Onenigheid juf groep 5

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Kuona, 12 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kuona

    Kuona Fanatiek lid

    7 dec 2007
    1.258
    6
    38
    Mijn dochter (groep 5) haalt al sinds groep 3 lage scores voor technisch lezen. Als ik de DMT er even uitpik dan heeft ze daar achtereenvolgens een D-D-E-D-E gehaald.
    In groep 3 ging rekenen nog redelijk, maar ook daar haalt ze sinds groep 4 D-scores.
    Bij begrijpend lezen haalt ze wel B en A scores.

    Nu doen ze op school vanaf groep 4 de NSCCT test. Hierbij worden de niet-schoolse vaardigheden getest. Voor deze test haalde ze een 110. Hiermee valt ze in groep 2, de bovengemiddelde leerling (score 104-110).

    Haar cito-scores komen dus totaal niet overeen met haar leerpotentieel (de bovengemiddelde leerling). Behalve het begrijpend lezen. Voor mijn gevoel moet dit dan toch een oorzaak hebben. Ik denk dan in de hoek van bv dyslexie. Ze komt echter niet in aanmerking voor een test. Volgens de juf is het dus geen dyslexie. Zij ziet ook geen probleem, en noemde mij een ‘curlingmoeder’ omdat ik het liefst uit zou willen laten zoeken hoe het kan dat mijn dochter zulke lage scores haalt. (Ook voor de andere talige cito’s scoorde ze een E in januari)


    Voor de duidelijkheid, mijn dochter hoeft echt geen hoge scores te halen. Maar mijn gevoel zegt dat er ‘iets’ aan de hand is. En als dat zo is, dan ben ik daar liever snel bij, zodat we haar de juiste handvatten kunnen bieden.

    Ben ik terecht bezorgd? Of ben ik toch de overbezorgde curlingmoeder?
     
  2. Anakin

    Anakin VIP lid

    17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Ik zou toch ook wel erg nieuwsgierig zijn waar het verschil tussen die test en de cito's vandaan komt.
    Met welk doel neemt de school de NSCCT af? En als er verschil is, wat doet de school dan met die informatie?
    Wat is er gedaan om haar leesniveau te verhogen? Met welk effect?
    Is de kwaliteit van het leesonderwijs in orde op school?

    Ik zou eerst het antwoord op deze vragen willen weten.
    Een dyslexietest kan altijd nog, met deze Cito-scores komt ze inderdaad niet in aanmerking om dit vanuit school te laten doen.
    Je zou dit dan als ouders zelf moeten betalen.
    Persoonlijk zou ik dit geld dan liever steken in externe leesbegeleiding.
    Ik vind je niet overbezorgd.
     
  3. Kuona

    Kuona Fanatiek lid

    7 dec 2007
    1.258
    6
    38
    Dit staat in de mail vanuit school over de nscct test:
    Als het kind lager scoort dan zijn of haar leerpotentieel is het voor ons een signaal om te kijken hoe dit komt en of wij iets in ons onderwijs kunnen aanpassen om de resultaten beter passend te krijgen. Het kind profiteert dan te weinig van het onderwijsaanbod.

    Het typische is dat ik zelf om die uitslag heb moeten vragen, waarop de juf deze nog in haar mail moest opzoeken. Met andere woorden, ze had deze zelf nog niet naast de cito-uitslagen gehouden. Iets wat juist het idee erachter was.

    Ik weet dat ze al een tijdje RT krijgt voor rekenen. Maar volgens mij niet voor lezen.
     
  4. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Hmmm, als een school de NSCCT afneemt, hoort daar volgens mij ook wat begeleiding bij over hoe de scores vergeleken moeten worden met CITO. Het idee is juist om onderpresteerders te herkennen.

    De scores voor DMT zijn inderdaad niet slecht genoeg voor een onderzoek naar Ernstige Enkelvoudige Dyslexie (EED) vergoed door de gemeente. Maar dat betekent niet dat ze helemaal geen dyslexie heeft. Beetje te kort door de bocht van de juf, kennelijk heeft ze niet genoeg informatie over het onderwerp.

    Met deze scores zou je dochter bij onze school leesinterventies krijgen. Iedere school gaat daar anders mee om. Je zou via de huisarts een verwijzing naar de logopedist kunnen vragen. Die kan ook helpen met technisch lezen en spelling. Dit wordt vergoed vanuit de basisverzekering. Zelf ook thuis elke dag met haar lezen en voorlezen..

    Daarnaast zou ik eens in gesprek gaan met de IB-er.
     
    JChris vindt dit leuk.
  5. MDK

    MDK Bekend lid

    6 mei 2015
    644
    375
    63
    Vrouw
    Ik ken de testen (nog) niet... dus geen idee of je je op basis daarvan terecht zorgen maakt. Maar komt je gevoel dat er iets aan de hand is alleen vanwege de testen? Of merk je ook iets aan je dochter zelf? Zie je bijv signalen bij je dochter die mogelijk wijzen op dyslexie ofzo?

    Verder snap ik niet echt dat ze je op basis hiervan een curlingmoeder noemt... dat je opheldering vraagt over uitslagen van testen en misschien opvallendheden verder uit wil zoeken, betekent toch niet direct dat je overbeschermend bent en obstakels / problemen voor je kind oplost. Afhankelijk van met welke toon het wordt gezegd, zou ik me hier best aan kunnen irriteren...
     
  6. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.801
    8.666
    113
    Ik mis ook de ib'er in het verhaal. Als het al zo lang speelt neem ik aan dat ze betrokken is. Ben benieuwd naar haar mening
     
    liset22 vindt dit leuk.
  7. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.556
    3.458
    113
    Een curlingmoeder? Wow.

    Ik vind jouw zorgen terecht en ik vind het logisch dat je weten weten wat die verschillen veroorzaakt.
    Net zoals hierboven al genoemd, de resultaten zijn niet laag genoeg voor een vergoede test, maar dat wil niet zeggen dat ze geen dyslexie kan hebben. Zou ook een gesprek willen met de ib-er.
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  8. Kuona

    Kuona Fanatiek lid

    7 dec 2007
    1.258
    6
    38
    De IB’er is helaas al een half jaar ziek... Ik weet eigenlijk niet of haar taken waargenomen worden.

    Ik weet qua dyslexie niet precies waar ik op moet letten. Wat ik aan haar merk is dat ze veel meer/duidelijkere verbale ‘instructies’ nodig heeft dan haar broer. En dan bedoel ik thuis, de gewone huiselijke communicatie. Ook verdraait ze vaak mijn woorden. Dus ik zeg iets, en daar pikt ze dan iets uit wat uit zijn verband gehaald is. Dit levert veel verontwaardiging/frustratie op. Ze lijkt wat ‘traag van begrip’.
    Ze had/heeft ook vaak van die ‘grappige’ versprekingen. Bijvoorbeeld: amontkonia terwijl ze harmonica bedoelde (7 jaar). Of niet op het woord brievenbus kunnen komen en er dan: postbodedeurdingetje van maken.
    En toen ze een jaar of 7 was schreef ze een verhaaltje, waarbij álle zinnen van rechts naar links geschreven waren én alle letters waren gespiegeld. (Wel heel consequent, dus ik weet niet of dat een dyslexie kenmerk is).

    Verder komt er nu even niks in me op.
     
  9. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Hoe zijn haar scores voor spelling?
    Hoe zijn haar scores op andere vakken dan taal/rekenen?
     
  10. Kuona

    Kuona Fanatiek lid

    7 dec 2007
    1.258
    6
    38
    Voor spelling vanaf groep 3: C-A-B-D-E (kwartet!)
    Welke andere vakken bedoel je? Ze krijgen eigenlijk niet echt toetsen, dus daar kan ik niks over zeggen.
     
  11. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.482
    2.382
    113
    Ik mis ook haar avi-niveau in het verhaal. Hoe leest ze?
    Ik vind het het zeker wel een dyslectisch profiel. Zijn de D'tjes IV of V. Ze kan namelijk een lage of hoge D gehaald hebben. Hier werd een D V ook slecht genoeg bevonden. Er zijn namelijk ook scholen die alleen met I t/m V werken en niet met A t/m E, dan voldoet je dochter misschien wel aan de eisen. Moet er alleen nog een half jaar intensief geoefend worden.
    Mijn dochter is ook dyslectisch, heeft groep 5 gedoubleerd, omdat het ook sociaal-emotioneel niet goed met haar ging. Aan het einde van de tweede keer groep 5 is ze pas op dyslexie getest. Daarvoor wel intensief moeten lezen thuis en huiswerk voor spelling meegekregen, specifiek voor de onderdelen waarbij ze veel fouten maakte. Nu ze in training is en beter in haar vel zit gaat het op school ook met rekenen veel beter.

    Ik zou dus adviseren te vragen om huiswerk, extra ondersteuning op school, of zelf bijles regelen, dan kan je ook aantonen dat er intensief geoefend is mocht ze wel een keer drie E'tjes halen.
    En in eerste instantie achterhalen of de D'tjes een IV of V score zijn.
     
  12. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.511
    10.345
    113
    Ik vind het echt schandalig dat je voor curlingmoeder wordt uitgemaakt als je om opheldering vraagt over iets dat zeker vragen oproept. Hier zou ik zeker niet van gediend zijn.
    Inhoudelijk heb ik geen toevoeging, maar dit wilde ik even kwijt.
     
    debq en suus1983 vinden dit leuk.
  13. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik bedoel meer hoe ze het verder op school doet. Engels, aardrijkskunde, geschiedenis. Tenminste, dat krijgen ze hier wel in groep 5. De taalscores kunnen passen bij dyslexie, maar ook rekenen scoort slecht schrijf je. Als dit op meerdere vlakken zo is, dan zou ik me mindere fixeren op een dyslexie maar meer algemeen gaan kijken waarom je dochter op school zo matig scoort.
    Maar afgezien van wel of niet een ‘diagnose’, vraag aan de leerkracht welke plannen er zijn gemaakt om je dochter te helpen haar scores te verbeteren. Laat dit op papier zetten. Er moet echt een plan zijn/komen.
     
  14. Kuona

    Kuona Fanatiek lid

    7 dec 2007
    1.258
    6
    38
    In haar rapport staan geen cijfers. Alleen v,g,m. Dit ziet er overigens hartstikke netjes uit. Ik heb haar map er even bij gepakt. Bij het avi niveau is ze ineens van niveau E3 (dit was eind groep 4) naar M5 gegaan. Dus dat is wel op niveau ineens. Maar hoe kan het dan dat ze op al die andere cito’s zo laag scoort? Ik heb hier:
    DMT: E
    Leestempo: E
    Spelling: E
    Begrijpend lezen: A
    Rekenen: D
    Woordenschat: C

    Voor de DMT scoorde ze dus E, D, E. Die D van eind vorig jaar is geen bijzonder lage D.
     
  15. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.708
    42.542
    113
    Het valt mij op dat al haar scores niet zo hoog zijn op begrijpend lezen na. Dat komt niet overeen met de uitslag van die test. Als het dyslexie zou zijn vind ik het opmerkelijk dat begrijpend lezen dan wel zo hoog is. Om de tekst goed te kunnen begrijpen moet je hem toch ook goed lezen.

    Ik wil je wel op het hart drukken niet te lang aan te modderen zo. Eerst uitzoeken of er een vervangende ib'er is en anders de directeur aanspreken. Mocht je geen enkel bevredigend antwoord krijgen zou ik goed nadenken of je op deze school verder gaat.
    Ik weet dat dat nogal een heftig besluit is, maar dit is wel de toekomst van je kind.
     
  16. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.737
    734
    113
    Verschil tussen ‘laag’ scoren voor de dmt en leestempo ten opzichte van een hoge score voor begrijpend lezen zou ook kunnen zitten in het netjes willen lezen. Je zou dan kunnen vragen hoe ze leest tijdens die testen. Q scoort daar ook altijd laag op en steeds staat er iets bij als ‘wat heb je toch weer mooi gelezen en wat is het fijn om naar te luisteren’. Met stemmetjes en intonatie dus. Dan komt er nog een stukje faalangst bij waar een stopwatch niet bevorderlijk voor is.

    Dus idd geen rare vragen van je wat een oorzaak zou kunnen zijn bij de verschillen én de verschillen tov de andere test. Een curlingmoeder, tsss waar haalt ze het lef vandaan.
     
  17. Ienemine

    Ienemine Fanatiek lid

    20 feb 2018
    1.352
    774
    113
    Vrouw
    Onze dochter heeft dyslexie maar scoort wel hoog op begrijpend lezen dus dat kan echt.
     
  18. Kuona

    Kuona Fanatiek lid

    7 dec 2007
    1.258
    6
    38
    Misschien is het inderdaad wel 'zo simpel'.

    Ik heb ondertussen contact gehad met de directrice. Volgende week ga ik met haar en de juf zitten om het nog eens te bespreken. Zij zei eigenlijk precies wat ik wilde horen: Ik begrijp je zorg, ik ga je inzicht geven in de stappen die we nu nemen om haar te helpen.

    Wat blijkt nu trouwens, vorig jaar scoorde ze op die nscct test een 94. Dan valt ze ineens in het 'beneden gemiddelde' vakje. Maar dit gaat de directrice volgende week allemaal toelichten.
     
    gitta, chrystel73, Jo79 en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. LaLune

    LaLune Actief lid

    27 dec 2015
    445
    172
    43
    Vrouw
    Hoe is het afgelopen Kuona?


    Mijn zoon had zeer wisselende CITO scores, soms heel goed voor begrijpend lezen dan weer het andere uiterste, DMT ook wisselend, maar spelling toch meestal wel een lage score. Ik denk dat een CITO-toets echt een momentopname is en nam het met een korrel zout.

    De doorslag gaf een 3 op zijn rapport voor spelling in groep 6. Bij navraag, bleek het eigenlijk een 1 te zijn, maar dat vonden de juffen te ver gaan om in zijn rapport te melden (!), maar er was kennelijk geen aanleiding om aan de bel te trekken (?). Hij is uitvoerig getest en wat bleek: meervoudige dyslexie. Hij heeft 1,5 jaar wekelijks ondersteuning gehad van Stichting Taalhulp (gesubsidieerd) inclusief 5x per week thuis 15 minuten oefenen. Dat heeft zeker geholpen, maar mijns inziens niet nodig geweest als het eerder gezien is (klas van 32 leerlingen) en als er meer aandacht voor was geweest. Op het moment van 'ontdekken' waren motivatie, zelfwaardering en zelfvertrouwen/ faalangst al extra hordes om te nemen. Ik zou zeggen; hoe eerder aandacht is voor taalproblemen, hoe beter!!
     

Deel Deze Pagina