Graag jullie advies over doubleren gr 2

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door honeyy, 15 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. honeyy

    honeyy VIP lid

    5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    Hoi dames!

    Het zo veelste topic over doubleren. Maar ik weet het echt niet!

    Ze willen haar extra laten kleuteren om deze redenen;

    - Ze heeft haar laatste cito ontzettend veel slechter gemaakt (C-D en daarvoor B)

    - Is graag buiten & als ze iets moet kiezen om te doen kiest ze altijd wat ze makkelijk vind

    - aantal dingen doet ze niet (kralenplank, 3d blokken bouwen, mozaïek leggen) juf heeft rond kerst tegen haar gezegd dat als ze iets moeilijk vind ze iets anders mag gaan doen. Dit gebruikt ze nu dus vaak.

    - Ze wacht af. Als er bijv 4 kinderen het antwoord weten steekt zij haar vinger niet op.

    Dingen die ze op school niet laat zien, doet ze thuis wel. Schrijven etc. Ze mag haar juffrouw niet, er is geen klik. We hebben in januari al aangegeven dat E. De opdrachten saai vind, en of er evt meer uitdaging kan komen in de dingen die ze wel kan. Maar iedere keer moest ze de kralenplank (of die andere 3 dingen doen) waardoor ze dus op de duur niks meer deed in de klas en alles stom dom en Rot is.

    Wij denken dat ze in Gr 3 veel meer opleeft. Haar interesse liggen Namelijk bij schrijven, lezen etc. Ze schrijft hele briefjes, verjaardags kaarten enz. Juf zegt dat ze haar aankomend schooljaar meer uitdaging gaat geven maar in onze ogen is dat dit jaar al niet gelukt.

    Nou las ik op Internet dat ze Gr 3 & 4 ook nog mogen doubleren. Wij hebben liever dat als ze het echt niet kan Gr 3 twee keer doet ipv Gr 2.

    In hoeverre beslissen wij hier in mee? Is het school die zegt zo en niet anders? Ik heb vanmiddag gesprek met de juf en ib-er.

    Bedankt!
     
  2. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.371
    561
    113
    Vrouw
    Op basis van jouw bericht zie ik geen reden groep 2 nog een keer te doen. Tenzij je denkt dat die cito's representatief zijn.

    Waarom zou ze door nog een jaar te kleuteren niet meer kiezen voor dingen die makkelijk zijn. Daar krijgt ze alleen maar meer gelegenheid voor lijkt me?
    Waarom zou ze de kralenplank, blokken en mozaïek dan leuk gaan vinden?
    Waarom zou ze minder afwachtend worden en zou dat veranderen door nog een kleuterjaar? En waarom zou ze daar niet mee naar groep 3 kunnen?

    Wat je wel moet weten is dat vanaf groep 3 de didactische leeftijd begint te tellen. Als ze in groep 3 of later doubleert gaat haar didactische leeftijdsequivalent dus achter lopen op haar didactische leeftijd. Maar in hoeverre dat belangrijk is weet ik eigenlijk ook niet :p
     
  3. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.070
    3.515
    113
    Ik zou de juf eens vragen waarom haar score op cito nu zoveel slechter is. Als het goed is hebben ze daar een analyse van gemaakt. In groep 2 maken ze namelijk zowel in februari als in juni exact dezelfde toets, alleen in juni geldt er een strengere normering, ze moeten dus meer opgaven goed hebben voor dezelfde score.

    Het afwachtende, kiezen voor iets gemakkelijks en moeilijkere opdrachten uit de weg gaan zeggen vooral iets over haar werkhouding, hoeft niks te zeggen over haar niveau. Kan onzekerheid zijn of faalangst, maar ook gemakzucht of te weinig interesse doordat het te makkelijk is.
    De redenen zoals het er nu staat voldoen echt niet als onderbouwing voor een doublure, ik zou daar echt op doorvragen!

    En ook kijken naar haar sociaal-emotionele ontwikkeling. Hoe ligt ze in de groep, met welke kinderen heeft ze de meeste aansluiting, etc
     
  4. Jucade

    Jucade VIP lid

    20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Al wat wijzer?
     
  5. honeyy

    honeyy VIP lid

    5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    Bedankt voor de reacties!

    Juf en ib-er zijn echt voor nog een keer groep 2. Ze vinden dat dingen niet doen omdat ze niet wilt, Graag buiten speelt & dat ze ook met kindjes uit groep 1 speelt nog kinderlijk en daarom niet rijp voor groep 3. Cito toets had ze zo slecht gemaakt omdat ze alles in de gaten wil houden en zich niet goed concentreert. Als ze groep 2 nog een keer gaat doen krijgt ze moeilijkere opdrachten etc.

    Maar wij weten gewoon dat ze het qua kunnen echt kan. Daarom word er nu een soort toelatingstest afgenomen van groep 3. Als ze die goed maakt mag ze nog een keer de citotoets doen en dan kijken ze wat daar uit komt. Werd nog wel even op het einde gezegd dat school uiteindelijk beslist..

    We wachten maar weer af..
     
  6. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik weet dat mijn neefje overgegaan is naar groep 3, en daar hebben de ouders voor moeten tekenen. Dat het hun keuze was. Daar stond wel een orthopedagoog achter die de situatie anders inschatte dan de juf:
    Hij was erg speels in groep 1/2, maar hield helemaal niet van dat geknutsel in groep 2, hij heeft best wel behoefte aan structuur, wat in groep 3 ook sterker is dan in groep 2.
    Alleen qua leren was hij een grensgeval, maar daar zei de orthopedagoog: deze jongen kan beter 2 keer groep 3 doen, dan heeft hij dubbel aanbod van die basisstof gehad. Dan dat hij groep 2 nog een gefrustreerd doorloopt.
    Nu is het eind groep 3 en gaat hij, hakken over de sloot, toch over naar groep 4. Waarschijnlijk zal hij ergens nog wel eens blijven zitten, of laag uitstromen, maar dat is gewoon zijn niveau.
     
  7. dds

    dds Fanatiek lid

    1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Groep 3 is best pittig hoor…..Kinderen zitten veel meer stil, moeten goed luisteren naar de instructie, moeten stil(er) werken. Presteren….

    Hoeveel letters kent ze?
    Leest ze al woorden?
    Is ze weerbaar?
    Waar zit ze met getalbegrip en cijfer herkenning?
     
  8. Aliwen

    Aliwen Actief lid

    7 aug 2015
    394
    30
    28
    Kleuterjuf
    Gelderland
    Kent ze al wat letters? En kan ze die aan elkaar plakken tot een woord?
    Bijv. Ra Ra wat zeg ik: v i s
    Als dat proces nog helemaal niet op gang is gekomen wordt het leren lezen in gr3 lastig.
    Dat wordt bij ons op school ook meegenomen in de beslissing.
     
  9. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Dat hakken en plakken is wel een harde eis inderdaad. Ook minimaal 15 letters kunnen herkennen. Anders is groep 3 echt hard werken/niet te doen.

    Rekenen is iets minder van belang omdat iedereen dat individueel doet, maar de eerste maanden lezen proberen ze toch klassikaal instructies te geven.
     
  10. honeyy

    honeyy VIP lid

    5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    Ze kent 21 letters, 13 woorden hakken en plakken. En nog een paar 4 letter woorden hakken. Ze zijn ook bang dat ze in haar gedrag zeg maar te jong is.

    Dat is het moeilijkste. Sociaal emotioneel denken ze dat ze er nog niet aan toe is / niet aan kan. Maar qua denlen & kunnen zeker wel!
     
  11. Krabje

    Krabje Fanatiek lid

    8 dec 2011
    3.390
    1.771
    113
    Mijn zoon heeft ook groep 2 overgedaan, ik vond het heel lastig omdat hij in de zomervakantie zichzelf leerde lezen. Ik was echt bang dat we hem tekort zouden doen om hem in 2 te laten daarom.

    Feit was wel dat hij het liefst in de bouwhoek zat en buiten speelde. Werkjes maken had hij geen zin in.

    Nu zit hij eind groep 3 kunnen we oprecht zeggen dat groep 2 nog een keer doen het beste was voor hem. Begin dit schooljaar merkte we pas dat hij toe was aan groep 3.

    Als een kind er sociaal-emotioneel nog niet aan toe gun ze dan nog een jaar "spelen" bij de kleuters. Ze geven vanzelf wel aan als ze de behoefte hebben aan extra uitdaging
     
  12. Ahava

    Ahava Fanatiek lid

    27 mei 2011
    1.138
    201
    63
    Het is toch niet echt doubleren?
    Ze is van november, dus nog heel jong!
    Hier zijn er ook genoeg najaarskindjes, die nog een jaar bij de kleuters blijven!
     
  13. honeyy

    honeyy VIP lid

    5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    Deze nov word ze 6. Het is wel doubleren omdat ze eigenlijk over zou mogen.
     
  14. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.341
    8.803
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ik zou dit ook niet als doubleren zien. Ze heeft nu ruim anderhalf jaar gekleuterd; dat is kort.

    Hier doen de meeste najaarskinderen nog een keer 1 en van degene die wel doorgaan wordt er in groep 2 kritisch gekeken of ze aan het eind van dit jaar toe zijn aan groep 3 of niet.

    Mijn dochter van dec stroomt nu ook door naar groep 2 (ipv 1), maar het is niet gezegd dat ze daarmee ook doorstroomt naar 3 volgend jaar.

    Ik zou bij twijfel (zeker op sociaal-emotioneel gebied) haar nog een keer 2 laten doen.
     
  15. Tiniedice

    Tiniedice Bekend lid

    4 jan 2014
    809
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou gaan voor nog een extra kleuterjaar ( is geen doubleren). Ze is er waarschijnlijk nog niet aan toe en ik zou daarin het advies van school opvolgen.

    En spreek zelf uit ervaring. Mijn dochter gaat na de zomervakantie na n extra kleuterjaar naar groep 3 en staat er nu veel steviger in, is er nu ook pas aan toe.
     
  16. Deliana

    Deliana Niet meer actief

    Eens met bovenstaande. Wanneer je hierop niet volmondig ja kan zeggen zou ik de stap naar groep 3 nu nog niet nemen. Dan wordt het echt een doodvermoeiend jaar voor haar, wat haar frustratie en energie gaat kosten....

    Wanneer ze in groep 2 blijft zou ik wel voordat de zomervakantie begint een plan "eisen" voor volgend schooljaar. Meer uitdaging geven in de kleuterklas is mooi gesproken, maar daar komt in de praktijk vaak weinig van terecht wanneer er ook nog 25 andere kinderen zijn die om aandacht vragen.

    Is het de enige kleuterklas? Wanneer ze nu geen klik heeft met de juf, heeft ze die volgend jaar natuurlijk ook niet. Zou ze evt kunnen overstappen?
     
  17. nijna

    nijna Fanatiek lid

    25 nov 2015
    1.365
    85
    48
    Voor een kindje uit november is het overdoen van groep 2 echt geen doubleren. Er wordt voor groep 3 zoveel meer nodig dan de werkjes kunnen maken. Het gaat ook om kunnen concentreren, zelfstandig zijn sociale vaardigheden en zelfvertrouwen. Vaak is het ook aan de motoriek en de tekeningen te zien dat kimdjes er nog niet aan toe zijn.
    Je moet niet naar groep drie gaan niet zien als falen, maar als iets dat je je kind gunt. Om volwassen te worden moet je namelijk niet alleen je kennis ontwikkelen, maar nog zo veel meer.
     
  18. honeyy

    honeyy VIP lid

    5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    Wat kan ik verwachten van zo'n plan? Er is nog een kleuterklas maar dan haal ik haar bij haar vriendinnetjes van Gr 1 weg.. mogelijkheid om over te stappen is er..
     
  19. honeyy

    honeyy VIP lid

    5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    Ze heeft nu 1 Deel van de toets gemaakt. En de ib-er stond er van te kijken hoe Goed. Woensdag de rest.

    Ik vind dat extra kleuteren niet erg maar bang dat ze zich dus gaat vervelen en haar eigenwijze gedrag alleen maar erger word.
     
  20. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Lastig! Mijn nichtje had er in groep 2 geen zin meer in; raffelde dingen af, deed ze maar half, zat de halve dag te dromen, cito ging ook slecht. Maar thuis tekende ze super goed, leerde zichzelf lezen, echt heel anders dan op school. Toen is besloten haar toch over te laten gaan naar groep 3, en daar fleurde ze helemaal op. Ze had juist echt die uitdaging nodig. Uiteindelijk heeft ze een klas overgeslagen en is ze nu nóg meer op haar plek. Bij haar was het echt extreme verveling in groep 2, nog een jaar kleuteren had haar helemaal gek gemaakt denk ik...
     

Deel Deze Pagina