Het onderwerp zegt het al; Vanaf welke groep gaan ze over van het schrijven in blokletters tot het aan elkaar schrift??
wij hebben vroeger eerst losse schrijfletters geleerd, dan die schrijfletters aan elkaar en in groep 5 blokletters geloof ik.
Mijn jongste leert nu de schrijfletters (kleuterklas), maar schrijft ze los. Blokletters komen pas veel later.. Ik geloof dat ze hier in de loop van groep 3 beginnen met aan elkaar schrijven, maar dat hangt er van af hoever het kind is. Bij montessori verschilt het wat, welke kind, wanneer doet
Ik schreef blokletters, maar bedoelde meer de losse letters. Dus wanneer ze overstappen van het los schrijven van de letters, naar het aan elkaar schrijven van de letters.
Per school is dat verschillend, meestal in groep 3 ook al de schrijfletters aangeleerd. Soms pas aan het eind maar wij deden het meestal in groep 3 al meteen, dus gewone letter aanleren maar dan ook de schrijfletter. Je hebt dan een leesletter en een schrijfletter. Aan elkaar is pas later in groep 4. Maar sommige scholen zijn anders en wijken daarvan af.
Mijn dochters hebben in groep 3 eerst gewoon los leren schrijven. Daarna de aan elkaar schrijf letters los en in groep 4 begonnen met echt aan elkaar schrijven. Het viel me trouwens pas op dat er maar heel weinig volwassenen zijn die echt nog aan elkaar schrijven. Mijn man en ik bijv. ook niet, mijn vriendinnen ook niet. Ik ken eigenlijk alleen maar oudere mensen die het nog doen.
Geen idee of ze dat nog wel leren...ik leerde het in groep 4...in groep 3 begonnen we eerst met los schrijven
In groep 2 schrijfletters, groep 3 de aan elkaar letters maar dan los an elkaar en aan het eind van groep 3 aan elkaar. Nu in groep 4 leren ze de hoofdletters.
Wij leren de kinderen in groep 3 eerst de schrijfletters los en dan in het laatste gedeelte van groep 3 leren ze de schrijfletters aan elkaar te schrijven. In groep 4 volgen de hoofdletters en in groep 7 leren ze pas de officiële blokletters schrijven.
Per school kan het verschillen. Het is deels afhankelijk van de schrijfmethode maar natuurlijk ook de ideeën van de school. Onze school kiest er bijvoorbeeld voor niet gelijk in groep 3 te starten met schrijven, maar iets later. We volgen dus niet precies de methode. In de tweede helft van het jaar worden trouwens zoveel schrijflessen gegeven, dat het aan het einde van groep drie niet meer uitmaakt ten opzichte van de scholen die wel al gelijk in het begin van het schooljaar starten met schrijven. Op het merendeel van de scholen leren ze in groep 3 de 'aan elkaar letters' schrijven. In eerste instantie los, maar na een aantal maanden gaan ze die letters verbinden en schrijven ze dus echt aan elkaar. In de loop van groep 4 komen de hoofdletters er pas bij. Blokletters leren ze bij sommige methodes al in groep 6. Maar ik ben van mening dat dit te vroeg is. (Overigens een mening die ik gekopieerd heb van fysiotherapeuten, want zoveel weet ik zelf ook weer niet van de ontwikkeling van de schrijfmotoriek. ) In groep 7 of liever nog 8 beginnen met blokletters starten met blokletters is vroeg genoeg.
Schrijfletters zijn een doorgaande, vloeiende beweging. Blokletters schriif je niet echt, het is meer een soort 'tekenen' omdat het allemaal vrij rechte lijnen zijn. (Dan bedoel ik dus de echte blokletters en niet gewoon los schrijven.) Die blokletters schrijf je toch wat krampachtiger dan de gewone schrijfletters. Dat is niet geweldig voor de motoriek. Bovendien is de ene beweging (aan elkaar schrijven) nog niet voldoende ingesleten en dan ga je er al iets nieuws bij doen, vaak gaan kinderen het dan toch door elkaar gebruiken.
Vanaf groep eind 3-4 wordt bij ons echt aan elkaar geschreven en in groep 8 mogen ze hun eigen handschrift ontdekken en schrijven. De hoofdletters worden tegenwoordig als blokletter geschreven, los van de tweede letter. Een nieuwe methode sinds vorig schooljaar.
Daar is geen vaste regel voor, iedere school pakt het anders aan. Op de meeste scholen (vooral als er met Zwijsenmethodes gewerkt wordt zols Veilig Leren Lezen) leren ze in groep drie de losse schrijfletters en gaan ze in de tweede helft van het schooljaar de letters verbinden. In groep vier beginnen ze met woorden aan elkaar schrijven. Vaak mogen ze dan in groep zeven of acht met losse blokletters gaan schrijven. Maar er zijn ook scholen waar de kinderen eerst blokletters leren, en later schrijfletters, of waar ze juist alleen maar schrijfletters leren. Er bestaan veel theorieën over wat nou het beste is. En er zijn minstens twaalf verschillende schrijfmethodes op de markt in Nederland, elk met z'n eigen eigenaardigheden. Als je meer wilt weten is het wel handig om eens op de website van uitgeverij Zwijsen te kijken, die hebben een site speciaal voor ouders, waar je informatie vindt over het leerproces van je kin, maar waar je ook leuke puzzeltjes, werkjes en verhaaltjes voor thuis kunt downloaden. Plus een paar leuke AppS.
Bij mijn dochter op de nieuwe school in groep drie alles aan elkaar. Op haar vorige school wel los en vast . ( we zijn verhuisd rond kerst) . Ik vind alleen aan elkaar veel duidelijker. Ze draaide ook nogal wat letters om en dat gaat veel lastiger als je aan elkaar schrijft.