HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.501
    2.398
    113
    Fijn dat er wat gebeurt.
    Ze weten toch niet of hij verder is met lezen, want ze zijn gestopt bij m3, misschien zit hij wel op e3 of m4.
    Weet je waarom ze niet verder getest hebben? Zat hij al op frustratieniveau of beheersingsniveau, maar dan net binnen de tijd en/of aantal fouten?
     
  2. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.975
    8.776
    113

    Daar vertelde ze niks over, ze hadden ook maar een uur met die grote groep dus er is veel besproken in 1 uur tijd. Ze zijn het er in ieder geval mee eens dat er wat moet gebeuren en dat hij zich snel ontwikkeld. Vanaf januari gaan ze als het goed is ook door testen. Ben wel benieuwd, hij gaf voor de vakanties in april aan dat hij naar Gr 3 wou. Hij is toen geplaatst in Gr 2 en met de vraag of hij door kon stromen.
    Nu wil hij rekenen in Gr 4 want dan leer je echt rekenen. Het valt hem dus tegen wat hij leert in Gr 3.
     
  3. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Ik wil je niet bang maken maar dat is dus het probleem tijdens de hele basisschoolperiode, niet genoeg uitdaging welke groep ook. Mijn zoon heeft het nu nog steeds over hoe vreselijk hij groep 5 vond want daar leerde hij echt helemaal niks. Dus ja zo vroeg mogelijk samen met school plan van aanpak maken.
    Wij zijn ondertussen een paar gesprekken verder die gelukkig heel positief waren. Zoon gaat nu groep 7 en 8 in een jaar doen en als het goed gaat mag hij volgend schooljaar naar het vo. Hij is daar heel blij mee, ik vind het maar eng. Maar ik denk wel dat het de juiste beslissing is in zijn geval.
     
  4. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.975
    8.776
    113
     
  5. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    uitstel tot half januari wegens persoonlijke omstandigheden van een coach.zoontje was teleurgesteld.hij had erg zin in de middelbare school!
     
  6. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.285
    3.527
    113
    Ik heb nog eens een vraagje... Wanneer konden jullie kinderen klokkijken?
    R. kan nu analoog de uren/halve uren/ kwartieren en begint met 5 voor en 10 voor heel/half. Digitaal spreekt hij vaak nog uit als het is 630 bijv. Weet bij hele en halve uren dan wel de tijd en begrijpt ook dat als het 6.55 is het dan over 5 minuten 7.00 is (dan mag hij opstaan).
    Volgens google leren ze pas klokkijken in groep 4, dus ik ga nu wel twijfelen hoe groot zijn voorsprong is, we dachten dat het wel meeviel.
    Nu is dit natuurlijk maar 1 onderdeel, de klok en cijfers heeft altijd al zijn interesse gehad en we stimuleren hierin ook niks, soms vraagt hij zelf of hij de juiste tijd noemt of wat het dan wel voor tijd is.

    De laatste weken gaat hij niet met heel veel plezier meer naar school, hij vind het saai, maar omdat er nu ook allerlei feestdagen zijn kijk ik het denk nog maar even aan. Eens zien hoe het na de kerstvakantie gaat, dan krijgt hij een andere juf i.v.m. zwangerschapsverlof en dan na de voorjaarsvakantie gaat groep 2 bij groep 3 in, ben heel benieuwd hoe dat gaat.
     
  7. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.964
    7.895
    113
    Vrouw
    De jongens kennen de uren. Dus ik kan ze helaas niet meer te vroeg naar bed sturen :|

    Ik zal straks even peilen in hoeverre de oudste (groep 1) kan klokkijken.
     
    Olifantje1991 vindt dit leuk.
  8. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.076
    3.517
    113
    Klokkijken leren ze niet pas in groep 4. Sowieso hele en halve uren komen aan bod in groep 3, meestal ook de kwartieren al. De rest vaak in groep 4 en vanaf groep 5 digitale klok.

    Mijn zoontje is van oktober '14 en begint nu hele uren af te lezen. Hij loopt wel wat voor maar ik vind dat nog niet uitzonderlijk. Als je op die leeftijd tijd kunt af lezen t/m 5 en 10 over/voor dan heb je wel een voorsprong ;)
     
  9. gitta

    gitta Fanatiek lid

    22 okt 2013
    2.625
    426
    83
    Tja, dit soort 'losse' dingen zegt zo weinig natuurlijk. Onze oudste kon het pas toen ze acht was. En ze heeft nu al een jaar een digitaal horloge, dus heel eerlijk gezegd vraag ik jme af of ze het nog kan...
     
  10. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.048
    4.241
    113
    Om eerlijk te zijn weet ik dat niet eens. Onze zoon hebben we een horloge geven toen hij 2,5 jaar was, hij wilde heel graag weten hoe de wijzers moesten staan wanneer wij hem weer op kwamen halen van de peuterspeelzaal (en daar hadden ze geen klok hangen) Dit gaf hem zeer veel rust omdat hij dan zelf kon kijken. Vanaf daar heeft zich dat verder ontwikkeld.

    Onze dochter geloof ik in groep 3 toen ze daar met de hele uren en halve uren begonnen had ze dat en de rest zo onder de knie.

    Zoon is ook altijd op tijd, dochter altijd net op het nippertje of te laat :rolleyes:
     
  11. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.285
    3.527
    113
    Haha heel herkenbaar, hier haalt zoon ook heel veel veiligheid en bevestiging uit de klok/tijd, dus wellicht dat dat ook een grote rol speelt.
    Hij wijst ons ook altijd op de klok, dat we op moeten schieten of dat we juist eerder vertrekken dan was afgesproken ofzo.:roflmao:
     
  12. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.285
    3.527
    113
    Nee dat snap ik hoor, maar ik heb hier al wel eens meer meegeschreven, er zijn meer vlakken waarop hij voorloopt, maar heeft tegelijkertijd veel structuur en duidelijkheid nodig. Is lastig om even kort neer te zetten, maar ik heb al een paar jaar het gevoel dat er 'iets' is, alleen zolang het goed gaat thuis en op school hebben we gezegd er verder niks mee te doen, dus ik probeer het te laten rusten, maar soms komen de vragen dan toch weer even boven drijven.
     
  13. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.285
    3.527
    113
    Oké dat wist ik niet, dank je wel!
    R. is nu 5,5 en zit in groep 2, op andere vlakken dus ook wel een voorsprong, maar echt alleen de concrete zaken.
    Laatste gesprek in november had de juf er helemaal geen weet van dat hij al klok kon kijken, ze gaf me het namelijk als tip voor het aangeven van activiteiten, maar dat doen we dus al.:roflmao:
     
  14. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.285
    3.527
    113
    Hahaha nee dat lukt hier inderdaad ook niet meer, al gaat hij wel als hij echt moe is. :D
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  15. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.964
    7.895
    113
    Vrouw
    Dat doet onze middelste ook soms. Maar het is een stuiterbal, dus dat komt niet vaak voor.

    Ik heb de oudste nog gevraagd hoe laat het was. Hij wist het niet terwijl hij degene is die getest is en hoog scoort op beelden. Het verschil tussen de jongens is vooral dat de oudste op school snel oppikt wat verteld wordt en de middelste zelf opzoek gaat naar kennis.
     
    Olifantje1991 vindt dit leuk.
  16. zigzag

    zigzag Fanatiek lid

    21 okt 2015
    1.925
    666
    113
    Vrouw
    @owly
    Eens.. dit blijf je houden. En je wil van een intercity geen TGV maken, tenminste ik niet. Zoontje heeft dit jaar cognitief niks meer te leren (5, bijna 6 in gr4 nu) en ligt ook (nog steeds) niet echt lekker in de groep. Hij is heel erg in conflict met zichzelf: aanpassen en erbij horen of z'n eigen ding doen. Hij is erg perfectionistisch en gevoelig en trekt zich alles heel erg aan, hij heeft inmiddels een heel negatief zelfbeeld. :(
    Met gym lukken dingen minder goed (het is al geen sporter maar gezien het leeftijdsverschil is het an sich ook niet gek dat hij nog niet zo handig is als zijn klasgenoten) en hij is nog niet assertief genoeg om adequaat te reageren op bepaalde situaties die zich voordoen. Hij delft hierdoor telkens het onderspit in sociale settings.
    In de klas is hij snel afgeleid, doet vanalles en nog wat behalve doorwerken. Volgens zijn juf kan hij een half uur zitten "klojen/wiebelen" en vervolgens als ze hem aanspreekt op 5 minuten alles foutloos afmaken. Maar omdat bekend is dat hij alle stof beheerst wordt er nu aandacht gegeven aan zijn welbevinden omdat vooral een positief zelfbeeld creëren en het sociale gebeuren minstens zo belangrijk zijn. Als we hem nog verder vooruit zouden laten schuiven (gr5) zou het er waarschijnlijk niet makkelijker op worden hem hierin te ondersteunen.

    De reden dat ik dit allemaal vertel is niet om je bang te maken, maar ook de andere kant nog eens te belichten (aangezien wij al een jaartje verder zijn in het hele schoolgebeuren). Ik had vorig jaar niet kunnen bedenken dat e.e.a. zo zou lopen. Van een kind in gr3 dat nieuwsbegrip groep 4 en 5 vrolijk foutloos maakte en met groot enthousiasme in plusboeken werkte voor rekenen naar - nu een paar maanden later - een kind dat nergens meer plezier in lijkt te hebben. Rekenen boeit hem niet meer, netjes schrijven heeft hij onder de knie dus dat is ook niet meer interessant, taal vindt hij makkelijk. En ondertussen huilt en schreeuwt hij wat af..:$ Binnenkort hebben we weer een gesprek om e.e.a. te bespreken.
     
  17. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.964
    7.895
    113
    Vrouw
    Hoe zouden jullie tegen een school aankijken die uit principe kinderen geen klas over laten slaan/sneller doorzetten en alleen een wat breder aanbod gaan geven?

    En heeft iemand misschien ervaring met dalton als basisschool?

    Voor mijn oudste vind ik de bovengenoemde school wel goed voor nu omdat hij begeleiding bij tos nodig heeft. Maar mijn middelste begint over een paar maanden. En voor hem zit het mij niet lekker.
     
  18. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.502
    8.354
    113
    Ligt helemaal aan wat ze dan wel doen. Een klas overslaan is niet per definitie de oplossing (alleen een klas overslaan sowieso niet trouwens).

    Mijn oudste zit sinds bijna twee jaar op een ‘gewone’ Jenaplan basisschool, waar ze heel erg naar het kind kijken, maar geen plusklas hebben oid. Doordat het type onderwijs perfect bij haar past, heeft ze het enorm naar haar zin. De jongste zit op een school met expliciet hb-beleid, (eenmalig) versnellen ed is daar niet ongebruikelijk en er is een uitgebreid aanvullend aanbod, voor haar werkt dat tot nog toe goed.
     
  19. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.749
    736
    113
    Een school die principieel tegen versnellen is vind ik niet raar. Ik zou dan wel verwachten dat ze een goed ‘plan B’ hebben, wat met versnellen natuurlijk ook nodig is.
    M gaat volgend jaar naar de dorpsschool. Hier zijn ze ook niet voor versnellen en hebben geen plusklas. Wat ze wel doen is kinderen op hun eigen niveau instructie laten volgen voor taal en rekenen, wat soms bij een klas hoger of een klas lager is. Kinderen die écht behoefte hebben aan meer uitdaging bieden ze dit op hun interessegebied. Als voorbeeld gaf ze een kindje dat natuurkunde op vmbo T niveau had gevolgd toen hij (bijna) klaar was met alle basisschoolstof. Ook kreeg dit kindje schaakles als andere kinderen een bepaalde instructie kregen. Hier wordt dus echt meegedacht en vind ik het niet raar dat ze niet versnellen. De onderwijsvorm is sterrenschool. (Ook voor kinderen die aan de onderkant opvallen is van alles geregeld, er is ook een klas voor kinderen met een beperking in de school waar veel mee wordt samengewerkt.)

    @klokkijken, Q kan het nog steeds niet, of wacht, alleen door de week als ze naar school moet niet, als ze iets gaat doen wat ze leuk vindt kan ze opeens wel klokkijken;). Hoe oud ze precies was toen ze klok kon kijken weet ik niet precies, ergens in de kleuterklas in elk geval.
     
    Olifantje1991 vindt dit leuk.
  20. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Versnellen tja daar ben ik ook niet voor, wij hebben altijd geprobeerd om alles zo “gewoon” mogelijk te laten verlopen. Als een school extra uitdaging kan bieden, is het natuurlijk mooi. Hier hebben ze daar geen tijd/geen capaciteit voor met een volle groep met kinderen met oa gedragsproblematiek ed. Ze hebben niet eens capaciteit om Engels te geven laat staan schaken of natuurkunde. Binnenkort is er vanwege lerarentekort niet eens een juf voor de klas. Het moet opgelost worden maar hoe is nog niet bekend.
    Onze zoon is 10 jaar, tegen de herfst is hij dan 11, niet extreem jong voor het vo. Hij geeft erg duidelijk aan niks meer te zoeken op de basisschool. Maar het doet mij wel pijn omdat het dus niet gelukt is om de basisschooltijd normaal te laten doorlopen. Ik had hem nog een jaar “rust” gegund. Alleen zo ziet hij het absoluut niet. Hij vindt zijn groep een verschrikking en wil zo graag verder leren. Hartverschurend.
     

Deel Deze Pagina