd overal anders. Op veel plekken is het prikken na 1 uur en na 2 uur na het drankje. Bij ons is het 2 uur. Maar volgens mij als er alleen na 1 uur geprikt wordt, krijg je ook minder suiker te drinken als bij 2 uur. Ik hoorde ook dat vanaf een waarde van 7,8 er vervolgstappen werden genomen. Ik had precies 7,8 en dat was bij ons idd de grens maar dus pas van 7,9 moest je naar internist. Klein gelukje dus. Omdat ik dus wel vrij hoog zat zei de gyn wel op te letten met frisdranken en koolhydraten maar absoluut niet koolhydraatarm of -vrij te eten. Je mag best snoepen maar niet ontbijten met croissantjes, grote koek bij de koffie, witte boterhammen met hagelslag bij de lunch enz.
     
  18. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Nee ik snap het. Naja ik eet koolhydraatbeperkt.
    Maar neem dus wel een gebakje in het weekend. Een patatje en een bakje chips ;). Zolang ik niet ga pieken lijkt me dat er voor de baby niets aan de hand is.
    En ik zorg wel dat ik dus voldoende fruit en groente eet en tussen de middag brood of salade of ontbijten met yoghurt en fruit. Dat is allemaal niet zo erg en makkelijk vol te houden. Maar.oh wat heb ik zin in een kinder bueno, drop etc :rolleyes:
     

Deel Deze Pagina