HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.260
    3.497
    113
    Bedankt voor je reactie! Dat buitenspeelmoment is nog niet helemaal zeker, ik zal binnenkort nog eens navragen wanneer het precies is en hoe de dag verder is ingedeeld.
    Maar zoals hieronder beschreven geeft R. niet heel erg om buitenspelen, maar is natuurlijk wel belangrijk.

    Hier maar een kleine school, rond de 100 leerlingen, dus waarschijnlijk is er daarom maar 1 plusklas.
     
  2. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113

    Wat super fijn zo'n juf!! Als Buitenspelen geen probleem is dan is het super fijn dat hij naar een plusklas kan.
     
    Olifantje1991 vindt dit leuk.
  3. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.321
    8.798
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ik zou dat toch wel goed navragen, want buiten spelen is idd wel heel belangrijk en ik zou daar persoonlijk ook niet voor zijn. Ik vraag me ook af hoelang het dan ‘leuk’ blijft voor grotere kinderen als hun vriendjes pauze hebben en jij binnen moet blijven.
     
  4. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    Nee, mijn positieve ervaring met plusklassen is alleen extern/via het samenwerkingsverband. Dat was ook echt een dagdeel.
    Met de interne plusklas op school hebben we vooral negatieve ervaringen.
    Ten eerste kwam op de plusklas op school vroeg of laat zo’n 20% van de kinderen. Voorwaarden waren een goede werkhouding en het liefst allemaal A’tjes op je rapport. Tja, mijn dochter met dyslexie heeft er nooit in gemogen om die reden, ongeacht haar hoge intelligentie. Bij mijn zoon dreigden ze hem er uit te zetten, omdat zijn werkhouding niet goed was, terwijl hij gewoon hoogbegaafd getest was.
    Kortom, het was vooral gericht op ijverige bijen met een mooi rapportje en niet zozeer op mb of hb kinderen die juist moeten leren werken aan een goede werkhouding, doorzetten etc.
    Mijn zoon wou alleen maar uit die plusklas, vond er niets aan. Als we niet van school waren gegaan, had ik dat ook gedaan. Het voegde gewoon niets toe.
    Op de externe plusklas werkten ze juist aan het tegen grenzen aanlopen, doorzetten, je werkhouding verbeteren, leren leren, samenwerken, denksport enz.
    Dat is ook meer op de doelgroep hb-kinderen gericht, want per school was er plek voor zo’n 2 kinderen.

    Al zal het per school ook verschillen hoor hoe ze zo’n Plusklas inrichten en waar ze zich op richten.
     
  5. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.260
    3.497
    113
    Maar het gaat hier om een kleuter hè, die volgens mij een half uur tot 3 kwartier buiten speelt 's morgens. Uiteraard word het niet gedaan in de tijd dat de hogere klassen pauze hebben en even naar buiten mogen. Maar vanwege continuerooster zijn de buitenspeeltijden nu anders dan vorig jaar. Toen speelden ze altijd buiten van 11.00-11.45 en gingen dan om 12.00 naar huis om te eten. Nu op lange dagen spelen ze pas na de lunch 3 kwartier buiten, maar hoe dat op de woensdag en vrijdag gaat weet ik dus niet precies.
     
  6. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.260
    3.497
    113
    Oké nou wel goed om jouw ervaring ook mee te nemen en daarop te letten.
    Wat ik begrepen heb zijn ze vooral bezig met bepaalde proefjes, technische opdrachten zoals een knikkerbaan bouwen en hoeven ze niet nog meer te presteren. Juist doordat alle groepen deelnemen aan de plusklas wordt er ook versvjt dat alle leeftijden samenwerken. Puur een stukje extra uitdaging.
    En als hij het niks vind dan stoppen we er weer mee, die afspraak heb ik wel al gemaakt met de juf.
     
  7. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.321
    8.798
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Kinderen spelen steeds minder buiten en ik zou juist liever zien dat scholen ook meer buiten zouden doen. Zoals buiten eten, muziekles buiten enz. Vanuit mijn werk adviseer ik kinderen 2 uur buiten te zijn tijdens daglicht. Daar heb je in de wintermaanden school toch echt bij nodig.
     
  8. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.260
    3.497
    113
    Dat is zo, maar ik vind ook niet dat we te krampachtig moeten doen.
    Van 1 dag in de week een half uurtje minder naar buiten loopt hij ook niks op. Juist omdat hij de vrijdagmiddag vrij is en we dan genoeg tijd hebben om naar buiten te gaan.
     
  9. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.736
    734
    113
    Op de vorige school was de plusklas ongeveer een uur per week. Ze kregen geen huiswerk (in elk geval tm groep 4 niet), maar wel opdrachten die ze in die week op school moesten maken. Het was de bedoeling om het normale werk gecompact te krijgen zodat er tijd was voor het pluswerk. Helaas was het bij Q vooral dat ze op de gang of in de aula zat om haar pluswerk te maken. Er waren in totaal 2 juffen die erg hun best deden het werk te compacten maar vonden dat erg lastig. De andere juffen geloofde niet in de aanpak dus deden eigenlijk niks. Door het vele buiten de klas zitten heeft Q helaas wel echt een achterstand opgelopen bij de basisregels van spelling. Rekenen had ze zichzelf ook niet altijd een juiste methode aangeleerd. Inmiddels is de achterstand wel ingelopen, maar jammer dat het zo gelopen was. Een aantal docenten hadden het echt wel goed in beeld, maar iedereen moet er aan mee kunnen werken om op deze manier les te geven. Dat is natuurlijk hartstikke lastig met alle gigantische niveau verschillen en type kinderen in de klas.
     
  10. gitta

    gitta Fanatiek lid

    22 okt 2013
    2.625
    426
    83
    Hè? Volgens mij zijn er zat kleuters die het getal 40 of 50 of 100 niet kunnen lezen, maar die puzzels prima aan kunnen. En zeker begin groep 1 zullen er bosjes kleuters zijn die het getal 15 niet kunnen lezen, terwijl ze die puzzels over het algemeen al lang voorbij zijn. Ik verbaas me soms echt over de willekeurige, in mijn ogen didactisch en pedagogisch niet zo stevig onderbouwde regels. Je kunt puzzels toch ook een kleurcode geven en dan aan de ouders vragen hoe ver een kind puzzelt? Of beter nog: let it go en kijk hoe ver een kind komt.
     
  11. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.736
    734
    113
    Dacht ik ook al. En het aantal stukjes zegt lang niet altijd alles. Q vond puzzelen super leuk en maakte als kleuter ook puzzels tot 500 stukjes, maar sommige 100 lukte niet alleen. Met M merk ik dat ook, puzzels van 12 stukjes die niet lukken maar anderen van 24 wel... Ow en ze kan echt geen 24 lezen hoor. Op het kdv mogen ze ook puzzels pakken die ze willen.
     
    Olifantje1991 vindt dit leuk.
  12. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.321
    8.798
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    ja idd mijn jongste leest nog geen cijfers, maar maakt wel 100+ stukjes.
     
    Olifantje1991 vindt dit leuk.
  13. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    helemaal mee eens!
     
    Olifantje1991 vindt dit leuk.
  14. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    De ene puzzel is de andere ook niet, sommige puzzels zijn zo gedetailleerd dat ze juist moeilijk zijn.

    Wij halen de puzzels via de kringloopwinkel. Zodra hij er klaar mee is kan iemand er anders weer mee verder.
     
    Olifantje1991 vindt dit leuk.
  15. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.260
    3.497
    113
    Ja daar heb je wel een punt. Het is natuurlijk lastig om op het niveau van alle kinderen uit verschillende groepen aan te sluiten. En wat de 1 z'n sterke of zwakke kant is, is bij de ander weer anders.
    Vervelend dat jouw dochter daardoor achterstanden heeft opgelopen, daar zou ik helemaal niet bij stil gestaan hebben, maar zal het zeker in de gaten houden.
    Op de gang werken lijkt mij ook de bedoeling niet. In mijn ogen moet een plusklas vooral leuk zijn en extra uitdaging bieden. Als die er niet is voegt het in mijn ogen ook niet zoveel toe.
     
  16. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.260
    3.497
    113
    Wat betreft de puzzels, jullie hebben wel een punt hoor, maar ik denk dat de juf deze regel vooral heeft voor de grotere puzzels. Denk dat er nog een heel aardig clubje geen puzzels van 144 stukjes maakt. Maakt ook verder niet zoveel uit, wilde het als voorbeeld gebruiken om te laten zien dat ze van haar 'regels' wil afwijken om het voor R. ook leuk te maken in de klas en als kinderen verder zijn dan gemiddeld, ze daar ook in mee wil gaan. :)
     
    owly en Fristi2012 vinden dit leuk.
  17. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    Mijn zoon heeft, net als zijn zus (met dyslexie) aardige spellingsproblemen. Misschien ook dyslexie, maar om dat te kunnen testen moet hij 6 maanden extra begeleiding hebben gehad en dat deden ze maar niet op de vorige school, terwijl we dat elk jaar weer hebben gezegd. Ook vorig jaar zei de juf begin van het jaar dat ze spelling en taal zo belangrijk vond en zou zorgen dat hij dat goed meekreeg. Nou, ten eerste kreeg hij geen extra uitleg, maar sterker nog, hij miste wekelijks precies een taalles, omdat hij bij de plusklas zat in die tijd. En dan kreeg hij een samenvatting van 3 zinnen ofzo als hij er om vroeg.
    In december kwam ik erachter dat hij echt zelfs de basis niet begreep of had meegekregen, want die standaard begrippen kende hij niet eens.
    Vervolgens bleek de hele groep slecht te scoren op de cito, dus ik denk dat het taalonderwijs bij die juf sowieso al niet best was. Al heeft het vast ook niet geholpen dat hij die les ook nog miste.
    De juf had ook nooit gezegd dat hij een taalles miste op die ochtend, terwijl ze wist hoe belangrijk dat voor hem was.
    Ik heb zelf thuis met hem maar e.e.a. aan spelling enzo gedaan. Het is iets minder slecht geworden.
    Binnenkort ga ik op zijn nieuwe school hier ook maar even over in gesprek.
     
  18. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    Ja, ik ben ook fan van de kringloopwinkel. Puzzels, spellen, leuke boeken, allemaal voor een habbekrats en als ze er op uit zijn gekeken gaat het weer terug naar de kringloop of geef ik het aan een ander kind.
     
  19. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113

    We hebben al veel uit de kringloop, wel spullen dat goed te poetsen zijn en er goed uit ziet. (geen knuffels)
    Spelletjes komen er ook zeker uit!
     
  20. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Hier hebben ze die extra begeleiding ‘opgegeven’. Volgens de IBer zal onze oudste nooit de benodigde Etjes halen omdat ze door haar iq te goed kan compenseren. Beetje frustrerend is dat wel. Hebben ze daar bij jullie op school niets over gezegd? De extra oefening (ook thuis) was ook vreselijk saai...
     

Deel Deze Pagina