Klopt maar thuis zie ik een ander kind. Dat maakt het wel lastiger hoor! Ze zegt zelf ook dat ze liever blijft spelen. Dat zegt ze thuis... op school niet.
Hier zijn ze op school ook flink anders dan thuis, dat heb ik maar gewoon geaccepteerd. Ik ben ook niet overal exact hetzelfde, wel meer dan zij, maar ik ben ook volwassen en zij ik niet. En spelen mag ze nog meer dan een half schooljaar, zou daar nu dus nog geen conclusies aan verbinden, maar het over een paar maanden nogmaals bekijken. En wie weet is dan af en toe spelen op school en spelen na schooltijd wel voldoende. Maar er zijn (behoorlijk veel) kinderen die er in groep 3 moeite mee hebben dat ze meer stil moeten zitten, leeftijd maakt daarbij niet altijd uit.
Hier ervaring met kort kleuteren met een dochter van eind december en langer kleuteren met een zoon van begin februari. Ik zou alleen voor kort kleuteren kiezen als langer kleuteren geen optie meer is. Onze zoon is in groep 2 (dus van 5,5 tot 6,5) vooral sociaal emotioneel zo gegroeid. Cognitief had hij met 5,5 echt wel groep 3 aangekund, maar heel de dag stilzitten was echt geen optie toen. Hij zit ook gewoon goed in zn vel, heeft een stevige basis en rolt makkelijk door school heen (al komt dit natuurlijk niet alleen door het langer kleuteren, maar het speelt zeker mee). Dochter daarentegen is van groep 0 gelijk naar 2 gegaan, omdat ze de aansluiting miste en voorliep en ging onderpresteren. Helaas mist ze nog steeds de aansluiting en gaat het nog steeds niet geweldig op school. Nu denk ik dat het bij haar met langer kleuteren nog minder was gegaan; dus wat dat betreft hebben we wel de juiste keuze gemaakt, maar toch. Ik had haar graag dat extra jaar kleuteren gegund. Kinderen moeten al zo snel zo veel.
Hier is onze zoon toen van groep 1 naar groep 3 gegaan. Hij vond groep 1 helemaal niets, knutselen had hij een hekel aan (waarom moet ik knutselen en wanneer gaan ze me nu iets leren) , kon al lezen (en dan niet losse woorden en korte zinnen) telde tot 100 en kon kleine makkelijke optel en aftrek sommen maken. En werd helemaal gek van de chaos (het door elkaar lopen, geen vaste plek en tafel hebben) van de kleuterklas. Had ook geen aansluiting bij klasgenoten en was eigenlijk standaard alleen.
Lastig! Thuis en school kunnen zo verschillend zijn... Ik heb niet alles gelezen dus misschien dubbel maar hoe zit ze motorisch? Grof en fijn? En sociaal emotioneel? Speelt ze juist met ‘oudere’ kinderen of met de jonkies? Edit: toevoeging aan het motorische stukje... de motoriek wordt helaas vaak vergeten bij de keuze kleuteren of groep 3. Het moet goed ontwikkeld zijn anders kan een kind problemen krijgen in hogere groepen. Een kind kan bv op het oog stil zitten en meedoen, maar intern is het kind een hoop bewegingen aan het tegenhouden. Dus met gedachten niet bij de les.
Dat verschilt zo per kind en daarnaast ontwikkelen kleuters zich sprongsgewijs, dus hoe het nu gaat kan over een paar weken al totaal anders zijn en over een half jaar dus ook. Hier twee zomerkinderen, juli en augustus, dus gewoon die 2 jaar gekleuterd. Was prima voor mijn dochter, had denk ik niet langer moeten wezen of korter, maar mijn zoon was na anderhalf jaar die kleuterschool al helemaal zat en dat gaf de juf ook toe dat het dus niet ideaal was dat laatste half jaar. Mijn kinderen zijn allebei beweeglijk en houden van spelen, maar welk kind niet? Overigens worden ze nog beweeglijker bij saaie lesstof of verhalen (zoals in de kring ‘s ochtends). Gelukkig zag de kleuterjuf dat zelf ook in. Op hun vorige school waren ze niet zo van het lang kleuteren, alleen bij kinderen die echt niet meekwamen. Ze waren er ook wat meer op ingesteld dus om gewoon wat jonge kinderen in groep 3 te hebben en de overgang liep ook soepeler naar groep 3 met extra speeltijd in het begin enz. Daar waren ze op ingesteld. Op hun huidige school waar ze juist vaak voor lang kleuteren kiezen is het verschil tussen groep 2 en 3 groter. Al zag je zelf dat halverwege groep 3 het in beide groepen net zo goed ging met de kinderen en weinig verschil ook in gedrag of op cognitief gebied.
Mijn dochter is van november en er was geen twijfel vanuit de juf dus ze mocht door naar groep 3. Achteraf heb ik spijt! Ze wil nog zo graag spelen en heeft een hekel aan al dat gewerk. Ook mist ze haar beste vriendin in groep 2. Mijn tip: Kijk dus goed naar het speelse karakter van je kind. Werken/leren kan altijd nog.
Ja dat bedoel ik. Vaak wordt er gekeken naar cognitie en veel minder naar de rest. Terwijl dat juist heel belangrijk is.
Ik wou dat het voor mijn zoon een optie was geweest. Maar ja een normale kleuter, is van april dus heeft ruim 2 jaar gekleuterd. Juf vond dat ie het aan zou moeten kunnen en cognitief was ie er sowieso klaar voor. Geen reden om hem langer te laten kleuteren. Maar sociaal-emotioneel nog zo jong... Nu nog steeds eigenlijk, in vergelijk met zn klasgenootjes. En hij loopt nu dus inderdaad in groep 7 vast.
Hier ervaring met beide opties. Onze oudste is van november en heeft lang gekleuterd (bijna 3 volle schooljaren) De school hield toen nog de 1 oktober grens aan dus hij mocht niet door van de directeur ook al gaf de juf aan dat hij dat beter wel zou kunnen. Achteraf had het idd beter geweest. Hij heeft zich lang verveeld en de hele schooltijd extra uitdaging nodig gehad. Dat heeft de school overigens uiteindelijk wel heel goed opgepakt. Sociaal emotioneel is het lange kleuteren wel goed geweest trouwens. Hij was en is best jong en onschuldig in zijn gedrag. Hij zit nu in groep 8 en ik ben blij dat hij nog niet op de middelbare zit nu. Onze jongste is van januari 2013 en had nu dus nog in groep 2 moeten zitten. Hij heeft juist kort gekleuterd (1,5 jaar). Cognitief was hij er zeker aan toe en omdat hij 2 grote broers heeft kan hij het sociaal ook prima aan. Hij had echt niet meer in de grote combinatiegroep 0,1,2 moeten zitten nu. Hij mocht door op ons verzoek en omdat ze inmiddels op school weten dat wij bovengemiddeld slimme kinderen bakken. Onze middelste krijgt ook al zijn hele schooltijd extra uitdaging en werk. We hadden bij de jongste wel de afspraak dat als de juf het niet goed vond gaan dat hij dan met de herfst terug zou gaan naar groep 2. In plaats daarvan krijgt hij inmiddels ook al extra moeilijke werkjes, zucht..... Je moet echt naar je kind kijken. Ik vind sociaal emotioneel ook erg belangrijk, zeker als de school voor voldoende uitdaging kan blijven zorgen in de lagere groep.
Lastige vraag. Uit eigen ervaring weet ik dat kort kleuteren niet altijd ideaal is. Op die leeftijd was ik wel al klaar voor groep 3, en er werd gezegd door de school dat het handig was om jong te zijn, kon je nog eens blijven zitten. Dat is dus nooit gebeurd... Op zowel de basisschool als de middelbare school altijd de jongste geweest, wat soms echt niet leuk is. Op je 16e klaar met de havo en dan moet je al weten wat je met de rest van je leven wil. Als ik er nu samen met mijn ouders op terugkijk, had ik echt beter een extra jaar kunnen kleuteren. Vooral voor de sociaal-emotionele ontwikkeling, ik had alleen maar vriendjes en vriendinnetjes die ouder waren, die waren echt al met andere dingen bezig.
Ik zou echt kijken naar je kind en het advies van leraren. Onze oudste doet nu voor het 2e jaar groep 1 en de juf gaf recent ook aan dat dit de juiste beslissing was. En dit zien wij ook terug.
Ik heb zelf slechts 1 jaar gekleuterd omdat het in de jaren 80 nog normaler was om niet meteen met 4 te starten. Ik ben van november maar ben pas in september begonnen toen ik al 4 jaar en 9 maanden was. Met de kerst zeiden de juffen al dat ze me wilden laten versnellen en dus ben ik na 1 jaar kleuteren doorgestroomd naar groep 3. Samen met vriendinnetjes en ik heb er nooit problemen mee gehad. Ik ging met 17 jaar op kamers maar was echt niet de jongste (jaargenoot moest nog 17 worden bij start studiejaar). Nu zitten we met middelste in het proces van versnellen. Hij is van januari en zou in principe dus 2,5 jaar moeten kleuteren. Zijn vriendinnetjes zitten in groep 2 en hij doet vanaf week 2 van dit schooljaar ook alles mee met groep 2 ipv groep 1. De juf gaf in oktober aan dat het cognitief prima zou kunnen maar dat ze het sociaal-emotioneel goed in de gaten gaan houden en dat vinden wij een prima idee. We hebben het er gewoon niet veel over met hem al is hij zich wel bewust van het feit dat hij groep 2 werkjes maakt en zijn vriendje uit groep 1 niet. We gaan het zien. Ik heb wat dat betreft ook wel vertrouwen in zijn juffen... dat zij dat kunnen inschatten...
Zelf bijna 3 jaar gekleuterd. 3 oktober jarig. Wat heb ik mij verveeld. Kinderen zijn van juni en juli en ze kleuteren beide in principe 2 jaar.
Mijn dochter is van half nov. paar jaar geleden vroeg ik ook informatie hierover op dit forum. Ik moest en zou haar naar gr 3 doen, want ons dochtertje is hetzelfde zoals jij jou zoontje beschrijft. Alle adviezen hier meegenomen en natuurlijk die van school. We hebben haar extra laten kleuteren, en het was de beste keuze ooit!! Qua koppie en kunnen kon ze het makkelijk aan, maar sociaal emotioneel was ze echt nog een klein meisje. Ze was dat jaar erop zo veel sterker en kan nu ontzettend goed met de groep mee. Zoals ik al zei; beste keuze ooit!
Het blijft inderdaad erg lastig. Zou je eigen moeder gevoel volgen, in combinatie met het advies van de juf/meester. Hier zelf een zoontje van begin oktober 2013. Zit in groep 2. Cognitief sterk (leest echt, schrijft zinnen, beginnend rekenen en grote algemene kennis en interesse). Maar sociaal emotioneel nog lastig. Hij krijgt hier "hulp" voor op school. En zit in een plus klasje, voor wat het waard is Waar ik zelf 'mee zit' is wat ze hem in groep 3 qua cognitieve stof willen gaan aanbieden. De juf zei al, hij kan niet bij boekje 1 beginnen. Maar dan zou hij heel vaak iets anders moeten doen dan zijn klasgenoten. Dat werkt toch ook niet positief voor zo'n kind? Dan is het kind 'anders' Lijkt me niet positief voor de sociale contacten..? Het blijft lastig dit.. Je weet nooit waar je goed aan doet. Elk kind is anders.
@teuntje83: Kunnen ze hem niet koppelen aan een ander kind wat voorloopt? Ik de k dat het erg per school verschilt hoe het uitpakt. Mijn kinderen hebben een eigen programma, doen dus heel vaak wat anders, maar met hen nog een aantal kinderen. Kijkt niemand van op of om. Er zijn kinderen die een eigen leerlijn hebben, kinderen die verlengde instructie krijgen, kinderen die een eigen rooster hebben, dat grotendeels zelfstandig uitvoeren en pluswerk hebben, enz.; hier op school is dat heel geaccepteerd.
Weet je zeker dat hij niet ‘gewoon’ de aansluiting met z’n leeftijdsgenoten mist omdat hij zo voorloopt?
Hier hebben ze in groep 3 bij de methode verschillende werkboeken; ook voor kinderen die voorlopen. Ze werken ze aan hetzelfde thema, maar wel meer op niveau.