HB, ontwikkelingsvoorsprong, intelligent, versneld, verrijking etc

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 19 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    De herkenning is in ieder geval erg fijn! Nou leuk om te weten dat het alleen maar erger gaat worden :roflmao::roflmao::roflmao: ik hoop juist dat het gaat meevallen ;) Gewoon blijven brainwashen :roflmao: dan werkt het misschien wel.
     
    owly vindt dit leuk.
  2. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    Ik geloof dat bepaald gedrag heel gezond en noodzakelijk is, ik hoop alleen dat het binnen bepaalde grenzen blijft. ;) Zoals gister, toen heeft ze na het douchen met mijn make-up 'geklooid'. Was niet echt te missen, want er zat op verschillende plekken in de badkamer foundation. ;) Als ik haar daar mee confronteer, wordt het meestal één groot drama (onder het mom van "ik heb dat niet gedaan"), dus dan moet ik heel goed denken hoe ik dat aanpak. En dat is natuurlijk maar iets kleins en onschuldigs. Er hebben zich ook wel eens grotere dingen voorgedaan. En ze is ook wel eens het huis uitgerend (helaas denkt ze niet (goed) na als ze boos of verdrietig is - en dat vind ik wel een probleem, ze kan dan bv. zomaar een weg over rennen). Ik hoop haar nu met kleinere dingen zoveel 'mee te geven', dat ze straks bij grote dingen goede keuzes neemt. Ze heeft gelukkig bv. een zeer uitgesproken mening over dingen als roken en drugs ed, ik hoop heel erg dat ze met groepsdruk ook staande kan houden.
     
  3. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.282
    3.526
    113
    Mag ik weer even binnen vallen...
    De oudste vroeg vandaag hoe je Duits kon leren praten, dat zou hij graag willen. Engels krijgen ze al wel, gewoon op kleuterniveau, maar hij is nu ook geïnteresseerd in Duits.
    Iemand een leuk idee/app/boekje waarbij een kleuter op een leuke manier wat Duits kan leren? Hoeven geen hele zinnen te zijn, maar gewoon wat veel voorkomende woordjes.
     
  4. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    deze pagina is zo verslavend wegens memory in vreemde talen en gratis. zoontje zat er vroeger.. https://praatt.nl/themes/duits
    als de link niet werkt google praatt.nl

    echt grappig.


    de andere was lingodeer maar dat is niet meer gratis denk ik. vroeger wel. voor heeeeele gekke talen kun je daar ook leren met telefoon.
     
  5. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
  6. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ja zoontje had dat.hij was niet alleen verder voor zijn leeftijd maar ook voor zijn groep(2xversneld=of 1,5x) het kwam met negatief zelfbeeld. het leek me echt vreemd maar het werd ons uitgelegd hoe ze het vast konden stellen. best een ingewikkelde test(meerdere testen.) dus best betrouwbaar. hij vond de meting echt niet zo leuk als IQ meting. veel saaier.

    wanneer je voorloopt heb je vanwege je leeftijd ook weinig ervaring, dat vormt wel een probleem met je vrienden. het is moeilijker dan 'slimmer' zijn. omdat je steeds verdriet voelt in omgang met je vrienden. zoontje is nu 10 jaar oud,hij kan de reacties van een sociaal emotioneel jonger kind echt goed na doen als een grap. en hij moet bijvrbeeld bij schaken aanpassen aan de kindermanieren van de tegenstanders. aangeraakte zet etc.
     
  7. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.282
    3.526
    113
    @belize @Amarens bedankt voor de tips! praatt.nl hebben we net al bekeken, vond hij erg leuk! Duolingo ga ik me nog even wat meer in verdiepen, daar moet je geloof ik een account voor aanmaken enz.
     
  8. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.747
    736
    113
    Even een keer een positief berichtje, gewoon omdat dat ook wel eens leuk is ;).

    Het lijkt er op dat Q beter in haar vel zit. Ze komt weer met allemaal ideeën en heeft weer zin om nieuwe dingen te leren. Zo vertelde ze gisterochtend dat ze wel graag een keer naar Rusland zou willen. Ze kan de taal nu een klein beetje (ze krijgen Russisch om te leren leren) maar vooral ook omdat de kunst daar zo anders is dan hier en ze daar meer over wil weten en zien. Daarnaast wil ze graag eens naar Suriname om te zien hoe het daar is en meer van de geschiedenis te leren en ook echt te voelen. Als laatste wat ze zou willen is naar een gebied waar mensen wonen die niks met onze wereld hebben, waar ze jagen met speren en geen kleren hebben zoals wij die hebben. Ze wil dan niet zo zeer naar die mensen kijken maar bekijken waar zij allemaal tegenaan lopen om te kunnen overleven zonder ze te storen.

    Toen was ze ‘s avonds toen opa en oma hier waren om te gourmetten aan het uitleggen hoe verschillende delen in je hersenen heten, hoe ze samenwerken en waarom je bepaalde dingen doet en hoe het komt dat je een bepaald gevoel krijgt bij een herinnering. Het was mega interessant, hihi.

    Als laatste zei ze dat ze ook wel Chinees wil leren. Omdat dit een ander schrift is, hele andere taal en andere cultuur.

    Volgens mij krijg ik mijn meisje weer terug, hopelijk zet dit door :).
     
    owly, NiekeKris, Amarens en 4 anderen vinden dit leuk.
  9. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Fijn dat het beter gaat!
     
  10. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.186
    4.324
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Voor de mama’s wiens kinderen zijn versneld: passen jullie kinderen nog steeds goed in de groep? Vorig jaar zeiden de juffen nog: ‘we hebben eigenlijk nauwelijks door dat ze een jaar jonger is’. Geen idee hoe ze daar nu over denken, maar ik zie eigenlijk een steeds eenzamer wordend meisje, die ‘dat ene vriendinnetje’ soms vreselijk claimt en in haar drang ergens bij te willen horen, zich vreselijk irritant kan gedragen. Wat natuurlijk een averechts effect heeft.
     
  11. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    Mijn kinderen passen nog steeds goed in de groep (de jongste altijd gedaan, bij de oudste had het iets meer voeten in aarde).
     
  12. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.343
    8.804
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier heeft ze ook weinig aansluiting en ze wil wel graag. Hier heeft ze vaak een kind waar ze dan een paar keer mee afspreekt en dan is het weer over.
     
  13. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.954
    8.765
    113
    Hier ook geen echte aansluiting, nu meer getolereerd. In het begin van het schooljaar waren er een paar echt aan het pesten. (Even schoppen ,duwen, expres zijn naam verkeerd uitspreken, zeggen dat hij een baby is, sukkel etc)

    Nu lijkt het iets rustiger, hij krijgt nog steeds niet altijd hoogte van kinderen. Hij zei een tijd geleden als ze alleen met mij zijn doen ze wel aardig maar wanneer ze in een groepje zijn niet.

    Hij speelt zegt hij wel op het schoolplein maar afspreken wil niet goed, dan zeggen ze toch nee. Kan wat worden met zijn verjaardag.

    Binnenkort weer een extra dag waar hij op kan afspreken want dan heeft hij na schooltijd geen zwemmen meer.

    Moet zeggen dat vorig jaar het helemaal knudde was, toen had hij nog minder aansluiting. Nu heeft hij tenminste lesstof wat beter aansluit en heeft hij er nog niet echt last van dat ze niet spelen.

    Als ik kijk wat ze nu leren in Gr 2 zou hij echt diep ongelukkig zijn geweest en hadden we echt een heel ongelukkig kind. (Naast een heel vervelend kind, zodra de uitdaging weg is dan is hij de uitdaging)
     
  14. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Hier passen ze wel prima in de groep, altijd gedaan. Echter had de jongste twee jaar over gedaan om vrienden te vinden. De oudste heeft nu vooral vrienden in zijn voetbalteam en op school vooral veel contacten.
     
  15. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.186
    4.324
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Dat bedoel ik misschien. Het vinden van vrienden is heel lastig voor haar. Ze wil het zooooo graag, maar is nu doorgeslagen naar afwijkend gedrag waardoor ze het tegenovergestelde bereikt (en dus nu steeds meer buiten de groep komt te staan). Ze trekt nu voornamelijk naar volwassenen en kleuters. En dat herken ik dan wel weer. Ik trok vroeger naar volwassenen en dieren :)
    Die waren makkelijker en betrouwbaarder dan leeftijdsgenoten.
     
  16. Krtek

    Krtek Niet meer actief

    #1936 Krtek, 16 feb 2020
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 feb 2020
    Bij onze oudste kwam de aansluiting juist na het versnellen (van 5 naar 7). Nu wel een relatieve eenling, weinig aansluiting in de klas (vwo3) maar dat ligt vooral aan haar interesses (en de rampzalige klas!) en ze voelt zich prima bij enkele intensieve contacten buiten school en de musical op school waar zij aan meedoet en zodoende ook veel contacten met bovenbouwers heeft. Sociaal functioneert zij nog wel wat verder dan de rest van de klas ondanks het versnellen, en ze wordt ook vaak echt en stukje ouder geschat dan de 13.5 jaar die ze pas is.

    Eigenlijk hoort zij niet helemaal meer in dit topic. Zij is nu 13, gymnasium 3 en leek altijd heel slim. Ze is dit schooljaar echter enorm uitgevallen, vele dikke onvoldoendes en enorme faalangst. Uit onderzoek blijkt nu dat ze al die jaren enorm overvraagd is. Haar verbale capaciteiten zijn behoorlijk hoog (114, maar komt veel en veel hoger over) en performaal komt ze net boven de 100 uit. Dat is heel gemiddeld en dus geen vwoscore (haar cito was destijds overigens wel 545). Haar problemen uiten zich vooral in haar praktische handelen, ze overziet het op dit niveau allemaal gewoon niet meer. Hier komt ook de faalangst vandaan. Vandaar dat nu besloten is dat ze na de zomer lekker naar havo 4 gaat met een vakkenpakket dat volledig past bij haar verbale capaciteiten (en zelfs geen wiskunde meer zoals wel verplicht is op het vwo). Dit jaar gaan we gebruiken om haar weer wat zekerder te krijgen in haar handelen, zodat ze in de 4e gewoon weer op volle stoom mee kan draaien. Ook gaat school kijken hoe ze haar kunnen helpen de studielast wat te verlichten. Sommige docenten geven haar nu al vrijstelling voor bepaalde onderdelen. Ze is zelf opgelucht, ze wilde sowieso een hele creatieve hbo-opleiding gaan doen na de middelbare school. Of die opleiding gaat lukken als ze met 15 jaar van de havo af komt is nog even de vraag, maar er zijn nog wel wat alternatieven.

    De jongste is nu nog kleuter (4 jaar 9 maanden) en over hem hebben we onlangs een gesprek gehad op school. Hij functioneert op alle cognitieve vlakken op een leeftijd van rond de 6.5 jaar. Sociaal scoort hij rond zijn leeftijd, waarbij vooral opvalt dat hij erg naar de leerkrachten trekt (hij is ook alleen maar groten om hem heen gewend natuurlijk met zo'n grote zus). Versnellen zal altijd een optie blijven maar zowel de ib' er als ik denken dat hij daar niet gelukkiger van wordt, in ieder geval niet op dit moment. Hij zou dan waarschijnlijk nog steeds voor lopen, en hij zou het verschrikkelijk vinden om zijn klas te verruilen voor de huidige groep 2 waar vooral meisjes en maar 6 jongens in zitten (sociaal zwakker ook nog eens). Ik wil die keuze ook nooit meer moeten maken eigenlijk na wat er met de oudste is gebeurd. Hij vindt school erg leuk, de juffen dagen hem uit op allerlei gebied en omdat hij zich goed weet te verwoorden naar leerkrachten toe valt hij gelukkig ook op, hij zal niet snel ondersneeuwen. Thuis leert hij ook graag dus we bieden hem aan wat hij leuk vindt dmv tiptoi, posters, boeken, spelletjes etc en daar is hij erg tevreden mee. Wat de toekomst brengt zien we dan wel weer... Hij vertoont nu al best veel eigenschappen van een typische nerd cognitief en sociaal gezien (inclusief de overhemden met vlinderdasjes die hij het liefst iedere dag aan trekt, ook naar school:roflmao:) maar ik wil ook dat hij gewoon kind kan zijn en niet dat hij meer doet/moet dan nodig voor hem is. En ik zal er zeker voor blijven waken dat hij niet ook overvraagd gaat worden...Waarschijnlijk zullen ze hem in dit licht ook wel willen testen over een paar jaar, omdat hij gewoon moeilijk in de gangbare hokjes te plaatsen is (het KIJK-observatiesysteem was hij ook al lastig in te plaatsen omdat hij soms een hiaat vertoonde op bijv 6.5 jaar, maar dingen die daarna komen wel weer zichtbaar beheerst). Gelukkig is hij een heerlijk mannetje en een supergezellige kleuter en dat vind ik het belangrijkste!:thumup:
     
    owly vindt dit leuk.
  17. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.372
    561
    113
    Vrouw
    Ik zou een capaciteitentest op het moment dat ze heel slecht in haar vel zit met veel faalangst met een korrel zout nemen. 'Uit onderzoek blijkt dat ze al die jaren enorm overvraagd is". Het kan ook dat haar capaciteiten op dit moment niet goed uit deze test gekomen zijn.
    Daarnaast is ze ook nog erg jong om al in vwo3 te zitten en zijn haar executieve vaardigheden misschien ook wel een factor dat haar in de weg zit? Vooral gezien dat je zegt dat ze het allemaal niet meer overziet.
    Desalniettemin lijkt het goed om wat gas terug te nemen. Maar hebben jullie doubleren in gymnasium 3 ook overwogen?
     
  18. Krtek

    Krtek Niet meer actief

    Wat er uit die test komt klopt wel met wat ze zelf al jaren roept, en de omschrijvingen, onzekerheden die ze bij haar opmerkten kloppen echt perfect. En dat ze iedereen verbaal enorm imponeert klopt ook bijzonder goed.
    Doubleren is voor niemand een optie: ze heeft haar hele leven al moeite met rekenen (kan nu nog steeds 5 invullen op de som 3x2= ) en sinds het voortgezet onderwijs ook met alle exacte vakken. Ze heeft voor wiskunde ook een twijfeladvies wat betreft capaciteit gekregen (en alle andere exacte vakken negatief). Wij gaan het haar niet aan doen al deze vakken die oprecht een marteling zijn voor haar en waar ze 0,0 interesse in heeft nog een heel jaar te doen. Wij hoopten dat atheneum 4 zou lukken, met dan alleen nog maar wiskunde als lastig vak maar zelf zag ze dat helemaal niet zitten, en uit zoveel zaken binnen en buiten school blijkt dat handelingsvaardigheden en verbale capaciteiten enorm van elkaar verschillen. Dus gaat ze op de havo met allemaal verbale vakken (Duits, geschiedenis, maatschappijwetenschappen, art&design en geloof/leven/filosofie) prima gelukkig worden, zeker omdat ze geen enkele universitaire ambitie heeft (ook nooit gehad, ze wilde gymnasium doen om Latijnse teksten op ruines te kunnen lezen:roflmao:). Ze gaat waarschijnlijk wel Engels op vwo-niveau doen, ze volgt nu al het versnelde traject waarbij ze in de 5e al eindexamen zou doen en dit gaat haar extreem goed af zonder dat ze daar iets voor hoeft te doen.
    Het enige jammere vindt ze dat ze dan een jaar korter met de musical mee kan doen (is een behoorlijk grote productie), maar ze heeft dit jaar al een hoofdrol dus de komende 2 jaren krijgt ze vast ook nog mooie rollen.
     
  19. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.372
    561
    113
    Vrouw
    @Krtek
    Dan zal naar havo 4 gaan wel een opluchting voor haar zijn. Moet ze wachten tot na de zomer? Kan dat niet meteen?
     
  20. Krtek

    Krtek Niet meer actief

    Ze moet wel wachten ja denk ik, maar dat geeft niet: nu zijn alle leraren op de hoogte en kunnen ze haar 'matsen' en geeft het niet als ze een paar tekorten staat aan het einde van het jaar. Stapt ze nu over dan moet ze perse (bijna) alle 12 tekorten wegwerken om over te mogen.
     

Deel Deze Pagina