HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    Ben heel benieuwd! Autistische trekjes past ook bij hb. Onze zoon wil ook graag duidelijkheid. Je kan prima dingen veranderen maar wil dan wel weten waarom. Hier is een simpele ja kf nee nooit voldoende geweest. Een korte uitleg zorgde voor minder drama
     
    JChris en Olifantje1991 vinden dit leuk.
  2. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.260
    3.497
    113
    Ja is zeker het proberen waard, ook voor jezelf!
    En duidelijk in je dag, structuur en een goede planning helpt echt heel veel.
    Als ik duidelijk op een rijtje heb wat ik op een dag wil/moet doen dan komt er veel meer van terecht dan wanneer ik denk, ik weet het wel en ik zie wel hoe het loopt, soms lijkt dat fijner te voelen door de dag heen, maar 's avonds baal ik dan dat ik niet alles heb gedaan wat ik wilde, omdat ik ergens door de dag heen de helft vergeten ben.
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  3. missle

    missle Fanatiek lid

    4 mrt 2010
    1.521
    1.061
    113
    Zoon van 6 is inmiddels getest met de WISC-V, we kregen al wel de kanttekening mee dat er momenteel discussie is over de scoring van deze test. Heeft er hier iemand ervaring met een relatief lagere verwerkingssnelheid (nog steeds boven gemiddeld) in combinatie met HB scores voor Verbaal en Ruimtelijk inzicht? Het verschil tussen de hoogste en de laagste waarde was 30 punten. Het TIQ komt daarmee onder de 130. De score maakt voor ons zelf niks uit, of het nou HB heet of niet, als hij maar lekkerder in zijn vel gaat zitten en er handvaten komen om hem daarbij te helpen. Uitgebreide uitleg krijgen we nog, maar einde van het jaar valt het halve land alvast in winterslaap voor de kerst lijkt het :rolleyes: (alleen mijn geduld doet helaas niet mee aan die winterslaap, haha)

    Waar ik het meest benieuwd naar ben is of zijn gedrag (wat af en toe flink uit de bocht vliegt) verklaard kan worden vanuit dit verschil tussen de scores, of zit het in onvoldoende uitdaging, of een combinatie? Als ik op dit moment mag kiezen wat dat testen ons moet gaan brengen, dan heb ik het aller liefste dat hij qua gedrag (voornamelijk op school) wat minder negatief opvallend aanwezig gaat zijn, dat zou een grote winst zijn...

    Is er misschien iemand die hier uit eigen ervaring iets over kan zeggen wat zo een testuitslag in de praktijk zegt? Merk je er iets van of valt dat wel mee?
     
  4. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Mij frustreert het juist heel erg om een planning te hebben op het moment. Onze kinderen zijn net 1, 3 en net 5. Met die van 5 kan ik plannen, die van 3 is een stoorzender als de rest geen rekening houd met 'zijn planning'. En dan hebben we nog onze dame die nog niet echt een ritme heeft (en geen geduld). Zet ik voor mijzelf een hele planning neer dan is de kans dat ik mij eraan kan houden klein en dan ga ik juist enorm balen van wat niet gelukt is. Om die reden heb ik een bord waarop ik klusjes schrijf die niet dagelijks zijn. Als ik wat bedenk dan schrijf ik het op en als ik mijn handen leeg heb dan kan ik daarmee aan de slag gaan. Zo zie ik alles wat gelukt is als winst. Ik moet ook goed opletten dat ik niet overprikkeld raak, dat vergt veel bijsturen.
     
  5. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Met een beetje googlen vind ik al snel dit: https://www.edu-en-ik.nl/publicaties/intelligentieonderzoek/verwerkingssnelheid-wat-zegt-dat/

    Heeft hij moeite met teveel prikkels?
     
  6. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.260
    3.497
    113
    Oh ja, maar een lijst met klusjes is ook een soort planning hè. Ik vind het altijd fijn als iets uit mn hoofd is en ik het dan terug kan vinden op papier.
    Nadat onze jongste vorig jaar zo ziek is geweest ben ik bij de bedrijfsarts geweest en die gaf toen ook de tip om het lijstje met wat je wil doen kort te houden zodat het haalbaar is, dus eigenlijk alleen die dingen die je doet als alles tegen zit. Dan maak je daarnaast een lijst met alle andere klusjes die je wilt doen als je toevallig een gaatje over hebt. Je voelt veel meer voldoening als je een klusje hebt gedaan van de lijst waar je dacht niet aan toe te komen dan per dag een lange lijst te hebben en nog niet eens de helft te kunnen doen.
    En niet te hoge verwachtingen, je hebt een jong en druk gezin, dat kost gewoon veel tijd. Je zal zien dat het volgend jaar alweer heel anders is.
    Ik zag het begin van dit jaar echt niet meer goedkomen met alle zorgen rondom de jongste nog, huishouden en ik moest dus weer gaan werken, maar nu aan het einde van het jaar kan ik tevreden terug kijken en hebben we allemaal enorme stappen gemaakt waardoor ik nu weer ademruimte heb en echt kan genieten van de kinderen zonder als een kip zonder kop rond te lopen.:oops:
     
    Zonnestralen en owly vinden dit leuk.
  7. missle

    missle Fanatiek lid

    4 mrt 2010
    1.521
    1.061
    113
    Ik had zelf ook al gezocht in combinatie met wisc-V en alles met wisc-III niet meer geopend, omdat die vaak over de verbaal/performaal kloof gingen. Dus deze had ik nog niet gevonden, bedankt!

    Prikkels is inderdaad wel lastig bij hem. Als hij beter in zijn vel zit dan kan hij alles veel beter handelen. Op het moment heeft hij een klein emmertje wat snel vol zit.
     
  8. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    Hier ook iemand met ern klein emmertje. Helaas helpt de klas ook niet door hem te schoppen, duwen of te zeggen dat hij niks kan.
     
  9. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    Mijn kinderen hebben allebei een relatief lagere verwerkingssnelheid kwam uit de test. Dat stukje van Edu&Ik had ik inderdaad ook eens gelezen en verklaart e.e.a.
     
  10. missle

    missle Fanatiek lid

    4 mrt 2010
    1.521
    1.061
    113
    Ooh wat sneu! Wordt er op school wel actief wat aan gedaan om de situatie voor hem beter te krijgen? Dit moet natuurlijk wel aangepakt worden, zo is het echt een hele onveilige omgeving voor hem. Het kost daarbij zo ontzettend veel energie om zorgen te hebben over je kind :(
     
  11. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Ik vind het stuk ook herkenbaar. Zowel bij mijn moeder, mijzelf en zoon. Wij zijn niet getest op verwerkingssnelheid zover ik weet. Maar ik merk dat onze processor anders is. We zijn daardoor ook erg gevoelig voor prikkels, zodra het vol zit (en dat is de ene dag sneller dan de andere dag) dan moeten we even kunnen ontladen.
     
  12. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Daar breekt je hart toch van :(:mad:
     
  13. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    @misle @Zonnestralen

    Mijn hart breekt inderdaad. Gisteren middag de hele middag een rot gevoel gehad en buikpijn. Een voorgevoel noem ik het maar. Tot nu toe lijken ze er weinig mee te doen omdat ze het niet zien.

    Gisteren heeft juf hem uit de rij getrokken om het daarna op te lossen maar zo zag hij het niet. Het kind wat hem schopte werd niet uit de rij gehaald.

    Vandaag wou hij eigenlijk niet naar school. Erg lastig, de ene juf reageert ook veel beter op hem dan de andere juf.

    Kon gisteravond geen hap door mij keel krijgen, heb van 13.00 tot 20.00 een steen op mijn maag gehad.

    Ze komen best snel klagen wanneer er wat is. Sommige dingen moeten ze echt zelf doen want ik kan niet alles zien op school en ze hebben geen hulpvraag dus weet ook niet wat ze nu verwachten. We hebben al aangegeven kunnen we thuis wat doen en dan is het antwoord nee.
    Vraag me dan weer af of de ouders van de kinderen die schoppen ook elke keer moeten komen, vast niet..

    Nog 1.5 week en dan vakantie maar op deze manier is het nog heel lang. Je zou hem bijna nog een paar dagen thuis houden. Lost alleen niks op.

    Ze starten gesprekken en observaties in januari. Duurt weer te lang.
    Hopelijk komt hij zo goed uit school. Vandaag geen overblijf dus even kijken hoe het is gegaan. Vanmiddag knutsel middag en daar heeft hij heel veel zin in.

    Duim duim duim
     
  14. missle

    missle Fanatiek lid

    4 mrt 2010
    1.521
    1.061
    113
    #1794 missle, 10 dec 2019
    Laatst bewerkt: 10 dec 2019
    We merken bij onze zoon ook dat het zo afhankelijk is van hoe er met hem omgegaan wordt hoe het met hem gaat. De zwemles heeft eens per maand kijkles, de juf die hij nu heeft die voelt hem aan en die kan hem goed aansturen. Afgelopen keer bij de kijles kwam er een extra juf bij, die tussendoor even kindjes 1 op 1 pakt voor extra instructie en die voelde zoon dus helemaal niet aan. Die reageerde heel anders op hem, dat ging veel negatiever en de bereidheid bij zoon om de opdrachten uit te voeren die zagen we gewoon direct verdwijnen, waardoor het negatieve/mopperen alleen maar erger werd (en zoon ook steeds irritanter deed :rolleyes:). Het lijkt allemaal zo precies te komen bij hem...

    Ik ben zelf ook getest en mijn verwerkingssnelheid is wel hoog, dus ik herken dat stuk bij mezelf niet. Al hou ik zelf ook niet van heel veel drukke prikkels :)
     
  15. missle

    missle Fanatiek lid

    4 mrt 2010
    1.521
    1.061
    113
    Pffff, ik hoop echt voor je mannetje dat er snel verbetering gaat komen. :( Ik herken het wel wat je zegt, dat ik me er ook vaak heel erg druk over kan maken als het niet lekker loopt. Ik vond het inschakelen van een casemanager van de gemeente echt een verademing, eindelijk eens iemand die vanuit onze zijde en zorgen meekeek ipv steeds 'tegenover' school moeten staan met de zorgen. Maar misschien hebben we ook gewoon ontzettend geluk gehad met de persoon die we getroffen hebben van de gemeente. Voor ons heeft dit wel echt dingen in beweging gezet, we zijn er nog niet, maar ik ben er al wel blij mee zo ver.
     
  16. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Is het een idee om te kijken of judo wat is? Misschien helpt hem dat om zich veilig te voelen. Dit lijkt mij zo slecht voor het zelfvertrouwen.
     
  17. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Dat voelen ze snel aan hè. Zo worstelt mijn zoon met zijn verstaanbaarheid. Wat mij opvalt is dat hij bij prettiger voelende mensen veel duidelijker praat dan bij mensen waarvan ik een beetje de kriebels krijg.

    Denk je dat het bij die goede zwemjuf komt door wat ze uitstraalt of door wat ze doet?
     
  18. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    Hij zit al op judo.:) Hij heeft wel zelfvertrouwen, hij zegt ook wat tegen de kinderen en hij durft ook een duw te geven.
    Het probleem is dat hij alles ziet en hoort. Hij kan ook alles onthouden dus als ze 2 weken geleden iets hebben gedaan blijft dat in zijn koppie zitten.:(
     
  19. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    Fijn dat jullie hulp hebben! Zal ook eens kijken wat een casemanager doet. Na de vakantie begint het in ieder geval met de observatie van juf als zoon. Daarna nog gesprekken met zoon door niemand anders en die zou dan ook echt alleen voor hem zijn.
    Het duurt alleen allemaal te lang, voor je bij een volgende stap bent zit je zo weer weken verder.
     
  20. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.260
    3.497
    113
    Hé wat sneu zeg! Zo is school helemaal niet leuk meer... Was het vandaag wat beter gegaan?
    Hopelijk geven de onderzoeken straks duidelijkheid!
     

Deel Deze Pagina