Iemand ervaring met een peuter/kleuter peergroep? Hier is dat binnenkort en ik denk dat het wel wat is voor onze jongste.
@owly en @missle, inderdaad super fijn. We merken nu al aan hem dat het hem prikkelt. Het is in een groepje, dus ook heel mooi om zo met ontwikkelingsgelijken samen iets te doen. Het is zowel in de klas als buiten de klas. We twijfelden erg over groep 2 of groep 3 dit schooljaar, maar voor nu zijn we erg blij met 2. Hij speelt nog zo graag! Nu kan hij op een kleutermanier verder ontwikkelen. Zijn cognitieve ontwikkeling gaat vanzelf wel verder Ik heb er nu alle vertrouwen in dat school voor volgend jaar weer een passende oplossing weet te bedenken als de leerstof weinig uitdaging biedt.
Iemand nog tips voor een kind van ruim 3,5 die heel graag wilt leren lezen. Stimuleren, afremmen, helpen of zelf laten uitzoeken? En hoe en waarmee? Hij kent een goed aantal letters, en steeds meer fonetisch. Snapt nu dat b a l bal is, waar hij vorige week nog niks van snapte.
Klinkt leuk en interessant. Zou ik ook wel willen. Even snel op google gezien dat er niets in de buurt zit wat daar op lijkt
Mijn 3,5 jarige wil dat ook leren. Ik kreeg de tip om https://www.wehkamp.nl/clementoni-het-alfabet-16147668/?origin=orderdetail_product_image en https://www.wehkamp.nl/jumbo-ik-leer-letters-172753/?origin=orderdetail_product_image te kopen. Die zijn net binnen dus heb ik nog geen ervaring mee. De juf zei dat sommige kinderen van woorden puzzelen en de anderen (vooral de vroege) van woordbeelden leren. Ik heb een paar baby boekjes (van die kartonnen dingen met grote letters en korte zinnen). Daar is hij helemaal gek op. Dan lees ik langzaam en hou ik mijn vinger bij de woorden die ik lees. We zijn ermee bezig als hij wil, haakt hij af of gaat hij er een dolletje van maken dan laat ik het weer voor wat het is. Dan komt hij even later weer met een boekje aan gelopen en wil hij er weer mee verder.
Hier liggen de plannen sinds dit schooljaar ook aan het begin van het jaar al vast (of eigenlijk dus sinds het eind van vorig schooljaar). Sinds de tweede schoolweek is hier alles weer volledig opgestart.
Wat fijn dat het zo goed gaat! Ik ben zelf niet voor versnellen als het op een andere manier opgelost kan worden. Sociaal zich goed ontwikkelen vind ik misschien zelfs nog belangrijker dan cognitief.
We hebben weer een nieuwe IB-er dit schooljaar, we hebben haar nog niet gezien. Maar ik heb een gesprek aangevraagd via de juf met haar en IB-er inmiddels.
Die clementoni spellen waren hier juist niet geschikt. Hij zal aan de vorm en kleur waar het hoorde haha. Daarnaast zou ik kiezen voor leeslettets en geen hoofdletters. Ik zou dan eerder gaan voor rompompom magnetische letterdoos. Mini loco (bieb), smart games. Grote dobbelstenen om te tellen, eerst 1 daarna 2 om op te tellen. Spelletjes spelen, een coöperatief spel (max de kat) of juist ieder voor zich om ook om te leren gaan met verlies
Oh handig zit het dan in elkaar.. Mijn zoon is gek op puzzelen. Is die van jumbo wel ok? Ik heb ze nog niet uit de verpakking gehaald en ik heb de doos nog. Mijn zoon heeft zichzelf het alfabet aangeleerd met speelgoed. Speelgoed met hoofdletters... Heb jij daar evt nog een ander idee tegen? (hij herkent dus voornamelijk alleen hoofdletters en geen kleine letters).
Dankjewel! Clementoni hebben we tellen en boerderij van. Qua puzzelen zit daar totaal geen uitdaging in. Mini loco is idd momenteel ook populair hier. Vooral met tellen dan. Heb een paar boekjes gescoord op de rommelmarkt. De beginnend lezen boekjes waren nog wat moeilijk, maar misschien eens samen gaan zitten. Magnetische letterdoos zat ik naar te kijken. Leuk ding. Hoop dat ding tweedehands ergens voor een leuk prijsje te kunnen krijgen. Net naar de kringloop geweest, daar was helaas helemaal niks, ook qua avi start niks. Smartgames net zo. Zijn wel leuke dingen om straks met feestdagen/verjaardag te vragen.
gewone dingen die in de lijn zitten beginnen natuurlijk ook meteen.bijvrbeeld begrijpend lezen, zoontje las C vanafgr7 en dat is nu op gr8 ook zo.ook bij snappet heeft hij hoger niveau. als je snel klaar bent heb je uitdagende niveaus in de klas bij alles. En bij kosmisch heeft de juf hem apart gezet samen met 2 andere om zwaarder werk te doen. maar dat is wat je in de groep al hebt qua methodes. clementoni wereldbol allerliefste speelgoed van zoontje.hij heeft t nog steeds
Ik blijf bij magnetische letterdoos, echt super leuk. Zitten opdrachten bij en je kan ze downloaden van de website. Daarnaast kun je ook natuurlijk zelf woordjes maken. Van maan roos vis heb je ook kwartet en andere spelletjes. Ik zou daar eerder voor gaan dan Jumbo, vaak is het allemaal net niet. Niet in geval van onze knul maar die loopt ook voor
Ik zou een zoekresultaat gebruiken voor marktplaats, zodra er dan een smart game of magnetisch letterbord op komt krijg je een melding. Voor verjaardagen is het zeker leuk, je hebt zoveel verschillende smart games. Net als dat ze trouwens ook een magnetisch bord hebben voor rekenen, ook erg leuk. Gaat niet alleen om sommen maar ook om de volgorde.
Qua letters hadden wij gewoon van die goedkope magneetjes en stempels, wel bewust de kleine letters. Maar ze vonden letters ‘zoeken’ veel leuker, op nummerplaten, straatnaambordjes, reclameborden, winkelnamen, enz. En dingen uit de rompompom en maan-roos-vis serie inderdaad (zoals de woordenmaker en kwartet ed). En verder boekjes, ook bv. van die eerste woordenboekjes met een beperkt aantal plaatjes en woordjes op een pagina zijn hele geschikt. En de kleuter samenleesboeken van Zwijssen waren hier heel in het begin populair.
Is dat via een code? Of kan je daar sowieso kijken? Anders ontbreekt de code misschien via mp. Magneten en stempels hebben wij ook. En de ik leer lezen serie, die was ik tegen gekomen op de markt, maar dat lijkt mij voor later. Wat zouden jullie doen als jullie ook nog een kind van een jaar ouder zouden hebben die in het onderzoekstraject voor TOS zit? Zouden jullie het speelgoed aanbieden als hij weg is of juist als hij er is? Voorlopig wordt alleen nog gedacht dat zijn spraak achter loopt en dat zijn begrip normaal is. Ik heb een beetje de neiging om het voorlopen van zijn broertje een beetje te willen verstoppen.
je moet uitkijken met leren lezen. je kunt altijd letter klanken noemen. maar eerst aub kijken, opwelke niveau taal ontwikkeling je kindje zit. best een ingewikkelde zaak.