HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.594
    3.483
    113
    Hier ook de nodige discussies gehad, vooral met leraren. Leraren die hij helemaal klem liet praten enz. Mijn dochter niet. Die zei alleen thuis hoe ze over bepaalde leraren en hun reacties dacht.
    Nu zit hij in een fulltime hb-groep, daar zeggen ze dat ze het gewend zijn, want het zijn bijna allemaal kinderen die graag een discussie aangaan. Daar weten leraren er beter mee om te gaan, ook wanneer ze er niet op in moeten gaan en dat je niet alles persoonlijk moet nemen.

    Verder gaat het juist met volwassenen juist vaak goed. Maar dan wel volwassenen die normaal met hem praten.
     
  2. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.190
    4.336
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Voor iedereen die mij via pb een berichtje heeft gestuurd, even via deze weg hartelijk dank. We zijn er nog niet uit. Het is ook een beetje veel allemaal, ook omdat we net met de oudste een intensief thuishulp-traject zijn gestart ivm haar ass. Ben van de week wel op een andere school wezen kijken. Geen hb onderwijs, maar wel erg kindgericht (eigen leerlijnen). Dat wordt hem in elk geval niet. Ik miste daar echt logica en structuur.

    Ik had nog een vraag: school wil Fiene als ‘extra’tje’ een taal laten leren. Dit zal dan voornamelijk online zijn en zelfstudie (want ja, voor begeleiding is weinig tijd). Op zich sta ik er niet negatief tegenover, moet je iets een kans geven denk ik dan en ben blij dat ze íets gaan doen... Maar welke taal? Engels, Duits en Frans krijgen ze straks op middelbaar ook. Ik dacht dat Spaans nuttig zou zijn, maar ja, dat ‘leeft’ minder dan bv Engels. En zal als zelfstudie voor een 6 jarige misschien wel een zware opgave zijn. Wel zitten er op school drie kinderen (niet bij haar in de klas) met Spaanse achtergrond en hebben we een buurman die Spaanse les geeft. Mogelijk kunnen zij af en toe een babbeltje doen, zodat het toch wat gaat leven.
    Wat vinden jullie?
     
  3. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Hier kan je Spaans op een middelbare school ook wel kiezen. Ik zou gewoon kijken wat zij zelf wil, al is het Chinees ;) het gaat uiteindelijk meer om het proces. Mijn ervaring met het zelf via computer op school leren is minder positief. Het vraag veel interstieke motivatie van het kind anders sneeuwt het al vrij snel onder (hier iig wel). Mijn jongste was bezig met het Russisch en mijn oudste met het Engels maar omdat er dus geen enkele controle op is, is het ondertussen redelijk doodgebloeit (erg jammer). Voor de oudste overwegen wij nu serieus het tto, daar zie ik duidelijk de meerwaarde van. Als hij het gaat doen dan komt hij in een klein groepje van rond 20 kinderen met het vwo-advies terecht en ik denk dat het voor hem een verademing gaat zijn.
     
  4. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.501
    2.398
    113
    @merah Laat ze zelf maar kiezen welke taal. Mijn dochter wil graag Pools leren, omdat een bso-genootje half Pools is.
     
  5. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.190
    4.336
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Intrinsieke motivatie is hier idd een groot probleem. Fiene is inmiddels in hoge mate ‘aangepast’ en doet alleen dat wat haar expliciet gevraagd wordt. Daarom zie ik die zelfstudie wel als potentieel probleem en zoek dus middelen om het net wat aantrekkelijker te maken voor haar
     
  6. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.691
    113
    Hier vanmiddag gesprek gehad met de juf.

    Juf heeft inderdaad aangegeven dat ze Zon heeft aangeboden op basis van de rapportage van de ortho. Mijn dochter heeft zelf het niveau gekozen. In haar geval Zon 2. Volgens de juf kan ze dat makkelijk maar mijn dochter heeft zelf aangegeven dat ze niet hoger wilde. Ook omdat ze niet als een uitzondering wil worden gezien. Ik ben trots op haar dat ze dat zelf heeft aangegeven.
    Ze mag ook tegenwoordig helpen met groep 2 (ze zit in een combi klas) en zelf dingen helpen uitleggen van het bord. Dat lijkt ze ontzettend leuk te vinden. Dingen uitleggen ed.. Ik ben blij dat juf het zo goed heeft opgepakt. Pluim voor haar!! Ik had er een beetje een hard hoofd in na vorig jaar (zelfde juf) maar eerlijk is eerlijk. Ze doet het goed!

    Juf heeft haar vooruit getoetst op taal/lezen. De klas zit op VLL niveau 4 en ze heeft haar getoetst op niveau 6. Dat ging haar erg makkelijk af. Ze heeft niet verder getoetst.
    Blijkt dat ze op school ook smart games hebben. We hebben afgesproken dat ze met de juf van de plus groep gaat overleggen om.haar eens een smartgame te geven. Ook puur of te kijken of het wat voor haar is. Dat scheelt me dingen aanschaffen die daarna achter in de kast terecht komen.

    Momenteel is er een redelijke wachtlijst voor het samenwerkingsverband. Dus we hebben nu afgesproken dat de juf gaat checken of er iemand op korte termijn kan en anders gaan we iig de afspraak inplannen met de ortho, de ib-er, juf en ons. Wellicht dat het samenwerkingsverband niet eens nodig is omdat de ortho met handvatten komt.

    Dus er is vooruitgang.
     
  7. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Dan zou ik haar zeker de taal laten kiezen. Waar het hier op stuk is gegaan, zijn twee dingen: geen begeleiding en geen controle. Wellicht kan je daar afspraken met school over maken, dat de juf in ieder geval in het begin aangeeft welke hoofdstukken wanneer ze moet leren (een stuk planning) en af en toe meekijkt hoe het loopt.
     
  8. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.594
    3.483
    113
    Hier kregen ze Spaans in de Plusklas. De juf had zelf geen kennis van de taal of de opbouw. Mijn zoon heeft alleen goed met Google translate leren werken, maar verder sloeg het nergens op.
    Ik zou dus wel echt willen weten hoe ze de taal aan bieden.

    Mijn dochter heeft zelf best veel van Duolingo, die app, geleerd.
     
  9. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Ja duolingo gebruiken ze hier ook, erg handig!
     
  10. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.975
    8.776
    113
    Er staat nog een doolhof junior in de kast (vergeten..:oops:) is die nog leuk voor een vlotte 5 jarige?
     
  11. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Als deze toch in de kast staat kan je het uitproberen toch?
     
  12. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.975
    8.776
    113
    Ja zeker, maar hij is nog nieuw vandaar anders verkoop ik hem om geef hem cadeau:)
     
  13. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.285
    3.527
    113
    R. speelt bij mijn zusje altijd de gewone variant van Doolhof en hij wint het vaak ook nog.
    Met de junior variant geen ervaring, maar afgaande op jouw berichten zou ik hem geloof ik aan iemand anders cadeau geven.
     
    owly vindt dit leuk.
  14. Krtek

    Krtek Niet meer actief

    Oef 1... mentorgesprek gehad met juf van de jongste (4.5 groep 1): ze hadden allebei in 15 jaar ervaring nog nooit zo'n kindje gezien... Er is een plusgroepje in de klas en daar ergens ver bovenuit zit onze boef eenzaam op grote hoogte. Hij is razend slim, rekent al op groep 3/4 niveau (grove inschatting, ze testen lekker niets nog), erg ver in taal. Legt extreem verbanden, enorm tijdsbesef: kan al wat klokkijken, weet precies welke dag het eer-eer-eer-eer-eer-eer-eer-eergisteren was bijv. Maar hij zit prima in zijn vel, heeft 1 dikke vriend en een vriendin en vindt de rest in de klas ook ok. Dus hij gaat lekker in zijn klas blijven waar ze hem zonder dat wij daar om hoefden te vragen extra uitdagen: een eigen rekenkoffertje, 1 op 1 rekenen op het digibord, met hem leren plattegronden tekenen nav een meegenomen plattegrond uit de dierentuin (die hij perfect weet te gebruiken), hij mocht vandaag het naambord van de stal van ozosnel stempelen etc etc. Ben benieuwd wat dat gaat worden in de toekomst....

    Oef 2... Dochter is 13, (in zomer jarig en jaar versneld) zit in derde klas gymnasium en loopt compleet vast. Enorme faalangst, wil geen toetsen meer maken nadat de enen en tweeen binnen stroomden. Terwijl ze voor sommige vakken wel hele hoge cijfers weet te halen en ze versneld Engels volgt (advanced Cambridge examen dit jaar en in de 5e al eindexamen doen) wat haar nog steeds te gemakkelijk is. En dat terwijl ze een enorm leuk en creatief toekomstbeeld voor ogen heeft wat in haar geval echt wel realistisch is. Hopelijk komt ze dit jaar toch nog goed door, dan kan ze volgend jaar haar eigen vakken kiezen en zal alleen wiskunde nog het grote struikelblok blijven...(hou het bij haar wat vaag ivm privacy)

    Heb niet echt meegelezen de laatste tijd, was hier veel te druk met vooral de puber, ben hier eerder wel actief geweest onder een andere naam.
     
  15. Dippertje

    Dippertje Fanatiek lid

    4 okt 2011
    1.528
    59
    48
    NULL
    NULL
    Vandaag 10 minuten gesprek, ben benieuwd. Het blijft op school voornamelijk altijd hangen op sociaal en emotioneel. Wat ik zelf een beetje onzinnig vind. Als je dat voorlopen in schoolse dingen wegcijfert en hem vergelijkt met zijn klas/leeftijdsgenoten hoort hij gewoon bij de middenmoot wat betreft emotioneel sociaal. Hij is geen pestkop, mept niet om zich heen. Hij kan alleen wat apart reageren op situaties. Als in onbegrip of vanuit boosheid/onrechtvaardigheid gevoel er klaar mee zijn. En ik zie meer kinderen zo doen, of wel meppen wanneer iets ze niet zint, of smoezen over lelijk tegen iemand anders doen, of continue zaniken en uitlokken. Blijkbaar doen een hoop kinderen van 6/7/8 gewoon vreemd.. Of juist niet en hoort dat erbij.

    Maar omdat hij op de rest voor loopt word zijn gedrag onder een vergrootglas gelegd, zo komt het op mij over.
     
  16. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.975
    8.776
    113
    @Krtek
    Wat fijn dat ze zien dat het vlot ventje is, goed om te lezen dat hij twee vriendjes heeft. Als ze in de klas kunnen uitdagen is dat fantastisch.

    Hopelijk blijft hij nog lang plezier houden.

    Wat naar dat je dochter enorm vast loopt. Wat voor hulp krijgt ze nu?


    @Dippertje wat je schrijft is heel herkenbaar, in Gr 1 en 2 was dat ook zo, hij loopt achter. Hij liep niet achter maar deed zijn klasgenoten na. Zijn gedachten gang was te complex dat ze hem alweer kwijt waren en deed dus maar gewoon wat de rest deed. Voor ons dus een enorme terugval. Het niet werken op niveau versterkte dat. Toen hij versnelde na Gr 2 zag je verbetering.

    Nu zit hij in Gr 3 (5) en is zijn gedrag storend. Ze gaan nu uitzoeken of hij niet onder zijn niveau werkt. School hulp is ingeschakeld.
     
  17. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.749
    736
    113
    @Krtek wat een gedoe met je oudste. Hopelijk dat ze snel weer haar draai kan vinden. Krijgt ze hulp op school of extern? Wel fijn dat het met de jongste zo goed gaat!

    Hier weten we het even niet. Q lijkt echt steeds minder aansluiting te hebben op school. In haar (dinsdag tm donderdag) klas zit 1 ander meisje. Ondanks het vorig jaar goed ging tussen die 2 kunnen ze elkaar echt niet meer vinden en is er een en al irritatie. Er is letterlijk 1 klasgenootje waar ze wel goed mee kan, de rest van de jongens zijn oke maar zijn met héle andere dingen bezig (lees voornamelijk gamen). In de lagere leerjaren zitten een aantal meiden, maar die vindt ze echt te jong. In groep 8 zitten ook een paar meiden, dat gaat wel goed maar daar werken ze nooit mee samen. We hebben het idee dat het niet naar school willen hier heel erg mee te maken heeft, maar goed wat kunnen we er mee... We weten echt niet wat nu verstandig is, ze zit écht niet lekker in haar vel.
     
  18. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.344
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier lijkt ook aansluiting het grootste probleem en een bron van veel frustratie. Maar idd wat is dan verstandig. Ze gaat hier gelukkig nog wel redelijk vrolijk naar school.
     
  19. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier een beetje in dubio; dochter krijgt nu werk op het hoogste niveau van haar methode, doet die Rekentijger-boekjes, hoeft niet alle instructies te volgen en mag veel zelfstandig werken. Ik vind het super hoe het wordt opgepakt, maar ik zie aan dochter dat ze nog steeds niet echt op haar niveau kan werken en dat dit haar frustreert. Maar ze legt zich er meer en meer bij neer, wat resulteert in ongefocust werken, afraffelen, zelf dingetjes verzinnen om het ‘op te leuken’. Ze had een tempotoets met rekenen niet goed gemaakt, maar dat was bv omdat het allemaal plus en min t/m 10 was en dochter besloot ook alles te vermenigvuldigen. Daardoor had ze niet veel sommen gemaakt in de tijd die er voor stond... Juf had het gelukkig door, maar er zullen vast ook momenten zijn dat ze het niet door heeft.
     
  20. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.190
    4.336
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    En ik denk dat ze dat terecht onder een vergrootglas leggen. Als je kind voorloopt en anders denkt dan anderen is de kans nu eenmaal groter om sociaal/emotioneel een buitenbeentje te worden/blijven. Terwijl dit bij middenmoot kinderen rechttrekt. Het is juist goed om deze kinderen wat extra bagage mee te geven en ze meer dan gemiddeld te helpen bij executieve vaardigheden.
     

Deel Deze Pagina