waar heb ik recht op/mag ik eisen

Discussie in 'De lounge' gestart door pluk, 26 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.048
    4.241
    113
    op 18 juni kochten mijn dochter en ik een horloge voor haar bij een juwelier. Kind helemaal in de wolken met haar horloge.

    2 weken later melde ze me dat de secondewijzer af en toe bleef staan en dat ze dan op het horloge moest tikken en dan ging hij verder. Samen een tijd naar het horloge gekeken maar natuurlijk gebeurde het toen niet. Haar gevraagd niet meer op het horloge te tikken.

    2 dagen later liep die dus 10 minuten achter.

    Ik ben terug gegaan met het horloge (op een vrijdag) en ze zouden er naar kijken. Op maandag heeft mijn man het horloge weer op kunnen halen, ze konden er niets aan ontdekken maar hadden voor de zekerheid de batterij vervangen. Mijn man heeft toen zijn ongenoegen kenbaar gemaakt dat hij het niet normaal vond dat je binnen 3 weken eigenlijk met een 'gerepareerd' horloge zit. Er is toen tegen hem gezegd dat als hij het weer mocht gaan doen we ons geld terug zouden krijgen.

    4 dagen later liep het ding weer 20 minuten achter en dus ik terug naar de juwelier waar ik te horen kreeg dat ik helemaal geen geld terug kreeg en dat mijn man erg agressief over kwam. Ze gingen het horloge nu naar de fabrikant sturen (was wederom op een vrijdagmiddag) zodat die kon vaststellen wat er aan de hand was.

    Op dinsdag belde hij terug ze hadden gekeken, hij een paar dagen en de fabrikant een paar dagen (wat ik heel knap vind in een tijdsbestek van 3,5 dag incl. weekend) en ze konden niets ontdekken. En of ik het goed vond dat hij nog wat langer bij de fabrikant zou zijn. Hiermee heb ik ingestemd.

    Nu 2 weken later heb ik zelf maar weer eens gebeld. Kreeg een andere verkoopster aan de lijn die mij vertelde dat het horloge al 2 weken bij hun lag te wachten om opgehaald te worden en dat er niets mee aan de hand was . En dat ik om 14 uur maar weer moest bellen omdat dan de manager (die er meer van weet) aanwezig was.

    Ik heb dus heel sterk het vermoeden dat het hele horloge nooit bij de fabrikant terug is geweest, dat er niets getest is behalve het ding in de la leggen en af en toe kijken of die nog op tijd loopt (en in een la kan die volgens mij zich anders gedragen dan om een warme bewegende pols)

    Ondertussen heeft het horloge dus al langer bij de juwelier ter onderzoek /reparatie gelegen dan dochter hem om heeft gehad.

    Eigenlijk wil ik gewoon ons geld terug (40 euro) maar ben bang dat ik straks weer met het (naar mijn mening) ondeugdelijke horloge zit (is een tutti Milano)
     
  2. yenolah

    yenolah Fanatiek lid

    12 dec 2008
    4.038
    83
    48
    Vrouw
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Ik zou het topic naar de lounge laten verplaatsen.
     
  3. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.900
    7.617
    113
    Wat zijn uw rechten bij een ondeugdelijk product?

    Is een product ondeugdelijk? Dan hebt u recht op een gratis reparatie óf een nieuw product. Dat moet binnen een bepaalde tijd en zonder dat u daar te veel last van hebt. De verkoper kan ervoor zorgen dat u een product te leen krijgt, zolang de reparatie duurt. U kunt niet altijd kiezen tussen een reparatie of een nieuw product. Soms wil de verkoper het product alleen maar repareren, omdat dat goedkoper voor hem is. In zo'n geval mag de verkoper zeggen dat hij alleen wil repareren.
    Gaat het product binnen zes maanden na aankoop kapot? Of is er binnen zes maanden iets mis met het product? Dan moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld was. Gaat het product na zes maanden of langer kapot? Dan moet u zelf bewijzen dat dit niet uw schuld was. Hebt u het product normaal gebruikt en is het versleten? Of hebt u het verkeerd gebruikt? Dan moet u de reparatie zelf betalen. U hebt dan dus geen recht op een gratis reparatie of een nieuw product.
    De verkoper moet het probleem oplossen of de fabrikant inschakelen. Soms wordt uw klacht sneller opgelost als u zelf de afspraak maakt met de fabrikant. Bijvoorbeeld als de verkoper daarover afspraken heeft gemaakt met de fabrikant. De verkoper kan u dan aanraden om zelf contact op te nemen met de fabrikant. U hoeft dat echter niet te doen. De verkoper blijft verantwoordelijk. Kiest u er zelf voor om naar de fabrikant te gaan? Dan kunt u dat het beste ook aan de verkoper vertellen.
    Voor een reparatie of een nieuw product hoeft u niet bij te betalen. Moet u van de verkoper wel bijbetalen? Dan mag u de koopovereenkomst ontbinden. U kunt hiervoor onze voorbeeldbrief gebruiken.
     
  4. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.900
    7.617
    113
    Aangezien de verkoper betwist dat het product kapot is is het lastiger voor jou. Als hij 2 weken bij de verkoper is geweest zal hij ook achter moeten lopen neem ik aan?

    Ik zou er heen gaan en vriendelijk aan de manager vragen hoe hij voorstelt dit op te gaa lossen. Want dat je er echt wel klachten over hebt, anders zou je het niet zo lang uit handen hebben gegeven.

    Als hij niet wil zou ik aan hem vragen om een onderzoeksrapport van de fabricant, en een onderzoeksrapport van hem. Dus wat ze hebben gedaan, waar ze naar hebben gekeken en wat ze hebben uitgesloten.
     
  5. Juneau

    Juneau Bekend lid

    18 jan 2016
    608
    0
    16
    In dit geval is er inderdaad sprake van een ondeugdelijk product. Jij hebt wettelijk gezien recht op een (gratis) reparatie of een vervangend product (als het product bijvoorbeeld niet gerepareerd kan worden).

    De juwelier geeft aan dat het horloge nu bij hen in de winkel ligt. Is het inmiddels al gerepareerd? Zo nee, dan kan je een vervangend product eisen aangezien je recht hebt op een deugdelijk product. Als ze daar niet mee instemmen, ben je gerechtigd de koopovereenkomst te ontbinden en het aankoopbedrag terug te vorderen.
     
  6. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.048
    4.241
    113
    Ik ben gisteren naar de winkel terug geweest , volgens de verkoper was er niets met het horloge aan de hand en was dit bevestigd door de fabrikant. Ik heb om een onderzoeksrapport van de fabrikant gevraagd, maar die had hij niet, die moest hij eerst opvragen en dan zou die dat aan mij doormailen.

    Mijn dochter was helemaal blij want haar horloge was er weer. Helaas heeft die blijheid niet lang geduurd want vanmiddag om 5 voor 1 stond het ding stil, meteen natuurlijk het knopje gecontroleerd (die netjes in de juiste stand stond).

    Meteen op de fiets gestapt en weer terug gereden (met kind die het horloge nog om de pols had)

    Ik werd met een brede lach ontvangen (waren meerdere klanten in de winkel) met de mededeling dat hij met zijn compagnon had overlegt en ze besloten hadden ons het geld terug te geven (terug storten op de rekening).

    Op mijn ; dat is mooi want hij staat nu stil (waarop mijn dochter dus netjes haar arm op de balie legt om het te laten zien) had hij niet gerekend.

    Maar goed, als het goed is staat het bedrag binnen nu en 2 dagen weer op onze rekening.
     
  7. Juneau

    Juneau Bekend lid

    18 jan 2016
    608
    0
    16
    Oke, gelukkig maar. Daar heb je namelijk gewoon recht op. Excuses had ook niet misstaan aangezien zij jullie zo lang aan het lijntje hebben gehouden. Zou verder daar geen aankopen meer doen!
     
  8. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.048
    4.241
    113
    Dat was ook onze veronderstelling, maar daar bleef hij rustig op tijd lopen. Op mijn veronderstelling dat het dan misschien een verschil zit tussen het stil liggen op een statische ondergrond of het gedragen worden om een bewegende arm met verschillende temperaturen werd lacherig gereageerd met de woorden dat dit absoluut geen verschil zou moeten maken.

    Dus dochter heeft hem 2 weken om gehad en melde toen dat de seconde wijzer regelmatig stil blijft staan, bij controle liep het horloge achter.

    Horloge 4 dagen bij hun gelegen, liep netjes door, voor de zekerheid batterij vervangen.

    Dochter heeft horloge 4 dagen om en wederom loopt het horloge flink achter (20 tot 30 minuten)

    Horloge ligt 2,5 week bij hun (en de fabrikant zeggen ze) en wederom loopt het ding netjes door.

    Dochter heeft het horloge nu 1 dag om gehad en nu stopt het horloge er helemaal mee, in de winkel maakt hij het horloge open prutst met een mesje iets bij de batterij en meld triomfantelijk dat hij weer gewoon loopt.

    Ik weet het niet , ben natuurlijk een leek, maar het is wel frappant dat het probleem zich voordoet zodra er beweging bij komt kijken
     
  9. Natasja

    Natasja VIP lid

    1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Topic naar de lounge gezet!
     

Deel Deze Pagina