Welke resultaten krijgen jullie te zien?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Zana28, 12 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zana28

    Zana28 Actief lid

    29 dec 2010
    369
    46
    28
    Mijn zoon zit nu in groep 5 en deze week hebben ze hun portfolio gekregen en vandaag hebben wij het ouder- kind gesprek gehad op school.

    Ik heb een buitenlandse achtergrond en misschien daarom ook een heel ander verwachtingspatroon, tegelijkertijd heb ik weinig vergelijkingsmateriaal, daarom ben ik benieuwd hoe het op andere scholen gaat.

    Ze zijn in de afgelopen jaren overgestapt van een rapport naar een portfolio, maar alles is nog in ontwikkeling en heeft misschien nog niet de definitieve vorm. Wij krijgen geen cijfers te zien en ook de resultaten van de Citotoetsen staan niet (meer) in het portfolio. Wij krijgen ook de resultaten van de methodetoetsen niet te zien. Wel brengt mijn zoon heel af en toe een doelenblad mee naar huis, waar wij kunnen zien of een leerdoel (bijvoorbeeld toepassen van een spellingsregel) is behaald of niet, maar dat is misschien één keer in de twee maanden en sowieso ook niet voor alle vakken/ onderdelen. Tijdens het ouder- kind gesprek kun je wel naar de resultaten van de Cito vragen, maar vandaag kregen wij bijvoorbeeld alleen te horen dat het met één onderdeel "iets minder" ging, ze had wel een uitdraai ook van de methodetoetsen, maar die kregen wij niet echt te zien en ook niet mee. Bovendien is er ook geen tijd om er rustig naar te kijken, want het gesprek is met kind.

    Mijn zoon gaat graag naar school en heeft zover ik het kan inschatten ook geen grote problemen. In het begin dacht ik nog in de lagere groepen spelen cijfers geen zo grote rol, maar inmiddels wil ik toch graag een keertje weten, "hoe goed of slecht hij is" of war problemen zijn en dat niet alleen aan het eind van het jaar, maar direct als het zich voordoet. Ik geloof best dat wanneer echt serieuze problemen zijn, de leerkracht aan de bel trekt, maar elk "normaal" kind heeft dingen die beter of schlechter gaan.
    Bijvoorbeeld moesten ze twee keer thuis voor toetsen in geschiedenis en aardrijkskunde leren, maar dan krijgen wij als ouders niet te horen, wat de resultaten waren. Ook schrijven ze elke ochtend een dictee, maar ik heb echt nog nooit gezien, hoeveel fouten hij heeft.

    Hoe is dat bij jullie op school? Weten jullie precies, waar je kind problemen mee heeft en hoe en wanneer komen jullie het te weten?
     
  2. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Onze kinderen krijgen een rapport met cijfers (gemiddelde van de toetsen). En bij het 2e en 3e rapport krijgen we de uitslagen van de CITO's.
    Ik vind voor zo'n portfolio ook wel wat te zeggen. Veel kinderen hebben na het maken van een toets / terug krijgen van het cijfer het gevoel dat ze wel weer 'uitgeleerd' zijn (op dat onderdeel).
    Maar zeker in de bovenbouw van de basisschool vind ik het wel wenselijk dat je als ouders wel wat cijfers en CITO-resultaten te zien krijgt (of ander leerlingvolgsysteem). Dan weet je tenminste al een beetje in welke richting je moet denken voor het vervolgonderwijs.
     
    MyMiracle vindt dit leuk.
  3. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.945
    8.761
    113
    Onze school werkt ook met een portfolio. In groep 1 kregen we de map met zijn doel, waar hij trots op was, een verhaaltje en wat punten die werden ingevuld met redelijk, voldoende ,ruim voldoende en goed geloof ik.

    Hij is nu versneld en weet inderdaad ook niet wat zijn Cito scores waren. Ze vertelde in ieder geval heel goed en dat hij alleen fout maakte omdat hij het nog niet gehad had (waarschijnlijk daarna opgeslagen)

    Voor nu moeten we nog de portfolio krijgen. Ben inderdaad benieuwd of er scores in staan. Wij horen verder ook weinig. Laatst nog AVI lezen gehad maar geen idee wat hij nu precies mag lezen op school.
     
  4. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.118
    4.333
    113
    Home
    Ik moet hun portfolio's nog krijgen
    De oudste krijgt regelmatig iets mee( 1x per 2 weken) naar huis waar ook bij staat wat de norm is qua tijd en hoeveel fouten het mogen zijn
    Dus kan je een beetje kijken hoe en of hij meekomt

    Wij mogen wel de resultaten van de citos zien
    Maar die zitten niet in de portfolios

    We hebben een aantal x per jaar oudergesprekken en ik geef altijd aan bij de juf dat mocht het niet goed gaan ofzo niet te wachten tot een ouder gesprek maar me even aanspreken op school
     
  5. nijn37

    nijn37 Fanatiek lid

    13 aug 2006
    2.458
    2.152
    113
    Ik zal dan wel ouderwets zijn, maar ik ben blij dat ze bij ons op school nog gewone rapporten krijgen. Methodetoetsen krijgen de kinderen ook gewoon mee naar huis. De CITO-scores zitten gewoon volledig in het rapport, dus inclusief de grafiekjes met de lijn over de afgelopen jaren. Dus wij zijn zo volledig mogelijk op de hoogte.

    Ik vind het al irritant dat de jongste nog geen cijfers krijgt voor toetsen. Dat krijgen ze hier vanaf groep 5, hij zit nu in groep 4. Nu heb ik op zich nog niet zo'n probleem met het feit dat ze geen cijfers krijgen, op de school waar ik vroeger zat hadden we dat gedurende de hele basisschool en niet alleen de onderbouw. Het gaat me meer om de omschrijving van de schalen zeg maar. Dat is onvoldoende - matig - voldoende - ruim voldoende - goed. Dat betekent dus als je een toets foutloos maakt om maar wat te noemen, je dus in cijfers een 10 zou krijgen en nu een goed. En sorry, maar een 10 is geen goed in mijn ogen, maar een zeer goed. Zo was dat bij ons vroeger op school ook. Van mij zou de schaal dus onvoldoende - matig - voldoende - goed - zeer goed mogen zijn. Maar dat is weer een andere discussie.

    Ik zou dus als ouder niet zo blij worden van zo'n portfolio. Ik vind het fijn om goed op de hoogte te zijn van het functioneren van mijn kind. En dat je de CITO-scores en een overzicht van methodetoetsen zelfs niet te zien krijgt tijdens zo'n gesprek, vind ik eigenlijk helemaal raar. Je wilt toch een goed idee hebben van hoe je kind het doet?

    En zoals ook al eerder genoemd, zeker richting groep 8 wil je toch een idee hebben in welke richting voor vervolgonderwijs je moet gaan denken. En daarbij, eenmaal op het vervolgonderwijs zullen de kinderen ook moeten overschakelen op de 'harde realiteit' van cijfers voor toetsen en een rapport vol cijfers.
     
    Madeliefke, chrystel73 en ellalovescoffee vinden dit leuk.
  6. ellalovescoffee

    ellalovescoffee Niet meer actief

    Hier rapporten met 'ruim voldoende', 'goed', etc. voor alle leerjaren. Ook ik ben misschien ouderwets, maar dit zegt me gewoon helemaal niets en mijn zoons trouwens ook niet. Ik merk bij hen ook dat het totaal niet motiveert: van een zeven een acht maken voelt toch anders dan van een 'rv' naar een 'g' werken.
    Een portfolio lijkt mij nog een graadje erger. Je wilt toch inderdaad uiteindelijk eens weten hoe hij het doet? Vreemd. Nog nooit gehoord in mijn generatie (o my, dat klinkt helemaal nostalgisch ;)) dat iemand met een trauma loopt omdat er doodgewone cijfers op ons rapport stonden...
     
  7. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.869
    13.032
    113
    Vrouw
    Bij ons op school krijgen de kinderen vrijdag hun portfolio. Echter zitten daar ook de uitslagen van de cito's en een gewoon rapport in.
    Hier ben ik wel blij mee, je wil tenslotte toch weten hoe je kind het op school doet en of hij/zij een stijgende lijn blijft houden?
    Daarnaast willen de kinderen natuurlijk ook hun rapport trots aan familieleden laten zien.
     
    nijn37 vindt dit leuk.
  8. Zana28

    Zana28 Actief lid

    29 dec 2010
    369
    46
    28
    Ik heb begrepen dat één reden om op een portfolio over te gaan was, dat alle kinderen trots hun "rapport" kunnen laten zien, dus ook de kinderen die slechte cijfers halen.
    En ik moet toegeven dat het mooi en kleurrijk is door de werkjes en/of foto's van werkboek pagina's. Ook moeten de kinderen vragen beantwoorden, die inzicht geven wat ze leuk vinden en hoe ze zich zelfs zien en hoe ze werken. Verder mogen ze ook zelfs aangeven, wat ze graag (nog) beter willen leren en worden hier afspraken over gemaakt.
    Ik heb helemaal niet voor een aparte onderwijsvorm gekozen, het is een "gewone" school, en ik ben verder ook tevreden, maar mij stoort dat je op dat punt als ouder zo buitengesloten wordt, want het is niet zo dat ze niet toetsen.
    Natuurlijk is het belangrijk dat een kind gemotiveerd blijft, maar op gegeven moment wil ik ook een keer de feiten weten en niet "wij zien een steigende lijn" of "deze keer was het iets minder".
     
    nijn37 vindt dit leuk.
  9. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.118
    4.333
    113
    Home
    Portfolios zijn bij ons heel uitgebreid en ook met cijfers maar ook zeer uitgebreid op veel onderdelen met persoonlijke mededelingen
    Dus niet alleen maar een 8 maar daar ook nog een beschrijving bij waarom het een 8 is
    Vind ik veel fijner dan zo'n saaie cijferlijst
     
  10. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    Ze krijgen hier vanaf groep 7 vaak pas cijfers en uitslagen van methodetoetsen heb ik nog nooit gezien. Wel altijd een uitdraai van de cito' s. Lijkt me ook wel handig toch om een beetje te weten hoe en wat.
    Leuk idee zo'n portfolio, maar ze moeten het ook een beetje praktisch houden.
     
  11. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Ik vind voor beiden wat te zeggen. Hier een "ouderwetse" school met cijferrapport vanaf groep 4 en met cito grafieken.
    Maar een portfolio vind ik ook wel erg leuk, en zeker voor de kinderen is dat niet zo "hard" als een cijfer.

    In de bovenbouw denk ik dat cijfers wel van belang zijn om te horen, dan heb je toch wel een beter beeld van als ouders.
     
  12. mamavanmimi

    mamavanmimi Fanatiek lid

    13 mei 2010
    2.790
    772
    113
    Tussen de fruitbomen
    Hier krijgen ze gelukkig gewoon een rapport. Elke rapport krijgen ze daar ook uitslagen van de cito in, die doen ze 2 keer per jaar. Onderdelen als rekenen, spelling enzo krijgen ze gewoon een cijfer voor. Het gemiddelde van de toetsen die ze tot dan gemaakt hebben. Maar onderdelen als gym krijgen ze een beoordeling van een voldoende of ruim voldoende. Een portfolio zoals jij verteld zou mij ook niet prettig lijken, je wil toch een beetje een idee hebben van hoe je kind het doet, ruim voldoende zou mij daarin niet zoveel zeggen, dat is iets wat ook heel erg aan de interpretatie van de juf of meester ligt lijkt mij. Zeker in de hogere klassen.
     
  13. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.747
    736
    113
    Hier ook een portfolio met een tussenweg, bijna geen cijfers maar wel een overzicht van de Cito scores. Voor de aparte projecten, dus de projecten die als ‘extra’ zijn uitgevoerd zit in het rapport een overzicht met de behaalde cijfers. Verder krijgen we het bij 1 vak, ook een van de extra vakken, te horen of toetsen goed gemaakt zijn of niet, maar geen cijfer voor dat vak. Bij elk vak / onderdeel staat ook iets over de inzet bij dat vak. Dat vind ik zelf wel fijn, ik vind een goede inzet / werkhouding veel belangrijker dan een bepaald cijfer.
     
  14. MyMiracle

    MyMiracle Fanatiek lid

    2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    We krijgen morgen het rapport van dochter mee, eerste van groeo 4. Geen idee of deze het zelfde zijn qua inhoud als griep 1, 2 en 3. Zo ja dan is het een rapport met onvoldoende, matig, voldoende, ruim voldoende en goed. Cito scores staan er in. Methodetoets scores niet.

    Daarnaast heeft ze ook een portfolio op school, die komt nooit mee naar huis. 3x in het jaar is het portfolio week en dan mag je als ouders bij het ophalen van je kind de klas in om samen het portfolio te bekijken. Hier staat enorm veel in. Van tekeningen, ingevulde vragenlijsten, grafieken met scores tot cijfers.
     
  15. nijn37

    nijn37 Fanatiek lid

    13 aug 2006
    2.458
    2.152
    113
    Daar zou ik dan zeker voor zijn. Maar TS had het erover dat ze met de invoering van portfolio's dus helemaal geen cijfers meer zien. En daar moet ik dus echt niet aan denken.
     
  16. nijn37

    nijn37 Fanatiek lid

    13 aug 2006
    2.458
    2.152
    113
    Voor onderdelen als gym, inzet, sociale ontwikkeling, creatieve dingen etc. blijven ze bij ons ook gewoon beoordelingen als voldoende, goed etc. krijgen. Dat vind ik ook geen probleem. Aan veel van die zaken kun je ook geen cijfers geven. En een cijfer voor gym vind ik ook niet boeiend. Dochter zit net in de brugklas en die krijgen voor gym ook geen cijfers, maar beoordelingen als beginner-basis-gevorderd-expert. Helemaal prima, zolang ze niet spijbelt bij gym en gewoon (enigszins) meedoet, vind ik alles best. Bij de gewone (leer)vakken geldt ook altijd dat je best doen het belangrijkste is, maar toch wil ik daar wel graag zien wat dat oplevert en hoe ze ervoor staan. En op het voortgezet onderwijs krijg je tenslotte ook te maken met de harde realiteit van cijfers voor elke toets die je maakt (en dat zijn er heel wat). En dat zal (bijna) allemaal toch voldoende moeten zijn om over te kunnen gaan.
     
  17. Zana28

    Zana28 Actief lid

    29 dec 2010
    369
    46
    28
    Ik heb vanochtend nog eens de (andere) juf gevraagd, of het de bedoeling was dat wij de kopien met de Cito resultaten niet mee naar huis kregen na het gesprek en ze bevestigde dat. Wij konden gisteren nog niet eens zelfs kijken, de juf had het papier de hele tijd voor zich en ik was eigenlijk automatisch ervan uitgegaan, dat wij het mee zouden krijgen na afloop van het gesprek, omdat het echt een printout was.

    Het stomme is, je kunt ook geen gerichte vragen stellen, want je weet nog niet eens precies wat ze toetsen. En dan zijn er zeker kinderen die het altijd nauwkeurig thuis vertellen, als ze een toets hebben gehad en misschien krijgen de kinderen zelfs wel te horen, wat en hoeveel fouten ze hebben gemaakt, maar mijn zoon vertelt het echt niet thuis.
    Ik snap niet waarom ze in mijn ogen zo geheimzinnig daarover doen...de kinderen krijgen ook de werkboeken en schrijftjen pas mee naar huis als ze vol zijn of ze er klaar mee zijn...het is dus ook niet zo dat je als ouder geregeld kunt kijken. Ja, af en toe komt er een werkblad mee en je mag 's ochtends 10 minuten mee in de klas, maar dan zijn de schriften vaak nog niet uitgedeeld.
    En een juf zal zeker redelijk kunnen inschatten, hoe goed of slecht een kind is, maar ik als ouder weet het op basis van het portfolio echt niet. Da staan bij wijze van spreken nog niet eens de vakken in die ze dit jaar hebben.
     
  18. MyMiracle

    MyMiracle Fanatiek lid

    2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Nou nou ik heb wel heel veel moeite met het woord 'groep'.....
     
  19. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.640
    2.375
    113
    Vrouw
    Oh dit zou ik echt niet ok vinden, ik vind het al irritant met al o m v g tjes... heeft mijn zoon een 6 voor schrjiven of een 7? Of voor spelling een 4 of een 5.5? Want een M zegt mij niet zoveel...

    Ik zou eisen dat ze de gegevens beschikbaar stellen, hoe kan je nu sturen of een kind de goede kant op gaat? Wie weet werkt de werkwijze helemaal niet voor het kind.
     
  20. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.490
    3.160
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Hier gaat het nét als bij ts; alleen krijg je bij de gesprekken wel de cito's te zien. En al staat er een D of een E - dan is dat gewoon 'een puntje waar we nog aan gaan werken' - als het kind dus bij het gesprek zit. Soms zit het in het (digitale) portfolio in. Soms niet. Hangt van de juf af hier. Ook wordt het wel eens ná het gesprek toegevoegd, zodat het eerst besproken kan worden. Ik zou vragen voor een apart gesprek met de juf, waarbij je de cito uitslagen even kan bespreken.

    Het ontbreken van cijfers is even wennen, maar vind ik verder wel prima. Hoewel ik misschien makkelijk praten heb, met vrij gemiddelde kinderen... (qua leer/denk vermogen)
     

Deel Deze Pagina