Bij ons vanaf 3 kinderen één dag eerder inschrijven via Parro, vorig jaar was er één avond en de rest in de middagen. Er waren precies zoveel tijdstippen als kinderen in de klas, maar als het echt niet uitkwam mocht je contact met de leerkracht opnemen. Waar ik wel benieuwd naar ben, als je kind 2 leerkrachten heeft (2 en 3 dagen), zijn ze dan altijd met zijn tweeën aanwezig. Mijn zoon heeft sinds na de kerstvakantie twee nieuwe leerkrachten, omdat de oude is verhuisd. Ik had eigenlijk verwacht dat ze beide zullen aanwezig zijn ( was bij de kleuters wel meestal zo), en het ook een soort kennismakingsgesprek met de nieuwe juffen wordt, want de kinderen hebben ze nog niet zo heel lang in de les. Waarschijnlijk is dat toch niet zo en heb je een gesprek met de leerkracht die op die dag werkt. Bij ons zijn er trouwens de kinderen bij ( dit jaar vanaf groep 5, maar vorig jaar, toen ze het nieuwe systeem invoerden, was het vanaf groep 3 al volgens mij. Hoe nuttig dat is, vraag ik mij bij jonge kinderen af....je krijgt toch een heel ander gesprek op die manier, want leerkracht en kind zijn aan het praten en je als ouder moet maar zien of je een duidelijk antwoord op al je prangende vragen krijgt.... Ik ben ook benieuwd wie het portfolio heeft samengesteld, ik verwacht dat de oude juf het "algemene verhaaltje" heeft geschreven, want zij was er in januari nog op school, en de rest waarschijnlijk door de nieuwe juffen is gedaan.
Ben ik toch weer heel blij als ik zulke topic lees! In de schoolgids staan de middagen en avonden dat er rapportgesprekken zijn. Een aantal weken van te voren krijg je een mail en geef je aan welke dagen je niet kan. Daarna volgt een rooster, waarop broertjes en zusjes achter elkaar gepland staan. ruilen liefst onderling en anders naar de juf stappen voor een andere afspraak. ideaal en lekker ouderwets!
Nee, hier maakt het niet uit hoeveel kinderen je hebt. Er zijn geen ouders die voorrang krijgen. Je kunt zowel 's middags als 's avonds een afspraak inplannen en je kunt ook altijd kiezen uit twee verschillende dagen (bijvoorbeeld op een donderdag en een dinsdag, in twee aparte weken). Je kunt het zelf inplannen via een app/site. De data zijn ruim van tevoren bekend, het inplannen kan ongeveer twee weken van tevoren.
Hier is het ook een dag eerder of zo voor ouders met meerdere kinderen. Je hebt iha de keus uit 3 of 4 middagen en 1 avond. Als mijn vrije dag ertussen zit plannen we soms s middags, anders in de avond. We proberen ook met beide ouders te gaan als het lukt. Vanaf groep 3 moeten de kinderen erbij zijn, dus de oudste gaat sowieso mee. Als beide ouders gaan, de jongste uiteraard ook. Er is gelegenheid om in de gang of een hoekje van het lokaal te spelen.
Hier ging de inschrijving voor mij net open en ik heb de tijd precies in de gaten gehouden, er waren 11 van de 26 plekken al bezet en ze zijn nu met 24 of zo in de klas, ik.geloof niet dat er zo veel kinderen met 3 of meer uit één familie op school zijn....ik weet het van één familie, misschien hebben de juffen vooraf ook bepaalde ouders al ingepland... Gelukkig was er nog een tijdstip wanneer wij beide kunnen.
Hier gaat het ook via de Parro app. Alles gaat voor iedereen tegelijk open, maar er wordt wel gevraagd om eerst de ouders met meerdere kinderen op school te laten kiezen. De dag erna mogen de overige ouders invullen. En ik hou me er netjes aan, open net de app, zijn er nog maar 4 plekken beschikbaar. Ik denk dat ik volgende keer dus ook maar gelijk invul wanneer ik wil, aangezien de rest zich ook niet netjes aan die afspraak houdt...
Hier word je gewoon ingepland maandagmiddag/avond of donderdagmiddag/avond. Rooster hangt op school en komt voorbij op de weekkaart. Als je niet kunt dan onderling ruilen. Ouders met meerdere kinderen hebben de gesprekken achter elkaar. Is nog niet gebeurd dat ik echt niet kon. Als het echt niet kan spreek ik de leerkracht wel aan. Zoon zit nu in groep 2 dus zo spannend is het niet. Ga er toch vanuit als er echt problemen zijn dat ze eerder aan de bel trekken.
Hahaha dat hebben we al heeeeeel vaak gedacht. Hebben 1 keer een 10 min gesprek gehad omdat onze zoon er toen bij moest zijn. Elk kind kon mee gaan met zijn ouders en dan dan moest die vertellen hoe het ging. Dat was het plan tenminste. De invaller was een en al negativiteit , de en andere juf zei heel weinig. het was het meest treurige gesprek ooit. ( Ze begrepen hem ook echt niet, hij moest eerst zelfstandig werken om naar het zon boekje te mogen gaan, tja hij was niet meer gemotiveerd om wat te doen) Gelukkig gaat het nu beter, ik denk ook niet dat we ooit een 10 min gesprek zullen houden. 30 min is toch wel het allerkortste. Over een paar weken weer een gesprek. Zo'n beetje elke 2 maanden, en jullie? Gelukkig gaan de gesprekken nu weet beter.
Op de vorige school werden inschrijflijsten opgehangen en dat was wie het eerst haalt, het eerst maalt. Onhandig, omdat soms tegen de tijd dat je naar de andere lijst liep, iemand dat tijdstip al had ingevuld. Of sommige leraren hingen hem pas een dag later op. Nu gewoon via de schoolapp, geen voorrang ofzo.
Hier is t inderdaad zo dat de leerkracht die die dag werkt ook de gesprekken doet. Maar hebben ook wel meegemaakt dat bij een duo er 1 nieuwe juf was en ze toen samen alle gesprekken deden. Wat is een portfolio trouwens? Ken alleen maar rapporten
Hier werkt het via isy. Inschrijvingen gaan voor iedereen tegelijk open, altijd vanaf zondagavond 8 uur. De gesprekken zijn vervolgens 2 weken later en ook altijd alleen in de middag tot 17.30.
Portfolio is een soort rapport, waar je ook trots op kunt zijn, ook wanneer je misschien minder goed op school presteert...de kinderen mogen uit hun werkjes en werkboekpagina's kiezen, daarvan worden foto's gemaakt. Ze beantwoorden vragen over zich zelf en wat ze moeilijk, makkelijk vinden, wat ze willen leren, hoe het gaat op school...er staan geen cijfers in, en soms nog niet eens de resultaten van de citotoetsen. De leerkracht schrijft ook nog een algemeen stukje. Het is bij ons nog een testperiode en de vorm veranderd elke keer weer een beetje. Daarom vind ik de gesprekken ook zo belangrijk, omdat het voor mij als ouder best moeilijk is nu in te schatten, hoe het echt gaat op school. Maar daar zitten nu ook de kinderen bij en wordt het ook een ander soort gesprek dan alleen tussen leerkracht en ouder...ik snap wel een beetje waarom de school wil veranderen, omdat de kinderen uit hun eigen moeten willen leren....en voor mij hoeven ook geen cijfers, maar ik wil wel graag weten waar precies mijn kind problemen mee heeft en daarom sta ik kritisch tegenover, hoe ze de informatie nu overdragen aan de ouders...
Ik kan niet eerder inschrijven, dan ouders met één kind op school. Meestal is er überhaupt maar 1 avond waarop ik alledrie de gesprekken gelijk kan plannen. De andere dagen worden door de leerkrachten zelf bepaald.
Bij ons moet je verschillende opties aankruisen qua tijdstip. De juf stelt dan zelf een puzzel samen van wie wanneer ontvangen wordt.
Wij doen oudergesprekken op verzoek. Aan het begin van het schooljaar een omgekeerde oudergesprek, waarin we gelijk een vervolgafspraak maken. Sommige ouders willen na 8 weken weer om gesprek en andere ouders pas na de cito's. Zo ervaren wij geen werkdruk (geen lange dagen met meerdere gesprekken, na schooltijd tot 18.00 uur) Alle gesprekken duren 15 minuten.
Bij de jongste gaat het via de schoolapp (iedereen tegelijk toegang), bij de oudste via een briefje aangeeft op welke dagen en tijdstippen (die de juf/meester al bepaald heeft) je kunt. Als je op alle geplande dagen/tijden niet kunt, dan kun je bij beide scholen contact opnemen met de leerkracht en wordt er zonder problemen een andere afspraak gemaakt op een moment dat je wel kunt.