HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Het boek Living with intensity/Leven met intensiteit (onder redactie) van Susan Daniels en Michael Piechowski is ook een erg interessant boek. Dat gaat ook over TPD van Dabrowski.
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  2. Krtek

    Krtek Niet meer actief

    Hier krijgt dochter inmiddels hulp bij een ggz-instelling vanwege de faalangst en de schoolproblemen. Ze hebben ook een IQ-test afgenomen, ben daar stiekem wel erg benieuwd naar. Of wij al die jaren al op het goede spoor zitten qua capaciteiten. Hopelijk komt daar ook een verklaring uit waarom bijv de exacte vakken gewoon echt niet lukken. De faalangst voor bepaalde vakken is echt enorm, tot paniekaanvallen aan toe. Ze heeft wel wat meer positieve momenten en wil haar jaar ook gewoon gaan halen zodat ze na dit jaar van (bijna) alle rotvakken af is (ze zit in vwo-3) maar dan heeft ze nog wel wat werk te verzetten. En wiskunde blijft verplicht op het VWO, zij het in vereenvoudigde vorm...en het liefst gaat ze gewoon direct naar de vervolgopleiding, zijn dit weekend naar een open dag geweest en ondanks de enorm zware ballotage (12 op 450 mogen door na audities) is dat wel wat ze wil. Ze moet alleen echt nog wel wat ouder zijn en groeien in volwassenheid, dus afstromen naar de havo is toch niet zo handig heeft ze nu door (dan is ze door het versnellen daar met 15 klaar en dat is wel heel jong voor 1 van de zwaarste HBO-opleidingen die er is ;) )

    Zoontje in groep 1 is weer een ander geval. Hij is niet te stuiten en is opeens enorm aan het veranderen in zijn gedrag. En niet ten goede....driftbuien, wildvreemde volwassenen in dierentuinen enzo aan de kant schoppen, niet zoals wij hem opvoeden zeg maar ;)
    Hij trekt ook extreem naar volwassenen, gaat op het schoolplein kletsen met moeders ipv vriendjes. Hij heeft wel vriendjes, speelafspraakjes en ook al 2 feestjes gehad nu, maar volwassenen zijn gewoon veel interessanter voor hem.
    Ze gaan hem observeren in de klas en binnenkort een gesprek met juf en IB'er wat hij nodig heeft. Hij krijgt al elke week een takenlijstje om te voorkomen dat hij alleen maar tekenen kiest, want dan kan hij zelf zijn gang gaan. Hij moet nu dus ook hoeken kiezen om samen met andere kinderen te spelen, en uitdagend werk wat speciaal voor hem klaar ligt. Hij vindt dat lijstje wel heel stoer. Hij is thuis wel soms obsessief bezig met zaken van school: hij tekent non stop tijdwijzers, maakt dag- en weekplanningen etc.
    Ook is hij niet te stoppen in zijn honger naar kennis: dmv tiptoi leert hij zichzelf Engels (jij ben mijn sweet zei hij opeens, hij had het Engelse woord voor snoep geleerd), hij telt na 1 x voordoen tot 10 en direct weer terug in het Engels en maakt sommetjes in het Engels. Ook weet hij alles van je lichaam: rode en witte bloedcellen, de smaak umami etc. En je hennesen (hij bedoelt hersenen maar ik geloof dat ik iets te vaak naar de H&M ga:roflmao:)

    Kortom, ik ben behoorlijk druk met ze allebei, ze zitten ook in 2 totaal verschillende fasen en dat is extra lastig: dochter heeft regelmatig even 1 op 1 aandacht nodig en dan zit man dus met een enorm baldadig jongetje (hij is van de week dus ook resoluut de dierentuin uitgelopen nadat zoontje zich zo misdragen had en mensen bij hem verhaal kwamen halen).
     
  3. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Ik heb hem net besteld. Ik ben benieuwd :)
     
    NiekeKris vindt dit leuk.
  4. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Kleine vraag voor wie het weet:
    Wordt er binnen de WISC-V nog steeds gesproken over de term ‘disharmonisch profiel’? En zo ja, wat wordt er met elkaar vergeleken? Verbaal en ‘de rest’ of gewoon naar alle indexen onderling? En vanaf hoeveel punten is dat?
     
  5. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.700
    42.526
    113
    Ik zag toevallig je vraag voorbij komen. Geen disharmonisch profiel meer. Er is geen verbaal en performaal verschil meer. Ze kijken naar 5 indexen. Een totaal (gemiddeld) iq mag niet meer berekend worden maar er is een marge waar alle indexen en het gemiddelde invallen. Je krijgt dus bv de index: 114-120 en dan valt op dat onderdeel je kind daar tussen in.

    Deze indexen:
    - Verbaal begrip
    - Visueel-ruimtelijk
    - Fluïde redeneren (het vermogen om nieuwe, onbekende problemen op te lossen)
    - Werkgeheugen
    - Verwerkingssnelheid
     
  6. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.008
    4.182
    113

    2 jaar geleden nog wel (denk niet dat dat ondertussen veranderd is). Ze kijken naar het verbale en het performale gedeelte. Als die ver uit elkaar liggen dan praten ze over een disharmonisch profiel. Bij mijn zoon (autisme) lag dit zelfs zo ver uit elkaar (verbaal 127 performaal 77) dat ze hier geen totaal iq meer van mochten maken.. Omdat zoon (als enige in zijn klas) zelf om uitleg hierover vroeg heeft de psychiater (van school) hier met hem over gepraat. Zij had het heel mooi uitgelegd naar hem en de klemtoon echt gelegd op het feit dat hij perfect is zoals hij is. Ook kreeg hij diagrammen mee waarin je heel goed kon zien wat hij op elk onderdeel had gehaald, zelf in het verbale gedeelte kon je duidelijk zien welke de taal opdrachten waren (scoorde hij heel hoog) en welke de rekenopdrachten (scoorde hij lager en dat is ook niet zo raar als je discalculie hebt)

    Ik weet niet wat het verschil tussen verbaal en performaal moet zijn voordat ze over een disharmonisch profiel spreken
     
  7. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.008
    4.182
    113
    zie net (reactie tuc) dat dit dus wel veranderd is.
     
  8. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Dat dacht ik al. Van de week een verslag gekregen (Van bureau waar iq test zelf niet is gedaan) waar deze term (disharmonisch) naar mijn mening een beetje te vaak in voor komt. En dan bedoelen ze het verschil tussen de hoogste en de laagste index. Bij de 1 is dat 20 punten, bij de ander 25 punten, waarvan de laagste dan verbaal is.
    TIQ is trouwens nog wel gewoon berekend.
     
  9. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.700
    42.526
    113
    Het TIQ is hier ook berekend, maar mocht officieel niet meer vertelde ze.
    Er is idd een verschil per index, het minimum en maximum. Maar daarmee mag je niet van disharmonisch spreken zoals in de WISC 3. Het zijn gewoon marges.

    Hier was er wel een groot verschil tussen 1 van de 5 indexen tov de andere 4 maar dat wordt dus ook niet meer disharmonisch genoemd.
     
  10. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Vroeger sprak je dan toch van de bèta en de alfa mensen?
     
  11. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    Deden ze 2 jaar geleden dan al Wisc-V? De meeste testers gebruikten toen nog Wisc-III.
     
  12. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    En ik lees dit nu pas.
     
  13. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    Dat was super interessant! Bedankt! Pfff ook wel iets wat je de neus op op de feiten drukt.
    Hij heeft geen echte last van kleding maar op al het andere kan ik zeggen ja hoor vink maar af.

    Hij heeft een levendige fantasie en dat is heerlijk! We hebben een week gelopen met aardje (aardbei uit het regent gehaktballen 2) wel handig dat hij onzichtbaar was en niet zwaar! Hahaha.
    De plezier dat hij daar uithaalt is enorm en zeker als ik met hem mee doe. Daarnaast komen er ook nog bergen tekeningen met levend voedsel. (We hebben grotere deuren nodig)

    Op school kan hij zich moeilijk afsluiten en ziet en hoort alles! Ook aan de schoenen hoort hij of bijvoorbeeld de ib'er langs loopt.

    Hij is erg gevoelig voor zijn omgeving (altijd al geweest) hij gaat dan ook voor je zorgen. Vorig week had ik migraine en hij kwam bij me zitten om voor te lezen.
    Blijft dingen onthouden, vraagt dan bijvoorbeeld de volgende dag of het beter gaat. Zo niet krijg je een extra kus en knuffel en vraagt of het helpt.

    Bij onrecht is hij boos! Zo juist nog zei een kind dat een ander kind zei dat hij haar loom ringetje had kapot gemaakt. Pppfff wat was hij boos.
    Hij kan ook absoluut niet liegen!

    Betreft energie moet je denken aan een Duracell konijn, hij stopt zodra hij slaapt en zijn knop uit gaat en beweegt ook veel in de klas. Hij staat graag in de aandacht.
    Soms lastig aangezien zijn vader juist introvert is en echt die rust voor zich zelf op moet zoeken.

    Betreft het overlopen heeft het als voordeel dat school en nu voor mijn gevoel sneller wat mee doet omdat ze het zien en er zelf last van hebben.

    Ik zou het ook echt bespreken, misschien inderdaad een koptelefoon of op zijn tijd even 5/10 min in een boekje lezen waar het rustig is.

    Onze knul kreeg een timer mee om even tot rust te komen en te ontladen. Het zou mij niet verbazen wanneer hij daar ook de mogelijkheid heeft op school dat de woedeaanvallen na schooltijd beter te handelen zijn.
    Het is niet zo maar wat. Ze krijgen veel binnen maar als je ook nog een gevoel voor bent is het zeer vermoeiend om alles te horen.

    Wat herken je zelf uit het artikel?
     
  14. Hoihoii

    Hoihoii Actief lid

    16 dec 2018
    221
    143
    43
    Vrouw
    Volgens mij is disharmonisch profiel typisch iets van WISC-III, waar ze juist vanaf wilde omdat er teveel waarde/conclusies aan werden gehecht.
    Mijn dochter heeft bij de WISC-V een verschil van 20 punten tussen laagste (verbaal) en hoogste index, maar er wordt totaal niks over disharmonisch vermeld. Het TIQ is ook gewoon berekend (1 waarde).
     
  15. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.482
    2.382
    113
    Bij onze dochter zat er een verschil van 23 tussen de hoogste en de laagste, dit noemden ze mondeling wel disharmonisch, maar in het verslag werd dat niet zo benoemd.
     
  16. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    @owly om echt antwoord te geven op jouw vraag moet ik het stuk ernaast houden en dat gaat niet zo makkelijk met mijn mobiel. Het is veel informatie die ertoe doet, wat bij mij een beetje abstract word weg gezet. Maar ik ga het uit mijn hoofd proberen.

    Ik las er over prikkels waar ik nog niet eerder overna gedacht had dat het ook nog behoorde tot prikkels. Ik herken dingen van mijzelf. Dingen van mijn oudste en dingen van mijn middelste.
    Mijn oudste is heel zorgzaam. Raakt geprikkeld van beeld en geluid. Maar ook door zijn innerlijke wereld. Hij heeft veel fantasie wat betreft megansmes en constructies. Hij heeft ook een beeld van hoe het hoort. Rechtvaardig maar ook bijv dat alles netjes moet zijn. Hij denkt na over dingen die fout kunnen gaan. Hij heeft een groot inlevingsvermogen. Het is een ontzettend lieve jongen totdat de prikkels teveel zijn geworden, dan barst de bom.

    Mijn middelste is echt een drukte maker. Een wiebelkont die prikkels vreet. Hij heeft moeite met minder leuke geluiden. Maar kan helemaal opgaan in muziek. Fysiek is hij erg gevoelig voor pijnen. Van binnen voor zijn eigen emoties. Het is een gedreven jongen. Hij heeft altijd honger. Hij sliep al heel snel niet meer overdag. Creatief in het vinden van woorden in de hoop dat hij zijn zin krijgt/bijdehand.
     
  17. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    Oja dat creatieve met woorden. Ze.klinken dan soms zo brutaal terwijl ze dat niet persee zijn.
    Zeer bijdehand dat zeker.

    Maar wat ik zo lees en misschien wel fout is dat beide kinderen tegenover elkaar staan. De oudste zoekt de rust terwijl de middelste de prikkels zoekt en de energie heeft om nog van alles te doen.

    Botst dat thuis niet met elkaar? Is dat ook een trigger voor de oudste, dat het misschien net de laatste druppel is?
     
  18. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Het indd wijzen op oplossingen en het dan niet doorhebben dat iets een smoesje is om geen discussie aan te gaan. Zeg je dat iets niet kan dan gaan ze uitleggen hoe ik kan zorgen dat het kan bijv.

    De middelste moet zijn wereld nog uitbreiden. Over een paar maanden start school. Ik denk dat hij dan beter zijn ei kwijt kan. Hij moet nog zijn ding vinden. Ook is hij nog te onvoorzichtig om zonder toezicht in de tuin te spelen. Ik ben er bij hem nog niet over uit of hij bewegingsprikkels of intellectueel prikkels mist. Of beiden. Als ik met hem op pad ben ontploft hij vaker en als hij iets interessant vind dan kan hij heel lang gefocust stil zitten. Wat dat betreft zal de school periode ons wijzer maken. Ik ben er nog niet helemaal achter wat zijn triggers zijn.

    Over de oudste: Ik heb overal in huis hoekjes gemaakt om rustig dingen te doen. In onze slaapkamer op zolder staat bijv de geomag, knex en ander uitdagend materiaal. Op zijn kamer staat zijn favoriete speelgoed. Die kamer ga ik nog met iets scheiden zodat hij lekker in een hoekje kan wegkruipen. Maar ook beneden maak ik een mogelijkheid om in een hoekje wat te tekenen en doen aan een bureau gericht op de muur. Sinds afgelopen week ben ik gestart om de oudste te sturen om na school even op zijn kamer of de zolder wat alleen tijd te pakken. Als het lukt dan helpt het een hoop. Dat vol raken heb ik ook. Op zondag kan ik op zolder wat ontladen door bijv te puzzelen. Dan zit hij standaard bij mij zijn eigen ding te doen.

    Waar ik wel echt vraagtekens bij heb is hoe het straks gaat moeten met speelafspraakjes ed. Na een lange schooldag is het vol. Dan zou alleen de woensdag doordeweeks over blijven. Maarja de andere kinderen willen natuurlijk ook hun vriendjes en drukte over de vloer hebben straks.

    Alles kan een trigger zijn voor de oudste. Ik denk niet dat het druk zijn de ergste trigger is. De oudste gaat net als mij vaak in zijn eigen hoofd zitten. Ik kan hem soms 10x roepen zonder dat hij iets door heeft. Dit mechanisme zorgt er ook wel voor dat het rustiger blijft. Waar voornamelijk ruzie van komt is als de oudste wat wil gaan doen, dat moet dan volgens zijn eigen plan. Anderen mogen daar niks in veranderen, maar daar trekt de middelste zich weinig van aan.
     
  19. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    Voor dat onze knul 4 werd was hij ook sneller boek en duurde het lang voor hij eindelijk naar school mocht. Uiteindelijk gaf school meer uitdaging waardoor er meer rust kwam. Tot hij klaar was met groep 1 en zijn gedrag op school achteruit ging. Gelukkig reageerde school goed en gaven nog meer uitdaging en uiteindelijk toch al door naar Gr 2.

    Na schooltijd spelen we nog niet heel vaak. Omdat is versneld zaten we in de knoop met zwemmen. Nu heeft hij schoolzwemmen en gewone zwemles op 1 dag. Verder zit hij op judo om zijn energie kwijt te kunnen en leert rekening houden met andere.

    Misschien als de oudste ook meer rust kan krijgen op school dat het na schooltijd ook beter gaat. Werkt hij wel op het juiste niveau? Anders krijg je daar ook frustratie over, op school of ze wachten en ontploffen thuis.

    Wanneer staat je afspraak?
     
  20. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Hoe gaat het contact met klasgenootjes op school?

    Judo kan hier binnen de school voor een leuk prijsje. Ik ben zeker van plan om de middelste op te gaan geven. Ik twijfel nog of ik de oudste op wil geven omdat ik voor hem 1 activiteit op een dag is genoeg aanhoud. Daarbij zouden ze in dezelfde groep terecht komen, wat ik op dit moment ook geen goed plan vind.

    Ik heb nagedacht over niveau op school en evt frustratie. Maar als je leuke contacten hebt dan is het niet erg om daar minder uitgedaagd te worden met je hoofd. In het sociale deel zitten ook uitdagingen. Misschien is de uitdaging daarin heel veel voor hem. Het aanpassen om een plek in de groep te vinden. In een chaos van voor hem onlogische en onvoorspelbare gebeurtenissen. Daarbij komt dat zodra het leren echt begint hij qua leeftijd makkelijker een keer doorgezet zou kunnen worden. School heeft door dat het een slimme knul is. Ze helpen hem graag met zijn taal. Zodat hij straks beter kan starten met schools leren.

    Ik ben vanmorgen geweest. Maar het was echt maar vijf minuten of zo. Ik heb nauwelijks wat kunnen zeggen...
     

Deel Deze Pagina