Zwangerschap

Afvallen tijdens de zwangerschap

Afvallen tijdens de zwangerschap
Afvallen tijdens de zwangerschap
Tijdens je zwangerschap verandert je lichaam. Zo zorgen je zwangerschapshormonen ervoor dat je lichaam zich helemaal aanpast aan de komst van de nieuwe inwoner. Je heupen worden breder en je lichaam probeert extra vet te verzamelen om extra weerstand op te bouwen. Een natuurlijk proces, waarin je niet zomaar in moet grijpen.

Extra gewicht zwangerschap

Veranderingen aan je lichaam zijn niet altijd even makkelijk te accepteren. Zeker als je voor je zwangerschap al veel bezig was met je figuur. Je kunt daardoor al snel het idee krijgen dat je te dik wordt. Tijdens de zwangerschap komt een vrouw gemiddeld zo’n 12,5 kilo aan. Dit gewicht kan sterk per persoon verschillen. Deze extra kilo’s bestaan uit de baby zelf, de placenta en vliezen, het vruchtwater, de baarmoeder, de vergrote borsten, extra bloed en vastgehouden vocht (van de moeder). Slechts een klein deel van deze extra kilo’s bestaat uit vettoename.

Afvallen tijdens zwangerschap

Afvallen tijdens de zwangerschap wordt sterk afgeraden. Jij en je kindje lopen dan namelijk het risico op tekorten aan belangrijke voedingsstoffen. Tijdens de eerste weken van de zwangerschap (tussen de 3e en 12e week) vindt de aanleg van de belangrijkste organen van de baby plaats. Goede voeding zorgt er onder meer voor dat deze zich goed ontwikkelen.

Gevolgen slechte voedselinname

Uit onderzoek is gebleken dat een kind in de buik van een gezonde moeder minder kans heeft op gezondheidsproblemen dan een kind in de buik van een moeder die ongezond eet of last heeft van gezondheidsproblemen. Zo hebben de kinderen van vrouwen die tijdens de zwangerschap diëten meer kans op obesitas (overgewicht) en diabetes (suikerziekte). Dit heeft te maken met een verstoring in het hersengebied dat de voedselopname en het glucosegehalte regelt.

Uitgebalanceerd voedingspatroon

Het is heel normaal dat je aankomt tijdens een zwangerschap. Wel kun je door een uitgebalanceerd voedingspatroon voorkomen dat je té dik wordt. Juist tijdens de eerste maanden van je zwangerschap kun je een enorme behoefte aan eten voelen. Het is belangrijk om niet onbegrensd aan die behoefte toe te geven, maar gezond en gevarieerd te blijven eten. Daarnaast hoef je tijdens je zwangerschap niet voor twee te eten. Je hebt dan extra energie nodig voor je kindje, maar je beweegt vaak ook minder. Een goed inzicht in je eigen voedingsbehoefte is daarom belangrijk.

Wat mag je eten?

Als je zwanger bent, moet je ongeveer 300 calorieën meer per dag tot je nemen, dan dat je gewend was voor de zwangerschap. Het makkelijkste is om naar je lichaam te luisteren als je hongerig bent. Eet voldoende brood, aardappelen, groente, fruit, melk of melkproducten, kaas, vlees, vis, kip en boter. Drink daarnaast minstens 1,5 liter vocht per dag. Tegen de tijd dat je 4 maanden zwanger bent, heb je dagelijks ongeveer 1500 milligram calcium nodig, zowel voor je eigen botten alsook voor de ontwikkeling van je baby. Calcium is iets wat in veel diëten ontbreekt. Calcium zit bijvoorbeeld in melk, kaas en noten.