Dan heeft de psz toch echt pech. Hij kent van de meeste dingen zowel het Nederlandse als het Engelse woord. Zijn voorkeur gaat uit naar engels(hebben dochter en ik ook). Het is wat anders als hij echt niet Nederlands kan praten. Ik loop hartstikke trots met mijn Dorakijker(heeft hij nooit gezien, ).
En toch word hier al een aantal jaar gesproken om arabisch op te nemen in het lespakket op de basisscholen.
En dan krijgen jullie daar natuurlijk weer gezeur over de islamisering van de samenleving Ik zie het al echt voor me op Tholen of Urk, kindjes die Arabisch leren haha
Nou inderdaad, je wilt niet weten hoe sommige ouders gaan steigeren als zoiets in de nieuwsbrief staat. Terwijl het op zich best een wereldtaal is. Elke taal die de kinderen extra leren is mooi meegenomen in mijn ogen.
Spaans zou dan toch logischer zijn in mijn ogen, dat is de meest gesproken taal ter wereld (na Chinees, maar dat is puur omdat China zoveel inwoners heeft) Arabisch staat op plaats 4 of 5, afhankelijk van het lijstje.
Kan ik me heel goed voorstellen. Mijn kinderen spreken ook Arabisch met elkaar en al zo vaak meegemaakt dat er andere moeders over hen aan het praten waren waar ze pal naast stonden. Dan dachten ze dat het Syrische kinderen waren die nog maar net in Nederland woonden ofzo. Hier vinden de kinderen het wel weer mega interessant dat ze ook Nederlands kunnen.
Maar met welke reden dan? De meest relevante wereldtalen zijn engels, spaans en frans (evt nog chinees, voor de echte slimmerds Ik denk ook dat het beter is kinderen niet van alles en beetje te leren, maar liever de kwaliteit van de taallessen te verbeteren.
Geen idee wat de achterliggende gedachten is, maar het komt al 3 jaar op rij voorbij in de nieuwsbrief dat de mogelijkheden in samenwerking met de gemeente worden onderzocht. Enige reden die ik kan verzinnen als achterliggende gedachten is dat in Nederland misschien Arabisch vaker voorkomt dan Spaans / Frans / Chinees.
Ja dat kan best. Maar dan begrijp ik wel dat andere ouders gaan steigeren. School moet kijken waar de leerlingen baat bij hebben. En dat zijn nu eenmaal de wereldtalen.
Dat is helaas niet de enige reden tot steigeren. En als de keuze is niets of Arabisch is zo een extra taal toch mooi meegenomen?
@GossipGirlxoxo Ik denk dat Arabisch helemaal niet zoveel voorkomt als spreektaal in Nederland, ok nu met die Syriërs wel wat meer misschien. Maar bijvoorbeeld de meeste Marokkanen van mijn generatie kunnen geen Arabisch, met hun ouders praten ze ofwel Amazigh ofwel Darija (dialect-Arabisch wat heel anders is dan modern standaard Arabisch) en onderling Nederlands. Ik denk dat het leren van Arabisch vooral handig is in het toerisme en bedrijfsleven. Het bedrijf waar mijn vader werkte had ook een tolk omdat ze zaken deden met golfstaten.
Dat is waar veel Marokkanen in Nederland zijn berbers en spreken geen arabisch. Nogmaals, ik weet de achterliggende gedachte niet, maar ik ben zeker niet tegen.
Inderdaad dat denk ik ook, hadden ze ook zo gereageerd als werd geopperd Chinees of Hindi te leren? Waarschijnlijk niet. En je kan best veel talen tegelijk leren hoor! Hier op school leren ze Arabisch, Frans en Engels en dan kan je later nog kiezen tussen Italiaans of Duits erbij. En de spreektaal is weer een heel andere vorm Arabisch, in het zuiden heb je dan ook nog mensen die Amazigh spreken.
Worden al die talen al aangeboden in het basis onderwijs of pas op het voortgezet onderwijs (of hoe gaat dat bij jullie qua leeftijd en onderwijssoorten?)
Oei wat zouden ze aan mij een uitdaging hebben. Ik stel meteen een betoog op (met wetenschappelijke referenties) over waarom de problematisering van meertaligheid onterecht is.
Ik bedoel eigenlijk dat je kledij ziet voorbijkomen die echt wel zen beste tijd had en wss al jaren geleden aangekocht werd en toch goed verkocht word enkel en alleen omdat er een logo van Tommy opstaat. Zonder logo was er wss geen kat die er nog naar keek.
Vroeger kon ik Arabisch omdat ik allemaal vriendinnetjes en vriendjes had die van Marokkaanse/Turkse afkomst waren. Nu kan ik het overigens niet meer.