Hoe ver/lang rijden met kinderen?

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door Peppabig, 25 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Peppabig

Peppabig Bekend lid

29 jun 2016
    518
    261
    Ik vroeg me af hoe ver of lang jullie rijden op een dag met kinderen?

Wanneer rij je het in 1 keer en wanneer met overnachting?

2. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.343
    8.804
    Rotterdam
    1000 km is wel te doen, maar dan wel vroeg gaan rijden.

3. Butchke

Butchke Fanatiek lid

23 nov 2009
    2.821
    1.309
    aan het genieten van het leven
    Limburg
    1000-1200 km vinden wij, en onze kinderen goed te doen. We nemen ze al mee op autovakanties/skireisjes vanaf een leeftijd van 6 maanden.
    We overnachten nooit, rijden 's nachts in 1 ruk door. Ze slapen dan ongeveer tot zon opkomst.

We ondernemen gemiddeld 3 tot 4 keer per jaar zo'n reis.

4. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.391
    4.246
    Vrouw
    Wij rijden meestal zo’n 6 uur per dag, maar wij gaan ook altijd naar verschillende plekken en daar stemmen we de reis op af. Dit is niet zo zeer voor mijn dochter, maar meer voor mij. Ik ben na een uur of 5 rijden al niet meer te genieten :oops:

Ook als we gaan skien overnachten we.

5. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    6.552
    7.367
    113
    Wij kijken vooral naar de tijd dat we onderweg zijn. 1.000 km op de snelweg rijdt stuk vlotter dan 1.000 km waarvan de laatste 200 op binnendoor wegen.

's nachts rijden doen we niet, dan zijn we de volgende dag helemaal gaar en de kinderen barsten van de energie.

Bij een verre reis vertrekken we rond 4 à 5 uur 's ochtends, kinderen slapen onderweg niet, en we plannen het zo dat we ergens in de middag aankomen.

6. Amberxx

Amberxx Fanatiek lid

6 nov 2013
    4.578
    4.623
    113
    Wij rijden niet in de nacht. Je bent dan zelf eerder moe en andere weggebruikers ook. Daarnaast is het niet overal altijd goed verlicht. En eenmaal aangekomen op de bestemming ben je totaal gaar.

Ik wil ontspannen op reis met de kinderen. Dus voor verre bestemmingen zoek ik een goedkope of leuke overnachtingsplek. In Frankrijk bijvoorbeeld een kleine camping met zwembad etc. De volgende dag is iedereen weer fris en uitgerust op pad en je komt op normale tijdstippen aan.

Verder zijn mijn ervaringen met heel jonge kinderen en verre afstanden niet echt top. Vanaf de leeftijd dat ze het kunnen begrijpen (waarom zit ik zo lang in de auto) en zichzelf kunnen vermaken met dvd, muziek en boekjes is het zoveel makkelijker.

7. Momisake

Momisake Fanatiek lid

27 jul 2010
    1.625
    166
    Vrouw
    Gemiddeld zo'n 1000 km op een dag is toch wel de max. Is de camping verder dan doen we meestal een overnachting en stoppen we eerder.

8. Butchke

Butchke Fanatiek lid

23 nov 2009
    2.821
    1.309
    aan het genieten van het leven
    Limburg
    Even ter verduidelijking... wij rijden nooit met een caravan achter de auto want we zijn geen kampeerders. Dus volle gas op de Duitse autobahn in de nacht:oops:. Afwisselend rijden zodat de ander ook een dutje kan doen.

Nogal een groot verschil.... 1000km met of zonder sleurhut;)

Youtan vindt dit leuk.
  9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    47.806
    32.714
    113
    Zo doen wij dat ook. Zoeken altijd een overnachting uit waar ze even lekker kunnen spelen of zwemmen. Soms 2. We rijden niet meer dan zo'n 700-800km per dag, maar liefst zo'n 500.
    Naar Italië hebben we overnacht in Duitsland en toen een paar nachten in Zwitserland.

Amberxx vindt dit leuk.
  10. Beukenhaag

Beukenhaag Fanatiek lid

17 mei 2020
    1.433
    1.607
    113
    Net hoe het uitkomt. Wij zijn allemaal heel makkelijk in de auto, inclusief de hond.
    We hebben een caravan en rijden dus niet zo snel. Ik denk dat we max 12 uur op een dag rijden. Met stops erbij zitten we dan al gauw op zo'n 16 uur denk ik. Maar soms rijden we 800 km nog in 2 dagen.
    We gaan dit jaar naar istrië. Dat rijden we zeker in 2x. Als het in Duitsland tegen zit, dan zelfs in 3x.

Kindje3 vindt dit leuk.
  11. maliro

maliro Niet meer actief

Wij gaan altijd in de buurt van huis op vakantie, om allerlei redenen. Mijn kinderen vinden een half uur al lang :roflmao:
    Mijn dochter zei laatst nog dat ze zo blij is dat we niet naar Frankrijk ofzo gaan, veel te ver rijden

Peppabig vindt dit leuk.
  12. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.528
    6.220
    zuid-holland zuid
    Ik reken liever in google-maps-uren-zonder-stops dan in km. Want het maakt nogal uit of je over het Zweedse platteland of de Duitse autobahn die kilometers aflegt.
    Het hangt er ook vanaf naar wat voor accomodatie je gaat… als je om 22u doodmoe op een camping nog je hele tent op moet gaan zetten, is anders dan wanneer je in een lekker hotelbed ploft.

Op de heenweg doen we meestal max 8 uur per dag, als we naar een camping of huisje gaan. Op de terugweg doen we soms wel 10 uur, omdat je dan toch thuis in je eigen bed ploft.

Snachts rijden doen we niet, wij hebben zelf teveel onze slaap nodig en onze kinderen slapen niet lekker in de auto. Weleens snachts vanaf een feestje naar huis gereden terwijl de jongste night-terrors had en dat was geen pretje.

Youtan vindt dit leuk.
  13. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    18.635
    21.131
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Vooralsnog max 2,5 uur :roflmao: En dat is al te lang voor dochter. Maar volgend jaar gaan we wel verder, naar Zuid-Duitsland ofzo. Als we verder zouden rijden, zouden we het zeker niet in 1 dag doen en ook niet 's nachts weg. Lekker met een overnachting onderweg, of 2.

14. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.711
    4.216
    Punnikexpert
    Import ergens
    Tot 1500 km kunnen we prima in 1 ruk rijden. Nou ja, wel met de nodige plas-, benen strekken-, wissel van chauffeur-stops maar niet ergens overnachten.

En ons bevalt dat goed. Mijn truc: rond 22.00 uur of 00.00 uur beginnen met rijden. Ik rij de eerste uren. Draai geregeld nachtdiensten dus ik kan prima functioneren in de nacht. Mijn man slaapt de eerste uren in de auto en de kinderen pitten sowieso tot een uur of 6 a 7 en soms nog langer. Ergens in de vroege ochtend/late nacht maak ik mijn man wakker en wisselen we af en slaap ik een paar uur op de bijrijderstoel. Als ik nachtdiensten draai slaap ik voordat ik de nacht in ga een uur of 2 en ‘s ochtends ook een paar uur.

Terugweg doen we dat ook zo. Zo fijn om het grootste gedeelte al gedaan te hebben voordat de kinderen wakker worden. En dat beetje slaaptekort haal ik de nacht erna wel in.

15. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.046
    3.510
    Vrouw
    1500 km is het verst dat we tot nu hebben gereden met ze (Italië), zonder overnachting.
    Wij vinden in de nacht rijden geen probleem en de kinderen slapen prima. Dus dan kun je al mooi km-ers maken.

Neuzeke en Butchke vinden dit leuk.
  16. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    17.974
    17.013
    Vrouw
    Ligt een beetje aan de leeftijd en hoe je kinderen zijn vind ik.
    Toen ons zoontje 1,5 was, gingen we naar Italië. Hebben een overnachting gedaan op ongeveer de helft (zo'n 6 uur rijden). En dat was goed te doen. Konden regelmatig stoppen en hebben gewoon op het gemak kunnen rijden.
    Met wat oudere kinderen zou ik het in 1 keer aandurven, en dan om en om rijden, nacht rijden is niks voor ons.

17. Martini

Martini Fanatiek lid

17 feb 2007
    1.069
    613
    113
    2 uur is een beetje de max hier. Zoon met autisme, die trekt langer echt niet.
    Helaas.

18. Loesje1988

Loesje1988 Fanatiek lid

24 nov 2019
    1.525
    1.563
    Vrouw
    Wij gingen vroeger altijd naar de camping in Italië, al sinds dat ik een baby was,maar mn vader reed altijd in 1 ruk door. We vertrokken rond 0400/0500 en kwamen zo'n 12u later aan op de camping in noord Italië. Dan Deed mn vader de vouwwagen opzetten,hij ging slapen en wij gingen spelen en mee boodschappen doen.
    Tanken was plaspauze en even een broodje eten en weer door. Chips en ander eten wat kruimelde kregen we niet op de achterbank haha.
    Mijn vader was de enige die reed,mijn stiefmoeder reed niet met de vouwwagen.
    Onderweg deden we spelletjes,zongen we mee met liedjes,mochten we omstebeurt een bandje uitkiezen, hadden we ruzie en sliepen we. Tablets ect waren er nog niet en van lezen werden we wagenziek.

19. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    7.593
    3.974
    113
    Wij rijden zonder aanhanger/caravan max Ca. 1000 km op 1 dag. Verder dan dat vinden we allemaal niet leuk.
    Dit doen we eigenlijk al sinds we kinderen hebben.
    Rijden niet savonds weg en dan een hele nacht door. Dat vinden we te vermoeiend. Als we naar een bestemming gaan verder dan 1000 km rijden we dus met een tussenstop.

Vorig jaar hebben we een rit van zo’n 800 km in 2 stukken gehakt. En dat was eigenlijk een stuk relaxter voor iedereen. De vakantie begon gewoon lekker met een stukje rijden van 350 km, voor iedereen een acceptabele afstand, heerlijk Niet vroeg weg gaan, begin van de middag op de camping. Direct een vakantie gevoel.

vanaf een camping op 1000 km terugrijden is trouwens ook altijd wel een hele zit. Want dan pak je de spullen in en vertrek je vaak pas rond 9 uur. Dus ben je echt pas savonds thuis.

overigens rijd mijn man meestal het hele stuk. En zit ik ingebouwd tussen een koeltas, koffiepot en reisgids/boek/wegenkaart en speelgoed voor de kinderen.

Peppabig vindt dit leuk.
  20. Malbec

Malbec VIP lid

5 apr 2020
    5.694
    7.749
    Vrouw
    In de winter rijden we aan 1 stuk door naar Oostenrijk. Rijden dan rond 03:00 weg.

In de zomer zijn we met de camper en rijden we ongeveer de helft, overnachten in Duitsland en dan weer de andere helft.