zware baby, gevolgen gezondheid op lange termijn?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Aag, 19 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aag

    Aag Actief lid

    31 jul 2016
    267
    97
    28
    Hallo,

    Net nog eens een check gehad, en het ziet ernaar uit dat onze baby zwaar wordt. (Niet extreem, er is ook heel veel standaardafwijking bij deze voorspellingen, bovendien zal hij waarschijnlijk ook eerder groot zijn. Maar ik verwacht me dus wel aan een baby van 4 kg).

    Maar los van mijn situatie, vroeg ik me af: zijn er gevolgen op de gezondheid op lange termijn voor de baby?
     
  2. Nescio

    Nescio Niet meer actief

    Lijkt me niet. Misschien wel als het door suikerziekte komt maar dat is een ander verhaal.
    Mijn jongste dochter was 3900 gram en ze is kerngezond gelukkig. Ze zit qua lengte en gewicht mooi in het midden.

    Mijn broer was ruim 4500 gram bij de geboorte en is nu een gezonde jongen van 25 die eerder te licht is.
     
  3. Grietjenb

    Grietjenb Niet meer actief

    Dat hoop ik niet!
    Mijn ene dochter woog bij geboorte 'slechts' 3780 gram.
    De andere zes kinderen wogen bij geboorte meer dan 4 kilo.
    Onze jongste is ruim 1,5 jaar en is nog een lekker Michelin mannetje. De rest is mooi slank.
    En de dochter die het lichtst was bij geboorte is nu in verhouding de zwaarste.
     
  4. Donutlover

    Donutlover Fanatiek lid

    1 jan 2017
    3.316
    1.730
    113
    Mijn kids waren 3100 en 3280 gram, maar waren echt mega dikkerds na een paar maanden en dat trok pas een beetje recht toen onze dochter 3 was.
    Nu is ze 4 en heeft ze een normaal postuur.

    Terwijl t kindje van mn zus 4200 gram was maar een paar maanden later en nu nog, juist heel slang is
     
  5. NSpreeuw

    NSpreeuw Actief lid

    26 apr 2017
    112
    15
    18
    Vrouw
    Hier was de jongste (nu bijna 2,5 jaar) bij de geboorte 4550 gram en eigenlijk tot het laatste groeispurtje een paar weken terug een Hollands welvaren geweest. Hij gaat nu echt duidelijk de lengte in en wordt daardoor ook slanker.
     
  6. xxmamaxx2016

    xxmamaxx2016 Niet meer actief

    Nee joh..4 kilo is prima, of het moet door suikerziekte komen zoals hierboven ook al gezegd werd. Mijn zoontje woog 4236 gram bij de geboorte.. uiteindelijk overleden maar t was een bink van een mannetje.

    2e woog 2970 gram maar is met 36 weken geboren :)
     
  7. Lamode

    Lamode Bekend lid

    19 feb 2014
    796
    183
    43
    Vrouw
    Ik zou me er niet te druk om maken.
    Beide van mijn kinderen zijn geboren met +4 kilo en beide is het weer bijgetrokken.

    Mijn zoontje zodra hij ging lopen en rennen en groeispurt had gemaakt, lag hij weet prima op de curve.
    Mijn dochtertje is het bijgetrokken rond 3 jaar, ook zij is prima binnen de lijntjes.

    Ik ben het eens met de andere dames die zeiden dat het een ander verhaal is als je kind door suikerziekte zo zwaar is natuurlijk, maar dat lees ik hier niet terug.
     
  8. Meisje93

    Meisje93 VIP lid

    21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    dochter was bij geboorte 4100gr.
    kerngezond en nu een lange slanke meid.
     
  9. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Mijn kind was 4050gram bij 37+1 (en WEL uit een diabetes-moeder).
    Hij was niet DIK maar GROOT. Geen chubby baby gehad.
    Het is nu een slank ventje van bijna 2.
    En behalve meer kans op type 2 diabetes bij volwassenheid (waar ik overigens type1 heb), zijn er geen nadelen aan een groot kind (in mijn specifieke geval).

    ik was overigens zelf ook 4kilo bij 40+3 weken en tot mijn 26e kerngezond (daarna type1 gekregen maar dat heeft niets met zware kinderen te maken)

    Op de korte termijn heb je met grotere baby's (volgens mijn zkh geschat op meer dan 4500gram) meer kans dat ze er niet door komen bij de bevalling en dan iets breken bij de bevalling (sleutelbeentje?)
     
  10. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik vind een baby van rond de 4 kg niet echt speciaal groot. Heeft een beetje met onze familie te maken. Onze jongste was nèt geen 4 kg en dat vonden we maar een kleintje. De oudste zat er met 4170 gram net boven en die vonden we ook al niet bijzonder zwaar. Ik was 9 pond en mijn broer 10,5 pond, om maar te vergelijken. Ook neven en nichten van mij en de meeste van hun kinderen, zaten allemaal rond of (ruim) boven de 8 pond bij de geboorte.
    Bij mij is het dus andersom dan bij jou, als ik op kraamvisite ga en ik zie daar een baby'tje van rond de 3 kg dan vraag ik me haast af of dat wel gezond is ;)

    Waar ik maar mee wil zeggen: als je gewend bent aan baby's die een stuk lichter zijn, dan lijkt een baby van 4 kg heel bijzonder. Maar als je gewend bent aan baby's van minimaal 4 kg, dan lijken baby's die lichter zijn juist erg klein en fragiel. En dat is natuurlijk allebei niet waar. Het is allebei gewoon normaal.

    Er zullen vast zware baby's zijn die later gezondheidsproblemen hebben. Net zoals er lichte baby's zijn die later gezondheidsproblemen hebben. Er zijn nu eenmaal mensen met problemen in de gezondheid. Maar in het overgrote merendeel van de gevallen zal dat echt niks te maken hebben met het gewicht als baby.

    Bij de oudste heb ik bij elk bezoek van het cb te horen gekregen dat hij groot en zwaar is voor zijn leeftijd. Het eerste half jaar konden ze op zijn voeding niks aanmerken, wan thij kreeg volledig borstvoeding. Daarna kreeg ik steeds het advies om geen vruchtensap en koekjes e.d. te geven. Dat kreeg hij sowieso al niet, maar dat werd niet helemaal geloofd denk ik. Want ja, stevige baby. Vanaf het moment dat ze officieel mochten gaan zeggen dat hij te zwaar was, zeiden ze dat. Ik heb me er nooit veel van aangetrokken. Ik wist dat hij gezond te eten kreeg, dat hij vanaf zijn geboorte al fors was en dat het later bijtrekt. En dat was ook zo. Vanaf eenmaal of vier waren zijn lengte en gewicht mooi in verhouding.

    Overigens werd dus drie jaar later zijnbroertje geboren. Die wel een gemiddeld gewicht had. Die kreeg het zelfde voedingspatroon als zijn grote broer. Nooit commentaar op gehad. Ja, toen ze zeiden dat vruchtensap in een fles slecht is voor de tandjes vertelde ik dat hij uit een beker dronk en nooit vruchtensap kreeg. Reactie was dat af en toe geen kwaad kon. En een koekje op zijn tijd mag ook best.

    Overigens is die broer van mij die dus meer dan 5 kg woog, uitgegroeid tot een reus van bijna 2 meter. In de puberteit was het net zo spijker, zo lang en dun. Nu als 30-er is het gewoon een lange man met een gezind gewicht en normaal postuur. Ik was 4,5 kg als baby en ben wat kanger dan gemiddeld, maar niet uitzonderlijk lang. En ik heb een gezond gewicht en word vaak slank genoemd. Dus ook op de lange termijn, maak ik me geen zorgen over onze 'zware' zoon.
     
  11. blessings

    blessings Fanatiek lid

    7 dec 2015
    1.079
    1.538
    113
    Vrouw
    Mijn zoontje is geboren met 9 pond. Tijdens de echo's werd al gezien dat het een flinkerd was, dus ik moest getest worden op diabetes (had/heb ik niet). Na de bevalling moest mijn zoontje vanwege zijn gewicht wel een dag in het ziekenhuis blijven en moest om de paar uur geprikt worden (suikertest ofzo?) Ik had daar nog nooit van gehoord, dus dat is wel iets wat misschien handig is om in je achterhoofd te houden. Dat je niet teleurgesteld wordt dat je niet meteen naar huis mag met je baby. Maar volgens mij is dat pas vanaf 9 pond, dus dan zit jouw baby nog in de "veilige zone" ;)
     
  12. Alayna

    Alayna Actief lid

    25 jun 2017
    146
    37
    28
    Vrouw
    Vlaanderen
    Mijn zusje had hetzelfde. Haar dochter woog ook 9 pond en moest ook blijven om te prikken voor suiker. Ze is nu 2.5 jaar en is zelfs onder extra controle bij het cb omdat ze te klein en te mager is! (En niet door ondervoeding, dat kind eet de oren van je lijf ;) )
     
  13. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    de verwachting was dat mijn suikerbaby 3 dagen moest blijven voor controle enzo. Hij mocht na 12u naar huis en dat was een meevaller waar ik dan weer niet op gerekend had ;) maar hou er idd rekening mee dat het altijd kan gebeuren dat het kindje (en jij dus ook) nog even moeten blijven ter controle
     
  14. Belle22

    Belle22 Bekend lid

    22 jan 2015
    653
    210
    43
    Vrouw
    Hier eentje in de familie die 4990gram was, en hij zit nu hier bij ons thuis op de bank; slanke gezonde jongen geworden:D
     
  15. zeilbootje

    zeilbootje Fanatiek lid

    15 jan 2014
    2.643
    1.285
    113
    Onze tweede was net geen 4,5kg bij z'n geboorte. Maar ook erg lang, maat 56 zat al direct strak. Nu zit hij nog steeds bovenaan in de groeicurve, maar wel in een keurige lengte-gewicht verhouding.

    Mijn ervaring is dus dat gewicht op zich niks zegt. Het gaat om de verhouding met de lengte.
     
  16. Zonnebloem92

    Zonnebloem92 VIP lid

    4 dec 2012
    10.846
    4.212
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Heb jij 7 kinderen:eek:?

    @TS: Zou me niet zo druk maken, onze dochter zou ook een dikkertje zijn... uiteindelijk bij 38 weken geboren met 3860 gram en nu eerder te licht dan aan de zware kant.
    Zo had ik ook een vriendin die werd ingeleid bij 37 weken omdat haar baby toen al ruim 4 kg zou zijn, uiteindelijk was hij maar 3020 gram. Het is een voorspelling en ook al is jouw ukkie bij de geboorte wel over de 4kg wil dat niet zeggen dat hij/zij flink blijft, er kan nog zoveel veranderen.
     
  17. Grietjenb

    Grietjenb Niet meer actief

    Yep:)
     
  18. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.641
    3.768
    113
    Het zegt helemaal niets. Sowieso is het nu een schatting, die van mij week 700 gram af van de schatting bij de geboorte en was dysmatuur maar helemaal gezond. En nu altijd: wat is hij groot!! Veel mensen schatten hem tegen de 3 jaar terwijl hij nog 2 moet worden. Babyvet heeft hij alleen nooit gehad :).
     
  19. Aaf88

    Aaf88 Bekend lid

    26 okt 2012
    596
    279
    63
    Qua gewicht op latere leeftijd zegt het niets, aan mijn vaders kant allemaal grote baby's (zelfs 11 pond!) en zijn nu allemaal slank. Ik was 8.5 pond en zit nu altijd tegen ondergewicht aan. Ik maak ook grote baby's die de eerste maanden heel veel aankomen en daarna trekt het bij haha.
     
  20. CoffeeJunkie

    CoffeeJunkie Fanatiek lid

    25 jan 2012
    1.563
    431
    83
    Noord-Holland
    Onze zoon was een zogeheten 'macrosomen' baby. De gynaecoloog vertelde ons nog dat hij altijd liever baby's met genoeg reserve's ziet dan kindjes met een lager geboortegewicht ivm sterkte.
    Tot zijn kleutertijd heeft hij eruit gezien als Hollands welvaren, maar inmiddels is hij een super slanke, potige jongen met gezonde eetlust. Ik voorzie totaal geen problemen.
     

Deel Deze Pagina