Zwangerschapsvergiftiging?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Shari90, 5 jun 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Shari90

    Shari90 Actief lid

    27 jun 2017
    123
    92
    28
    Vrouw
    Hey mamas.. ik weet dat het topic wel vaker aan bod komt. Toch even wat afschrijven. Gisteren bij de gyn op 36 weken was bloeddruk verhoogd. 12 over 10 terwijl hij nog nooit boven de 11 over 6 is geweest. De dokter zei dat onderdruk niet zo belangrijk was. Maar ook spoortje eiwit in urine. Dus vrijdag naar het ZH voor monitor. Ondertussen moet ik platliggen want baby weegt nog maar 2,350kg. Dit leek me zo weinig ze zei dat alles goed was maar dat hij toch 2,500 zou moeten wegen om geboren te worden. Toch maak ik me zorgen. Vrijdag is ook nog zo lang, want zoiets kan toch snel gaan dacht ik ? iemand ervaring hiermee ? Vals alarm of toch doorgezet?

    Bedankt alvastt..
     
  2. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.747
    15.178
    113
    Wat zijn de exacte waardes van je bloeddruk? Met de waardes die jij nu noemt ben je niet in leven namelijk ;)
    Vermoed dat je 120/100 en 110/60 bedoelt?

    Ik vind een onderdruk van 100 erg hoog, zeker in combinatie met een spoortje eiwit in je urine.
     
  3. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Een bloeddruk van 120/100 waar je normaal 110/60 hebt is sterk verhoogd. Dit in combinatie met eiwit in je urine zou alle reden zijn voor verder onderzoek/doorsturen naar het ziekenhuis. Overigens vraag ik mij af hoe kundig je verloskundige daadwerkelijk is als ze beweert dat de onderdruk niet belangrijk is, die is juist het belangrijkste.

    Hier met 35 weken opgenomen met een bloeddruk van 180/110 (zat al aan de medicatie vanaf 28 weken) en inderdaad eiwitten in mijn urine. Hier is toen besloten de zwangerschap te beeindigen aangezien ik steeds zieker werd. Ze woog 2461gram bij de geboorte.
     
    nizzie86 en Sado vinden dit leuk.
  4. Shari90

    Shari90 Actief lid

    27 jun 2017
    123
    92
    28
    Vrouw
    Oei ja hier in belgie zeggen we 10 over 6 maar klopt wat jullie zeggen dus.. ja ik vond dat ook. Is trouwend mijn gyneacoloog die dat zei, geen verloskundige.. misschien toch maar vroeger langs gaan bij ziekenhuis?
     
  5. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.747
    15.178
    113
    Doen! Absoluut! Een onderdruk van 100 is niet normaal, zeker icm de eiwitten ook gewoon niet oke.
    Nu kan een bloeddruk erg fluctureren en kan ie nu inmiddels zomaar weer lager zijn maar better safe than sorry, zou het zeker nogmaals laten checken.
     
    nizzie86 vindt dit leuk.
  6. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Ja ik zou dat in jouw situatie wel doen. Ik weet niet wat het beleid in België is in dit soort situaties maar kan mij niet voorstellen dat het verstandig is om tot vrijdag te wachten. Heb je verder ook klachten? Hoofdpijn, vocht vasthouden, sterretjes zien?
     
  7. Shari90

    Shari90 Actief lid

    27 jun 2017
    123
    92
    28
    Vrouw
    Vocht in het gezicht wel.. en vingers.. maarja met het warme weer denk ik dan. En hoofdpijn is zen groot woord maar wel een drukkend gevoel en altijd warm zeg maar.. ik denk dan dat het is omdat ik er teveel mee bezig ben in men hoofd maar ga dan vanavond toch maar bellen. :(
     
  8. MariamZ

    MariamZ Niet meer actief

    Ik heb ook zwangerschapsvergifging gehad bij Mn dochter. En geloof me binnne 2 dagen was ik zoooooooooooo ziek dat Mn dochter gehaald moest worden onder algehel narcose. Ik had namelijk insulten erbij. Mijn klachten waren. Ik plaste niet meer; enorm veel vocht vast houden en ik kon ook niet meer zien er zat namelijk al Vocjt in mijn hersens. Ik heb daarna dagen in het Ic gelegen. Echt ik zou aan de bel trekken want je onderdruk is bizar hoog. Ohja trouwens. Ik moest urine opspare. Bij controle vonden ze een spoortje eiwitten maar toen ze volgende dag het lab belde had ik 3x zoveel eiwitten in Mn urine. En Mn dochter woog 2315 bij 37 weken.
     
  9. chicca

    chicca Fanatiek lid

    14 mrt 2012
    1.019
    466
    83
    Vrouw
    Ik heb bij mijn vorige zwangerschap ook vergiftiging gehad. Ik had nergens last van maar mijn bloeddruk was hoog en eiwitten in mijn urine. Na een week verslechterde het en hebben ze me ingeleid. Achteraf net op tijd want mocht bijna niet meer ingeleid worden. Uiteindelijk is hij met 37.2 geboren en woog 3015 gram. Zou zeker als het jezelf niet lekker zit gewoon bellen om het nog een X te laten checken.
     
  10. chicca

    chicca Fanatiek lid

    14 mrt 2012
    1.019
    466
    83
    Vrouw
    @Shari90 hoe is het nu? Heb je nog contact opgenomen met het ziekenhuis?
     
  11. Shari90

    Shari90 Actief lid

    27 jun 2017
    123
    92
    28
    Vrouw
    Hey dames, ja heb gisteren nog gebeld.. ze raden me aan thuis men bloeddruk zelf in de gaten te houden. En zolang hij niet stijgt en de baby goed beweegt mocht ik wachten tot vrijdag. Maar als ik niet gerust was mocht ik langskomen. Bloeddruk was wat gezakt en is niet meer gestegen sinds gisteren dus ik hou me rustig en bekijk het nog eventjes.. als het terug stijgt of baby is kalmer ga ik gewoon langs. Maar voorlopig is dat nog niet het geval..
     
  12. Mooiezomer

    Mooiezomer Fanatiek lid

    22 apr 2017
    2.048
    874
    113
    Vrouw
    Goed dat je gebeld hebt!

    Bloeddruk kan door iets kleins plotseling stijgen, dus misschien was het een piekje. Heb je een bloeddrukmeter thuis?
     
  13. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.747
    15.178
    113
    Klopt, maar dat zie je doorgaans (meer) terug in de bovendruk, niet zozeer in de onderdruk.

    Ik blijf het een vreemd advies vinden van het ziekenhuis, zeker gezien veel thuisapparatuur een onjuiste meting laat zien. Krijg je nu duidelijke instructies mee (bijv 3x p dag op gezette tijden meten) begrijp ik het nog, maar nu, nee. “Doe af en toe maar wat, hou maar in de gaten” gaat je nooit een goed beeld van je bloeddruk geven.

    Ik vind de meting ook echt te hoog. Ik word beschouwd als “chronische hypertensie patient” en slik medicatie en mijn onderdruk tikt zonder medicatie de 100 aan....

    Wat werd gezegd over de eiwitten?
     
    nizzie86 vindt dit leuk.
  14. Shari90

    Shari90 Actief lid

    27 jun 2017
    123
    92
    28
    Vrouw
    Hm ja das ook weer... :/ de eiwitten was "een spoortje" daarvoor was het steeds niets. Misschien toch gewoon gaan?
     
  15. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.747
    15.178
    113
    Je moet het zelf weten, natuurlijk.
    Mijn advies zou zijn: gaan en je bloeddruk én urine nogmaals laten controleren. Zwangerschapsvergifiting kan zeer ernstige gevolgen hebben voor zowel jou als je baby. Ik zou liever 50x onnodig aan de bel trekken dan het op die gevolgen aan laten komen.
     
    bozoe vindt dit leuk.
  16. Mooiezomer

    Mooiezomer Fanatiek lid

    22 apr 2017
    2.048
    874
    113
    Vrouw
    Oke, dat wist ik niet.

    @Shari90 Hoe is het nu met je?
     
  17. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.747
    15.178
    113
    Ben ook benieuwd @Shari90! Hoop dat het goed met je gaat!
     
  18. Fee89

    Fee89 Fanatiek lid

    23 aug 2013
    2.349
    808
    113
    Gent
    Ik had albustix gekocht (potje van 50) bij de apotheek om eiwitten op te sporen en testte elke dag eens zelf thuis om te zien of het stickje niet opeens donkerder werd, gaf gemoedsrust voor de dagen tussen afspraken door.
     
  19. chicca

    chicca Fanatiek lid

    14 mrt 2012
    1.019
    466
    83
    Vrouw
  20. Shari90

    Shari90 Actief lid

    27 jun 2017
    123
    92
    28
    Vrouw
    Hoi dames, sorry, lees het nu pas..
    Gisteren aan de monitor dus en alles was goes. Bloeddruk kwam niet boven de 11/7 en babys hartslag was perfect. Nog steeds een spoortje eiwit in urine, maar het minimum zeiden ze. Moest me geen zorgen maken. Wel heb ik een extra afspraak volgende week ook ipv binnen 2 weken pas. Er was veel harde buiken activiteit wel te zien op de monitor.. maar dat wil niets zeggen volgens hen...

    Wist niet dat je die stickjes gewoon zelf kon kopen :)
     

Deel Deze Pagina