Rugzakje op huidige school of toch speciaal onderwijs?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door MamavanJordy, 23 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SeaShell

    SeaShell Niet meer actief

    Bij onze zoon op het KDC blijft gelukkig het busvervoer zoals het is. Gewoon elke dag halen en brengen en word volledig vergoed. Mijn moeder werkt ook op hetzelfde KDC en zegt ook dat er daar niks gewijzigd word dus ligt denk ik idd aan de instelling

    En het zoontje van TS zou ongeveer 20km heen en 20km terug moeten elke dag, daar geven ze dan eerder een indicatie voor als een kind wat bijv maar 2 km van de school af woont

    Als onze zoon van het KDC naar een MKD zou moeten geld in onze gemeente geloof ik de grens van 6km, je moet dus minimaal zover van het MKD af wonen wil je busvervoer krijgen
     
  2. Madura

    Madura Actief lid

    14 nov 2012
    136
    0
    0
    Hoi allemaal,

    Ik werk op een basisschool en heb zelf ervaring met kinderen in mijn groep met een rugzakje voor spraak/taalproblematiek. Met deze kinderen ging het heel goed bij ons op school, maar dat komt door een aantal factoren die goed meewerkten.
    Wat mij betreft zijn een aantal dingen heel erg belangrijk voor het goed kunnen functioneren van een kind met een rugzakje:
    - sociale aansluiting. (Je kind moet voldoende kunnen communiceren met de andere kinderen op de school om prettige, gelijkwaardige, relaties aan te kunnen gaan.
    - voldoende ontwikkeling (je kind moet zich voldoende kunnen ontwikkelen met de begeleiding die mogelijk is, wanneer een kind zich voldoende ontwikkelt is een kind gelukkiger)
    - de school moet voldoende kennis en middelen in huis hebben. (de problematiek moet van dien aard zijn dat de kennis, de tijd en de middelen van de leerkracht toereikend zijn. Een leerkracht moet in de groep de aandacht verdelen over alle kinderen in de groep, dit moet voldoende zijn voor je kind.)
    - Veiligheid (je kind moet zich ten alle tijden veilig kunnen voelen op school. Met andere kinderen, met de leerkracht, de lessituatie en ook in de aangeboden lesstof)
    Al met al moet je kind zich gelukkig en prettig voelen op school. Wat mij betreft is de school die het bovenstaande het beste kan bieden de school die bij jou en bij jouw kind past!

    Heel veel succes met het maken van een keuze. Ik denk overigens dat je in je hart al weet wat de beste keuze is.
     
  3. MamavanJordy

    MamavanJordy Fanatiek lid

    14 aug 2006
    4.408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    He Meiden,

    Thanks nog voor jullie ervaringen. Kreeg geen meldingen meer vandaar pas nu mijn reactie.

    We zijn er nu voor 80 % uit het speciaal onderwijs gaat worden.

    School geeft ook aan omdat het een specifiek probleemgebied bij hem is (articulatie) dat ze dit moeilijk kunnen verbeteren gewoon omdat de klassen daar te groot voor zijn (juf is alleen in de klas met 20 kids nu in totaal), en hij in het klas gebeuren juist terug valt daarin. 1 op 1 gaat het redelijk goed.

    Mijn man zit alleen nog met de vergoedingen want als we die 295 euro zelf moeten betalen, tja dat kunnen we niet. Daar ben ik eerlijk in, hoe graag ik het dan ook zou willen.

    Gemeente zegt zelf dat we het helemaal vergoed krijgen omdat we minstens 6 km van de school af wonen, het cluster 2 ondewrwijs is en zoals zij het noemde (en zo zie ik het dus totaal niet!) hij een handicap heeft. Maar eerst zien dan geloven.

    Maandag gaan we kijken op de school. Heb van een andere ouder (1 van haar kindjes zit er ook) wel al gehoord dat we door het oude heen moeten kijken want de huidige school waar hij nu op zit is nieuwbouw met alle toeters en bellen erop. Daar zitten ze bijv. nog op houten stoelen enzo zei ze. \

    Overmorgen wordt hij al in het overleg meegenomen van de school/rec ZeON om te kijken of er uberhaupt plaats is. En per wanneer hij dan evt. kan starten.

    Ik ben van plan om hem de 1ste week zelf te brengen dan als het allemaal door gaat en daarna het busje op te starten.

    Het is alleen wel een heel geregel om te zorgen dat er iemand thuis is als hij gehaald en gebracht wordt. Ik zit met mijn werk (waar ik gelukkig heel veel medewerking van krijg om mijn tijden evt. aan te passen of later de wacht in te gaan. Ben er zo blij mee dat mijn werk ook zo flexibel is), de bso waar hij nu op zit op de ma en do kan dan niet meer want er is maar 1 opstap plaats mogelijk.

    Mijn moeder kan evt. de maandagochtend hier in huis komen als het nodig is en mijn schoonmoeder kan hier in huis zijn als het nodig mocht zijn als hij weer terug gebracht wordt.

    Dus het ziet er naar uit dat het plaatsing wordt. Maar mijn man wil dus nog eerst zekerheid over de vergoedingen.
     
  4. SeaShell

    SeaShell Niet meer actief

    @mvj:

    Het word echt wel vergoed hoor aangezien je zeker 6km vd school woont (20km woon je er zelfs vanaf)

    Anders zou dat betekenen dat alle moeders en vaders in de bijstand oid hun kind niet naar SO zouden kunnen laten gaan vanwege de kosten, het word echt wel vergoed, anders zaten er een hoop kids thuis van ouders met geen werk of bijstand/andere uitkering

    Maar ik denk dat jullie de juiste keuze maken als het uiteindelijk SO word.
     
  5. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.501
    2.398
    113
    Ik denk dat het regulier onderwijs niet genoeg begeleiding kan bieden voor je zoontje.
    Ik ben bang dat hij te snel het tempo niet meer kan bijbenen en daardoor gefrustreerd raakt en ongelukkig wordt op school.
    In het speciaal onderwijs kunnen ze veel gespecialiseerdere hulp bieden, zijn klassen kleiner en zitten meerdere kindjes met hetzelfde probleem.
     
  6. Chantal87

    Chantal87 Fanatiek lid

    2 apr 2006
    3.727
    0
    0
    Hallo,

    mijn dochter Romy zit ook op een slechthorende school in Amsterdam
    wat zij daar in een half jaar geleerd heeft ben ik echt trots op
    ze leert daar praten en gebarentaal
    ze heeft een achterstand van 3 jaar omdat zij slechthorend is
    maar ook vocht achter haar trommelvliezen had
    we hebben net een gesprek op school gehad en het gaat heel
    goed

    Belle is ook 5 jaar en gaat sinds deze week ook naar dezelfde school
    ze zat eerst op een gewone school maar ze mist toch een hoop
    informatie
    dat merken we vooral als er toetsen worden afgenomen die maakt
    zij erg slecht
    ze leren ook met hun handicap om te gaan en krijgen gebarentaal

    ik ben tot nu toe heel tevreden met deze stap
    als je nog wat wil weten dan hoor ik het

    gr Chantal.
     
  7. SeaShell

    SeaShell Niet meer actief

    En hoe is het maandag gegaan meid?

    Trouwens nog van harte gefeliciteerd met jullie manneke!
     
  8. MamavanJordy

    MamavanJordy Fanatiek lid

    14 aug 2006
    4.408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    He Daan,

    Lief dat je het vraagt :)

    We zijn maandag idd wezen kijken. Hebben een goed beeld gekregen van de schoolmethode en hoe ze werken. Ook de speelplaats gezien en waar de taxi's staan.

    Al onze vragen zijn beantwoord dus dat is fijn.

    Enige verschil van materiele aard was dat we nu in een kei nieuwe school zitten en dat is een oud gebouw haha. Maar daar moet je door heen kijken. Maar daar was ik al voor gewaarschuwd door een mama die haar kindje er ook heeft zitten.

    Nu nog even de laatste dingen regelen en afwachten of er plek is.

    Het is dus zo goed als zeker dat hij er naar toe gaat, tenminste als er plek is.

    Thanks voor de felicitatie nog. Hij is goed verwend haha, hij wilde allemaal playmobil :D.

    Hoe is het met jullie kereltje en je meisje?
     
  9. SeaShell

    SeaShell Niet meer actief

    Wat een opluchting dat de school goed is bevallen en al je vragen zijn beantwoord zeg! Werd de taxi nu gewoon vergoed? Ja toch?

    Hier gaat het wel goed. 13 maart uitslag van IQ onderzoek van Giorgio
    De vraag is of hij van zijn 4 tot 5 daar blijft of naar een MKD gaat of mogelijk toch start op speciaal basisonderwijs (toermalijn waarschijnlijk) of gewoon onderwijs, spannend dus

    Zelf denk ik dat hij een jaartje blijft of naar het MKD gaat en daarna verder gekeken word.

    Ons meisje daarentegen huilt ontzettend veel, maar dat hebben we bi de eerste ook meegemaakt en komt wel weer goed, heeft alleen tijd nodig.

    Hopelijk is er snel een plekje voor Y! Hoelang dachten ze dat het kon duren? En hoeveel kindjes zitten ze dadelijk in de klas?

    Fijn dat hij zo genoten heeft van zijn verjaardag! :)
     
  10. MamavanJordy

    MamavanJordy Fanatiek lid

    14 aug 2006
    4.408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Vooralsnog dat ik weet wordt de taxi idd vergoed, maar ze zouden me nog terug bellen daarover.

    Hij is afgelopen vrijdag dus mee geweest in het overleg of er plaats is, en ik geloof dat we dat binnen 2 weken horen. Ze stromen normaal in na de vakanties, dus we moeten ook nog even kijken of het dan nog nut heeft om het na de meivakantie nog te doen (dat is de eerst volgende vakantie weer) of dat we wachten tot na de zomervakantie.

    Ze zitten gemiddeld met 13, 14 of 15 kids in de klas met meerdere begeleiding.

    Er wordt gewerkt op kindniveau, dus ze kijken per kind waar ze zitten qua ontwikkeling en daarop krijgen ze dan de oefendingen en lessen.

    Ik heb nu in ieder geval de garantie van deze school dat hij terug kan komen weer als hij genoeg ingehaald heeft.

    Spannend voor jullie dan. Zegt je gevoel nog even blijven dan? Dan zou ik naar je gevoel luisteren. Is het mkd de bikkel of mikkel (ben ff de preciece naam kwijt)

    Wat is de toermalijn precies voor school?

    Balen dat ze nog zoveel huilt dan. Helpt de andere voeding en rust en regelmaat niet voldoende?
    Het meeste heeft idd tijd nodig, maar als je er midden in zit dan kan ik begrijpen dat het emmertje een keer over loopt. Of valt dat mee? Het lijkt me heel vermoeiend en ook frustrerend.
     
  11. SeaShell

    SeaShell Niet meer actief

    Fijn dat er 14/15 kinderen per klas zitten en dan met meerdere begeleiders! weet je wat ook balen is? dat de peuterspeelzaal nooit aan de bel heeft getrokken voor Y, anders had hij vast en zeker net als onze G ook op het KDC gekomen. In het klasje waar hij nu zit zitten 6 kindjes op 2/3 leidsters en krijgen dus dagelijks logopedie, fysio, ergotherapie, speltherapie, muziektherapie, etc..
    Giorgio had dus een zeeeer grote taal/spraak achterstand en nu is dat echt superrrr erg ingelopen. dat hadden wij met de PSZ never nooit gered en ook niet met gewone logopedie.

    wat betreft giorgio.. ik heb liever dat hij van zijn 4 tot 5 op het KDC of MKD blijft (idd de Mikkel) en hij zo nog heel wat in kan halen dan dat hij op zijn 4 naar school gaat, wat voor onderwijs dat ook mag zijn..

    op een kdc bereiken ze meer ( 6 kids op 3 leiders en elke dag fysio/logo/spel/muziek/etc) dan op een SO of SBO aangezien daar de klassen sowieso groter zijn en het niet zoveel 1 op 1 is en het budget minder toereikend is als op een kdc.

    De toermalijn waar G mogelijk heengaat is speciaal basisonderwijs(SBO) en waar Y heengaat is speciaal onderwijs (SO) normaal als het niet lukt op de gewone school op meerdere vlakken zeg maar kom op speciaal basisonderwijs (SBO) zoals bij ons de Toermalijn te zitten, en vaak als het daar niet lukt of als er een specifiek problematiek is op 1 gebied kom je op speciaal onderwijs (SO) te zitten waar ze dus clusters kennen

    cluster 1: voor blinden en slechtzienden
    cluster 2:voor doven,slechthorenden, spraak/taalachterstanden en kinderen met een autisme spectrum stoornis
    cluster 3: voor langdurig zieken en lichamelijk/geestelijke problematieken
    cluster 4: voor kinderen met gedragsproblematieken

    Het speciaal basisonderwijs zoals de toermalijn kan dat niet aan omdat die kinderen hebben met 'gewoon' een achterstand en niet specifiek op 1 gebied en dan verwijzen ze dus naar een cluster school omdat alle kinderen daar 1 en dezelfde problematiek hebben en op een school zoals de toermalijn hebben kinderen over het algemeen 'gewoon' een achterstand omdat ze niet mee kunnen op de gewone basisschool

    Zit hij dan ook met veel kindjes met autisme in de klas? aangezien vaak de grote meerderheid van de kinderen op cluster 2 onderwijs een autisme spectrum stoornis hebben, want bijv PDD-NOS of klassiek autisme houd vrijwel altijd verband met een spraak/taal stoornis, en cluster 2 zitten echt veel kindjes met die vormen van autisme.

    Word Y daar ook automatisch op onderzocht? omdat hij ook een spraak/taalachterstand heeft en aangezien hij moeilijk tegen nieuwe situaties/veranderingen kan? bijv na de grote vakantie in paniek en duurt lang om weer te wennen op school, of als hij een andere logopediste krijgt ter vervanging en hij dan de eerste paar x helemaal dichtklapt en helemaal van slag is en ze er niks mee kan beginnen? snel overprikkeld zijn van geluiden/drukke gebeurtenissen? en 'afgesloten' lijkt van de klas?

    dat zijn allemaal dingen die ook heel erg bij autisme horen, en vaak is het 'begin' vd hele mallemolen het ontdekken van een spraak/taal stoornis en in jou verhaal en meerdere topics van tijdje geleden moet ik eerlijk zeggen dat ik toen al aan het denken ging dat Y dat mogelijk wel eens zou kunnen hebben en het me niks zal verbazen als er over een tijdje zoiets als autisme uit zal komen en dat je daar niet van moet verschieten. Zeg dit alleen maar zodat je dadelijk niet voor verrassingen komt te staan mocht er zoiets naar boven komen. Voor veel ouders komt dit namelijk als donderslag uit heldere hemel. Maar ikzelf heb dus ook autisme ( syndroom van asperger) en ik moet zeggen dat ik heeeel erg veel in je verhalen herken over Y

    veel mensen hebben een heel ander beeld bij autisme ( hele dag met hun hoofd wiegen en bonken, en helemaal in zichzelf gekeerd zijn is wat ze denken) en denken daarom vaak '' oooh, de mijne heeft dat niet'' maar later komt het er dan toch soms uit.

    Nu wil ik niet zeggen dat Y autisme heeft, maar hij heeft er wel erg veel kenmerken van. Heeft de juf/tutor/logo daar nooit iets daarover gezegd? vermoedens uitgesproken?

    in ieder geval een hele hele dikke knuffel, en ik hoop dat er snel plek is voor jullie manneke en zijn achterstand kan inhalen en weer lekker in zijn vel komt te zitten, want dat is het alle alle belangrijkste
     
  12. Romy1979

    Romy1979 Niet meer actief

    ik heb je topic doorgelezen, wij zitten namelijk met hetzelfde.
    Sven is nu net 3 en het wordt tijd om hem aan te melden op een basisschool. Echter zie ik het nu nog niet gebeuren dat hij in een klas terecht gaat komen met 30 kinderen. Alhoewel er in een jaar nog heel veel kan gebeuren qua ontwikkeling.

    De vraag hier is nu: blijft hij op een regulier kdv en vervolgens een reguliere basisschool met rugzakje of gaan we hem nu toch aanmelden voor een mkd.
    Ik vind het erg lastig, maar we moeten ons nu toch goed gaan verdiepen in de mogelijkheden.

    Sven heeft een ass en zijn spraakontwikkeling is erg vertraagd. Sinds januari begint het op gang te komen, maar de uitspraak is erg slecht. Je moet goed je best doen om hem te begrijpen.
    In grote groepen merk je ook dat hij zich niet op zn gemak voelt. Alles moet volgens bepaalde manieren verlopen, gaat dit niet zoals hij het in zn hoofd heeft wordt hij boos.

    Lastig hoor, maar lees goede adviezen in dit topic waar ik ook wel iets aan heb. We hebben nu IPG, dus ga dit volgende week ook nog maar eens met haar bespreken.
     
  13. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.048
    4.241
    113
    hier hield Kylian zich (ASS) ook niet staande in de kleuterklas.
    - te veel prikkels waardoor hij overprikkeld raakte
    - te weinig uitdaging omdat hij alles al kende.

    Toen hij in groep 3 kwam (van groep 1 naar groep 3 gegaan) is het een stuk beter geworden. Er was/zat meer regelmaat in de dag. Iedereen zat op zijn of haar plek dus er werd niet rondgelopen. En omdat het zo'n grote groep was werd de klas in tweeën gedeelt waardoor hij een klas van 20 kinderen had.

    Nu zit hij in groep 4 en dankzij zijn rugzakje kunnen ze nu 2.5 dag de klas opsplitsen in 2 groepen van 17 kinderen. De andere 1,5 dag zitten ze bij elkaar in (34 kindjes dus). Op die dagdelen hebben ze de gym gepland en wordt hij uit de groep gehaalt voor extra rekenlessen. Op deze manier houdt hij het vol.

    Als je dus nu al twijfels hebt of je kindje het gaat volhouden in een grote groep zou ik er zeer zeker voor kiezen om hem of haar naar het speciale onderwijs te laten gaan. En na na de rommelige kleuterjaren (groep 1 en 2) kijken of het mogelijk is over te stappen naar het reguliere onderwijs.
     
  14. MamavanJordy

    MamavanJordy Fanatiek lid

    14 aug 2006
    4.408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    He Daan,

    Even snel, zo de jongens op halen van school :)

    Over je vraag over autisme.

    Nee, nog niet onderzocht daarop. Weet ook niet waar ze dat doen en waar we daarvoor moeten zijn.

    Manlief zegt dat het audiologisch centrum dat dan toch ook wel gezegt zou hebben?

    Net met schoonmoeders erover gehad, na aanleiding van jouw opmerking en toevallig hadden zij en schoonzussie het er ook over gehad dat hij toch wel trekjes heeft daarvan.

    Schoonzussie heeft een goede vriend die kids heeft en 1 daarvan heeft ook autisme en ze herkende toch wel veel uit het gedrag van dat kind en onze Y.

    Ben ff de jongens nu halen :D
     
  15. SeaShell

    SeaShell Niet meer actief

    #35 SeaShell, 7 mrt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 mrt 2013
    Hey meid

    Over het audiologisch centrum;

    Bij mijzelf kwamen ze er pas achter op mijn 19e, terwijl dat ook vast had op moeten vallen op de basisschool/middelbare school/vervolgopleiding.
    Toen ik later terugging naar school en vroeg hoe en wat (na de disgnose op mn 19e) zeiden ze idd dat het ze toen wel was opgevallen maar er niet naar handelen omdat ik er schijnbaar weinig "last" van had omdat ik toch goede cijfers haalde ;) (dat terwijl ik nooit lekker in m'n vel gezeten heb in die tijd en me altijd anders voelde en niet wist waardoor dat kwam)

    Audiologisch centrum ziet hem niet dagelijks, ook niet in groepsverband en kan misschien denken dat hij "gewoon" verlegen is, terwijl het niet echt "normaal" is dat je zo ontzettend lang van streek bent als je een nieuwe logopedist krijgt en ze niks met hem kan beginnen omdat hij daar zo van in paniek is, en zo erg moet wennen na de vakantie, die dingen zijn echt typerend, ook zijn woede aanvallen, moeite met veranderingen en prikkelgevoeligheid, gevoelig voor geluiden, niet goed tegen drukte kunnen, erg gehecht is aan structuur, etc

    Op cluster 2 onderwijs heeft het merendeel vd kids autisme en zijn ze daar dus erg in gespecialiseerd. Als hij het heeft komt het er daar vast en zeker uit.

    Ikzelf denk serieus dat je daar niet van moet verschieten. De kloof tussen zijn IQ die jou noemt is overigens zeer typerend voor mensen met autisme. Ikzelf heb ook een forse kloof tussen mijn verbaal en performaal IQ en dat is echt kenmerkend voor autisme. Dat was bij mij een van de eerste aanwijzingen dat men in de richting van autisme ging denken.

    Een forse spraak/taalachterstand (en dus ook die IQ kloof) zie je vaak bij oa PDD NOS en klassiek autisme. Zou je niet eens kunnen peilen bij de logopediste/juf of zij in de richting van autisme denkt?
    Ik weet van mijn opleiding dat wij dat niet zo maar uit het niks mochten opperen tegen de ouders (ivm reactie ouders etc) maar als ze het vroegen of wij een vermoeden hadden gingen wij daar wel op in. Kan zijn dat ze er wel aan denken maar niet durven uitspreken omdat er (nog) geen onderzoeken naar zijn gedaan en zijn spraak/taalontwikkeling wel. Zo was dat ook bij mij vroeger.. Iedereen bleek het achteraf te weten op basis/middelbare, etc maar niemand durfde het tegen m'n ouders uit te spreken

    In de klas zal het (als hij het daadwerkelijk heeft) wel opvallen aangezien ze daar dus gespecialiseerd in zijn op cluster 2 onderwijs, en zullen hun het proces van onderzoeken wel in gang zetten.

    Probleem is dat ze op de gewone basisschool enkel een opleiding op de PABO hebben gedaan met maar 1 module over autisme en aanverwante dingen zoals ADHD etc en er weinig kaas van gegeten hebben in de meeste gevallen, en op een cluster 2 school ze er echt een studie langs hebben gevolgd zoals een SPH en aparte studies over autisme/spraak/taalachterstand etc omdat dat echt hun specialisme is op het cluster 2
     
  16. SeaShell

    SeaShell Niet meer actief

    Oh en nog meer weetjes,

    Je kunt voor Y dadelijk ook TOG aanvragen als het goed is
    Dat is een soort "extra kinderbijslag" omdat hij een indicatie heeft zodat je daar ook extra gemaakte kosten kan dekken

    Regeling is vanaf 3 jaar. Je krijgt dan ongeveer €400 voor Y per 3 mnd (Inc kinderbijslag) om dus eigen bijdrages van te betalen, of andere hulpmiddelen die hij nov aan moet schaffen, of gewoon om zo uit te geven.

    Moet je even googelen op TOG. Om het aan te vragen moet je de indicatie opsturen met de vragenlijst en dan word het geregeld als je aan de voorwaarden voldoet

    SVB - TOG - Home TOG
     
  17. Amethist

    Amethist Niet meer actief

    Ik heb niet alles gelezen, dus sorry als ik een reeds gestelde vraag stel.

    Zit je zoontje nu op een medisch kdv? Zo ja, krijgen jullie daar geen laatste gesprek, waarbij jullie ook een aanbeveling voor het soort onderwijs dat het beste bij hem zou passen krijgen?

    Mijn dochter heeft ook een flinke spraak-/taalachterstand en een ontwikkelingsachterstand. Ze zit nu op een medisch kdv in Utrecht (Irene) en als ze ca. 3,5 is wordt ze voor de laatste keer geëvalueerd en wordt er een IQ-test gedaan. Aan de hand daarvan brengen zij een advies uit mbt de schoolkeuze.

    Wij hebben 18 maart wel een kennismakingsgesprek op een reguliere basisschool, zodat áls ze wel naar regulier basisonderwijs kan met een rugzakje ze in ieder geval wel ingeschreven is.
     
  18. MamavanJordy

    MamavanJordy Fanatiek lid

    14 aug 2006
    4.408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Daan: toevallig vandaag even nagevraagd bij juf. Niet echt rustig gewoon in de klas er even over gehad. Toen ik vroeg of Y ook autisme kan hebben vond ze dat moeilijk om zo te zeggen want het kon 2 kanten op zei ze. Of hij heeft het wel en dan zal het nadat de communicatie beter is enzo eruit komen, of het is allemaal weg omdat dit nu allemaal ook komt door het verlegen zijn, communicatieproblemen. Dus nog niet veel wijzer.

    Amethist: mijn zoontje zit niet op een medisch kdv. Hij heeft gewoon vanaf zijn geboorte eerst een gastouder gehad, daarna gewone psz en nu gewone basisschool. Wijzelf zijn dus vanaf zijn 2 jaar ongeveer al bezig met zijn oren, merken dat er iets anders is dan de oudste. Nu het laatste jaar is het wat meer vooruit gegaan en sneller, je moet zoveel instanties af en alles moet goed opgeschreven staan. Ze hebben dus nooit geen advies gegeven bij ons, alleen bij het audiologisch centrum kwam de uitspraak dat er wel iets was (wat we altijd al dachten) en welk advies hun gaven.
     

Deel Deze Pagina