Zwemmen

Discussie in 'Gezondheid' gestart door PetiteBelge, 15 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. PetiteBelge

    PetiteBelge Actief lid

    27 okt 2017
    354
    152
    43
    Vrouw
    Heee ladies,

    Nu de misselijkheid volledig voorbij is, kreeg ik terug zin om te gaan sporten. Ik heb vroeger nog gezwommen en besloot om vandaag eens naar het zwembad te trekken.
    Ik heb er enorm van genoten en vond het lekker ontspannend.
    Na een paar baantjes, kreeg ik wel een soort drukkend gevoel onderin mijn buik (beetje zoals wanneer je naar het groot toilet moet, maar niet onmiddellijk kan gaan).
    Weet iemand hoe dit zou kunnen komen? En is het een goed idee om regelmatig te zwemmen als dit gevoel aanhoudt? Na het zwemmen trouwens geen last meer gehad!
    Zou er graag een wekelijkse gewoonte van maken, maar wil zeker zijn dat het toch geen kwaad kan.
    Iemand ervaring? :)

    Groetjes,
    PetiteBelge
     
  2. ConflictDiamond

    ConflictDiamond Bekend lid

    31 aug 2016
    516
    671
    93
    Lekker! Ik heb ook enorm veel zin om te gaan zwemmen binnenkort, als de misselijkheid een beetje voorbij is inderdaad. Ze hebben bij ons in het zwembad ook zwangerschapszwemmen, dus denk dat ik daar aan mee wil gaan doen straks. Goed voor de spieren en niet belastend dus kan me niet voorstellen dat het kwaad kan :)

    Ben wel benieuwd of er nog mensen met tips of ervaringen zijn dus ik lees even mee.
     
    PetiteBelge vindt dit leuk.
  3. kleinepien

    kleinepien Fanatiek lid

    1 mrt 2013
    1.363
    1.416
    113
    Vrouw
    Oost-Groningen
    Gewoon baantjes zwemmen kan heel goed! Op aanraden van de fysio begin ik daar ook weer mee vanavond.
    Ik ga echter ook vaak vrijzwemmen met dochter, en dan moet je echt opletten dat je geen trap in je buik krijgt van stuiterende kinderen om je heen.

    Verder weinig om echt rekening mee te houden. Luisteren naar je lijf. Verder lekker genieten!
     
    PetiteBelge vindt dit leuk.
  4. Paris91

    Paris91 Fanatiek lid

    22 jul 2017
    1.345
    1.249
    113
    Vrouw
    Ik zwem vanwege de bekkenpijn, en mocht van de fysio en badmeester niet de schoolslag doen, qua beweging met de benen. Dus met de benen alleen trappelen, anders is het te belastend voor je bekken.
     
  5. Roty

    Roty Actief lid

    22 apr 2015
    449
    74
    28
    Misschien harde buiken door de inspanning?
     
  6. PetiteBelge

    PetiteBelge Actief lid

    27 okt 2017
    354
    152
    43
    Vrouw
    Oh, voorlopig nog geen last van mijn bekken, maar zal ik aan denken!
    Helpt het jou wat om de pijn te verlichten?
     
  7. PetiteBelge

    PetiteBelge Actief lid

    27 okt 2017
    354
    152
    43
    Vrouw
    Zou het dit kunnen zijn? Ben fysiek wel wat gewend, dus bij rustig baantjes zwemmen heb ik niet het gevoel dat dit echt een inspanning is... Vanwege de misselijkheid in het begin, heb ik natuurlijk wel een aantal weken helemaal niets van sport meer gedaan...
     
  8. Rosje83

    Rosje83 Fanatiek lid

    17 jul 2017
    1.908
    1.757
    113
    Vrouw
    Ik zwem iedere week zo'n 2-3 keer 1000 meter borstcrawl en zwemmen op zich kan echt absoluut geen kwaad (tenzij bijv. bekkenpijn etc.)!

    Dat gezegd hebbende is dat gevoel inderdaad niet fijn maar ik zou het zwemmen niet meteen helemaal afschrijven. :) Misschien dat de kleine net even lekker beweeglijk was omdat hij/zij het juist heerlijk vond in het water, of omdat je heel nodig moest plassen (heb ik ook wel eens, even naar de wc lucht dan erg op) :p Gewoon nog een keer proberen en als het dan weer is misschien ook even info inwinnen bij de vk wat het zou kunnen zijn. :thumup:
     
    PetiteBelge vindt dit leuk.
  9. PetiteBelge

    PetiteBelge Actief lid

    27 okt 2017
    354
    152
    43
    Vrouw
    @Rosje83 bedankt voor je reactie!
    Ik ga het deze week sowieso nog eens proberen. Moest vandaag op controle bij de gyn en die zei dat ik mag zwemmen tot op het einde, dat het zelfs heel goed is. Ze heeft wel niet echt gezegd waarvan de druk in mijn buik afkomstig zou kunnen zijn, maar moet er mij duidelijk geen zorgen in maken :thumup:
    Ben vlak voor het zwemmen nog gaan plassen, dus dat zal het denk ik niet geweest zijn :p
     
  10. Rosje83

    Rosje83 Fanatiek lid

    17 jul 2017
    1.908
    1.757
    113
    Vrouw
    Ben benieuwd en hoop dat je er dan minder last van hebt :) Zwem je borstcrawl of anders?
    Bij borstcrawl zou je bijvoorbeeld kunnen zwemmen met een poolbuoy, dan is het toch iets minder inspanning..

    Ik zwem zelf ook bijv. 10x 100 meter met poolbuoy, niet teveel achter elkaar dus met lekker rust ertussen. :rolleyes:
     
  11. PetiteBelge

    PetiteBelge Actief lid

    27 okt 2017
    354
    152
    43
    Vrouw
    Vooral schoolslag eigenlijk, vind ik het meest ontspannend :o:
    Mijn zwembril was stuk gegaan, dus moest grotendeels met men hoofd boven water blijven, beetje zoals de oudjes :roflmao: eerst zorgen voor een nieuwe.
    Wauw, je zwemt goeie afstanden!
     
  12. Rosje83

    Rosje83 Fanatiek lid

    17 jul 2017
    1.908
    1.757
    113
    Vrouw
    Jaaa prima toch! Maar dan ligt het denk ik aan het strekken ofzo, omdat je dan natuurlijk je buik nog strakker zet door je hoofd boven water te houden en je jezelf verder uitstrekt :D

    En hallo, je zwemt zelf altijd 2000m, dat vind ik met schoolslag knapper dan borstcrawlend hoor, dat hou ik nl. echt niet vol :p
     
  13. beebj

    beebj Niet meer actief

    Ik zit al 21jaar bij een sport / zwemvereniging op wedstrijd niveau & zwem nu nog steeds 1x per week de training mee, wel op m’n eigen tempo. Je voelt het vanzelf als iets te zwaar wordt en dan is het een kwestie om van slag te switchen. Zo zwem ik bv. borstcrawl het minst. Schoolslag beperkt ivm bekkeninstabiliteit. Vlinderslag en rugslag gaan perfect. Zwemmen kun je prima blijven doen tot het eind. Maar soepel, liefst zonder kracht en je buik ontlasten. Zo kon ik bij dochter op ‘t eind geen keerpunten meer voor elkaar krijgen.

    Schoolslag met mate kan geen kwaad @Paris91 . Maar idd niet te veel; het is aanvoelen wat voor jou lukt. Je bekken wordt steeds weker naar je bevalling toe, daarom is het wel opletten er mee.

    Starten vanaf de kant op het startblok wordt geadviseerd dat niet meer te doen.
     
  14. Rosje83

    Rosje83 Fanatiek lid

    17 jul 2017
    1.908
    1.757
    113
    Vrouw
    @beebj Mag ik vragen waarom zo weinig mogelijk borstcrawl zwemt? :rolleyes: Ik vind het juist wel prettig (wel met poolboy) omdat ik dan voor m'n gevoel het rechtst lig.

    Nou zal jij ongetwijfeld 10x betere techniek hebben dus misschien dat dat het verschil maakt?
    Ik heb alleen een beetje techniek voor borstcrawl, schoolslag krijg ik last van m'n rug en de rest verzuip ik na een half baantje :D
     
  15. Rosje83

    Rosje83 Fanatiek lid

    17 jul 2017
    1.908
    1.757
    113
    Vrouw
    @PetiteBelge Ik vroeg me van de week toen ik lag te spartelen in het water nog af of je het nog had geprobeerd :D
     
  16. beebj

    beebj Niet meer actief

    Omdat ik bij te veel borstcrawl veel druk aan m’n buik ervaar @Rosje83 . Ken je dat gevoel ‘de milt hebben‘? Dat voel ik dan continue aan beide zijden net onder m’n buik. Dus ontlast ik m’n buik niet mee, plus gaat op den duur echt pijn doen.

    Last van je rug bij schoolslag is idd een techniek puntje, maar kan ik je vanaf hier niet bij helpen vrees ik:roflmao::roflmao::p

    Ik ga vanavond weer! Had gisteren echt een slechte dag:( dus doorgeschoven naar vanavond.
     
  17. PetiteBelge

    PetiteBelge Actief lid

    27 okt 2017
    354
    152
    43
    Vrouw
    @Rosje83 , neen ben er helaas niet geraakt deze week wegens drukte op het werk...
    Morgen ook nog werken, dus zondag nog een poging wagen!
    Vandaag wel veel last van de rug, hopelijk helpt het zwemmen een beetje!
     

Deel Deze Pagina