Groep 8 overslaan

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Amarens, 14 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    Soms kan het via school, anders bv. via de huisarts of het wijkteam of zelf een praktijk zoeken en het op die manier regelen. Alleen intelligentieonderzoek moet je toch zelf betalen (tenzij het via school loopt), dus wat dat betreft maakt het niet uit via welke weg je het doet en zou ik voor het laatste kiezen, omdat je dan geheel vrij bent in de keuze van praktijk ed.
     
    Amarens vindt dit leuk.
  2. mausi

    mausi Fanatiek lid

    22 jul 2009
    2.686
    568
    113
    Gelderland
    Is in januari starten in groep 8 geen optie? Of is dat ook de bedoeling? Ook 'leuk' om de basisschool tijd mee af te ronden wellicht. Iedereen in groep 8 is tenslotte bezig met het vo, geeft misschien ook de juiste energie, om toch nog de basisschool prettig af te gaan ronden.
     
    Amarens vindt dit leuk.
  3. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Zo in de gauwigheid bijgelezen en ook ik zou adviseren om te onderzoeken of nu in groep 8 instromen geen optie is. Hij is al een eind opgeschoten met het compacten van de lesstof van groep 7. Laat hem dan aansluiten bij groep 8. Had misschien eerden het jaar fijner geweest of uiterlijk na de kerstvakantie. Maar dan had de school in december al wat voorwerk moeten doen.

    Wij hebben goede ervaring met kinderen eerst een aantal lessen mee te laten draaien in de hogere groep. Ik weet niet of jullie school toevallig ook werkt met nieuwsbegrip voor begrijpend lezen? Dat leent zich er heel goed voor. En de zaakvakken (aardrijkskunde, geschiedenis e.d. ook). Hij kan dan alvast wat sfeer proeven in de hogere groep. Als het bevalt, de volledige overstap maken en met hun ook kamp en musical e.d. meedoen. Toch leuke ervaringen, ook als je zoon het (begrijpelijk) niet waard vindt om alleen daarvoor een jaar langer op de basisschool te blijven. Op deze manier kan hij het toch meemaken.
    Stel dat bij het meedraaien in de andere groep niet echt een klik is, dan is er ook geen man overboord. Dan houd je het gewoon bij een paar vakken in groep 8 en de rest gewoon zijn eigen programma in z’n huidige groep.

    Maakt de school gebruik van de Versnellingswijzer of de Versnellingswenselijkheidslijst? Ik gebruik ze allebei, niet eens per se als doorslaggevend instrument om te bepalen of we een kind wel of niet laten versnellen. Maar het zorgt er wel voor dat je naar allerlei verschillende aspecten kijkt. Het geeft je een goed beeld wat er eventueel nog moet gebeuren.

    Wij hebben op school meerdere keren laten versnellen. Over het algemeen goede ervaring mee, eigenlijk maa1x niet en daar had ik bij voorbaat al twijfels bij. Achteraf had ik daar nooit mee akkoord moeten gaan. Alle andere keren heeft het, tot nu toe, goed uitgepakt. Ook van kinderen die inmiddels al op het VO zitten horen we nog steeds positieve geluiden over het versnellen en het traject daarna. Maar bij ons is de onderbouwing wel heel stevig. Dat gevoel heb ik bij de school van je zoon niet echt, sorry.
    Op zich heeft versnellen in groep 7 en 8 niet echt de voorkeur, maar ik heb ook gezien hoe het wel goed kan gaan.
     
    mausi en Amarens vinden dit leuk.
  4. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Dank je wel voor de reactie, ik waardeer het. Zoon zit in de combinatie 7/8 waarvan zij een aantal dingen sowieso al gezamenlijk doen. Geschiedenis doen ze samen aan de hand van presentaties, projectmatig werken doen ze ook samen, spelling ook. Kamp is er al geweest (ook samen), musical mag hij als het zover is ook gewoon meedoen, dat zijn mijn zorgen niet. Mijn grote zorg is, kan hij het allemaal aan, is de druk op hem niet te hoog. Ik vind het nogal wat om alles van de cito laten afhangen (is een momentopname). Ook mis ik plan van aanpak vanuit school. En wat ik mij ook constant afvraag, hebben wij gefaald als ouders? Moesten wij niet veel eerder ingrijpen, hem laten testen, van school veranderen, whatever. Ik kom er niet uit. Op het moment volgen wij hem en steunen wij hem, meer kunnen wij niet doen lijkt mij. Zoon is vrij introvert en vertelt normaal gesproken weinig over zijn gevoelens/ wat er speelt op school. Nu in prepuberteit is dat gelukkig veranderd en komt er meer naar buiten inclusief schoolverhalen waarvan ik denk o_O Zo heeft hij verteld dat er een jongen in zijn groep zit die het werk van de hele week op maandag en dinsdag maakt om vervolgens drie dagen Minecraft op zijn tablet te kunnen spelen. En de leerkracht weet het en vindt het goed want zijn werk is toch al af. Van zn verhaal gaat mijn haar overeind staan.
    Zoon is zijn vertrouwen in school volledig kwijt trouwens. Hij heeft al gevraagd om als hij niet naar het vo gaat, groep 8 ergens anders te gaan doen (vind ik niet echt een optie maar het geeft wel aan hoe hij zich voelt).
     
  5. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Oh ja nieuwsbegrip C doet hij op het moment. Hij zegt dat groep 8 mag kiezen tussen C en D en dat hij na de vakantie gaat vragen of hij D mag doen. Maar volgens hem zijn de verschillen niet erg groot.
     
  6. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Dat hij is een 7/8 combi zit had ik even gemist, te snel gereageerd. Dat is op zich handig. Onhandig is het feit dat de school geen duidelijk plan lijkt te hebben.
    Alleen toets M8 afnemen en naar het resultaat kijken, is niet voldoende. Er zal een goede foutenanalyse gemaakt moeten worden. Ook als je bepaalde stukken van de lesstof niet beheerst, kun je een hoge score halen. Dat neemt niet weg dat dan dat onderdeel dat eventueel nog uitvalt, bijgespijkerd moet worden.

    En met name bij rekenen, gaat het niet alleen om de juiste uitkomst. Om te voorkomen dat je zoon verderop vastloopt, is het belangrijk dat hij de juiste strategie beheerst.
    Kan hij bijvoorbeeld cijferend delen? (Door herhaald aftrekken of met de staartdeling, maakt niet uit welke?) Of doet hij dit grotendeels uit zijn hoofd met een zelbedachte methode?

    Het is in ieder geval niet waar dat er in groep 8 alleen maar herhaald wordt. Er komt wel degelijk nieuwe stof aan bod! Het verschilt wel per lesmethode welke stof in welk leerjaar wordt aangeboden. Ik kan daar dus weinig over zeggen. Als wij een leerling laten versnellen, kijken we goed naar de leerlijnen om te voorkomen dat er belangrijke stappen worden overgeslagen.
    Om wat voorbeelden te noemen van lesstof die bij onze methodes nieuw zijn in groep 8

    Rekenen
    - breuk delen door breuken
    - breuken vermenigvuldigen met breuken
    - kommagetallen door elkaar delen
    - kommagetallen met elkaar vermenigvuldigen
    - berekenen welke schaal gebruikt is

    Taal
    - zinnen in de lijdende vorm zetten
    - gebruik van de ;

    Spelling
    - tegenwoordig deelwoord
    - bijvoeglijk gebruikt voltooid deelwoord

    Dit zijn voor slimme leerlingen geen wereldschokkend moeilijke dingen. Maar vaak wel iets waarvan je even een keer gezien moet hebben hoe het moet. Het moet een keer voorgedaan / uitgelegd zijn.

    Uit jouw verhaal krijg ik niet de indruk dat school dit voldoende in beeld heeft. Iemand die slim is, leert snel. Zo iemand heeft genoeg aan een kortere uitleg en heeft minder herhaling nodig. Dat is niet hetzelfde als alles zelf wel kunnen uitvogelen! Jouw zoon kan niet zelf bepalen wat hij wel of niet hoeft te leren, want hij weet niet precies wat er in groep 8 wordt aangeboden en wat hik daarvan volgend jaar nodig heeft. Ook een slimme leerling in een combinatieklas, heeft echt niet een volledig overzicht van de lesstof in het hogere leerjaar voor ogen. Dat hoort de leraar te hebben. Die hoort een programma op te stellen. En de leraar hoort eisen te stellen aan de manier waarop een leerling dit aanpakt en dit te controleren.

    Wellicht is voor jullie zoon begeleiding door een gespecialiseerd bureau toch wel fijn. Vraag eens een gesprek aan met de jeugdprofessional en leg de situatie uit. Daar heb je school niet voor nodig.
     
    gitta en Amarens vinden dit leuk.
  7. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik zit me eigenlijk gewoon op te vreten hier. In welke regio woon je, Amarens? Als je school binnen ons samenwerkingsverband valt, kan ik je per pb de namen sturen van de personen waar je contact mee kunt opnemen.

    Zo niet (en eventueel voor andere ouders in soortgelijke situaties): vaak vallen scholen onder een groter bestuur. Je kunt via de school of desnoods rechtstreeks bij het bestuur vragen wie de hoigbegaafdheidsspecialist is binnen het bestuur. Is je school een 'eenpitter' kun je diezelfde vraag wegleggen bij het samenwerkingsverband.
     
    Amarens vindt dit leuk.
  8. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Je slaat de spijker op zijn kop hoor. Normaal gesproken bemoei ik me zo min mogelijk met de leerstof maar in deze situatie heb ik een uitzondering gemaakt. Ik heb inderdaad geconstateerd dat hij de strategie mist en veel uit zijn hoofd rekent. Ondertussen uitgelegd hoe hij op papier moeilijkere sommen kan uitrekenen, dat heeft hij nog nooit gezien. Ook heb ik hem uitgelegd dat hij kritisch moet zijn op zijn eigen antwoorden en logisch moet blijven nadenken. Een gemiddelde van 1,60 en 1,80 kan nooit 1,20 zijn om een voorbeeld te noemen. Een gemiddelde bereken uitgelegd, breuken delen en vermenigvuldigen uitgelegd, rekenen met komagetallen op verschillende manieren uitgelegd, inhoud berekenen uitgelegd. En het is absoluut waar als hij de stof nog nooit heeft gezien, weet hij het ook niet.
     
  9. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Lief van jou! Ik stuur je een pb met onze gegevens. De school valt hier zeker onder een bestuur, daar vallen alle middelbare scholen van onze eventuele keuze ook onder. Ik was van plan om in januari in gesprek met middelbare scholen te gaan. Ze moeten toch immers ook competentie in huis hebben. En niemand wil dat zoon straks overvraagd wordt/ongelukkig is/problemen krijgt op het vo.
     
  10. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Ondertussen wel contact geweest met middelbare school. Tussenjaar of lessen voor een deel daar volgen doen ze hier niet aan. Het wordt dus of naar het vo of nog een jaar basisschool (wat ik ondertussen en ondanks alle spanning bij mij niet hoop voor mijn zoon).
     
  11. Sopje1234

    Sopje1234 Bekend lid

    30 okt 2018
    735
    477
    63
    Is een middelbare school in Amersfoort een optie? Daar woon ik nl. en er zijn 2 middelbare scholen (Corderius en JvO) die precies bieden waar jullie naar op zoek zijn?
     
    Amarens vindt dit leuk.
  12. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Heel lief dat je meedenkt! Amersfoort gaat hem niet worden helaas, wij moeten het doen met het aanbod hier in het dorp.
     

Deel Deze Pagina