Kleuter met voorsprong, school, waar op te letten?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Jo79, 7 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.555
    3.456
    113
    Mijn zoontje is van de zomer 5 geworden en zit nu in groep 2.
    Vorig jaar gaf de juf al aan dat het een erg pienter kind was, hij had de hoogste citoscores en lag over het algemeen aardig voor met zijn ontwikkeling. Hij kreeg toen wel een beetje meer uitdagende dingen, maar buiten dat, sociaal gezien is het gewoon een echte kleuter, dus gewoon vrij spelen enzo was zeker vorig jaar ook erg belangrijk voor hem. Tot ongeveer halverwege mei vorig jaar was hij ook tevreden. Toen werd hij eind van het jaar echt dwars, had geen zin meer in school, weet niet of het deels was omdat de klas zo groot was en/of deels omdat hij te weinig uitdaging kreeg.
    In de zomervakantie zei hij dat hij niet meer naar school wou, school was stom. Gelukkig vond hij het toen hij eenmaal op school was, toch wel weer leuk.
    De juf sprak me van de week aan, omdat ze een gesprek met me wil. Hij ontwikkelt zich namelijk zoveel sneller dan de basisgroep, dat ze een speciaal programma voor hem op wil stellen en dat met mij wil bespreken.
    Even kort wat over mijn zoontje. Het is een heel druk kind, druk in zijn hoofd en druk in zijn hele lijf, al van baby af aan. Kan erg boos of gefrustreerd raken als iets een keer niet lukt of als hij verliest, zou het wel fijn vinden als hij daar mee om leert gaan. Verder, aangezien hij zo druk is, heeft hij het spelen ook echt nodig. Het is geen stilzitter, hij valt ook regelmatig tijdens de kring van zijn stoel, aldus de juf.
    Wie heeft hier ervaring mee, herkent het misschien, weet waar ik op moet letten tijdens het gesprek of waar ik rekening mee moet houden? Ik kom graag goed voorbereid naar het gesprek. Oh ja, hij volgt regulier onderwijs.
     
  2. pinguin72

    pinguin72 VIP lid

    7 jan 2006
    7.831
    0
    36
    Ik herken wel een beetje van wat je schrijft.
    Mijn dochter is ook snel in haar ontwikkeling. Vorig jaar bij de kleuters kreeg ze halverwege ivm zwangerschapsverlof een nieuwe juf en die heeft het geweldig goed opgepakt met haar.
    werkjes op haar niveau maar wel zodat ze niet buiten de groep valt.
    Zo had de juf een soort plusgroepje in de klas gemaakt waarin een aantal kindjes zaten die dan een werkboekje met uitdagende oefeningen zaten.
    Ik denk dat het belangrijk is dat hij niet alleen staat. Dat ze het samen met een ander kindje laat doen.
    Mijn dochter kreeg bijv extra moeilijke puzzels, mocht samen met de juf boekjes lezen wanneer ze dit aangaf.

    Fijn dat de juf zelf aangaf in gesprek te willen met jou!
     
  3. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.832
    12.956
    113
    Vrouw
    Mijn zoontje is in juni 4 geworden maar heeft ook een forse ontwikkelingsvoorsprong. Momenteel zit hij in en groep 1/2 combinatie met meerdere kindjes met een voorspong, wel regulier onderwijs maar een van zijn juffen heeft wel een extra opleiding voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong/ hb gedaan. Behalve de 'gewone dingen', doen ze met hun plus groepje ook extra verdiepingsmateriaal. Dit bestaat uit zowel extra ontwikkelingsmaterialen (google daar maar eens op, daar is heel veel van), werkboekjes, verdiepende gesprekken zoals bijvoorbeeld in de kleine kring en extra verdiepend lesaanbod op de Ipad en computer. Op de Ipad en computer hebben alle kindjes hun eigen account zodat er bijgehouden kan worden hoe de ontwikkeling blijft gaan en zo niet nog belangrijker dat de kinderen niet gaan onderpresteren, dat is namelijk een van de belangrijkste valkuilen.
    Maar als het goed is moet elke basisschool wel wat extra verdiepingsmaterialen in huis hebben hoor.

    Overigens is mijn zoontje ook geen stilzitter in de kring, hij verveelt zich daar meestal omdat het hem niet zo interesseert, maar als er iets besproken wordt wat hij wel interessant vind dan doet hij ook gelijk goed mee. ;) Maar volgens mij is dat ook gewoon de kleuterleeftijd.
     
  4. nanni1996

    nanni1996 Fanatiek lid

    23 jul 2008
    3.631
    320
    83
    of je het over mijn zoontje hebt. hij is ook druk, druk in zijn doen en laten en ook druk in zijn hoofd, en idd hij loopt ook voor met dingen in de klas. zijn juf geeft hem nu meer uitdaging dmv moeilijkere werkjes en werkjes van groep 3.
     
  5. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    je moet opletten of het beeld klopt aan de beide kanten, thuis en op school.
    wanneer zij hem werkjes van hogere klassen willen geven, moeten zij ook nu al weten wat hij gaat krijgen wanneer hij op die klassen werkelijk zit.
    het is ook zo dat wanneer een kind gewend raakt om op de computer opdrachtjes te doen, gaat hij straks op papier met een pen heel erg rommelen en lui worden in dat opzicht. ik zou dus niet teveel richten op: hoe hij nu bezig gehouden moet worden in de klas zodat hij geen problemen geeft, maar hoe je hem nu moet opleiden om het hem in de toekomst makkelijker te kunnen maken. kinderen met voorsprong moeten veel meer zelfstandiger worden gemaakt, veel beter zelfstandig kunnen werken dan de rest die met de klas mee kunnen. want zelfstandig kunnen werken wordt straks heel erg cruciaal op de hogere klassen. ook de dingen doen die hij niet leuk vindt omdat dat van hem verwacht wordt; en iets helemaal volgens het boekje leren doen, opbouwend kunnen werken, stapsgewijs. leren om te gaan met eigen onzekerheid bij het leren van nieuwe dingen.
     
  6. Deliana

    Deliana Niet meer actief

    Ik loop momenteel een beetje met hetzelfde met mijn dochter (juli 5 jaar geworden). Afgelopen week heb ik een gesprek gehad, omdat dochter school maar "stom" en "saai" begint te vinden.

    Dochter is verder geen druk kind, maar een "normale doorsnee" kleuter. Ze laat alleen in de klas niet uit zichtzelf zien wat ze in haar mars heeft, maar wanneer de juf haar specifiek iets vraagt dan komt het er wel uit. Ze zal dus bijv. niet haar hand opsteken wanneer de juf in de kring vraagt of iemand een woord met de letter "b" weet. Ze is niet teruggetrokken oid, maar gewoon geen haantje-de-voorste wat dat betreft.

    De juf had van de week gekeken welke letters ze al kon en vertelde mij dat ze deze allemaal al wist te benoemen. Ze had alleen niet door dat ze al kon lezen en dat heeft dochter zelf ook nooit laten blijken. Haar juf had dus wel door dat ze iets voorliep op haar klasgenootjes, maar kon niet goed inschatten hoeveel....

    Er zitten nog 2 kindjes die al wat verder zijn als de rest van de groep, en ze vormen nu een "A" groepje als er opdrachtjes /spelletjes oid gedaan worden (zelfde idee als Cin85 dus). Juf heeft ook advies bij groep 3 ingewonnen om er zeker van te zijn, dat er nog wel aansluiting voor haar is.

    Vind het best lastig allemaal... Ik wil absoluut niet dat dochter een stempel (slim kind) oid krijgt, dat gaat bij haar alleen maar druk opleveren....
     
  7. Deliana

    Deliana Niet meer actief

    Nieuwschierig hoe je dit bedoelt.... En wat dan wanneer het niet zo is?

    Dochter gaat op school dus gewoon mee met de rest en laat niet echt zien wat ze kan. Thuis loopt ze te mopperen dat school saai is en dat alleen haar vriendinnen maar leuk zijn. Thuis zoekt ze constant naar uitdaging... .. (we worden er soms zelfs een beetje gek van, het kan echt vermoeiend zijn... :))
     
  8. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    nou dat bedoelt ze dus :)
     
  9. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    nou als het goed is levert het de juiste aanpak voor jouw kind op
    en dus ja.. druk, gezonde druk
    namelijk dat niet alles vanzelf aan komt waaien en dat het doodnormaal is als je dingen eerst moet oefenen.
    je hebt namelijk was echt druk op je kind als altijd alles vanzelf gaat en er nooit iets verkeerd gaat... dan gaan ze er namelijk van uit het normaal is als alles vanzelf goed gaat... en ALS er dan eens iets niet vanzelf gaat... zijn de rapen gaar als je pech hebt.

    er zijn heel wat ergere stempels dan die van slim kind hoor
    en als je kind ECHT veel slimmer is heb je die ook gewoon nodig want dan werkt de standaardaanpak van de standaardschool misschien wel niet :)
     
  10. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    we hebben een super goede juf die mijn zoontje goed kon inschatten, maar soms moet zij echt van mij weten of hij iets wel of niet kan thuis. hij bleef vol houden op school dat hij geen pop kon tekenen bijvrbeeld. maar thuis wel al jaren wel. dat klopt niet.
    hij doet keurig mee met de klas, vrolijk, maar hij heeft thuis enorme huil/driftbuien na school(dit is nieuw) dat klopt niet.

    maar hij is kwetsbaar, thuis dus ook.dat klopt dus wel.

    als het verschil veel te groot is en op verschillende vlakken dan kan het aan een probleem duiden. soms is het zo dat het kind zich zo enorm aanpast op school en thuis dus helemaal moe. of zoals bij mijn jongen enorme faalangst.
     
  11. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.555
    3.456
    113
    Bedankt voor de reacties.
    Die dingen heb ik ook al eens eerder bij de juf aangegeven, zoals vorig jaar, toen hij voor de zomervakantie zo boos en dwars was, op school had hij zulke buien niet. Toch goed voor de juf om te weten, want het een kan met het ander te maken hebben.
    Gelukkig heeft hij wel een juf die alles aardig in de gaten houdt. Hij laat wel veel zien op school van wat hij kan.
    Het gesprek is nog niet geweest, omdat mijn man deze week niet kon, dus staat voor volgende week op de planning.
    Vandaag kwam hij met dikke tranen naar buiten, de juf kwam ook even mee. Hij had namelijk een werkje gedaan wat niet goed lukte, waardoor hij helemaal in de war was en overstuur. De juf had nog een grapje gemaakt, wat bij hem helemaal verkeerd gevallen was en toen zat hij er compleet doorheen. Zelf had hij verteld dat zijn hersens in de knoop waren geraakt. Gelukkig lijken zijn hersens nu weer uit te knoop :).
    In ieder geval geeft het wel weer aan dat dat echt een punt is om op te letten, want hij kan moeilijk met zulke situaties omgaan.
     
  12. Tamio

    Tamio Niet meer actief


    De stempel 'een slim kind' is denk ik gewoon nodig zoals Saskia duidelijk uitlegt. MAAR, hoe dat naar het kind gebracht word is wel heel belangrijk. Want dat kan inderdaad een druk opleveren. Bij mijn dochter heb ik dat helaas verkeerd aangepakt en zij heeft echt faalangst gekregen.
    Hier wordt het duidelijk uitgelegd:
    EduRatio - IQ: testen, betekenis, nuttige informatie
     
  13. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Je hoeft helemaal niet woorden als 'slim', 'voorlijk' of iets dergelijks te gebruiken. Mijn zoon is inmiddels 6, zit op Leonardo onderwijs maar gebruikt dit soort termen helemaal niet. Hij weet natuurlijk best dat hij niet dom is maar ik heb hem nog nooit betrapt op verbijzonderen richting andere kinderen (dat hoor ik andere kinderen wel doen.. 'ik ben hoogbegaafd', 'ik ben heel slim'...) Geen idee waar dat toe dient.
    Zoon weet wel dat wij vinden dat hij van alles KAN leren, maar moeten? Nee dat hoeft niet. Hij 'moet' gewoon het curriculum van groep 3 goed doen en zijn best.

    Zoon weet ook niet dat hij een IQ test heeft gedaan en al helemaal niet de uitslag daarvan :)
     
  14. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Dan heeft ie nog steeds wel het stempeltje.. Alleen weet hij het zelf niet :)
    (En op zich.. Gaat het uiteindelijk niet om het cijfertje maar om wat je er mee doet natuurlijk)
     
  15. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Hoezo.. waarom heeft hij een stempel en welke is dat dan?
     
  16. Tamio

    Tamio Niet meer actief

    Dat klinkt naar, dat heb ik gelukkig nooit gehoord. (Niet van mijn dochter en ook niet van andere kinderen). Maar dat ze weet dat ze slim is ontkom je natuurlijk niet aan.
    Woorden als slim en pienter gebruiken anderen wel waar ze bij staat. Soms krijg ik het idee dat het op haar voorhoofd staat geschreven ;)

    Maar dat is niet wat ik bedoel. Het gaat erom dat een kind moet geloven dat die slimheid zijn eigen prestatie is. Al toen ze 3 was had ze zelf goed door dat ze in veel dingen sneller was dan anderen. 'Waarom kan X dat nog niet terwijl hij 2 jaar ouder is?' Ik heb toen uitgelegd dat niet iedereen even snel leert en de een meer moet oefenen om een bepaald iets te kunnen dan een ander. (Aanleg dus). Juist om opmerkingen te voorkomen die een ander kind onbedoeld kunnen kwetsen. Maar het is dus verkeerd om een kind te laten geloven dat zijn slimheid aangeboren is.

    .

    Wat bedoel je met moeten hoeft niet maar curriculum groep 3 moet wel?
     
  17. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    7 okt 2007
    7.759
    2
    0
    mama!
    Ligt denk ik ook wel aan het kind. Mijn dochter kan wel behoorlijk op lopen scheppen over haarzelf. En niet alleen maar wat ze allemaal kan (ohhh, ik kan dit en dat.. makkie!!), maar ook bijv hoe lang ze is.. van alles. (Ook allerlei persoonlijke gegevens incl mijn telefoonnummer :p, dat ze 5 is en in groep 3 zit etc etc).

    En dat stimuleer ik echt niet hoor, ik vind t ook niet zo leuk. Wel het spontane, maar niet het ik kan dit en dat bladibla.
    Ik ben slim oid heb ik dr nog nooit horen zeggen.
     
  18. Deliana

    Deliana Niet meer actief

    Daar komt idd mijn angst vandaan...... Ik kreeg zelf door mijn omgeving het stempel "slim kind" en dat heeft voor mij ook niet zo best uitgepakt helaas... Ik kreeg faalangst en werd onzettend onzeker :( dit is dus iets wat ik voor onze dochter wil voorkomen.
     
  19. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Er zijn veel dingen die faalangst kunnen veroorzaken. Eén van die dingen heeft te maken met het soort complimenten dat een kind krkjgt. Als je veel complimenten geeft van het soort "Wat ben je toch een slimmerik." 'kweek' je daar een ander houding mee dan met "Wat goed dat je het op een andere manier probeerde, toen het eerste niet lukte."
    Bij het één benoem je iets waar het kind zelf niet veel grip op heeft. Als je iets goed doet, komt dat blijkbaar doordat je slim bent. Em als iets niet lukt, ben je dus niet slim genoeg. Als je kind op een gegeven moment zo'n denkbeeld krijgt, stimuleert dat niet echt om je best te doen en door te zetten. Want ja: je bent ergens of wèl slim genoeg voor, of niet. Maar daar kun je zelf weinig aan doen.
    Terwijl als je comlimenten geeft op inzet / doorzettingsvermogen / flexibiliteit e.d. (ook als iets niet lukt), dan leer je een kind dat hij zelf invloed heeft op het proces en uiteindelijk op het eindresultaat.

    Beetje vaag omschreven misschien. Ik hoop dat jullie het snappen. Het is geloof ik al een beetje te laat voor een duidelijke uitleg, haha. Als het niet duidelijk is, doe ik morgen wel eem nieuwe poging. ;)

    Overigens zijn niet alleen de complimenten op gedrag / inzet belangrijk om faalangst te voorkomen. Ook werk op niveau is belangrijk. Om meerdere redenen, trouwens. Maar ook hier voor. Het is namelijk belangrijk om succeservaringen op te doen, daardoor krijg je vertrouwen in je eigen kunnen. Nu denken we bij een succeservaring vaak aan een hoog punt halen ofzo. Maar ja, als ik nu een rekenblaadje krijg van groep 4 en ik maak het foutloos, is dat nou niet gelijk een succeserervaring waardoor ik ga blaken van het zelfvertrouwen. Als ik een hoog punt haal voor een wiskundetoets op vwo 5 niveau dan voelt dat voor mij wel echt als een succes. ('t Is immers even geleden.)
    Maar een paar keer achter elkaar een toets op het niveau van de eerstegraads wiskunde-opleiding, zal me dan weer een minder goed gevoel bezorgen. Daarom is werk op het juiste niveau ook voor het zelfvertrouwen / voorkomen faalangst erg belangrijk.

    Dat zijn dus zeker punten om op te letten: hoe spreek je het kind toe als het gaat om zijn / haar resultaten (koppelen aan inzet, werkhouding e.d. Dus echt gedrag waar het kind zelf invloed op heeft.) En zorgen voor werk dat uitdagend is en waarvoor het kind moeite moet doen, maar wat hij of zij met wat inspanning en hulp wel kan maken.
     
  20. Tamio

    Tamio Niet meer actief

    Dank je Tupp! Je eerste alinea beschrijft wat ik probeerde te vertellen. Je tweede uitleg wat Saskia schreef. Maar dit is een heldere duidelijke uitleg.
    Het maakt het verschil tussen een growth en een fixed mindset.
     

Deel Deze Pagina