dochter is van 2 okt 2009 en gisteren hebben we gehoord dat ze groep 1 nogmaals moet doen, ze had met de cito d en e score bij a en b is over c is twijfel en d en e is zitten blijven verder vraagt ze heel veel bevestiging of ze het wel goed doet. wat betekend onzekerheid. ze denken dat ze ook op der tenen loopt en daardoor zo moe is. ze gaat met plezier naar school dat wel nu hebben ze aparte groepen 1 en 2 maar ze willen misschien een combi klas 1/2 gaan doen volgend jaar. Moeten we haar hier in laten plaatsen maar dan zonder vriendjes en vriendinnetjes of in groep 1 apart met vriendjes en vriendinnetjes wat moeten ze nu extra aanbieden in groep 1
Voordeel van een combi groep is dat als ze goed vooruit gaat ze in dat doublurejaar al dingen van groep 2 kan doen. In het begin is blijven zitten lastig, maar eigenlijk vinden alle kinderen hun draai wel in de nieuwe groep en maken ze vaak snel vriendjes en vriendinnetjes.
Mag ik vragen hoe oud je dochter is? Ik vind het zo'n definitieve beslissing om je kind in groep 2 te laten zitten. Wij stellen de beslissing tot kleuterverlenging meestal uit tot in groep 2, alleen D en E score in groep 1 vind ik niet genoeg om te beslissen. Wij werken met groepen 1/2 en laten in een enkel geval een kind pas in groep 2 langer kleuteren.
Je bedoelt in je eerste zin waarschijnlijk groep 1 . Mee eens, kleuters ontwikkelen zich soms zo grillig nog, wie weet zit er komend jaar opeens wel een flink stijgende lijn in. Wat is de indruk van de juffen van haar buiten die cito-scores om en wat hebben ze het afgelopen jaar gedaan om haar in haar ontwikkeling te helpen? Overigens vind ik een combiklas voor kleuters erg fijn. Hoe het ook loopt, ze hebben vaak wel aardig snel nieuwe vriendjes en vriendinnetjes.
Hier nu geen combi klas dus groep 1 apart Ze wordt in okt 5 Eerder was 1 okt grens en zou ze ook moeten over doen Ze hadden voordat ze cito had gedaan al gezegd overdoen en heeft cito bevestigd. Zoekt steeds bevestiging of ze t goed doet Als juf uit klas gaat dan achteraan Als ze vraag of ze iets mag doen en juf zegt ja moet juf nog x ja zeggen en dan doet ze t pas Lang luisteren lukt niet
Ahh uiteraard Jo79 groep 1 Die 1 oktober grens is al in 1985 afgeschaft, maar is nog lange tijd gehanteerd. Ik vraag me af of je de beslissing nu al moet nemen om te doubleren. Met eventueel de groep 1/2 combinatie kun je het nog even aankijken. En ik ben het eens met Jo79, de ontwikkeling van een kleuter is erg grillig.
Ja school adviseert nu jaar over doen om haar wat sterker te maken en zelf verzekerde En e score is laagst en dat is overdoen op school Maar wat moet school nu aanbieden omdat ze jaar over doet
Ze zal een aangepaste taak moeten krijgen waarin ze werkt aan hiaten, maar ook een bepaalde mate van uitdaging krijgt. Ik ben zelf kleuterjuf, maar ik vind een E in groep 1 nog geen reden om te doubleren. Ik zou er veel meer voor pleiten om door te gaan naar groep 2 en haar goed te volgen en in de lente komend schooljaar alsnog te beslissen of doubleren zinvol is. Alleen de reden 'jong of speels' is niet voldoende. In de eerste jaren zie je bij behoorlijk wat kinderen een effect van de doublure, maar op de lange termijn zakt dit vaak af. Doublure nu is definitief, eigenlijk geen weg meer terug. Ik vind dat zonde, want zo krijgt ze geen kans. Wij doen eigenlijk nooit doublures in groep 1. Weinig kinderen blijven sowieso zitten. Meestal wordt er dan ook een iq onderzoek gedaan om te kijken of doubleren zinvol is.
Als ze er is, zou ik haar naar de combiklas 1/2 laten gaan. Dan krijgt ze sowieso toch dingen van groep 2 mee en kan er nog altijd gekeken worden hoe ze het doet en hoe ze evolueert. Gaat ze ineens met sprongen vooruit eind volgend jaar, ook op 't mentale, dan kan ze misschien mee door naar groep 3. En anders, dan blijft ze nog een jaartje en kent ze iedereen van groep 1 al. Hier in BE wordt eigenlijk alleen de derde kleuterklas (groep 2 voor jullie) gedubbeld als er getwijfeld wordt over "rijpheid". Alleen in héél uitzonderlijke gevallen van bijvoorbeeld een zware handicap wordt al eens eerder gedubbeld. Maar over 't algemeen komen zulke kinderen - met een zware handicap - dan uiteindelijk toch bijna sowieso in bijzonder onderwijs terecht.
bij mijn dochter op school laten ze kinderen in groep 1 niet zitten, wat de score ook is van de toets. mijn dochter heeft wel groep 2 nog maals over gedaan , dit mede door dat ze nog niet toe was aan groep 3, ze is van 10 november 2007.
Maar wat hebben ze tot nu toe aangeboden in de klas of gedaan om haar in haar ontwikkeling te helpen of te zorgen dat ze zelfverzekerder wordt? Of verwachten ze doordat ze blijft zitten en alle lesstof voor de tweede keer voorbij ziet komen zelfverzekerder wordt? In dat geval heb je kans dat ze op de langere termijn tegen hetzelfde probleem aanloopt. Hebben die lage cito-scores wat te maken met haar onzekerheid of heeft ze echt heel veel moeite om dingen te begrijpen? Ik zou die vragen aan de juf voorleggen, net zoals de vraag wat ze haar volgend jaar aan gaan bieden en waar ze aan gaan werken.
Sowieso vind ik een E niet direct een reden tot doublure. Niet alle kinderen zullen door doublure altijd (flink) vooruitgaan.
Wat is dat toch met die testen tegenwoordig. Alles wordt maar in hokjes geplaatst, vroeger had je dat ook niet en daar zijn wij toch ook niet slechter van geworden. Of merken jullie ouders wel het voorde van alle testen?
Ik ben ook niet voor. Hierbij een interessante aflevering van Brandpunt hierover: Brandpunt - De terreur van de kleutertoets
Ik zou wel voorkeur hebben voor de 1/2 groep. Ben zelf juf en weet uit ervaring dat ze zo weer nieuwe vriendinnetjes heeft!! Op deze manier kan ze zich lekker ontwikkelen in haar eigen tempo en kan ze als ze interesse heeft ook groep 2 activiteiten/werkjes meedoen. En een jaar langer kleuteren is zo erg niet, vanaf groep 3 is het harde werken begonnen, dus geniet er maar van!
Bij ons op school kan je niet groep 1 over doen, maar wel groep 2. Maar beter kleuterklas jaartje overdoen dan ergens blijven zitten in groep 3tm8 dat zijn vaak vaste klassen met meer vaste vriendjes etc
Bij ons op school kun je groep 1 niet overdoen. Kinderen ontwikkelen zich vooral de eerste jaren van de basisschool zo verschillend. Ze kunnen een paar maanden stil staan maar dan ineens weer een grote sprong maken. Daarnaast blijven cito toetsen moment opnames. Vooral bij groep 1/2 waar kinderen nog snel afgeleid zijn. Wij zijn een kleine school met dus een combi groep 1/2. Kinderen krijgen gewoon aangeboden waar ze aan toe zijn. Eind groep 2 kan dan bekeken worden of een kind door kan naar groep 3 of niet.
hier wordt groep 1 wel eens overgedaan hoor...maar wel in een combi klas...dat het kindje toch groep 2 stof mee kan doen als blijkt dat er snel sprongen gemaakt worden. wat de school moet aanbieden: ik denk niet veel. Het hele schoogebeuren is voor haar blijkbaar nog lastig en dat is helemaal niet erg. Die scores zeggen niet zoveel. De taal cito van mijn dochter in januari verscheelde 2 niveau's van hoe zij in de klas presteerde...ze heeft het tijdens een cito te druk met wat er om haar heen gebeurd
Hier wordt groep 1 ook gedoubleerd indien nodig. Nou zitten we in een wijk met behoorlijk wat allochtone nederlanders van allerlei komaf, waarvan de kinderen dan toch regelmatig zeer slecht nederlands sprekend op school komen. Dat is dan vaak de reden van het jaar overdoen hier. Wel allemaal combiklassen, dus voldoende mogelijkheid om kinderen op hun eigen niveau uit te dagen. Verder worden alle kinderen die tussen oktober en december jarig zijn beoordeeld op wel of niet overgaan naar groep 2, na dus een onvolledig jaar kleuteren. Vorig jaar was onze oudste in die groep de enige die overging naar groep 2. Rest van de kids die dus tussen oktober en december 2012 gestart waren, bleven allemaal in groep 1. Ik zou zelf wel voor een combiklas zijn, maar ook kritisch zijn op wat school aanbiedt om haar te ondersteunen bij het zelfverzekerder worden. Zijn er verder mogelijke andere oorzaken voor haar onzekerheid? Hoort ze voldoende? Is dat goed getest? Ziet ze goed? Enz enz?