'Voorlopende / snellere' kinderen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door debq, 13 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    @paars: wn niet onbelangrijk... het onderzoek bepaald niet hoe je kind is...
    je kind bepaalt de uitslag van het onderzoek en veranderd er niets door.
    Alleen jij hebt meer kennis over je kind.

    Als je kind ziek is wil je het ook weten zodat je er naar kunt handelen.
    Waarom zou je het dan niet willen weten als je kind anders denkr?
     
  2. Jucade

    Jucade VIP lid

    20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    @paars Ik zou dit dan wel laten uitvoeren door een hb deskundige!
     
  3. Fietwordtmama

    Fietwordtmama Niet meer actief

    Tja wel of niet testen? De vraag is dnk ik vooral. Wat ga je met de uitslag doen?
    Hierboven vergelijking met ziek zijn. Als je weet wat je hebt, dan hoef je er niet op te testen.
    Maar als je het niet zeker weet, en je wil het wel weten, of je denkt dat jij of school haar meer kan bieden als je het resultaat van de test hebt.... Testen maar!

    Mijn zus heeft een dochter die overduidelijk hb en hoogsensitief is. School heeft meerdere malen gevraagd of ze is getest. Zus heeft zoiets van. Nee, want ik weet al dat ze het is. Het kind is versneld en zit in de plusgroep van de nieuwe klas. Ze krijgt mindfullness met een 1 op 1 coach om zich lekkerder in haar vel te voelen.
    Dat gaat prima zo. behalve dan dat iedere nieuwe juf weer naar testresultaten vraagt.
     
  4. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.749
    736
    113
    @ testen, dat zou ik alleen laten doen wanneer het toegevoegde waarde voor je heeft. Wij hebben Q vorig jaar laten testen omdat we op school vast liepen, daar paste ze zich heel erg aan en wij twijfelde of ze nou idd een hoger iq had of dat er toch iets anders zou zijn. Na de test en het rapport is er op school veel meer mogelijk en zijn de juffen niet meer zo bang iets van haar te vragen, eerder waren ze bang haar te overvragen. Wanneer op school al vanaf het begin extra uitdaging was geboden en wanneer Q gewoon goed in haar vel zou zitten hadden we niet getest.

    @ versnellen of niet en hier al over spreken vóór een kind naar school gaat, tja iedereen denkt daar natuurlijk anders over. Net als meer hier denk ik dat wanneer je nu al weet dat je kind voor loopt je juist goed in kan spelen op verdiepen en verbreden. Niet alle, maar wel veel kinderen vinden het ook nog heerlijk om lekker te spelen.

    @ musea, Q vraagt zelf vaak om naar een museum te gaan. Afgelopen jaar was het schoolreisje naar een speeltuin. Heb ik er met de juf over dat alle kinderen graag naar een speeltuin gaan (ik was mee), zegt Q tegen de juf 'als ik mag kiezen ga ik toch liever naar een museum'. Was erg grappig.. Ze vindt veel verschillende musea leuk, waar kinderen veel mogen doen maar we zijn ook naar het van abbe museum geweest omdat ze naar een museum wilde met echt schilderijen. Ze heeft zichzelf daar zeker 2 uur goed kunnen vermaken. > leve de museumkaart ;)

    Straks gesprek op school. We hadden besloten dat we Q niet naar de plusklas met groep 5/6 zouden laten gaan, vooral ook omdat zij de enige zou zijn die veel jonger is dan. De IBer en de juf van de plusklas hebben iets anders voor haar verzonnen en ik krijg straks te horen wat. Ben benieuwd dus.
    Q heeft zelf helemaal niet zo in de gaten dat ze andere opdrachten krijgt bleek afgelopen weekend. Alleen het rekenen vindt ze nu met het plusboek iets moeilijker maar ook leuker. Met lezen krijgt ze andere veilig en vlot boekjes zei ze, maar die vindt ze nog steeds erg makkelijk 'daar staat gewoon 1 verhaal per bladzijde daar is toch niks aan'. En het zon werkboek heeft ze het idee dat dat dezelfde opdrachten zijn als de andere krijgen omdat het heel makkelijk is en het zou moeilijker moeten zijn.
    Ze zorgt er wel voor dat het soms wat leuker is voor zichzelf. Ze mogen op bepaalde momente kiezen wat ze doen. Ze kiest dan vaak voor de leeshoek. Dat is niet in de klas en ze mag, zoals zij het zei, alle boekjes kiezen die ze wil en ook uit een andere kast. 'Ik ga daar dan lekker rustig lezen dan is het niet zo druk met die andere kinderen die de hele tijd praten of door de klas lopen'.
    Ik ben dus erg benieuwd naar wat haar juf straks te zeggen heeft......
     
  5. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.372
    561
    113
    Vrouw
    Hoe vond je zoon het vandaag Jucade? :)

    Mijn dochter gaat morgen voor het eerst :)
     
  6. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.501
    2.398
    113
    @Debq, Hoe was jullie gesprekje bij de juf?
     
  7. veense

    veense Niet meer actief

    Dochter (groep 8) kwam vandaag eindelijk een keer lekker enthousiast thuis: niet vreemd ook, ze was de hele ochtend op de middelbare school geweest waar ze zich met andere hoogbegaafde kinderen heeft verdiept in de figuur Hercules. Komende weken mag ze nog 2 keer, en daar heeft ze nu al zin in!

    Ze hoorde vandaag ook dat een vriendinnetje uit haar klas ook naar het gymnasium op dezelfde school wil/gaat, ze vindt het wel fijn vast 1 klasgenootje te kennen volgend jaar. Ik ben daar ook blij mee, zo groot is de kans niet dat er meerdere kinderen per klas naar het gymnasium gaan, en ik vind het erg fijn voor haar dat ze dit avontuur met een vriendinnetje aan kan gaan.
     
  8. Fietwordtmama

    Fietwordtmama Niet meer actief

    Wat fijn voor haar!
     
  9. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.749
    736
    113
    Wel goed, niks verrassend in elk geval. Q krijgt nu met rekenen het plusboek van de tweede helft van groep 3, van het normale werkboek moet ze steeds een paar opdrachten doen en geen herhaling. Dat plusboek vindt ze doms lastig, dus dat is goed. Wanneer dat uit is krijgt ze 'kien' en gaat ze (gelukkig) niet meteen verder met groep 4 stof.
    Met lezen zijn de zon boekjes eigenlijk te makkelijk maar die moet ze sowieso tot de kerst blijven maken om ook beter te leren schrijven. Met lezen mag ze kiezen wat ze leest omdat ze alles begrijpt wat ze leest, ze mag uit een boekenkast kiezen waar tot avi E6 in staat. Voor de uitdaging op het talige gaat ze 'kinderliteratuur' krijgen. Ziet er leuk uit, het is een werkboek met allerlei opdrachten met het uiteindelijke doel een eigen sprookje schrijven.
    Wat we niet raar vonden om te horen is dat Q bijna nooit vragen wil stellen, ze wil zelf tot een antwoord komen en de oplossing bedenken. Dit gaat natuurlijk niet altijd dus ze moet echt leren vragen. De juf helpt haar hier volgens mij wel goed mee, ze had een paar duidelijke voorbeelden.

    Ik heb voor nu dus nog steeds vertrouwen dat het goed komt!
     
  10. meintje

    meintje Fanatiek lid

    9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Even tijd voor een update.
    Onze dochter is na de herfstvakantie versneld naar groep 4/5 gegaan (zat dus in groep 3).
    In de herfstvakantie zelf hebben we heel hard met haar gewerkt aan de achterstand die ze natuurlijk had qua stof met de kinderen van groep 4. Dit hield in dat ze een heel boekje pluspunt rekenen heeft door moeten werken en ze heeft het aan elkaar schrijven versneld moeten leren. Ze vond het niet leuk om in de vakantie dat te moeten doen, maar ze heeft het wel gedaan en daar heeft ze nu profijt van. Nu kon ze tegelijk met de andere kinderen beginnen in het volgende rekenboek bijvoorbeeld.
    Ze zit nu dus een dikke week in groep 4 en het was allemaal toch wel spannend. Ze was ook heel hyper de hele week, heel druk en moest haar af en te echt aanspreken hierop.

    Donderdag ga ik even aan de juf vragen hoe het tot nu toe gaat en eind november hebben we een 10 minuten gesprekje met de juf.
    Wel is er nog contact geweest met de IB-er en zij heeft ook nog met onze dochter gesproken en het lijkt allemaal goed te gaan.

    Ze mag nu wel veel dingen doen die ze in 3 niet mocht en de haar echt wel prikkelen, zoals nieuwsbegrip, spelling, begrijpend lezen etc.

    Al met al voor nu blij met de overstap, nu hopen dat het haar goed blijft gaan.
     
  11. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.749
    736
    113
    Meintje fijn dat het nu goed gaat! Krijgt ze nu ook al wel meteen extra uitdaging in groep 4? Anders zou ze snel weer erg ver voor lopen en misschien nog een klas over 'moeten' slaan. Hoe gaat dat bij jullie?
     
  12. meintje

    meintje Fanatiek lid

    9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Op dit moment draait ze in eerste instantie gewoon met de groep mee, ook om af te tasten waar ze staat in deze groep. Nu heeft ze veel nabijheid van de juf, dus krijgt ze relatief veel instructie en begeleiding totdat dochter bekend is met de werkwijze van de groep. Als blijkt dat ze die nabijheid niet meer zo nodig heeft komt ze in de groep die minder instructie nodig heeft.

    Ik denk dat ze p dit moment genoeg heeft aan de stof en bezigheden van de klas. Ze vindt het leuk en op dit moment daagt het haar uit tot meedenken en zelf oplossen, dat komt ok wel omdat groep 5 er ook bij zit.

    Ze blijven op haar letten (IB-er, leerkrachten en wij zelf) en zodra het niet meer voldoende blijkt te zijn voor haar dan kunnen ze haar materialen bieden om te verrijken en verdiepen.

    Vanaf groep 6 werkt de school nu met een plusklas, maar daar heeft zij dus nog niets aan. Wel kunnen ze in iedere klas meer bieden als een kind dat nodig heeft, of dat voldoende zal zijn....dat moet gaan blijken. Nog een klas overslaan is eigenlijk geen optie, dat lijkt me voor haar niet wenselijk. Wel is er al gesproken over passend onderwijs voor haar als duidelijker is wat ze precies voor een leerling is, maar dan kan ze dus ook niet op deze school blijven. it is een kleine traditionele dorpsschool...de mogelijkheden zijn helaas beperkt en de omgang met met name voorlopers is ook nog beperkt.

    Zoals onze dochter nu, een overstap van 3 naar 4, is al in geen jaren voorgekomen, de school is daar ontzettend voorzichtig mee en doet dat alleen als het niet meer anders kan. Deels vind ik dat heel moeilijk, weinig 'lotgenoten' en het vertrouwen in school is wat minder omdat ze er nou eenmaal weinig ervaring mee hebben.....maar ja....
     
  13. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.749
    736
    113
    Meintje typisch om te lezen dat elke school hier zo anders mee om gaat. Hier gaan ze echt pas over tot versnellen wanneer een kind op de cito's van een jaar verder een I score haalt en dus ook meteen extra uitdaging in de volgende groep krijgt. Wel super fijn dat ze zo goed op haar letten! Hopelijk blijft ze het fijn vinden, dat is altijd goed om te horen :)
     
  14. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.812
    32.715
    113
    Lijkt mij ook erg fijn. Hier wordt er niet versneld, gewoon helemaal niet. Ouderwetse school..
     
  15. Paarse80

    Paarse80 Fanatiek lid

    5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Bedankt voor jullie reacties op een iq test. Wat mij vooral tegenhoudt is dat er een getal uitkomt. Stel dat mijn zoon een IQ van 126 heeft, mag hij dan niet het gedrag hebben wat iemand die hoogbegaafd is wel heeft? Dat houdt me erg bezig. Zelf hoef ik dit niet per see te weten. Ik zie aan hem dat hij qua iq voorloopt, maar emotioneel is hij een 7 jarige. Ik ben nog niet overtuigd om wél te testen. Voorlopig komt er geen test.
    Hij krijgt flinke uitdaging, mag veel op zijn eigen tempo doen. Het lijkt weer iets beter te gaan met hem, gelukkig.

    Mijn jongste van 5 is allerlei woorden aan het spellen. Zo spelt hij het woord familie, boterham, enz. Hij moet ook veel uitgedaagd worden. Daarbij mist hij vanwege chronische moeheid veel school. Gelukkig kan hij dan wat missen. Al ben ik benieuwd hoe dit verder gaat.
     
  16. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    @paarse: zo'n psycholoog zal vantevoren ook een onderzoeksvraag opstellen.
    Daarin kun je aangeven wat het doel van het onderzoek is.
    En zit je niet achteraf puur met een cijfertje zonder tips.
    Want alleen het cijfertje heb je inderdaad weinig aan.
    Ook niet als het boven de 130 is trouwens.

    Maar ik had ook niet verwacht dat je enkel een test zou willen om het labeltje.
    Ze observeren ook tijdens de test en dat KAN (bij de juiste afnemer!) hele waardevolle info opleveren.
    Mowt je wel, zoals iemand al zei, een psych hebben die in de juiste richting gespecialiseerd is :)
     
  17. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Bij ons kwam een hb-specialist in de klas.
    En die had in 20 minuten tijd een handvol goede tips voor zowel school als thuis.

    De tester, die geen ervaring had met kleuters!, had na 2 dagdelen observeren en testen eigenlijk weinig te melden.

    Dus kies goed als je besluit iets te gaan doen.
     
  18. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.812
    32.715
    113
    Hoe zit het eigenlijk met de kinderen waarvan niet wordt gedacht dat ze HB zijn? Ik denk dat mijn kinderen vooral gewoon heel slim zijn. Ik liep zelf de basisschool ook op mijn slofjes door, maar toen was het nog normaal dat je gewoon wat voor je zelf ging doen als je klaar was. Ik ben dan ook niet HB.

    Ik krijg heel erg het idee dat er pas wat wordt gedaan hier als je een stempeltje hebt. Maar wat dan als je kind "gewoon" slim is en zich toch aldoor verveelt? Mijn oudste zit nu wel in de HB/plus klas erbij, maar dat is maar 1 ochtend in de 2 week helaas. Maar het gaat alweer de verkeerde kant op. Ze moeten dit jaar (groep 5) de tafels tot en met 20 uit hun hoofd leren, hij verveelde zich en is daarmee dus al klaar. Dat soort dingen.
     
  19. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.372
    561
    113
    Vrouw
    Er wordt niks méér gedaan als je een stempeltje HB hebt. Er zijn scholen die voor de plusklas een uitslag >130 eisen maar meestal is dat niet nodig volgens mij hoor.
    Ik zou niet weten wat voor deuren er open gaan na een officieel stempeltje als school de voorsprong toch al in de gaten heeft.
     
  20. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.812
    32.715
    113
    Nou hier is er dus 4 jaar lang niets gebeurd en vorig jaar heeft een lerares eindelijk wat doorgepakt. Maar er is eigenlijk niets gedaan, hij is alleen toegevoegd aan het HB klasje. Geen doortoetsen, niet observeren, helemaal niks. Zij zien geen probleem (geen wonder, superrustig en scoort enorm goed). Terwijl ik weet dat er kinderen zijn die wel getoetst zijn ook doorgetoetst worden op school etc. Zij zien in de verveling geen probleem. Ik wel en thuis merk ik het ook. Het is al enorm verbeterd sinds hij naar het plusklasje mag, maar ben gewoon nog niet tevreden en ik vraag mij echt af of testen dan de enige mogelijkheid hier is.
     

Deel Deze Pagina