Zwangerschapsverlof/ouderschapsverlof

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door diem, 22 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. diem

    diem Actief lid

    26 okt 2008
    203
    2
    18
    Vrouw
    Dag!

    Ik heb al ruim 10 jaar een contract van 36 uur. Na de bevalling van mijn derde eind 2015 heb ik aansluitend aan mijn bevallingsverlof 9 uur per week ouderschapsverlof opgenomen. Dit loopt af op 31-12-2017. Momenteel ben ik zwanger van de vierde en het toeval wil dat mijn zwangerschapsverlof ingaat op 02-01-2018. Klopt het dat ik tijdens mijn zwangerschaps-en bevallingsverlof een uitkering krijg gebaseerd op mijn 36 urige contract? Alvast bedankt voor jullie reactie!

    Hartelijke groet diem
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo diem,

    Gefeliciteerd met je zwangerschap!
    Je wilt graag weten of wij je zwangerschapsuitkering (WAZO) gaan baseren op 36 uur, omdat je ook ouderschapsverlof hebt opgenomen.

    Krijg je aansluitend aan het ouderschapsverlof een WAZO-uitkering?
    De WAZO-uitkering wordt gebaseerd op je dagloon. Bij het berekenen van je dagloon kijken we niet naar het ouderschapsverlof. Je dagloon berekenen wij met het loon dat je verdiende vóór het ouderschapsverlof.
    Dus als je vóór die periode 36 uur hebt gewerkt, dan kijken wij naar het dagloon dat bij die 36 uur hoort.

    Heeft je ouderschapsverlof langer dan 78 weken geduurd?
    Neem contact met ons op, want dan heeft het ouderschapsverlof mogelijk wel gevolgen voor de hoogte van je WAZO-uitkering.

    Met vriendelijke groet,

    Nelleke
    UWV Webcareteam
     
  3. diem

    diem Actief lid

    26 okt 2008
    203
    2
    18
    Vrouw
    Dag Nelleke, bedankt voor je reactie! Ik heb in de periode 1-4-2016 - 31-12-2016 12 uur ouderschapsverlof per week opgenomen. Van 1-1-2017 - 31-12-2017 neem ik 9 uur per week ouderschapsverlof op. Dit zijn dus inderdaad meer dan 78 weken aaneengesloten ouderschapsverlof.
    Hoe zou dan de berekening zijn?
    Alvast bedankt voor je reactie!

    Met vriendelijke groet,

    Diem
     
  4. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo diem,

    Begrijpelijk dat je wilt weten wat er met je WAZO-uitkering gebeurt, als je ouderschapsverlof langer dan 78 weken heeft geduurd.

    Wij hebben inzage in je persoonlijke gegevens nodig om te kijken of je ouderschapsverlof gevolgen heeft voor de hoogte van je WAZO-uitkering. En als het ouderschapsverlof invloed heeft, hoe wij dit moeten berekenen.

    Als je contact opneemt met onze klantenservice, dan helpt mijn collega je graag verder.

    Met vriendelijke groet,

    Nelleke
    UWV Webcareteam
     

Deel Deze Pagina