Zwangerschap

Gewichtstoename tijdens de zwangerschap

Gewichtstoename tijdens de zwangerschap
Gewichtstoename tijdens de zwangerschap
Zwanger worden is natuurlijk bijzonder. Je stelt je er daarom helemaal op in dat er van alles verandert in je lijf. Maar er zijn van die dingen, die je het liefst zoveel mogelijk onder controle wilt houden; zoals de toename van je gewicht.

Aankomen tijdens de zwangerschap is niet meer dan normaal. Je kindje, het vruchtwater en de placenta wegen immers behoorlijk wat en dat zul je dan ook terugzien in je gewicht. Daarnaast hebben je hormonen ook invloed op je spijsvertering en daarmee op je gewicht. Ook je borsten zullen groter worden, nu ze zich voorbereiden op een periode van borstvoeding.

Wat is ‘normale’ gewichtstoename?


Hoeveel kilo je aankomt in de zwangerschap, verschilt sterk per vrouw. Om je een beetje een beeld te geven waar die toegenomen kilo’s nou vandaan komen, hebben we hieronder een klein overzichtje gemaakt.

Waar komen die extra kilo’s eigenlijk vandaan?
Je kindje: 3,5 kilo
Baarmoeder: 900 gram
Placenta: 650 gram
Vruchtwater: 800 gram
Vet, om een reserve te hebben voor tijdens de borstvoeding: 3,5 kilo
Bloed, voor goede doorbloeding van placenta: 1,5 kilo
Borsten, ter voorbereiding op borstvoeding: 400 gram
Borstklieren: 400 gram
Lichaamsvocht: 1,5 kilo

De gewichtstoename van een vrouw tijdens de zwangerschap schommelt zo tussen de 8 en 25 kilo. Gemiddeld is dat ongeveer tussen de 12 en 15 kilo extra gewicht per zwangerschap. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat meer of minder gewichtstoename betekent dat het niet goed gaat met je kindje. Iedere vrouw is verschillend, en zal daarom ook verschillend reageren op een zwangerschap.

Borstvoeding

Het is overigens ook normaal dat je een paar extra kilo’s aankomt als reserve, voor de tijd dat je borstvoeding geeft. Deze periode vergt altijd veel van je lichaam, omdat je niet alleen druk bent met je kindje, maar je lichaam ook nog eens gezonde en vettige melk moet aanmaken om je kindje goed te laten groeien. Na de bevalling verlies je van al het aangekomen gewicht ongeveer 5 kilo en in de kraamperiode vaak nog zo’n 4 kilo. De overgebleven kilo’s vormen de vetreserves voor de tijd dat je borstvoeding geeft.

Ga niet lijnen!

Tijdens een zwangerschap kom je aan. Dat is nu eenmaal een feit. Laat je daarom niet gek maken door de weegschaal. Tijdens deze periode is het vooral belangrijk dat je gezonde voeding eet. Dat is zowel voor jou als voor je kindje van levensbelang. Lijnen is uit de boze. Wanneer je daaraan begint, kun je voedingstekorten oplopen, iets wat er schadelijk kan zijn voor jou en voor je kindje. Natuurlijk is het wel goed om je gewichtstoename onder controle te houden. Daarom is het vanaf het begin van je zwangerschap belangrijk dat je gezond blijft eten. Dit betekent in de praktijk dat je je gewoon moet houden aan de schijf van vijf. Zorg voor voldoende vezels (volkorenproducten, groenten, fruit en peulvruchten) eiwitten, koolhydraten en vetzuren en drink voldoende. Daarnaast is het belangrijk dat je foliumzuur en vitamine D slikt. Deze stoffen heeft je lichaam extra hard nodig tijdens de zwangerschap. Pas op dat je niet te veel ongezonde tussendoortjes gaat eten. Je kunt best af en toe iets lekkers eten, maar houd het binnen de perken! Blijf bovendien voldoende in beweging. Trek er, zo mogelijk, elke dag een half uurtje op uit voor een lekkere wandeling of fietstocht. Dit houdt je hoofd lekker fris en zorgt bovendien voor een optimale spijsvertering.

Afvallen na de zwangerschap

Als je eenmaal bevallen bent, kun je weer voorzichtig aan je gewicht gaan werken. Focus je hier de eerste maanden niet te veel op. Je lichaam heeft je vetreserves hard nodig voor het aanmaken van de voeding voor je kindje. Daarnaast is het belangrijk om rekening te houden met de afbraak van afvalstoffen. Als je gaat afvallen, komen er extra afvalstoffen in je bloedbaan terecht, en daarmee weer in de melk voor je kindje.

Zorg gewoon dat je goed blijft bewegen en gezond blijft eten. Je zult zien dat de kilo’s er dan vanzelf weer afvliegen.