Staking basisscholen

Discussie in 'De lounge' gestart door Koraal82, 19 okt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. dds

    dds Fanatiek lid

    1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Dit is in het onderwijs ook zo.....
    Ik werk 3 dagen en ben eindverantwoordelijk. De meeste taken horen bij mij en niet bij mijn collega. Ik moet vaak op mijn "vrije" dagen terugkomen.
    Verhoudingsgewijs kan ik beter voltijd werken.
     
    amdaa en puzzelstukje vinden dit leuk.
  2. Lisa280887

    Lisa280887 Niet meer actief

    Ik denk dat als je de griepprik zou verplichten er juist meer leerkrachten weglopen uit het onderwijs. Iedereen die hem niet haalt heeft hier een goeie, persoonlijke reden voor. Ikzelf ook.
    Dus maak je eigenlijk het onderliggende probleem groter.

    En trouwens... we zijn geen robots he.. we mogen al nooit ziek zijn.
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  3. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb eigenlijk nooit griep onder schooltijd. Die komt bij mij altijd in de vakantie. Eigenlijk al de week ervoor, maar dan bikkelen we zoveel mogelijk door. Dus zal het officieel ook wel geen griep zijn, want dan lig je gewoon voor pampus. Maar als ik wel elk jaar lesdagen zou missen door de griep, zou ik de griepprik wel halen hoor. Dit soort dingen moet je inderdaad niet verplichten, maar ik vind het zeker geen idioot voorstel. Iedere zieke minder is er één. Als daarnaast veel kinderen hem ook krijgen, zal het echt wel kunnen schelen. Dat voorstel was er vorig jaar, om ouderen te beschermen die vaak griep krijgen via hun kleinkinderen. Maar juffen en meesters profiteren daar dan vast van mee.
     
    Treez vindt dit leuk.
  4. IkTara

    IkTara Actief lid

    13 mei 2011
    189
    63
    28
    Dat het overal gebeurd wil nog niet zeggen dat dat dan ook maar moet gebeuren in het onderwijs..... Ik denk dat “nadenken over hoe je dingen ten goede kunt veranderen gewoon omdat je altijd vernieuwend bezig moet blijven” een heel ander uitgangspunt is dan “veranderen omdat het niet anders kan en roeien met de riemen die je hebt” heel wat anders is met een heel ander resultaat....
     
  5. Lisa280887

    Lisa280887 Niet meer actief

    Zit zeker wat in! Maargoed.. ondertussen heb ik al een aantal collega’s die al 2 weken ziek zijn, en toch echt die griepprik hebben gehaald in november:p
    Zo gaat dat ieder jaar. Griepprik gehaald, blijkt er niet de goeie mix in te zitten.
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  6. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Deze geeft inderdaad geen garanties, hoewel het ergens een goed voorstel is.

    Mijn moeder had bijv bijna nooit griep, totdat ze haar eerste griepprik haalde..
     
  7. Anakin

    Anakin VIP lid

    17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Ik werk op zo'n tienerschool, nog vrij uniek in Nederland.
    Raar: ik geef les aan de 10, 11 en 12 jarigen, dus de kinderen in de groep 7/8 leeftijd.
    Ik ben bevoegd om les te geven aan primair onderwijs.
    Mijn 2 collega's geven les aan de 13 en 14 jarigen, dus 1 en 2 voortgezet onderwijs.
    Dit is de situatie op papier.
    In de praktijk komt het erop neer dat we het werk met zijn allen doen, alleen krijgen mijn 2 collega's daar zo'n 20% meer salaris voor, omdat zij v.o. bevoegd zijn.
    Het systeem in Nederland is niet ingericht voor deze nieuwe vormen van onderwijs, er blijft een kloof tussen primair en voortgezet onderwijs.
    Dus hoe je het ook bekijkt, er klopt iets niet met die salarissen ;)
     
    Madeliefke, bosi333, cowgirl80 en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.884
    7.594
    113
    Een orthodontist mag geen gaatjes vullen ondanks dat hij of zij een volledige tandartsopleiding heeft gedaan. Een tandarts mag wel beugels aanmeten maar krijgt minder betaald dan een orthodontist. Raar? Nee, soms is salarisniveau ook bepaald door je opleiding en niet alleen door je takenpakket of ervaringsniveau.

    Dus als je betaald wilt worden op het niveau van een VO docent stel ik voor dat je die bevoegdheid gaat halen in plaats van het salaris vragen zonder de opleiding te doen.
     
    Lieke1989, lies276, merah en 4 anderen vinden dit leuk.
  9. mol81

    mol81 Niet meer actief

    Dan snap je haar punt toch echt niet. Wat ze feitelijk zou moeten doen, is zeggen: ‘ik mag lesgeven aan groep 7 en 8 en verder niet, de rest is voor mijn collega die lesgeeft aan het VO’. Maar als je een nieuw concept als een Tienerschool opzet, waarvan ik er van overtuigd ben dat het goed is voor een kind van die leeftijd, en de voorwaarden kloppen niet (oa dus salaris) levert dat rare situaties op. Want je wilt juist een doorgaande lijn en geen CAO-strijd.
    Een tandarts plaatst geen beugel, een orthodontist vult geen gaatjes. Zij hebben een duidelijke taalafbakening. En dat is het voorbeeld van @Anakin juist niet zo én niet wenselijk.
     
    Anakin vindt dit leuk.
  10. Lisa280887

    Lisa280887 Niet meer actief

    Wat een vreselijk topic is dit toch.

    Werkelijk tenenkrommend hoe sommige ‘experts’ hier reageren zonder ook maar 1 dag voor de klas te hebben gestaan. Oh wat een ideeën en idealen hebben zij toch.

    Ja, iedereen heeft het zwaar. Ja, in elke beroepsgroep is wel wat. Verdiep je eerst eens in het beroep en in de mensen die daar rondlopen. Echt verdiepen, niet zo halfhalf een kijkje nemen bij je kind op school als je hem/haar afzet.

    Leerkrachten hebben ook veel ideeën en idealen, maar daar wordt al jaren niet naar geluisterd.
     
    Madeliefje06, dds, RoxannaG en 8 anderen vinden dit leuk.
  11. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.884
    7.594
    113
    Ja eens, tenenkrommend hoe er mee wordt gedacht door ouders die met echte doordachte adviezen komen die vervolgens gewoon genegeerd worden. Ik heb notabene een paar bladzijden terug de handreiking voor minder adminstratie nog aan de hand gedaan en die wordt zelfs genegeerd, maar het geklaag gaat wel gewoon door.

    Ik denk dat daar mijn grootste frustratie ook zit. Het eindeloos klagen maar niet mee werken aan andere oplossingen dan 'er moet geld bij maar we weten nog niet hoe dat de boel gaat oplossen'. Zelfs met je eigen bestuur in gesprek gaan over oplossingen gaat niet'want ze luisteren toch niet' maar ondertussen wel ohne ende staken en zo mensen raken die er niet eens partij in zijn. Bah. Als ik mijn afdelingen zo zou runnen werd ik ontslagen.
     
    Tienn, Anita1983, Lieke1989 en 9 anderen vinden dit leuk.
  12. mol81

    mol81 Niet meer actief

    Die Handreiking is niet nieuw of verfrissend. Ik heb hem al een aantal maanden in mijn bezit, besproken met het team en de conclusie was: ‘nou, dan hebben we het volgens het kabinet goed voor elkaar want dit is niets nieuws.’ Klopt. Niets nieuws. En ook best tactisch uitgekozen om de handreiking te versturen, dit kwam namelijk vlak voor de staking in december binnen op scholen. Onder het mom van ‘dan hebben we als kabinet toch echt iets gedaan. Dit kunnen we mooi communiceren in het nieuws.’ Serieus, er zit een complete markeringbatterij achter en een politieke gedachte. Ik weet hoe het werkt...
    En toch blijft de werkdruk. Werkdruk zit namelijk niet alleen maar in papier maar vooral in de situaties in de groepen. In het dagelijks werk, het dagelijks handelen, de veranderende (ouder)populatie etc. Daarnaast is het vak gewoonweg niet meer interssant voor nieuwe mensen. En zo kan ik nog even doorgaan.
     
    rijo vindt dit leuk.
  13. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Het is niet waar dat je administratie kunt laten liggen. Ja, het kan natuurlijk wel... krijg je geen ondersteuning voor kinderen die een te grote achterstand hebben of ernstige emotionele problematiek. Dan kun je geen dyslexie verklaringen meer aanvragen etc etc.
    Weet je wat er nog meer in dat prachtige document staat? Dat ik geen groepsplan hoef te schrijven, maar: ik moet wel aan kunnen tonen dat ik voorafgaand aan een periode doelen heb gesteld voor de verschillende niveaugroepen, mijn aanpak beschrijven die ik heb gebruikt om die doelen te halen èn een evaluatie achteraf waarmee ik laat zien of die doelen al dan niet gehaald zijn en wat mijn leerkrachthandelen daaraan heeft bijgedragen. Dikke doei! Dat is dus gewoon een beschrijving van een groepsplan. Wat aardig van ze... ik mag het best anders noemen, als ik het maar doe!

    Geeft op zich niet, ik ben niet tegen hebt stellen van doelen, plannen maken en evalueren. Maar kom dan niet met het verhaal dat een groepsplan niet hoeft. Om vervolgens te zeggen dat het wel moet. Zo kan ik ook in de media roepen dat ik de administratiekosten voor leerkrachten heb teruggebracht.

    En het ergste is: mensen die niet in het onderwijs zitten, lezen één alinea in de krant en denken dan te weten hoe het zit. Het probleem is toch opgelost? Ik ga niet doen alsof ik weet hoe zwaar mensen het hebben in de zorg, omdat ik een paar keer bij mijn opa op bezoek ben geweest in een verpleeghuis. Ik zou het op prijs stellen als mensen dat ook niet over mijn beroep doen. Prima als je vragen hebt. Super als je met suggesties komt. Maar dan niet met een beste-stuurlui-staan-aan-wal-mentaliteit “ik heb oplossing gegeven dus nu moet het klaar zijn met dat gezeur”. Ga dan ook navragen en kijken of je oplossing uitvoerbaar is.
     
    Me26, mol81, Madeliefje06 en 5 anderen vinden dit leuk.
  14. jessy77

    jessy77 VIP lid

    9 aug 2007
    8.597
    5.862
    113
    Wat ik tenenkrommend begin te vinden is hoe sommige leerkrachten hier in zelfmedelijden blijven zwelgen en zich gedragen alsof de hele wereld tegen hun is. Ik begin me mateloos te ergeren aan die slachtofferrol waarin ze zijn gaan zitten.
    Smijten met vergelijkingen als het om anderen beroepen gaat, gillen dat het allemaal niet eerlijk is terwijl ze geen flauw benul hebben hoe het er in andere sectoren aan toe gaat maar als daar dan een weerwoord op komt moeten anderen zich maar verdiepen in het onderwijs. Werkelijk niets wordt aangenomen, alle ideeën worden van tafel geveegd of er wordt niet eens op gereageerd. De ene keer denken en doen de ouders te weinig mee, de andere keer moeten ouders zich nergens mee bemoeien want ze snappen het toch niet. Alles is moeilijk en lastig. Klagen, klagen, klagen maar actie ondernemen in de vorm van een goed doordacht plan ho maar. En dan ook nog eens verbaasd zijn wanneer steeds meer ouders hun handen er van aftrekken en er minder begrip voor kunnen opbrengen. Tjonge, dan willen die vast niet het beste voor hun kind wordt er dan gedacht. Stop gewoon met klagen en schreeuwen om meer meer meer maar kom met een plan van aanpak en laat daarmee zien wààrom het zo hard nodig is. Wellicht dat er dan serieus geluisterd wordt.
     
    Tienn, Lieke1989, Juul75 en 10 anderen vinden dit leuk.
  15. Debaky

    Debaky VIP lid

    22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Precies dit. En als je dan als ouder mee wilt denken in oplossingen dan word je nog net niet in je gezicht uitgelachen of je krijgt gewoon geen reactie ( net zoals in dit topic )

    Nee joh, wij ( ouders die mee proberen te denken in oplossingen ) zijn dwarse ouders en wij willen absoluut niet het goede voor onze kinderen want wij staan niet achter de stakingen :rolleyes:

    Het zegt al genoeg dat zelfs hele scholen al niet meer mee gaan doen aan stakingen.

    Ik zou zeggen, ga lekker blijven zuurpruimen in een hoekje, je maakt absoluut geen vrienden bij steeds meer ouders op deze manier.
     
  16. Debaky

    Debaky VIP lid

    22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Mijn man werkt in de haven en loopt ploegendiensten, ochtenden, avonden en nachten. Hij moet ook gewoon zo af en toe op zijn vrije dagen terug komen voor bepaalde activiteiten. Functioneringsgesprekken, cursussen, vergaderingen etc etc. Tja thats life.
    Word een beetje moe van die leraren die net doen alsof ze het zwaarste beroep van de wereld hebben en alsof hun de enige zijn die zo '' hard '' moeten werken.
     
    Lieke1989, FairyHunter, lies276 en 6 anderen vinden dit leuk.
  17. 2littlemonkeys

    2littlemonkeys Fanatiek lid

    27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    En dat is ook precies de reden dat er geen extra geld komt, ongeacht hoe vaak er gestaakt wordt. Er komt wel wat, maar dat is niet wat er gevraagd wordt. Als er een concreet plan zou zijn neergelegd wat ze willen, waar ze het voor gaan gebruiken en wat hiermee het resultaat is, dan is de kans groter dat er geld voor vrijgemaakt wordt.

    Vooral de resultaten die behaald kunnen worden uitdrukken, werkt echt veel beter dan wat er nu gebeurt.

    Anyway, ik ga lekker een dagje niks doen woensdag met beide kids. Heerlijk!
     
    lies276 en paula1984 vinden dit leuk.
  18. Caithy

    Caithy Fanatiek lid

    8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Daar gaat het dus mis.... Misschien moeten de leraren eens bij een bestuursvergadering naar binnen stappen en gaan praten!! Zorg dat ze luisteren!
    Maar de ouders en vooral de kinderen niet de dupe van de stakingen!

    Zorg eerst dat alles gedaan hebt, voordat je (in mijn ogen laatste redmiddel) gaat staken.
    Maak met je collega's plannen over hoe jullie het zouden willen veranderen, kijk ook goed naar de kosten en uitgaven.

    Ik las hierboven dat veel leraren medelijden hebben met zichzelf en hun job, ik geloof dat wij hier in Nederland het vooral erg goed hebben en als er een tak is die aan het lIJden is, dan is het de zorg wel...
     
    Syane en lies276 vinden dit leuk.
  19. Deliana

    Deliana Niet meer actief

    Ik begrijp je helemaal hoor en ben het absoluut met je eens dat er in grote groepen gewoon weinig/minder aandacht overblijf voor het individuele kind en dat het bovendien gewoon niet lekker werken is. Maar ik kan mij eerlijk gezegd niet voorstellen dat kleinere klassen een groot deel van de problemen gaat oplossen...

    Mijn dochter zit in een klas met 24 kinderen en is zo’n ‘kind zonder vragen’, maar toch is er weinig aandacht voor haar. Juf heeft een instructietafel en werkt daar met de kinderen die extra aandacht nodig hebben (grote verschillen op cognitief niveau) met lezen, begrijpend lezen en rekenen, terwijl de rest zelfstandig aan het werk gaat. Er is simpelweg geen tijd om mijn dochter, naast haar plusboekjes voor taal en rekenen, extra aandacht te geven. Als ze klaar is, mag ze tekeningen maken.... Ik vroeg haar van de week of ik nog iets tegen juf kon zeggen tijdens het 10 minuten gesprek. Haar antwoord: “vraag maar waarom ik nooit bij juf mag komen en de rest van de klas wel, juf praat bijna nooit met mij. Dat is toch niet eerlijk!”. Natuurlijk begrijp ik dat kinderen die wat meer hulp nodig hebben voor gaan, zo werkt het nou eenmaal, maar ik denk niet dat je met kleinere klassen voldoende aandacht kan geven aan ieder kind.
     
  20. lies276

    lies276 Niet meer actief

    Dat stukje ging over over diagnosticeren. Dan gaan er ineens ouders reageren die het zich persoonlijk aantrekken terwijl ik niemands kind persoonlijk bedoel.
    Ik zal niet beweren dat ieder kind die de diagnose adhd of ass krijgt dit niet heeft. Ik beweer alleen dat deze diagnoses nogal eens onterecht worden gesteld.
     
    Syane en bosi333 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina