versnelde kinderen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 27 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pisum

    pisum Fanatiek lid

    31 dec 2007
    4.492
    7
    38
    Groene Hart
    Ik herken hier mijn dochter wel in. Het gaat haar best voor de wind en ze heeft weinig moeite hoeven doen voor dingen (als lezen, schrijven, maar ook leren fietsen en zwemmen). Dat kon ze gewoon heel snel. Maar als er dan iets is wat ze niet meteen kan, wil ze er het liefst meteen mee stoppen. We hebben het hier op school ook wel eens over gehad met de juf. Die heeft geadviseerd om dan juist af en toe die moeilijke dingen op te zoeken, om te leren dat je niet meteen alles kan, en dat je dan niet af moet haken. Nou ja, natuurlijk niet pushen op het huilen af ofzo. Maar ik vind ook dat ze best mag leren doorzetten en ook dat fouten maken daarbij normaal is.

    Wij zijn toen uitgekomen bij een teamsport, omdat mijn dochter het ook wel gewend is dat dingen altijd gaan zoals zij bedenkt. Maar zo zit het leven niet in elkaar. Ze zit nu sinds de zomervakantie op voetbal en het is pittig. Ze heeft die sport overigens zelf uitgekozen hoor, het leek haar echt leuk en ze doet het prima. Maar ja, er zijn ook oefeningen die ze niet kan, en ze moet rekening houden met andere kinderen. En oh ja, omgaan met je verlies is ook wel een dingetje ;)

    Ze leert nu dus om door te zetten en ik zie dat het stapje voor stapje beter gaat. En het fijne is, ze ziet dit zelf ook wel en praat er met mij over. Ik vind het knap dat ze zichzelf zo kan analyseren.
     
  2. meintje

    meintje Fanatiek lid

    9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Lieve mensen, ik heb in dit topic nog niet meegeschreven omdat ik dat nog niet aan de orde vond in onze situatie.
    Echter inmiddels is er een onderwijskundig rapport voor onze dochter met daarin een soort plan van aanpak.

    Onze dochter is 6 en zit nu dus net in groep 3, echter is na doortesten gebleken dat ze haar op school weinig meer te bieden hebben in groep 3, de zon-lijn is niet voldoende en eigenlijk is het geen optie om haar in groep 3 te laten. Nu wordt in het OKR voorgesteld om haar versneld te laten doorstromen naar groep 4. Ze leest E4 niveau, begrijpend lezen E3 CITO I, taal E3 CITO I, rekenen E3 CITO III.

    Op zich komt het niet onverwacht, maar ik moet toch wel erg wennen aan dit idee. Met name omdat ze haar vaste kliekje vriendjes kwijt zal gaan raken en ik niet weet hoe ze daarmee om zal gaan. Ze gaat van groep 3 naar een andere klas waar een combinatie zit van groep 4/5. De kinderen van groep 4 kent ze wel allemaal (vorig jaar zat ze met hun in de combinatieklas 2/3). Wel nieuwe juffen. Ze komt waarschijnlijk in het plusgroepje in 4 en dit zijn wel leuke kinderen waar ze ook wel tussen zal passen uiteindelijk.

    Van ons wordt nu verwacht dat we dit weekend per mail reageren op het plan met aanvullingen en vragen en dit dan terugsturen naar de IB-er zodat zij dit op kan nemen intern met de leerkrachten in kwestie. Aanstaande vrijdag hebben we dan een gesprek op school voor toelichting en antwoorden op onze vragen.

    Nu mijn vraag aan jullie als ervaringdeskundigen. waar moeten we op letten en hebben jullie tips trucs?
    Ze zal op gebied van schrijfschrift en rekenen wel even wat in moeten gaan halen. We willen graag weten op welke termijn en hoe de overgang moet gaan verlopen. Mijn man denkt dat langzaam wennen een optie is (bv 2 of 3 dagen bij 4 en de andere dagen bij 3, maar ik denk dat dat niet gaat werken omdat ze dan eigenlijk nergens bij hoort en in geen ene groep eigenlijk echt meedraait dan. Volgens mij is dat zowel voor haar, de leerkrachten als de andere kinderen in de beide groepen verwarrend of zie ik dat verkeerd?

    Hoe pakken ze zoiets aan op school, met name het mededelen aan het kind en de andere kinderen? Vertelt de school het aan L. of moeten wij dat doen? Ik probeer positieve punten te verzinnen voor haar om groep 4 aantrekkelijker te doen klinken, maar het is moeilijk. Ik kom niet verder dan leuker schoolreisje en dat ze haar communie dan al mag doen en dat ze meer vriendinnen kan maken, ook dat ze gewoon met haar kliekje van groep 3 af kan blijven spreken natuurlijk....

    Sorry voor het lange verhaal, maar kunnen jullie ons wat helpen met dingen waar we aan moeten denken, dingen die we absoluut moeten vragen (zo hebben ze het ook over een extern onderzoek naar haar leervermogen nog?) zodat we dat mee kunnen nemen in onze mail of in het gesprek?

    Alle info is welkom, dit is zo nieuw en spannend....
     
  3. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.482
    2.382
    113
    @meintje ; zeker spannend. Het is voor ons niet aan de orde, maar als het zover zou komen zou ik het haar gewoon uitleggen. Omdat er in groep 3 niet genoeg uitdaging meer is ga je binnenkort naar groep 4. Ze komt dan vanzelf wel met vragen. Eventuele problemen die jij misschien ziet, hoeven voor haar geen probleem te zijn.
     
  4. tatie

    tatie Fanatiek lid

    21 feb 2014
    1.000
    89
    48
    Wij hebben vorig jaar rond deze tijd voor hetzelfde gestaan, al hadden we het toen wel al een jaar uitgesteld. Onze zoon werkte in groep 3 volledig los van zijn klas aan eigen werkjes en in groep 4 is daarom besloten toch te versnellen naar groep 5. Wij wisten vlak voor de herfstvakantie dat hij na de kerst van 4 naar 5 zou gaan en de tussenliggende periode hebben we gebruikt om hem te laten wennen.

    Eerst heeft de juf hem gezegd dat hij geschiedenis mee mocht doen met groep 5 en sindsdien ging hij voor iedere geschiedenisles van 4 naar 5. Later kwamen daar Engels en aardrijkskunde bij. In de laatste week voor de kerstvakantie heb ik hem thuis verteld dat hij na die vakantie helemaal over zou gaan naar 5. Hij reageerde wel verdrietig (jammer van zijn vriendje in groep 4), maar had het denk ik ergens ook wel aan zien komen. Hij heeft die laatste week nog afscheid genomen en is daarna vrolijk gestart in 5.

    Wat voor hem een belangrijk pluspunt was, was dat op deze school pas vanaf halverwege groep 5 de aparte plusklas start en daar kon hij toen dus meteen in, waar hij eerst dacht nog een jaar te moeten wachten. Inmiddels zit hij in groep 6 en heeft het veel meer naar zijn zin dan destijds in de groepen 3 en 4.
     
  5. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.691
    113
    Lieve allemaal,
    Ik zoek wat advies ... voor een misschien wat banale situatie ;). Onze dochter (wordt 3 over 2 weken). Nu is ze nog erg jong, maar ze ligt op een aantal dingen behoorlijk voor, met name op het gebied van taal en begrip. Het is louter een vermoeden omdat je op deze leeftijd vrij weinig kan testen, maar het wordt ook door het kdv onderkend. Zo heeft ze zichzelf geheel op eigen houtje Engels aangeleerd (liedjes, kleuren, tellen, woordjes).
    Ik ben er nog niet helemaal uit of ik daar nou zo blij met moet zijn maar het lijkt erop dat ze haar vaders genen op dat gebied heeft meegekregen.

    Nu wordt ze 3 over 2 weken. En ik weet niet zo goed wat ik haar kan geven. Ze leeft zowat in haar tablet en ik probeer haar daaruit te halen. Maar ik heb het idee dat ze speelgoed van haar leeftijd niet zo leuk vind. Ze is altijd na 2 minuten uitgespeeld behalve als het iets is waar ze haar brein bij aan het werk moet zetten.
    Loco Bambino doet ze fluitend maar eerlijk gezegd denk ik dat de volgende stap loco net even teveel is (is met cijfertjes en dat gaat net even te ver denk ik (hoewel ze wel een aantal cijfers herkent)

    Is Scula iets? Iemand zei dat tegen me, maar ik wil ook voorkomend dat we teveel ons daarop focussen. Maar speelgoed dat vervolgens stof staat te vergaren in de hoek vind ik ook zo zonde.

    Wat is leuk en uitdagend speelgoed voor een meisje dat 3 jaar wordt?
     
  6. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.321
    8.798
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    #726 nelta, 8 okt 2016
    Laatst bewerkt: 8 okt 2016
    Tiptoi
    Hubolino
    Smart games (bijvoorbeeld Camelot Junior, Day & Night)

    Verder vond en vindt ze rollenspellen heel leuk, dus verkleedkleding, winkeltje enz.
     
  7. Abri

    Abri VIP lid

    16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier ging de gewone Loco vanaf 3 wel goed. Klein beetje hulp in het begin, maar al snel ging het fluitend. Squala is wel aardig, maar dat zit je weer met die tablet en ook daar is het ene vrij snel te makkelijk (groep 1/2) en de stap erna is echt letters lezen en dan weer vrij lastig.

    Ik zou kijken wat ze nog meer leuk vindt. Misschien een knikkerbaan, bouwen met LEGO, rollenspel, knutselen, speelzand, fiets, step, cd spelertje met kindermuziek, kinderspellen maar dan dus voor ietsje ouder (zo spelen ze hier vanaf 3 rummikub: eerst een kindervariant), magnetische letters en een schoolbord (ene kant krijt, andere kant magnetisch bijv).
     
  8. meintje

    meintje Fanatiek lid

    9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Meer mensen met tips hoe hiermee om te gaan?
     
  9. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    wat wij aan onze zoon moesten vragen was dat of hij het erg zou vinden als hij niet altijd de beste in de groep te zijn in alle vakken. hij vond dat niet erg. hij wilde juist gemiddeld zijn! en af en toe hard werken en het niet meer saai zal zijn(is inmiddels wel sommige lessen erg saai)

    mijn zoon heeft ook gr3 nooit gedaan. maar hij was nog geen 6 toen hij met gr4 begon. bij hem waren er andere problemen aan orde, tafel verlagen, nu met handgreep bij zijn potlood.
    over gaan naar aan elkaar schrijven is moeilijk bijvrbeeld.

    ik vind dat ze haar cito rekenen goed moeten analyseren bij jouw geval, en wat ze niet wist moet ze wel leren vind ik van gr3. gr4 gaat rekenen wel heel snel door en veel kinderen hadden moeite zag ik in de klas,met name met leren van tafels wat aan het begin al moet gebeuren om verder lekker te kunnen werken.
     
  10. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.691
    113
    dank je wel Nelta en Abri.

    Rollenspellen vind ze idd heel leuk, verkleden ook. Dan ga ik daar ook even naar kijken.
     
  11. maartje1983

    maartje1983 Actief lid

    29 apr 2007
    184
    0
    0
    Onze zoon is vorig jaar na de meivakantie versneld van groep 4 naar groep 5. Wij hebben dit met hem besproken en de beslissing voor een groot gedeelte bij hem gelegd.
    Hij was heel erg blij. Hij heeft gesprekken gehad op school oa met een hoogbegaafdheid deskundige waar hij zelf goed aangaf dat hij graag de stap wil maken omdat het nu te makkelijk is en hij zich verveelt. Wat betreft vriendjes. Hij gaf aan dat hij overal vrienden heeft en hij in de nieuwe klas ook wel vriendjes zal maken.
    Het heeft voor hem goed uitgepakt.

    Hij is in de week voor de meivakantie beginnen met oefenen. De ochtenden in groep 5 en de middagen in groep 4. De juf van groep 4 heeft het samen met hem aan zijn oude klasgenoten verteld. Op vrijdag voor de meivakantie hebben ze afscheid genomen. Hij kreeg een heel leuk vergeet ons niet boekje met foto's en lieve teksten van alle kinderen. Hij heeft de klas en de juf getrakteerd.
     
  12. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    inderdaad dit exact gesprekken met Hb deskundige die een paar weken bleef komen om te praten etc met hem speciaal
     
  13. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    Staatssecretaris Dekker wil Haags Aloysius College zo snel mogelijk sluiten - Omroep West

    hebben jullie dit bericht gevolgd over HB school in den haag? onderwijs was zo slecht dat de kinderen zich niet redden op gewone scholen. school moest dicht en de HB leerlingen raakten overspannen. 70 medewerkers zitten nu volgens mij overal in het land. zij hebben er een potje van gemaakt, een experiment.

    volgens de school kwam het dat de leerlingen zich niet redde door dat de gewone scholen niet de tijd en aandacht hadden voor HB leerlingen. maar volgens de minister komt het gewoon doordat hun niveau gewoon lager zat dan de leerlingen op gewone scholen. meerderheid van die leerlingen werden overgeplaatst en bleven zitten.

    dus let op voltijds HB onderwijs maakt het onmogelijk dat de de succes van de leerlingen onmeetbaar. dat is de verdediging van de school. je moet op andere manier beoordelen. maar de minister dekker zegt; onzin, slecht onderwijs schokkende inspectie rapport etc etc.
     
  14. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.435
    8.282
    113
    Het artikel heeft toch betrekking op de volledige school? Ze hadden, volgens mij, meer 'gewone klassen' dan hb-klassen? Maar kan er verder niet veel over vinden.
     
  15. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    nee HB kinderen...ik las van alles en stond niets over NON HB leerlingen in de berichten. dat Hb kids anders moesten enzo...
     
  16. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.363
    554
    113
    Vrouw
    Ik heb dan denk ik niet echt een gemiddeld referentiekader :). Is het niet zo dat de meeste kinderen in groep 1 al een aantal letters kennen? Mijn jongste dochter (bijna 4 en half) kent er toch ook al heel wat. Ik ben met haar eigenlijk nooit zo bezig met dat soort dingen maar was gisteren wat met haar aan het spelen met 'ik leer lezen' en de vtech spelcomputer. Ze heeft er best wat inzicht in maar lang niet zoveel als mijn oudste op die leeftijd die gewoon al goed kon lezen en tot 100 kon tellen en weer terug naar 0.
    Ze hoort zelf met welke letter het woord begint en kan in veel gevallen daar de goede letter bij pakken. Ze trekt de woorden soms ook uit elkaar tot losse letters zeg maar, maar dat lukt niet bij elk kort woord. Heel af en toe lukt het om een klein woordje te lezen. Ze telt correct tot 30, kent de cijfers tot en met 10 en kan willekeurige cijfers onder de 10 ook in de goede volgorde zetten van klein naar groot. Het lukt om vanaf 10 terug naar 0 te tellen.
    Ik denk dat ze redelijk snel is maar toch niet uitzonderlijk voor groep 1?

    Waar ik haar trouwens wel snel in vind is tekenen en puzzelen. Ze tekent heel gedetaileerd en creatief en daar staan de juffen ook echt verbaasd van te kijken. Puzzelen kon ze altijd al goed, met 2 jaar al 50 stukjes zelf en nu puzzelt ze wel 200 stukjes maar dat doet ze eigenlijk nooit meer alleen gewoon omdat dat niet leuk is.

    Maar op getal- en letterkennis loopt ze toch niet ver voor of is mijn referentiekader nou zo verkeerd? :)
     
  17. Abri

    Abri VIP lid

    16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier is dat in vergelijking met groep 1/2 echt wel redelijk ver voor hoor. Maar ik herken het wel, het eigen referentiekader is gewoon vertekend haha. Onze jongste (wordt eind januari 4) herkent dus sinds een paar maanden ook allerlei letters, zoekt in boekjes die letters en begint ze nu aan elkaar te plakken (haar eigen letter de D, die van haar zussen F en E, maar ook O, T, I, N, A, S, M, P). Dat herkennen deden de andere twee ook ruim voor hun 4e, maar het is dus niet zo 'standaard' en normaal ;)

    Tellen tot 100 is ook wel erg knap hoor op die leeftijd. Volgens mij moeten ze eind groep 2 tot 20 tellen en ook snappen welke aantallen daar bij horen zeg maar (dus getalkennis, maar ook begrip).
     
  18. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.363
    554
    113
    Vrouw
    Tot 100 tellen deed de oudste, ook de getallen tot en met 100 lezen, met 2,5 jaar al. Ze kon met 4 jaar van 100 naar 0 terug tellen.
    De jongste doet dat dus nu met 4,5 met cijfers tot en met 10, een enorm verschil dus!
    Dan heeft ze dus nog wel dingen te leren als ze dat ook tot 20 moet kennen. Maar ik kan me dan weer echt niet voorstellen dat ze daar bijna 2 jaar over gaat doen!
    Maandag heb ik ouder gesprek dan zal ik het eens aankaarten.
     
  19. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.737
    734
    113
    Hihi, best grappig dit, ik hoor gewoon mezelf praten. Ik vond wat Q weet, kan en waar haar interesses liggen ook altijd heel normaal en was serieus verbaasd wanneer andere kinderen van dezelfde leeftijd nog niet dezelfde dingen konden. Het heeft me best veel moeite gekost om in te zien dat dit dus niet normaal is. Een vriendin van mij heeft eerst een aantal jaar in groep 1/2 les gegeven en nu een paar jaar al in groep 3. Zij liet af en toe zien wat gemiddelde kinderen van die leeftijden konden en moesten kunnen / kennen. Zo heeft ze Q ook wel eens dingen laten doen, nog voor ze naar de basisschool ging. Toen ze daar regelmatig een A score voor haalde zag ik pas in dat het niet gemiddeld was wat ze deed. Ik dacht serieus dat ze met een aantal dingen achter liep, ze heeft toen ze een paar maanden was hersenvliesontsteking gehad en de kinderarts zei dat ze daar altijd wel een achterstand van oplopen. Behoorlijk verkeerd beeld dus 😏.
    Met dat van de cijfers 'slechter' weten dan letters herken ik ook wel. Bij Q gaat die ontwikkeling echt in sprongen. Leerde bijvoorbeeld eerst alle letters en deed vaak van die letterspelletjes, meestal op de fiets dat ze woorden hakkend ging zeggen en ik moest raden welk woord ze zei, dat vond ze op die leeftijd érg leuk. Daarna herkende ze opeens weer heel veel meer cijfers. Toen leerde ze zichzelf lezen, een tijdje daarna kwam ze met keer een deelsommetjes aan (wel eenvoudige hoor), etc etc.

    Op internet zijn wel lijstjes te vinden van wat kinderen in welke klas zouden moeten kunnen en kennen. Misschien krijg je dan ook een iets beter beeld van wat 'normaal' is.

    En, waarschijnlijk overbodig, als ze maar lekker in hun vel zitten en daarmee samenhangend op school uitgedaagd worden op hun eigen niveau, dat is toch het belangrijkste.
     
  20. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik denk echt niet vergelijkend met zoontje hier. want die is echt heel apart.
    ik ken gewoon veel kinderen op gr1 al veel letters kennen. zo een kind heeft wel voldoende uitdaging op de kleuter school. ik zou niet meteen aan verrijking of versnelling denken. gewoon kei goede leerling.
     

Deel Deze Pagina