Zwemdiploma a

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Zomer15, 25 nov 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zomer15

    Zomer15 Actief lid

    18 mei 2015
    257
    0
    16
    Hallo

    Hoe oud waren jullie kids toen ze op zwemles zaten. Hoelang hebben ze er over gedaan?
    Vonden ze de concentratie en het aanleren van de zwemslagen moeilijk.

    Groetjes
     
  2. MaMa

    MaMa Fanatiek lid

    21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    Ik heb hem met 4,5 aangemeld er is een half jaar wachttijd
    Starten met 5 lijkt me het beste
     
  3. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.815
    1.271
    113
    Wij waren begonnen met 4, maar bij een zwemschool die bijna een uur lesgaf in een te grote groep. Daar zijn we heel snel mee gestopt. Toen meer tegen 5 begonnen bij een andere zwemschool die lessen van een half uur deed in kleine groepjes met 2 docenten in het water. Dat ging veel beter. Ze werden constant bij de les gehouden. En een half uurtje was heel goed vol te houden.
     
  4. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb al vaker gehoord van zowel kinderfysiotherapeuten als motorische remedial teachers, dat 4 of 5 jaar gewoon erg vroeg is. Gelet op de motorische ontwikkeling. Zij adviseren vaak 6 of 7 jaar. Nu vind ik dat weer wat laat, vooral uit sociaal oogpunt omdat de meeste kinderen veel vroeger beginnen.

    Onze oudste was nog niet watervrij toen hij 4 - 5 jaar oud was. We zijn dus eerst zelf als gezin vaker gaan zwemmen. Hij was 5,5 toen hij begon met zwemles. Kleine groepjes, twee begeleiders in 1 bad en een half uur zwemles. En in een kleiner badje. Dat bevalt prima voor A.

    Hij is nu zo'n beetje klaar om op te gaan, het is wachten op de volgende examenronde. Nadat hij A heeft gehaald, denk ik dat wel wel naar een andere zwemschool gaan waar ze langer les geven (drie kwartier tot een uur) en een groter bad (25 m) ter beschikking hebben. Bij A zit de basis erin, hij heeft er zelf meer vertrouwen in nu. Voor B en C vind ik het belangrijk dat ook zijn kracht en uithoudingsvermogen toenemen. Dan lijkt een groot bad en langer les me juist beter.
     
  5. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Hier zijn ze allebei met vier jaar gestart (oudste was eigenlijk nog 3, werd de dag erna 4, jongste was net een maandje 4). In een groep van max. 10 kinderen (in principe, een heel enkele keer 12) met een juf of meester. Ze zwommen een keer in de week drie kwartier. Concentratie ed was hier bij beiden geen probleem. De oudste had na 16 maanden A, de jongste na 15 maanden.
     
  6. dina88

    dina88 Fanatiek lid

    7 nov 2008
    2.356
    235
    63
    Vrouw
    Arnhem
    hier begonnen met 5jaar en 3 maand en is nog bezig na 1,5jaar, maar bij hem is concentratie echt een probleem, als hij z'n concentratie erbij kan houden zal het sneller gaan (hij heeft ADHD en net begonnen met medicatie)
     
  7. Wen86

    Wen86 Fanatiek lid

    12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Met 4,5.
    Hij is begonnen in augustus en zit nu in badje 3 en kan ieder moment naar badje 4 gaan (ze hebben er 5)
     
  8. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.406
    23.916
    113
    Mijn oudste dochter was 7 en middelste was 5. Ze startten tegelijk. Mijn oudste was met alles motorisch zeer traag, dus eerder zwemmen was geen goede optie. Zij vloog door de badjes heen en had met een half jaar haar A-diploma. De middelste deed iets minder dan een jaar erover. Zij was motorisch altijd veel sneller, maar ook twee jaar jonger dan haar zus, dus dat ging echt prima zo.
    Jongste dochter was 5 en kon het op die leeftijd ook goed aan. Ze bleef wat lang in badje 2, omdat ze daar nog kon gaan staan en bij afleiding deed ze dat ook snel (heeft adhd) Ik heb dat zo gelaten, kwam allemaal vanzelf goed. Ze had met iets meer dan een jaar haar A-diploma.
     
  9. Bubbel

    Bubbel Niet meer actief

    Onze oudste is begonnen met 4 jaar en 2 maanden en had na 1 jaar en 9 maanden haar a diploma. De zwemslagen had ze zo door, maar ze was erg mager en het kostte haar erg veel moeite om zoveel baantjes te zwemmen.
    Met onze jongste zijn we wat later begonnen (bijna 5). Ze is motorisch wat langzamer dan de oudste. Maar ze blijkt juist een hele goede zwemster. Ik verwacht dat ze voor de zomervakantie haar diploma heeft. Dan is ze 13 maanden bezig.
    Ze hebben allebei 45 minuten les (gehad). De oudste het eerste jaar een half uur. En ze waren beide al watervrij.
     
  10. cactusje

    cactusje VIP lid

    12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Mijn oudste was 5 toen ze op zwemles ging. Ze heeft het in een krap jaar gehaald. 2x per week een half uurtje zwemles.
     
  11. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.135
    7.724
    113
    Gelderland
    Mijn oudste met 4,5 en heeft 2 jaar over a en b gedaan. Mijn jongste met 5 jaar en een paar maanden gestart en zit nu bijna tegen afzwemmen voor a aan dus nog geen jaar. Beiden waren al helemaal watervrij.
     
  12. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    De oudste 2 gestart met 5.5. Oudste heeft er ruim 2 jaar over gedaan, de middelste 16 maanden.
    De jongste is begonnen met 4.5
     
  13. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.047
    3.479
    113
    Hier mogen ze starten met 4,5 maar ze adviseren minimaal 5 jaar en liever nog iets ouder vanwege kracht en concentratie.
    Mijn dochter is nu 5,5 en ruim 2 maanden bezig. Ze zwemt eerst een half uur per week met 6 kinderen, waarschijnlijk mag ze in januari naar het volgende niveau, dan moet ze 1x per week een uur zwemmen en in de laatste fase tot het diploma is het 2x per week een half uur. Voor B blijven ze dan in die laatste groep.

    Eerder starten was hier niet verstandig geweest, ze zit nu in groep 2 en is ook goed gewend aan het schoolritme en doet het zwemmen er prima bij. Als ze straks een uur moet is het even kjken hoe het gaat qua concentratie en ook omdat het wat later op de dag is, we zijn dan pas rond half 7 thuis. Maar wellicht ook een kwestie van wennen.
    De jongste is net 3 dus duurt nog even, denk dat we hem over 2 jaar in januari laten starten, dan is hij ook ruim 5.
     
  14. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Twee kinderen gestart met ruim 3 jaar, met 5,5 jaar had de oudste C, de jongste zwemt morgenn af voor C en dan is hij bijna 6 jaar oud.
     
  15. Mama&Go

    Mama&Go Actief lid

    5 mei 2017
    305
    107
    43
    Vrouw
    Dochter met net 5,5 jaar, was ook de minimum leeftijd bij de spoedcursus je zwemdiploma in 4 weken. Ze had de pech dat de rest veel ouder waren tussen de 8 en de 12, ze had minder kracht natuurlijk en een stuk kleiner, minimeisje. Ze zwommen elke dag 4 uur, eerste week was 2 uur dat was in de laatste schoolweek. Dochter haalde het niet en heeft van september tot half november nog 2x per week groepsles gehad 45 minuten en 1x per week privéles 30 minuten. Dus in 5 maanden haar A. Met 9 mnd haar B, zat de kerstvakantie tussen en daarom miste ze een afzwemmiment. C niet meer gedaan.

    Zoon met. Net 5 begonnen, hij is een jonge leerling en ging met net 6 naartoe gr3. Ik wilde dat hij in gr3 klaar was. Hij deed ook een spoedcursus 2 uur zwemmen op vrijdagmiddag. Hij had na 9 mnd zijn A met de hele groep samen afgezwommen. 8 weken later zijn B, ook weer met de groep. En C binnen een jaar, daar zat 8 weken vakantie tussen.
     
  16. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Dat klopt 6 a 7 jaar is de beste leeftijd, gaat het ook het snelst.
     
  17. Jenala

    Jenala Fanatiek lid

    16 apr 2010
    1.906
    60
    48
    Mijn dochter is vorig jaar september begonnen, ze was toen ruim 5,5. Ze is nu nog steeds bezig voor haar A, ik verwacht dat dat nog wel een half jaartje duurt.
    Zij is motorisch niet zo heel sterk, dus ze heeft haar tijd nodig. Gelukkig vindt ze het zwemmen wel erg leuk.
     
  18. Bubbel

    Bubbel Niet meer actief

    Dat lijkt me ook logisch. Toch gaat mijn voorkeur er naar uit dat mijn kinderen hun zwemdiploma rond hun zesde verjaardag binnen hebben. Dus dan zul je eerder moeten beginnen (en dus langer bezig zijn).
     
  19. Ahava

    Ahava Fanatiek lid

    27 mei 2011
    1.138
    201
    63
    De oudste met 5 jaar en 4 maanden, in 13 maanden A.
    De middelste met 5 jaar en 8 maanden, nu 14 maanden bezig voor A, zit in badje 4 (0-1-2-3-4).
    De jongste met 4 jaar en 5 maanden, nu 2 maanden bezig voor A, zit nu in het badje 1 (0-1-2-3-4).
     
  20. tassie1980

    tassie1980 Actief lid

    1 jul 2011
    464
    48
    28
    beilen
    Onze zoon was 4 jaar en 9 maanden toen hij begon.8.5 maand later had hij A B Cnooit verwacht.Mika bleek een goed drijfvermogen te hebben en een mooie zwemslag wat blijkbaar minder kracht kost..we zwemmen nu nog wel 1 x p.w om het bij te houden.Mika is ook gevraagd voor wedstrijdzwemmen,heeft hij geen zin in denkt dat hij weer op les moet Mika zwom 2 x p.w 45 minuten.
     

Deel Deze Pagina