High functioning autism

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door KleineLai, 29 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.892
    25.243
    113
    Je geeft me geen vervelend gevoel hoor , ik ben blij dat je je ervaring deelt.

    Ik ben inderdaad ook voorzichtig met het 'bovengemiddeld' noemen om de redenen die jij noemt. Daarnaast ook door zijn leeftijd want hij is nog heel jong natuurlijk.
    Ik noemde het hier omdat -als ik hem moet omschrijven voor onbekenden- hij toch wel anders is dan de meeste ASS'ers van zijn leeftijd die ik zie/over hoor. Niet persé/alleen op het gebied van intelligentie, maar ook op het gebied van prikkels bijv; hij heeft nauwelijks last van overprikkeling, niet meer dan een neurotypisch kind zeg maar. Hij heeft geen moeite met de rust/regelmaat/ritme, hij is in principe niet gefrustreerd of explosief. Hij is voor rede vatbaar (tot zover een peuter dat is :p ) en hij is goed leerbaar. Dat alles zorgt ervoor dat ik minder aansluiting vind bij groepen.

    Hoe gaat het met jouw zoon?
     
  2. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.008
    4.182
    113
    Op die leeftijd zag je het ook niet bij onze zoon, alles liep lekker en ach hij kende alle auto emblemen, telde naar 100 en terug , kende het hele alfabet en onthoudt alle nummerborden, hij viel niet erg op. Keek mensen netjes in de ogen als ze met hem praten, was open en charmant. In groep 1 kwam daar verandering in en begon hij wel op te vallen, was gefrustreerd, begon geluiden te maken en zat gewoon niet goed in zijn vel. In eerste instantie vond school het een goed idee om de dingen waar het juist minder in ging (knutselen, samen spelen) op te pakken en te stimuleren. Zijn gedrag werd alleen versterkt hierdoor. Hij snapte zelf ook niet wat hij daar deed, hij ging immers naar school om te leren en nu moest hij nog knutselen etc wat hij op de peuterspeelzaal ook al moest. Toen hij naast juf zat en haar verbeterde tijdens het voorlezen (nee juf dat staat er niet , er staat ....) gingen alle ballen rollen. Uiteindelijk heeft hij groep 2 overgeslagen, in groep 3 ging het beter, groep 4 kwamen de tafels om de hoek kijken en die krijgt hij maar niet onder de knie. Om hem minder te belasten krijgt hij een extra reken juf en besluit school dat de juf van groep 4 mee over gaat naar groep 5 en ze in hetzelfde lokaal blijven. Halverwege groep 5 liep hij compleet vast en zijn we over gestapt naar speciaal onderwijs. Achteraf hadden we dit meteen naar de diagnose al moeten doen, wat een verademing. Nu zit hij ondertussen in de tweede van het VSO (tl) en merk je wel heel duidelijk dat hij autisme heeft. Zo als je hem voor het eerst ontmoet misschien niet maar leer je hem beter kennen dan zie je dat zijn gesprekken weinig diepgang hebben, meningen die hij om zich heen hoort kopieert hij , maar onderbouwen kan hij ze niet. Alleen als het onderwerp hem intresseerd ( waren eerst auto's, daarna treinen en nu vliegtuigen) kan hij er uren lang over praten. Hij zoekt alles op op internet en zuigt het op als een spons. Zo waren medewerkers van het aviodrome (waar we tijdens de herfstvakantie waren) diep onder de indruk van wat hij allemaal weet, ook het vliegen met een straaljager (in een cockpit en dan zo'n oefening vliegen) ging hem zo goed af dat ze er met zijn allen bij stonden te kijken. Maar vraag je hem wat is 4x6 dan zie je de paniek omdat hij dat simpelweg niet weet .
     
  3. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.892
    25.243
    113
    Wat een heftige weg hebben jullie afgelegd! Zit hij nu wel goed op zijn plek? Ik hoop minder frustratie en meer rust voor hem.

    Ik hou mijn hart ook vast voor school straks (hier gaan ze met 3 jaar al naar school). Aan de ene kant is het natuurlijk een goede plek voor hem om te leren, aan de andere kant; mensen (communicatie) vindt hij moeilijk en kinderen reageert hij ook (nog) niet op. Hij wordt dan meteen in het diepe gegooid (25 kinderen + een volwassene die 'iets van hem wil'). Ik lig daar wel eens wakker van..
    Hij gaat ook nog niet naar een peuterspeelzaal. Ik ben wel aan het nadenken om hem 2 ochtenden in de week te brengen maar ik vind het heel moeilijk om hem los te laten. Geef ik eerlijk toe.
     
  4. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.008
    4.182
    113
    Hij zit nu prima op zijn plek, leuke leraar dit jaar (op zijn vso heeft hij gewoon een vaste leerkracht die alle vakken geeft dus geen gewissel van klas of leraar) en een klas van 7 leerlingen .

    Hier ging de peuterspeelzaal juist heel goed, de juf liet hem ook zijn eigen plan trekken, soms speelde hij mee maar vaak zat hij te observeren. Bij het knutselen had ze al snel door dat hij niet van vieze handen hield (speelde ook nooit in de zandbak) en loste dat op door te zorgen dat er altijd natte doekjes bij hem lagen zodat hij meteen zijn handen schoon kon maken.
    Hier veranderde het inderdaad toen het moeten om het hoekje kwam kijken.
     
    KleineLai vindt dit leuk.
  5. Hier een (bonus)kindje (-nichtje) van 10 met dysharmonisch profiel en een flinke discrepantie tussen verbaal en perfomaal iq, 53 punten.
    Er is grote onduidelijkheid of er sprake is van ASS of dat alle kenmerken voorkomen uit het dysharmonisch profiel.

    Verbaal heel sterk, spelling en rekenen scoren heel hoog. Maar aankleden is een groot probleem, geen overzicht bij een stapeltje kleding. Motorisch zwak, 4 jaar over het zwemdiploma gedaan. Handschrift vaak onleesbaar. Fijne en grove motoriek is onder ontwikkeld. Sterke kauwbehoefte, verslindt 10 pennen per week, kauwstaven en kettingen geen succes.

    Het hele leven is een strijd, elke dag opnieuw struggels in de dingen die voor een ander vanzelfsprekend zijn. Geen geluksgevoel en alleen zelden korte momenten van blijdschap maar het gevoel onbegrepen te zijn overheerst. Onbegrip van omgeving maar ook onbegrip naar haar zelf. Waarom kan ik niet tevreden zijn.

    Niet durven kijken naar de toekomst, angst voor later. Regelmatig uitspraken dat het leven te veel is.
     
  6. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.136
    1.058
    113
    Op het moment zitten we in een goede flow. Veel zorg en begeleiding waar we niet meer voor hoeven vechten, eindelijk een school die echt oog heeft voor hem (en zijn beperkingen) en passend (gespecialiseerd auti-)onderwijs biedt, een goede dagopvang waar hij het naar zijn zin heeft. Hij zit nu, na een heel lange, moeizame periode (autistische burnout, het is inmiddels bijna 2 jaar geleden dat hij voor het laatst fulltime naar school ging) goed in zijn vel. En -afkloppen!!- het ziet er naar uit dat dit allemaal ook de komende jaren kan blijven.

    Hij is in de loop der jaren minder leerbaar gebleken dan aanvankelijk gedacht, maar na jarenlange overprikkeling/overvraging (2 verschillende scholen) was er ook eigenlijk weinig ruimte om te leren. We hebben recent gedragsdeskundige in de arm genomen om te bekijken welke vaardigheden er misschien nog te trainen zijn en welke we simpelweg moeten accepteren als 'ain't going to happen'.
     
  7. Lafayette

    Lafayette Fanatiek lid

    13 okt 2012
    1.376
    1.561
    113
    Heel fijn om zo veel herkenbare ervaringen te lezen! Ook al is ieder kind anders. Herkennen jullie dit: ik baal er nu achteraf zó van dat ik zo onzeker ben geweest als jonge moeder. De slaapproblemen van mijn kind, dat hij nooit zelf zijn jas en schoenen aan kon trekken, dat hij er buiten altijd vandoor wilde gaan zonder nog een blik op mij te werpen. Ik neem hem natuurlijk niks kwalijk, ik baal er van dat ik dat op mezelf betrok: waarom kan ik mijn kind niet laten slapen, waarom luistert hij niet naar me, word ik niet boos genoeg, wat doe ik fout? Had ik het toen maar los kunnen laten.
     
  8. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.606
    25.656
    113
    Vrouw
    Helaas herkenbaar.
    Maar dan op het gebied van zindelijkheid. En het ergste. Hij begint er zelf ook onzeker door te worden. 5 jaar en met luier aan naar groep 2.
    Diagnose is (nog) niet gesteld. In januari gaat het traject beginnen.
     
  9. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.892
    25.243
    113
    Wat ontzettend verdrietig om dit te lezen. Gaat ze naar school? Krijgt ze hulp/therapie om te oefenen met motoriek en haar gemoedstoestand.
    Veel sterkte voor jullie. Hopelijk kan ze binnenkort een beetje geluk vinden :(
     
  10. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.892
    25.243
    113
    Wat ontzettend fijn dat hij op zijn plek zit en gelukkig is! Wat elke moeder wil :)
    Goed dat jullie een deskundige in de arm hebben genomen. Voor je zoon misschien ook fijn om te weten waar hij misschien nog kan leren en waar hij gewoon met rust kan accepteren :)
     
  11. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.892
    25.243
    113
    Ik ben nog (redelijk :p ) jonge moeder en ik hoor er ook veel over van anderen. Ik heb er zelf niet heel veel last van (gehad) want ik wist met 1.5 jaar al dat mijn zoon iets van ASS had waardoor ik redelijk veel snel heb kunnen loslaten. Het blijft natuurlijk lastig om te scheiden wat is ASS en wat is kwestie van opvoeden, en dat zorgt soms zeker wel voor onzekerheid en gevoel van falen 'wat als..'.

    Maar ik moet leren loslaten want sommige dingen moet ik gewoon niet pushen. Jas aandoen en schoenen aandoen begint hij nu 'pas' een beetje door te krijgen dat het een ding is. Eerder had hij totaal geen oog voor kleding; alles was goed. Ik zie dit ook echt wel iets dat vanuit hem (nog) niet werkt zeg maar, niet iets wat ik niet goed aanleer. We zijn nu wel bezig met oefenen van zelf aan/uitkleden. Hij kan zijn broek uitdoen en luier uitdoen. Maar het is echt pas wanneer hij er aan toe is, eerder heeft gewoon 0 zin. Dat heeft onze psychiater ook gezegd: Probeer het, lukt het niet, stop er dan mee en probeer het later weer. Pushen veroorzaakt negatieve associatie en dan ben je verder van huis. Hetzelfde geld voor praten, eten, (samen)spelen en slapen.

    Slapen is hier dus ook een ding. Hij heeft moeite met inslapen (duurt gerust een uur) en hij slaapt ook minder uren dan de meeste neurotypische kinderen van zijn leeftijd. Dat moest toch anders? Maar wat ik ook probeer (en ik heb ALLES geprobeerd) het veranderde niet. Dus gewoon toegeven.. hij doet er nou eenmaal een uur over en hij slaapt nou eenmaal niet voor 21u savonds. Daar hebben mensen een mening over, mja.. onwetendheid vanuit hun denk ik dan maar. Daar moet ik ook gewoon harder in worden.
     
    Lafayette vindt dit leuk.
  12. Lafayette

    Lafayette Fanatiek lid

    13 okt 2012
    1.376
    1.561
    113
    Och wat rot, dat wil je niet voor je kind hé, dat ze zich anders voelen dan de rest. Mijn zoon was een week voor zijn vierde verjaardag zindelijk, dag en nacht tegelijk. Maar we hebben van 4,5 tot 5,5 jaar ongeveer een flinke terugval in nachtzindelijkheid gehad. Dat was ook al heel vervelend voor hem vond ik, maar is natuurlijk minder confronterend dan overdag.
     
    Mamafiets vindt dit leuk.
  13. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.606
    25.656
    113
    Vrouw
    Ja klopt. En dat hebben heel veel kleuters nog.
     
  14. Niveah

    Niveah Fanatiek lid

    4 dec 2014
    3.528
    1.391
    113
    Vrouw
    Maar hoe kwam je daar dan achter bij je zoontje? Ik zou gewoon denken, die is snel met z'n ontwikkeling. Ik denk zelf nergens zo snel iets achter. Elk kind is anders. Dus ik vroeg me dat af. Als bepaalde dingen echt opvallen is dat wel anders natuurlijk.
     
  15. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Ja nou eerlijk gezegd had ik ook gedacht dat er misschien alleen een ‘kleine’gedragsstoornis zou zijn samen met zijn bijzondere karakter. Maar toch autisme. We merkten altijd al dat hij anders was. Niet kunnen masseren als baby (wilde babymassage doen, hij kan niet goed ontspannen), niet in box willen liggen, niet in de kinderwagen, altijd echt de aandacht trekken, hij maakte echt een connectie met mensen, niet van oh ja daar is een baby/dreumes. Sociaal extreem open. Agressief, totaal niet willen luisteren, niet bij hem binnen komen als je iets wil, altijd extreem tegenstribbelen om bijv een jas aan te doen. Informatie komt dus vertraagd binnen bij hem. Niet kunnen spelen, hij had niets wat hij leuk vond. Alles gaat extreem vluchtig. Niet willen knuffelen of bij je liggen. Heel dwingend en leidend in gedrag, ik kan bijv niks “toevoegen” in zijn spel, ik ben lijdend voorwerp. Enorme pieken en dalen in energie. Dus we merkten bijv dat we heel veel moesten doen op een dag met hem, om hem maar bezig te houden. Maar eenmaal moe dan kon je niks meer, ook niet even nog langs de bakker.

    Kan nog wel meer noemen. Maar al met al heeft hij prikkelverwerkingsstoornis met andere kenmerken van ASS. Gelukkig helpt nu zijn diagnose en het extra geld op school om een klassenassistent (mee) te kunnen betalen zodat ze altijd de klas kunnen splitsen over lokalen. Dat helpt hem al heel erg op de normale school!

    Dus voor ons altijd al wel duidelijk dat er “iets” was
     
  16. Niveah

    Niveah Fanatiek lid

    4 dec 2014
    3.528
    1.391
    113
    Vrouw
    Bedankt voor je uitgebreide uitleg! Het is heel veel idd, en klinkt erg pittig! Mijn zoontje is ook heel beweeglijk, en open naar mensen. In een winkelcentrum loopt hij naar iedereen toe en kijkt iedereen aan en wil bijna bij iedereen op schoot klimmen zeg maar.
    Als ik alleen thuis met hem ben dan speelt hij eigenlijk zo goed als niet. Behalve als ik even boven bezig ben met iets kan hij wel in de box spelen. Zodra ik beneden ben is het klaar.
    Maar voor de rest kunnen we wel gewoon weg en als mijn man en dochter er zijn speelt hij wel mee.
    Daarintegen heeft hij geen hele erge driftbuien en kan wel luisteren.

    Bij jouw zoontje is dit denk ik heel anders, al herken ik er wel wat in. Lastig vind ik..
     
  17. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Dit idd. Onze officiele hb zoon was helemaal niet vlot met dat soort dingen. Wat hier op het firum vaak als voorlijk wordt beschouwd is meestal niet herkenbaar :p:p
    Wat we wel merkten: ongelooflijk verbanden kunnen leggen. Hij kon als 7 jarige de invloed van gebeurtenissen van 5 eeuwen terug doorredeneren naar de huidige tijd bijv. Dát soort dingen. Mij als 9 jarige de relativiteitstheorie van Einstein uitleggen. Toen hij werd doorgetoetst in groep 4 zat hij qua kennis op eind groep 8. Puzzelen is hij slecht in, rijtjes opnoemen boeit hem niet.
    Dus wat Kache zegt, pin je niet teveel op vast :)
     
  18. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Denk persoonlijk ook dat een gemiddeld iq wel fijn is met ass, maar bovengemiddeld lastig. Enerzijds kunnen we onze hb ass-er heel goed trainen op sociale vaardigheden (onder begeleiding van psych en psychiater) anderzijds is het sociaal een dubbele handicap. Hij begrijpt het gedrag van andere kinderen niet vanzelf, maar deelt ook echt hun interesses niet.
     
  19. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.892
    25.243
    113
    Pin me niet vast op wat?
    Ik denk helemaal niet dat mijn kind hoogbegaafd is. Waar krijg je dat idee?
    High functioning is niet hetzelfde als hoog begaafd he?

    Wiki:
    Hoogfunctionerend autisme (HFA) is een veel gebruikte term voor een autistische stoornis(klassiek autisme) zonder bijkomende verstandelijke handicap (IQ hoger dan 70 à 85). Het is een ietwat verwarrende term, aangezien de meeste mensen met HFA wel degelijk (aanzienlijke) problemen vertonen in hun adaptief functioneren. 'Hoog' slaat dan ook op een vergelijking met de andere personen met autisme ('laagfunctionerend autisme', oftewel autisme mét verstandelijke beperking).

    Wat ik zeg over zijn rijtjes cijfers/letters/kleuren is gewoon waar hij in geïnteresseerd is, wat hij veel doet. Ik bedoel daarmee niet te zeggen dat hij hoogbegaafd is, wel zeg ik dat ik het soms moeilijk vind dat hij er zoveel mee bezig is.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  20. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.892
    25.243
    113
    ik denk dat een gemiddelde intelligentie voor iedereen het fijnst is, haha. Alles is op jou, 'de gemiddelde persoon' , afgesteld en ontwikkeld. Dat is fijn opgroeien lijkt me :)

    Voor nu wordt mijn zoontje ook geschat op high functioning met normale/snelle ontwikkeling. Wat betekent dat hij (hopelijk) veel kan leren mbt sociale handelingen, interactie, enz.

    Hoe gaat het met jou zoon op school? Heeft hij vriendjes? Is hij over het algemeen gelukkig en ontspannen?
    Ik merk dat het stukje school me erg onzeker maakt.
     

Deel Deze Pagina