zoontje mag nog niet starten op de basisschool

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door leco1980, 4 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. leco1980

    leco1980 Actief lid

    25 nov 2013
    144
    10
    18
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje wordt in sept. 4 en zou na de vakantie gaan beginnen met wennen op de basisschool, alles hadden we al geregeld, we wisten in welke groep hij kwam, wie zijn juf zou worden en hij had zelfs al een kaartje gehad van school met daarop welkom bij ons op school,met de datum en tijd waarop hij zou starten. De leidster van de psz heeft een overdrachtsgesprek gehad op school en gelijk aangegeven dat ons zoontje nog niet zo heel duidelijk praat. De laatste dag voor de zomervakantie begon kreeg ik een telefoontje van de juf dat hij niet mocht beginnen omdat ze eerst het KTO wouden afwachten, ik snapte er niks van en de juf zou het uitzoeken en mij de laatste week terug bellen.

    Ik werd terug gebeld en er is een KTO aangevraagd voor mijn zoon (mijn vriend wist niet beter of die had papieren ondertekend voor een extra rugtasje voor zoonlief zodat hij extra begeleiding van school zou krijgen ivm spraak dit is ook naar ons medegedeeld door de psz en op de mail). Nou zegt de school dat uit het KTO ook het advies kan komen dat het voor onze zoon beter zou wezen om naar het speciaal onderwijs te gaan en ze het zielig vinden om hem nu te laten wennen terwijl het best zo kan wezen dat hij daar niet naar school gaat. De uitslag van het KTO zou volgens de juf telefonisch aan ons worden verteld. Na dit gehoord te hebben heb ik contact opgenomen met de psz, mijn vriend heeft tenslotte daar de papieren ondertekend en daar hebben ze ook verteld waar het voor was, nou de leidster snapte er ook niks van en houd vol dat er gekeken zou worden voor mogelijkheden voor op school en wist niets over een mogelijke plaatsing bij speciaal onderwijs, ook gaf ze aan dat ons zoontje daar totaal niet op zijn plaats zou zitten, hij weet een heleboel, heeft echt uitdaging nodig en ook wij zien hem liever niet op speciaal onderwijs om deze redenen.

    Na dit gehoord te hebben weer contact opgenomen met de basisschool en kreeg de ib-er aan de lijn die geeft aan dat zij het duidelijk heeft uitgelegd aan de leidster van de psz. Ik ben er niet bij geweest dus weet niet wat er wel en niet is gezegd. Aan de ib-er aangegeven dat ik nog steeds niks gehoord heb van het KTO, toen gaf zij aan dat ik via de psz uitgenodigd zou worden voor dit gesprek (dus de 1 zegt dat ik word gebeld, volgens de ander word ik uitgenodigd via de psz (waar mijn zoon overigens al voor de vakantie afscheid had genomen) en volgens het cb (hier moest ik toevallig heen en kwam het ter sprake)mag ik bij de afspraak aanwezig zijn en ook dingen aandragen.

    Ik krijg dus 3 verschillende dingen te horen, de ene zegt u wordt gebeld, de andere zegt u wordt uitgenodigt via de psz en de volgende zegt u krijgt thuis bericht met een uitnodiging. Ik heb thuis een verdrietig kind want die wilt naar school maar hij mag niet.

    Sorry voor het omslachtige verhaal, maar mijn vertrouwen in de school is weg. Zijn er misschien ouders die iets soortgelijks hebben meegemaakt en hoe is dit afgelopen?
     
  2. lunap

    lunap Fanatiek lid

    15 okt 2011
    2.064
    6
    38
    Wat een raar verhaal zeg en snap dat frustratie!

    Mijn zoon zit op cluster 2 en daar zit een heel traject voor . Je komt er niet zomaar. Al zou hij na cluster moeten dan zit dat een nog weken tijd in.

    Maar loopt hij ook bij een logopedist ? Voor zijn taal?

    Ik zou school plat bellen en zorgen dat ze deze week ieder geval een afspraak inplannen en meer duidelijkheid
     
    Paardenbloem en HooyoShimbir vinden dit leuk.
  3. leco1980

    leco1980 Actief lid

    25 nov 2013
    144
    10
    18
    NULL
    NULL
    Hij loopt idd bij de logopedie voor zijn taal, hij doet het daar goed en kan het ook, alleen in het spontane spreken doet hij het niet.
    De school geeft aan het CTO af te willen wachten (als het goed is, dan is dat volgende week)
     
  4. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    Inderdaad, school bellen en die psz bellen. Gewoon flink achter de broek zitten, want dan heb je kans dat ze er eerder mee aan de slag gaan.
    En vragen of de logopediste de ib-er kan bellen of andersom, zodat ze duidelijk kan maken waar je zoontje tegenaan loopt. Wie weet hebben ze nu een verkeerd beeld van de situatie.
    Maar nu lijkt iedereen op elkaar te zitten wachten tot er actie wordt ondernomen.
     
  5. Kolibrie

    Kolibrie VIP lid

    29 jun 2008
    5.731
    405
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Vind het nogal voorbarig om een kind met een spraakachterstand meteen naar speciaal onderwijs te sturen, mits er meer aan de hand is? Maar dat maak ik niet op uit jouw bericht. Ik vind dat school zich hier makkelijk vanaf doet. Ik zou school bellen dat hier spoed achter gezet wordt. En persoonlijk zou ik waarschijnlijk ook eventuele andere scholen bekijken en mee in gesprek gaan, want ik vind het een rare gang van zaken. Je wordt van kastje naar de muur gestuurd. Mijn ervaring met school is ook dat ik er bovenop moet blijven zitten. Mijn dochter krijgt nu extra hulp dmv remedial teaching voor rekenen. Maar nog moet ik zelf achter afspraken met leerkracht en ib-er aangaan.

    Zou zeker niet blijven afwachten.
     
  6. leco1980

    leco1980 Actief lid

    25 nov 2013
    144
    10
    18
    NULL
    NULL
    Van school veranderen zitten we idd al aan te denken en zijn we al achteraan geweest, helaas geven deze aan ook op de uitslag van de cto te willen wachten (als het goed is krijgen we die maandag) en daarvan uit verder te kijken. Maar goed de school waar hij is aangemeld hebben wij geen vertrouwen meer in. Iedere keer een ander antwoord is niet fijn, en ook vinden wij het niwt kloppen om eerst een welkomskaartje te sturen en vervolgens te zeggen dat het niet doorgaat.

    Onze zoon heeft buisjes gekregen, is bij de audiologische centrum geweest en zijn gehoor is goed.
     
  7. Strandbal

    Strandbal VIP lid

    3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Ik vind het wel vreemd.
    Mijn zoon is bijna 5 en praat nog steeds niet duidelijk. Ben ook al bij logopedie geweest met hem.
    Maar hij gaat gewoon naar school. En er is nog niemand geweest die vind dat ‘ie daar niet thuis hoort. Vind het dus een vreemde gang van zaken.
     
  8. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.533
    113
    Je bedoeld het CTO denk ik he? De commissie die bepaald welke onderwijsvorm het beste is.

    Is hij op een reguliere psz geweest of een speciale?
    Dat CTO is nl niet zomaar betrokken bij een beetje taalachterstand. Er is dan wel wat aan de hand.
    Ik bedoel daarmee dat een kindje met wat taalachterstand op een reguliere psz niet getoetst wordt door het CTO.

    Hebben jullie het wel goed begrepen met de aanmelding voor school en heb je wel duidelijk aangegeven dat het CTO hierbij betrokken is. Want als school dat in eerste instantie niet wist en dan een kaartje stuurt.
    En er later achterkomt door de juiste papieren dan kan er verwarring zijn.
     
  9. leco1980

    leco1980 Actief lid

    25 nov 2013
    144
    10
    18
    NULL
    NULL
    De school wou een CTO omdat de psz aangaf dat hij nog niet duidelijk praat. Hij zat op een reguliere psz met een VVE verklaring voor de rest zegt de psz dat hij slim is, zorgzaam, weet heel veel, alleen zijn uitspraak is niet goed. Mijn vriend heeft papieren hiervoor getekend, alleen hebben ze op de psz gezegd dat dit was voor extra begeleiding op de basisschool en de basisschool zegt dat er cto papieren getekend zijn.
     
  10. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.533
    113
    Dan ligt de fout denk ik bij de psz en niet bij school (ervanuitgaande dat er idd papieren voor de CTO getekend zijn).

    Want een CTO aanvraag is niet hetzelfde als de begeleiding op school. Heeft jouw vriend de papieren niet doorgelezen voor hij getekend heeft? Want dan had al direct opgevallen dat het niet klopte wat de psz vertelde.
     
  11. leco1980

    leco1980 Actief lid

    25 nov 2013
    144
    10
    18
    NULL
    NULL
    Nee hij heeft het idd niet gelezen... En op zich is het CTO ook niet echt een ramp, het is ten slotte een advies (wat ik begrepen had) wel stoort het mei dat de school eind mei een kaartje opstuurde gericht aan zoon met welkom op school we zien je 4 sept en dan de laatste dag voor de vakantie opbelt en zegt dat hij niet mag beginnen. En dat de juf en de ib-er allebei verschillende antwoorden geven.
     
  12. Miracle1

    Miracle1 Fanatiek lid

    29 apr 2012
    1.235
    180
    63
    Een rugzakje is inderdaad wat anders dan een cluster 2 onderwijs. Daar komt een heel traject aan vooraf voordat kinderen daar toegelaten worden. Kan het zo zijn dat school door de papieren geschrokken is en denkt dat een rugzak niet toereikend is? Dit in verband met het passend onderwijs.

    Ik pik daarnaast dit er even uit omdat dit mijn wenkbrauwen deed fronsen;
    Een cluster 2 onderwijs is niks meer of minder dan hulp bij spraaktaalproblemen. Kinderen op een cluster 2 school weten over het algemeen net zoveel als kinderen op een reguliere school, hebben net zoveel uitdaging nodig en zijn net zo intelligent als kinderen op de reguliere school. De onderwijs is precies hetzelfde als op een reguliere school en het aanbod is ook hetzelfde alleen krijgen de kinderen hulp bij de spraaktaal omdat ze hierin achterlopen.
     
    Roos12, Roanna en tuc vinden dit leuk.
  13. leco1980

    leco1980 Actief lid

    25 nov 2013
    144
    10
    18
    NULL
    NULL
    Volgens mij is er idd getekend voor een CTO, dit geeft de psz ook aan, ik zal morgen nog eens contact met ze opnemen, ik denk dat de psz niet weet wat een CTO inhoud want toen ik er gister over belde gaf ze aan dat een CTO vergelijkbaar is met het zogenaamde rugzakje van vroeger en dat hij dan dus op de basisschool extra begeleiding kon krijgen dmv subsidies voor de school.
     
  14. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.533
    113
    Het CTO is zeker geen ramp, maar teken voor zulke dingen niet voor je precies weet wat het inhoudt.

    Die miscommunicatie van school kan wel komen doordat zij in eerste instantie alleen mee kregen dat hij wat achterloopt in praten en ze nu het idee hebben dat er een groter probleem is of de extra hulp binnen hun reguliere onderwijs niet passend is.

    Wat @Miracle1 zegt: verdiep je ook eerst even in de typen speciaal onderwijs. Want of je slim bent heeft er in dit geval niet zoveel mee te maken. Het cluster waar kinderen met spraakproblemen komen is het niveau onderwijs hetzelfde als het reguliere. En zo zijn er meerdere typen speciaal onderwijs.
     
    Roos12 en Miracle1 vinden dit leuk.
  15. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.533
    113
    Wat ze zegt klopt, er kan uit het CTO blijken dat het "rugzakje" voldoende is. MAAR dat is niet het enige advies wat uit een CTO kan komen. Een advies voor cluster 2 is bv ook een optie. De psz leidster legt het dus niet goed genoeg uit.
     
  16. leco1980

    leco1980 Actief lid

    25 nov 2013
    144
    10
    18
    NULL
    NULL
    Dank je wel, voor je info. ik kon over het CTO zelf weinig vinden op het internet. En de tip van miracle neem ik zeker mee.
     
  17. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.705
    42.533
    113
    Succes,het is sowieso sneu voor je zoontje dat hij zo naar school uitkeek en nu misschien niet mag starten.
     
  18. mol81

    mol81 Niet meer actief

    Als je als ouder een kind aanmeldt op een basisschool kijkt de school of het kind ingeschreven kan worden. Let op: aanmelden is niet hetzelfde als inschrijven. Als een kind 3 jaar en 9 maanden is, zal een basisschool onderzoeken of een kind ingeschreven kan worden. 9 van de 10 kinderen kunnen gewoon starten en hebbengeen extra ondersteuning nodig. Maar blijkbaar zijn er bij jullie kind vragen of de basisschool de zorg kan leveren die jullie kind nodig heeft. Dan gaat een school meer onderzoek doen.
    Er wordt bijv overlegd met de peuterspeelzaal, crèche, consultatiebureau om meer te weten te komen over wat jouw kind nodig heeft om zich zo goed mogelijk te ontwikkelen.

    Ik lees dat de peuterspeelzaal een overdracht gedaan heeft, dat je kind logopedie heeft en in de vrije spraak niet goed te verstaan is, dat hij buisjes heeft. Daarom zullen ze het onderzoek opgestart hebben. Je vriend heeft dit te horen gekregen en alles op papier gekregen om te ondertekenen, zonder ondertekening wordt een onderzoek niet gestart. Je vriend lijkt dus wel wat naïef of onwetend geweest bij het tekenen.
    Een school heeft 10 weken de tijd om te onderzoeken of een kind bij hen op de beste plek is en dit kan ook nog verlengd worden als het niet duidelijk is wat het beste is.

    Maar geen man overboord: het onderzoek is alleen maar gunstig voor je kind. Want er wordt gekeken wat hij nodig heeft;
    - niets extra’s
    - extra ondersteuning zonder externen
    - extra ondersteuning via externen
    - een plaats op een speciale (basis)school

    Er volgt na het onderzoek een advies richting jullie en het is aan jullie wat je er mee doet. Maar uiteraard kan een basisschool nav het onderzoek ook bepalen wat zij wel en niet kunnen. Stel dat er extra ondersteuning via externen uitkomt en jullie willen dit niet, dan kan de school aangeven dat je kind niet geplaatst kan worden. Maar ik mag aannemen dat je het beste voor je kind wilt en dus samen de verbinding met school zoekt. Het kan ook zijn dat de ene school iets wel kan bieden en de andere school niet.

    Een vierjarige is niet leerplichtig en school zal goed uitzoeken wat je kind nodig heeft én wat zij wel en niet kunnen bieden nav het advies. Het is niet wenselijk dat een kind eerst start en dan bijv alsnog moet wisselen van school, daarom zijn ze nu van mening dat hij nog niet mag komen.

    Mijn advies;
    - vraag helderheid over het doel van het onderzoek
    - vraag nav het onderzoeksrapport een gesprek aan op school en ga daar samen met de leidster van de psz heen. Instelling kan dan zijn; wat heeft ons kind nodig en wat kunnen jullie als school bieden? Hoe kunnen we samenwerken?
    - zorg dat je kind op de beste plek terecht komt.

    Succes
     
    Miracle1 vindt dit leuk.
  19. babbel1983

    babbel1983 Fanatiek lid

    3 jul 2013
    1.324
    298
    83
    Hier heb ik recent iets soortgelijks met mijn dochter meegemaakt, alleen zat zij al in een traject voor het taalachterstand (ze had een klankprobleem) en is het dus vanuit traject gegaan (CTO had er dus niets mee te maken, ken ik ook niet). Maar mijn dochter is dus vorig jaar al door een audiologisch centrum onderzocht en aan de hand daarvan heeft ze vroegbehandeling gehad, dit traject loopt volgende week af en daar is ze dan 9 maanden geweest. Ze was al vanaf 1 jaar ingeschreven op haar huidige basisschool en heeft daar ool op de PSZ gezeten. Er waren vlak voordat mijn dochter 4 werd vraagtekens of ze kon instromen in het regulier onderwijs of dat ze naar cluster 2 moest. Uiteindelijk is toch de keuze door de vroegbehandeling icm de school en psz gemaakt dat ze kon starten op de reguliere school. De uitkomsten van de (taal)onderzoeken waren te goed, je komt idd niet zomaar in aanmerking voor cluster 2 onderwijs. Wel was nog even de vraag of ze het sociaal gezien aan kon, maar omdat de wachttijd voor cluster 2 vrij lang is en ze gewoon met school moest starten (ze was er echt aan toe) is de keuze in overleg genomen dat ze oo het regulier onderwijs zal starten. Wel idd met een rugzakje voor extra ondersteuning (dit duurt ook nog even voordat dit geregeld is). Dus heel herkenbaar dat niet weten waar je aan tie bent, wel of geen regulier onderwijs, maar hier heb ik vanuit haar school nooit problemen mee gehad, het contact daarmee was altijd goed. Scheelt denk wel dat ze hier al op de psz zat (deze is gekoppeld aan school), dus ze was al bekend en dat het contact tussen de vroegbehandeling en school ook goed was. Inmiddels is ze vorige week gestart en tot nu toe gaat het heel goed, ze draait goed mee, durft ook dingen te vertellen in de klas en heeft het erg naar haar zin. Deze en volgende week nog gecombineerd met de vroegbehandeling (3 dagen school, 2 dagen vroegbehandeling) en daarna gewoon volledig school (met dus straks wel de extra begeleiding).
    Voor nu is het voor jullie idd even afwachten op het CTO, maar ik zou er als ouders zijnde wel achterna blijven zitten. Want voor cluster 2 scholen is ook een wachtlijst, dus daar zal hij niet gelijk kunnen starten. En je zoontje nog weken/maanden thuis moeten houden komt ook zijn ontwikkeling niet ten goede lijkt me. Succes!
     
  20. marthajonesb

    1 dec 2013
    48
    8
    8
    Hier hetzelfde traject gevolgd met dochter. Cto is het orgaan/de instantie die de indicatie voor het arrangement afgeeft voor de extra ondersteuning, ook bij de vroegbehandeling. Dochter gaat vanuit vroegbehandeling kentalis met een medium arrangement naar regulier onderwijs.
     

Deel Deze Pagina