Vroege lezer - tips/ideeën gevraagd

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door zigzag, 26 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zigzag

    zigzag Fanatiek lid

    21 okt 2015
    1.920
    661
    113
    Vrouw
    #1 zigzag, 26 mei 2017
    Laatst bewerkt: 26 mei 2017
    Allereerst excuses als deze post wat warrig over gaat komen. Ik hoop op een stukje herkenning en misschien heeft iemand tips voor me. Ik heb deze post bewust in het schoolkinderen subforum geplaatst omdat ik verwacht hier meer reacties te krijgen dan in het peutergedeelte.

    Mijn zoontje van bijna 3,5 leest met plezier.. het liefst elke dag. Momenteel leest hij op M3 niveau, maar als het zo door gaat zal hij, zover ik dat kan inschatten, over een paar maanden door die boekjes van de bieb heen zijn en ook toe zijn aan het volgende niveau.
    Ik probeer hem al wat af te remmen door veel buiten te zijn, andere dingen aan te bieden etc, maar hij vindt het zelf echt leuk dus in dat opzicht wil ik hem het lezen eigenlijk niet ontnemen. Mijn zoontje ziet bezig zijn met letters (en cijfers) als spelen.

    Waar ik nu tegenaan begin te lopen is dat hij "zijn" leesboekjes doorgaans leuk vindt (alhoewel hij geregeld valt over "vreemde" zinnen doordat ze alleen korte woorden bevatten) maar hij wil het liefst langere woorden proberen te lezen (hij pakt de krant etc erbij). Maar ja, dan zit je met meerdere lettergrepen en o.a. het "lange klank 1 klinker" (spe-len) principe. Woorden als koekje, doosje, hokje zijn het probleem niet. Ik leg het ongetwijfeld wat onhandig uit. Maar dat is nu net waar ik mee in mijn maag zit. Ik zoek nu alvast wat hulp in hoe ik hem sommige regels het duidelijkst kan uitleggen voordat hij er zelf echt serieus vragen over stelt, zodat ik voorbereid ben en het ook in één keer goed kan doen. Ik wil het uiteraard het liefst doen op een manier die in lijn ligt met hoe het daadwerkelijk op school wordt uitgelegd. Ik twijfel om op zijn psz eens te vragen voor materiaal - zij kunnen wellicht overleggen met leerkrachten van de kleutergroepen? (zitten in hetzelfde gebouw). Geen idee of dit mogelijk is, hoe ze hier tegenover staan en of dergelijk materiaal beschikbaar is in een kleutergroep. Ik heb tot op heden ook nog niet kenbaar gemaakt dat hij sinds een paar maanden leest. Ik tast voor mijn gevoel echt in het duister, zowel wat betreft het al dan niet afremmen van lezen cq uitdaging bieden op andere vlakken alsook het stukje sturing bij het uitleggen van spelling.

    Zijn er hier dames die met vroege lezertjes te maken hebben gehad? Hoe hebben jullie e.e.a. aangepakt en hoe was/is het verloop op de basisschool?
     
  2. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Mijn dochters namen genoegen met de uitleg dat de 'e' soms als een 'è' klinkt en soms als een 'ee' (korte en lange klank, doordat er maar een medeklinker achterstaat, maar die uitleg is vaak nog wat te ingewikkeld, want dan moeten ze eerst weten wat klinkers en medeklinkers zijn natuurlijk). Ik vroeg ook vaak of het woord in de zin klopte qua betekenis, dan bedachten ze zelf vaak al dat het net iets anders moest zijn.

    Ik zou het lezen niet afremmen, maar inderdaad andere dingen stimuleren zodat hij zich breed ontwikkeld. Mijn ervaring is dat dingen vaak tijdelijk interessant zijn en dan komt er weer wat nieuws en krijgt dat alle aandacht. Ik zou me nu dus nog niet druk maken voor boekjes over een tijd. Als dat zo is dan zie je dat dan wel weer. Vaak werken bibliotheken ook samen en kun je online of in de bieb zelf boekjes uit andere filialen reserveren.
     
  3. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.502
    6.203
    113
    zuid-holland zuid
    Ik zou zeker met school overleggen. Mijn zoontje was niet zo'n enorm vroege lezer als jouw kindje (kleuter) maar we kregen instructies van de leraar hoe we dingen moesten uitleggen en letters moesten benoemen. Hij leest nu echt alles met 6 jaar. Hij weigert boeken met een nivo-aanduiding erop te lezen thuis , want die zijn allemaal stom ☺️

    We hebben het lezen niet bewust afgeremd, maar wel echt de focus gelegd op andere "probleemgebieden" zoals zwemmen en fietsen.
     
  4. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.363
    553
    113
    Vrouw
    Mijn ervaring is dat je die regels niet uit hoeft te leggen, dat begrijpen ze vanzelf wel.
    Mijn dochter las op die leeftijd voornamelijk prentenboeken en de Pipa Panda. Toen ze 4 was kwam daar de Okki bij en verder voornamelijk boeken die bedoeld waren om voor te lezen.
     
  5. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Mijn ervaring is dat vroege lezers juist zichzelf leren lezen. Ik heb iig weinig 'regels' uitgelegd, deze heeft ie pas op school geleerd cf de methode die de school volgt.
    Thuis vroeg hij hoe je een bepaald woord leest en dat zei ik. Vervolgens paste hij het toe op soortgelijke woorden. Net zoals een vlugge lezer zichzelf leert hoe hij van letters tot woorden komt.
     
  6. zigzag

    zigzag Fanatiek lid

    21 okt 2015
    1.920
    661
    113
    Vrouw
    @amdaa als ik tussen de regels doorlees zag jouw zoontje dus uiteindelijk zelf patronen in woorden/uitspraak waardoor hij ze correct kon lezen en heeft dat hem verder geen problemen opgeleverd op school. Fijn om te horen!

    @cowgirl80 Dat probeer ik inderdaad ook, helaas doorgaans met veel boosheid tot gevolg. Mijn zoontje denkt dat hij alles in één keer moet kunnen.. Lukt iets niet gelijk (zoals hij het in zijn hoofd heeft) dan komt er dikwijls een driftbui en vliegt alles in het rond. Vervolgens wil hij niet meer. Of hij krabbelt expres maar wat, om er vanaf te zijn en iets anders te kunnen gaan doen. Ik blijf proberen met hem uiteraard, het is een leerproces (voor ons allebei ;) )
     
  7. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.363
    553
    113
    Vrouw
    Dat is wat ik ook bedoel Amdaa. Mijn dochter heeft ook echt op een andere manier leren lezen dan op school. Ze las deels op woordherkenning waardoor ze meer houvast had aan langere woorden.
     
    amdaa vindt dit leuk.
  8. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.363
    553
    113
    Vrouw
    @zigzag, dat alles in één keer willen kunnen is ook heel herkenbaar. Mijn dochter had dat heel sterk (nog steeds maar niet meer zo heel sterk). Het heeft te maken met faalangst en een fixed/ vaste mindset. Google maar eens op dat laatste, Het is belangrijk om aan een meer growth/ groei mindset te werken.
     
  9. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    @zigzag klopt inderdaad, daar komt het een beetje op neer. Hij is vrij automatisch gegaan van letters herkennen naar vloeiend lezen. Hakken-plakken en samengesteld lezen heeft ie niet gedaan.
    Ik vermoed omdat ie de woorden als een geheel zag en niet als een groep letters en klanken.
    En geen problemen op school, in groep 3 zat ie op M8 niveau en hij ging vrij snel 'gewone' boeken lezen (als Harry Potter, Dymmy de mummy) omdat ie de snelheid had en de energie kon insteken in het inleven in het verhaal ipv de tekst oplezen.

    Als je merkt dat je zoon vrij makkelijk de klanken en de woorden oppikt komt de rest meestal vanzelf
     
  10. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.502
    6.203
    113
    zuid-holland zuid
    @zigzag ja dat boos worden herken ik ook heel erg. Dat kwam ook echt pas goed toen hij er op school mee aan de gang ging. Toen pas kreeg hij de zekerheid dat hij het echt kon, omdat het 'makkie' was, en verdween die faalangst.
    Wat wij ook veel deden was samen lezen. Bijvoorbeeld de boeken van vos en haas staan vaak woorden dikgedrukt. Hij las dan de 'grote woorden' en ik de rest. Zo kon hij een 'ingewikkeld' verhaal toch zonder al teveel boosheid door komen.
     
  11. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.831
    12.956
    113
    Vrouw
    Geduld hebben is het toverwoord! Maar zoontje las met 3.5 ook wat hakkerig, maar met 4 ging dit vanzelf vloeiend. Hij heeft het lezen zichzelf aangeleerd, dus op gevoel zeg maar. Nu in groep 4 (afgelopen kerst een klas overgeslagen), heeft hij hierdoor af en toe met grammatica wat moeite. Hij heeft de regels namelijk nooit geleerd en doet alles op gevoel. Het rare is trouwens wel dat hij dit niet heeft als hij in het Engels bezig is.

    Wat betreft boekjes, mijn zoon is helemaal weg van voetbal, dus toen die AVI start boekjes te simpel werden is hij overgestapt naar die voetbal boeken serie van Vivian den Hollander. Ook de serie van Read With Biff, Chip and Kipper (Engelstalig) vond hij erg leuk, deze heb je op meerdere leesniveaus dus 'groeit als het ware mee.
    Momenteel leest hij de griezelbus van Paul van Loon en een mega dikke encyclopedie.
     
  12. Stroopie

    Stroopie Fanatiek lid

    11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Heb je weleens gegoogeld op ontwikkelingsvoorsprong? Misschien dat je op sommige sites nog wat tips kunt vinden.
    Mijn ervaring is dat je gewoon lekker met je kindje mee moet gaan. Afremmen al helemaal niet. Hier vinden ze de infoboekjes uit de bieb erg leuk. Misschien kan je daar iets mee doen. Boekje lezen over bloemen bijv en dan naar buiten om bloemen te zoeken van het boekje.
     
  13. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.736
    734
    113
    Q kon ook vroeg lezen, maar niet zo vroeg. Uit de context van de zin wist ze of iets lang of kort moest klinken. Volgens mij krijgt ze nu op school de regels daarover uitgelegd maar dat weet ik niet zeker. De enige vraag over spelling die ze ooit gesteld heeft is hoe het nu zit met de puntjes op letters, wanneer wel en wanneer niet.
    Qua lees tips, het is natuurlijk afhankelijk van wat hij leuk vindt. Q vond foeksia van Paul van Loon erg leuk. Nadat ze deze serie uit had is ze aan Dolfje Weerwolfje begonnen. Dit kan wat eng zijn afhankelijk van de belevingswereld, anders is de Leeuwenkuil ook leuk.
    Daarnaast heeft ze al een tijdje verschillende encyclopedie doeken van de Insider reeks. In het begin lazen we deze samen, nu leest ze deze alleen en stelt af en toe vragen. Wij vinden dit echt super mooie boeken..
     
  14. zigzag

    zigzag Fanatiek lid

    21 okt 2015
    1.920
    661
    113
    Vrouw
    @debq Dankjewel voor de tips,ik heb de titels opgeschreven. Sommigen klinken me overigens heel bekend in de oren al heb ik ze zelf nooit gelezen. Ik zal even opzoeken op welk niveau ze geschreven zijn. Op dit moment vindt hij de boekjes over Nes, Pier en Boe erg leuk (er zijn verschillende boekjes van op verschillende niveaus maar ik ben de naam van de serie even kwijt).
     
  15. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.321
    8.798
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Van Woezel en Pip zijn er ook een aantal leesboekjes. Die vallen hier bij dochter in de smaak.
     
  16. zigzag

    zigzag Fanatiek lid

    21 okt 2015
    1.920
    661
    113
    Vrouw
    Toevallig heeft zoontje gister een boekje van Woezel en Pip zelf uitgezocht inderdaad ;)
     
  17. Paarse80

    Paarse80 Fanatiek lid

    5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Zo dat is best snel. Mijn jongste is 5 en heeft zichzelf leren lezen. Ik hou het niet tegen, maar stimuleer het ook niet. Je kan voorleesboeken gebruiken om hem zelf te laten lezen. De moeilijkere woorden kunje dan zelf lezen. En wat betreft technieken, dat leren ze zichzelf oom wel aan, hoef je je niet druk om te maken.

    Wat betreft school, is het wel wat anders merk ik. Mijn oudste (en ws de jongste ook) is hoogebgaafd. Dat is op een reguliere basisschool wel een uitdaging. Hij gaat naar een plusklas op school en een externe plusklas. Hopelijk is dat voorlopig voldoende, anders moet hij naar een andere school.
     

Deel Deze Pagina