Mijn zoon van 6,5 zit ook in groep 3. De laatste week van de zomervakantie bedacht hij dat het misschien toch wel handig was om wat letters te kennen in groep 3. Daarvoor wilde hij het absoluut niet. Dus groep 3 is behoorlijk pittig voor hem, want hij schrijft de letters ook op zijn eigen manier. Maar hij heeft de laatste weken naar ons gevoel een enorme sprong gemaakt. Schrijven gaat steeds beter (krijgt ook fysio) en ook de avi start boekjes gaan met hakken en plakken steeds beter. Hij vraagt nu zelf of we boekje gaan lezen, omdat hij wilt weten hoe een verhaal verder gaat. We lezen dan steeds om de beurt een regel, dit stimuleert hem wel, want alleen lezen vindt hij niet leuk. Ik gok dat hij nog niet op niveau is, maar gaat wel vooruit. We laten hem ook testen, want hij heeft heel veel moeite met concentreren, wat het natuurlijk nog extra moeilijk maakt voor hem. Hopelijk komt daar iets uit waardoor we hem beter kunnen begeleiden in alles.
De oudste heeft haarzelf leren lezen en deed dit dus op de kleuterschool al in 2 talen Nr 2 is dan weer een heel ander verhaal. In groep 3 , 4 ,5 ging het absoluut niet. En na veel aandringen van onze kant namen ze eindelijk aan dat hij dyslectisch is. Nu met 10 jaar is lezen in Nederlands Duits en Engels goed te doen. Het word nooit zn hobby maar hij kan het wel. Schrijven is dan weer een heel ander verhaal. Ik had dus twee extremen en alles behalve gemiddeld
Oudste met 4 jaar, die wilde het zelf graag leren, thuis heb ik het haar geleerd. Middelste is nu 5, maar nog weinig intresse in letters. Jongste is 4, hij wilt ook graag leren lezen en kan nu ook al wat letters lezen en schrijven.
Mijn oudste dochter was 5 en zat in groep 2 toen ze een week of drie voor de zomervakantie zei dat ze wou leren lezen. Prima, wij naar de bieb en boekjes gehaald en toen groep 3 startte kon ze aardig lezen. Ze heeft het zichzelf vooral geleerd. Vroeg de eerste 2 weken steeds hoe je een o en een u achter elkaar aansprak enzo. Was snel Avi-uit. De kleuterjuf wou mijn zoon leren lezen, zodat hij meer moeilijkere opdrachten kon lezen enzo bij het werken. Die heeft hem in groep 1 met 4 jaar leren lezen. Hij las alleen veel langer hakkelend dan mijn dochter, dus ik denk achteraf dat ze hem beter wat meer de tijd had moeten geven, zodat hij ging lezen als hij er zelf aan toe was.
Mijn zoon las met 4,5. Mijn dochter was net 4 toen ze kon lezen. Ze hebben het allebei zelf aangeleerd, met af en toe een vraag hoe je bepaalde letters uitspreekt.
Vraag de juf naar zijn niveau. Hier volgen alle kinderen in de klas een eigen niveau binnen dezelfde methode. Meerdere keren per jaar zijn er meetmomenten om te kijken of iedereen nog op niveau zit. Je hebt gemiddelde lezers. En kinderen die boven en beneden gemiddeld zijn. Wij lezen vanaf jonge leeftijd iedere avond voor. In groep 3 krijgen mijn kinderen een leeslampje bij het bed. Hiermee stimuleren wij het zelfstandig lezen voor ze gaan slapen. Neem een abonnement op de bieb. Lees dagelijks samen met je kind (bijvoorbeeld voor het slapen gaan). Zoek samen boeken uit die aansluiten bij de interesse van je kind. Laat je kind voorlezen aan jonge kinderen (in het gezin of de familie). Vaak zijn ze erg trots. Geef zelf het goede voorbeeld.
Mijn jongste zit in groep drie en ze leest best al aardig maar dan wel echt de boekjes die bij het aantal maanden leesonderwijs horen en ze vindt woorden die uit twee klanken bestaan nog knap lastig. Van mijn andere kinderen kan ik het me niet meer zo goed herinneren. Zelf was ik altijd een zwakke lezer maar is ruim goedgekomen,
Mijn oudste las kleine woordjes net voor groep 3. Mijn jongste heeft zichzelf leren lezen. (Vraag me niet hoe) En die leest vanaf begin groep 2. Nu ben ik zelf ook redelijk goed in talen. Maar dingen zoals wiskunde e.d totaal niet. Dat zie ik bij mijn dochters ook terug.
Beiden konden ze lezen toen ze naar groep 3 gingen (toen waren ze 5), wel nog wat spellend (de oudste wat vlotter dan de jongste). In groep 3 ging het daardoor vrij vlot. Maar er waren in hun klassen ook kinderen die vlotter en minder vlot waren. In groep 3 las ik twee keer per week met een groepje leerlingen, daar zaten ook leerlingen bij die eind groep 3 avi start lazen en dat soms nog best lastig vonden. Sommige kinderen gingen later opeens hard vooruit, bij anderen bleef lezen tot nog toe een lastig iets.
mijn dochter is 5 jaar en 7 maanden. Ze begint te lezen beetje hakken en plakken en met Sinterklaas las ze zelf de namen op de pakjes. Was heel leuk om te zien. Ik heb wat avi-start boekjes voor haar gekocht en daar is ze voor het slapen gaan graag mee bezig. we volgen haar ontwikkeling. Niks moet en alles mag, Ze zit nog in groep 2.
Mijn oudste dochter kon al wat woordjes lezen toen ze naar groep 3 ging, pientere dame dus wij (en eerlijk? Zij ook...) dachten dat het allemaal wel vlotjes zou lopen. Dat bleek niet zo te zijn. Ze ging vrij langzaam vooruit en lezen werd een bron van frustratie en stress... Een zwakke radende lezer. Heeft DMT consequent laag gescoord, maar wel AVI nipt op niveau. Weigerde thuis te lezen. Ze scoorde hoog op alles, maar het lezen bleef wel een terugkerend issue, vooral omdat men gevoel had dat er niet uitkwam wat er in zat, al heeft ze nooit laag genoeg gescoord om onderzoek te rechtvaardigen. Milde vorm van dyslexie is vaak door mijn hoofd gegaan, maar tot op heden hebben we het nooit onderzocht. In groep 5 en 6 heeft ze intensieve leesbegeleiding gehad, waarna het bijgetrokken is en ze ook meer de lol van lezen is gaan inzien. Ze leest nu ook thuis (niet veel, maar toch...). Mijn jongste dochter had weinig interesse in lezen/letters in kleuterklas, ook voorlezen was niet populair. Ze keek en bladerde liever in boeken en verzon dan haar eigen verhalen. Kende bij start van groep 3 niet alle letters en kon niet lezen, maar heeft het wel snel opgepikt. Ik merk duidelijk dat het haar veel makkelijker afgaat dan haar grote zus... Ik vind dus dat ze heel goed kan lezen . In de bieb zoek ik nu op AVI M3 en dat gaat haar goed af. (mijn zoon laat ik even buiten beschouwing. Hij kan wel lezen, mede dankzij een obsessie voor het alfabet en later ook voor de youtube filmpjes van Veilig Leren Lezen. Maar leert uiteraard erg langzaam en zit rond het AVI M4 niveau, zonder dat hij nog erg veel vooruit lijkt te gaan)
Tja....genoeg verschillen. Ik zou wel eerst zorgen dat woorden op tempo gelezen worden voordat je begint met zinnen.
Mijn oudste zit in groep 3 en leest qua boeken uit de bieb E3 en M4. Ik moet wel zeggen dat ze met 4,5 jaar met lezen begon. Sinds ze in groep 3 zit, gaat ze sneller lezen! Haar broer is bijna 5 en kent wat letters. Heeft er minder interesse in. Komt in groep 3 wel. Ze verschillen heel erg deze twee
Hier ook veel verschil tussen de oudste 2. De oudste heeft nog steeds moeite met lezen, dwz tempo lezen. Hij kan prima een boek lezen voor zijn leeftijd zeg maar, maar gewoon langzaam. Mijn 2e had met 5 jaar al een boek geschreven en mocht die dan voorlezen in de andere klassen. Hier is het dus bij de oudste niet helemaal ok qua lezen, maar hij heeft dan ook een forse beperking in zijn verwerkingssnelheid. Hier dus wel verklaarbaar. En hij komt er ook echt wel, hij zal een langere weg moeten afleggen maar het zij zo. Gelukkig ondervind hij er zelf geen hinder van en daar zou ik vooral naar kijken. (uiteraard hebben we alles uit de kast getrokken en doen dat nog steeds, maar het is een proces van jaren)
Onze dochter heeft groep 3 en 4 erg veel moeite gehad met lezen. Tot aan groep 8 eigenlijk nooit echt goed. Nu op het voortgezet onderwijs leest ze echt heel erg goed. VWO niveau. ( woordenschat en begrijpend lezen) Ook Engels, Duits en Frans gaat gewoon vloeiend. Heel eerlijk...ik sta er echt van te kijken hoe kinderen kunnen groeien.
Waarom? Ze moeten lezen wat ze leuk vinden. Als dat een eenvoudig boekje (met zinnetjes) is dan is dat prima. Tempolezen oefenen ze op school wel. Thuis lezen moet vooral leuk zijn.
Helemaal mee eens dat lezen leuk moet zijn. Maar je kunt pas begrijpend lezen als je goed tempo kan lezen. Het kind is te veel bezig met letters herkennen en samenvoegen tot woord.
En hoe oefen je dan precies? Behalve veel woordjes lezen? Want mijn zoon heeft dus inderdaad ook heel veel moeite met tempolezen en dus begrijpend lezen. Maar jarenlang 3 keer per week extra leesonderwijs en dagelijks thuis lezen helpt hier niet.