Ik weet dat hier eerder een topic over is geweest, maar ik kan hem niet meer vinden. Misschien leuk om van ideeën te wisselen over het wel of niet door laten gaan van herfstkinderen. Mijn zoontje is van oktober en zit nu in groep 2. Na de zomervakantie zal hij óf naar groep 3 gaan, of nog een keer groep 2 doen, hij zit overigens in een combinatiegroep 1/2. Hij vindt rekenen en lezen heel leuk, is daar ook veel mee bezig. Toen hij in groep 1 zat had hij voornamelijk vriendjes in groep 2 die dus nu in groep 3 zitten, hier heeft hij afscheid van genomen. Nu heeft hij weer wat leuke vriendjes om zich heen, allemaal groep 2. Hij is van zichzelf in een groep best onzeker en hij is te lief voor de wereld, heel herkenbaar voor mij. Wij verwachten niet dat dit over een jaar anders zal zijn. Maar het zal op dat vlak wel pittig voor hem worden als hij naar groep 3 gaat, iets wat hij zelf wel heel graag wil. Als hij nog een jaar blijft kleuteren, ben ik bang dat hij juist onzeker wordt omdat er weer allemaal vriendjes door gaan, behalve hij. Hij is zich daar heel erg bewust van. Doorgaan kan hem ook vleugels geven. Wat zijn jullie beweegredenen geweest (of op dit moment) voor deze beslissing?
Wat zegt de leerkracht? Is hij überhaupt een ‘twijfelgeval’? Dat lijkt me eerst iets om ‘uit te zoeken’ (ik lees het niet terug in je post).
Mijn oudste was een herfstkleuter. Qua vriendjes zou ik mij echt geen zorgen maken, ze hebben zo weer nieuwe vriendjes. Het tempo in groep 3 is hoog en het is een wereld van verschil met de kleuterklas. Als herfstleerling moet je echt stevig in je schoenen staan. Hier heeft ze langer gekleuterd.
Hier een zoon van januari, is net begonnen met groep 1. Hij gaat hoogstwaarschijnlijk door naar groep 2. Na twee weken school gesprek gehad vanuit school dat volgend jaar nog een keer groep 1 niet een goed idee is. Ik vind het wel spannend, niet voor nu, maar vooral voor later. Zo klein als ze naar de middelbare school mag, zo klein als ze naar het vervolgonderwijs moeten. Maar hij leest hakkend en plakkend woordjes, kent minstens 20 vd 26 letters. Kent de cijfers 0-20, herkent tientallen. Telt ongeveer tot 100. Is erg nieuwsgierig in rekenen. Er zijn ook zat dingen die hij nog moet leren. Vooral het durven proberen en het fouten maken.
De leerkracht is voorstander van naar groep 3 laten gaan, maar wel met de boodschap dat het pittig kan worden. Al zal een eigen bureau, dagelijks lessen hem waarschijnlijk wel goed doen. Hij houdt niet echt van knutselen/ kleuren etc. we zijn het ook over eens dat het echt in zijn karakter zit, dus een jaar langer kleuteren zal die eigenschap niet veranderen. Hij wil iedere avond al zelf lezen en vindt spelletjes en werkjes het leukst.
ik begrijp wat je zegt, maar hij was bijvoorbeeld afgelopen week echt verdrietig dat hij niet meer bij een van die vriendjes in de klas zit en hij gaf aan dat hij hem echt mist. Gelukkig wilde dat vriendje komen spelen, dus hij kan weer even vooruit. Hij lijkt echt waarde te hechten aan duurzame vriendschappen, zo zal hij het natuurlijk niet zeggen, maar zo zie ik het als ouder
Ik herken dat wel. Beide kinderen hebben daarom echt verdriet gehad in de kleuterklas. Maar dat is echt allemaal goed gekomen.
Dat klinkt ook spannend! Dat laatste is heel erg herkenbaar... ik wil zo graag dat hij buiten de lijntjes durft te kleuren (maar daar ben ik zelf ook niet zo goed in...) al zegt hij dan ook tegen mij: proberen moet je leren mama! Dus hij weet het wel!
Hier 2 van 13 september, wat bij onze school valt onder" herfstkinderen". Op hun advies de oudste een jaar langer laten klauteren en daar spijt van gehad. Kind heeft zich de rest van de basisschool zitten vervelen. De middelste dus geen jaar over laten doen en dat was geen probleem. Zou zonder een goede reden ook niet zomaar akkoord gaan met nog een jaar kleuteren, die oktober regel is hopeloos ouderwets.
Waarom twijfel je dan? Of vind je het zelf spannend? Mijn jongste is van eind december, zit nu in groep 5, loopt sociaal emotioneel iets achter maar doet het verder prima.
Mijn dochter van eind december zot ook in groep 2. Qua vriendinnen precies zoals jouw kind. Ik vind haar nog niet stevig genoeg in haar schoenen staan en laat haar, iom de juf, ook nog een jaar kleuteren. Dan heeft ze 2,5 jaar gekleuterd en dat voelt voor ons beter dan 1,5 jaar. Uiteraard scheelt het wel per kind! Van 1 naar 2 is geen grote overgang. Van 2 naar 3 wel. Ik ben bang dat ze er anders ieder jaar opnieuw tegenaan hikt of dat ze dan ergens in de bovenbouw blijft zitten. Ik gun het haar zelfverzekerder te zijn dan dat ze nu is, ook al een beetje beetje met oog op naar de middelbare gaan. Anders wordt ze pas halverwege de brugklas 12.. het verschil van de kinderen is dan zo groot. Ik ben, voor onze dochter, blij met deze beslissing.
omdat je 1x deze keuze kan maken en ik om mij heen zo weinig herfstkinderen ken. Dus dit soort ervaringen helpen mij, dank je wel!
Ik merk ook dat het ook door mij komt. Zodra hij bijv een puzzel ofzo niet helemaal goed doet heb ik de neiging hem te corrigeren. Maar dan krijgt ie natuurlijk nooit de kans het feit te doen en te ervaren dat t niet boeit. Kwam gisteren opeens tot het besef. Net zoals ik gisteren opeens besefte dat ik hem wat meer de kans moet geven zelf te ontdekken. Er liggen altijd werkjes klaar voor als ze in de klas komen. Ik heb dan de neiging hem op gang te helpen, het voor te doen, terwijl hij het waarschijnlijk best wel zelf kan. Ik heb ook nog een hoop te leren. Haha.
Het ligt ook helemaal aan het kind zelf. De jongste is van eind augustus en die heeft een jaar extra gekleuterd in goed overleg met de leerkrachten. Ze zit nu in groep 3 en echt geen moment spijt van gehad. Ik heb ook wel het idee dat kinderen nu veel sneller doorstromen dan een aantal jaren terug maar daardoor bij ons op school meer zittenblijvers in groep 3 of 4. Mijn oudste kinderen zijn van december en daar is het nooit aan de orde geweest. Gestart in groep 0, groep 1 en toen groep 2, ruim 2,5 jaar gekleuterd
Onze oudste is van half september en zal zoals het er nu uit ziet naar groep 3 gaan. Maar wij denken dat het hem ook wel past. Het is een wijs ventje dat het leren leuker vindt dan het knutselen en spelen. Daarbij heb ik wel vertrouwen in de school en in hem dat het past. Nog een jaar kleuterklas lijkt me echt veel te lang voor hem.
Wat grappig ik zie nu pas dat ze exact op dezelfde dag zijn geboren alleen een ander jaar. Knap gedaan mama
Míjn dochter is van december en staat net zoals het zoontje van TS ook niet echt stevig in haar schoenen en is ook te lief voor iedereen. Ze durft ook niet goed op de voorgrond te treden. Ze is klein en tenger. Leer technisch gaat het super goed. Haar lerares heeft al ons advies gegeven om haar langer te laten kleuteren. Wij zelf twijfelen nog. Ook mbt dat al haar vriendjes en vriendinnetjes dan naar groep 3 gaan en wat als ze midden in het schooljaar zich gaat vervelen en geen uitdaging meer heeft. Wij wachten tot haar laatste rapport van dit schooljaar met onze beslissing. Er is namelijk ook een kans dat er volgend jaar een 2/3 klas komt.
Hier een dochter die eind juni 4 is geworden, en nu in groep 2 zit. Ze kan al het werk prima aan, en doet het beter dan de meeste anderen, maar sociaal emotioneel is ze echt nog niet zover. Ik ben er iig geen voorstander van om haar naar groep 3 te laten gaan na de zomervakantie. ik zou dus bij het maken van je keuze ook echt het sociaal emotionele aspect zwaar laten wegen.
Je kunt het nog even aanzien hoe hij zich de komende maanden ontwikkelt. Dat kan toch wel verschil maken op deze leeftijd. Hier eentje van november die lang gekleuterd heeft. Cognitief was dat niet de beste keuze (nou ja, het was geen keuze maar moest zo van de school). Sociaal was het wel goed, dat zien we zeker nu hij inmiddels naar de middelbare is gegaan. Gelukkig heeft hij op school uiteindelijk wel veel uitdaging gekregen en steeds boven zijn klasniveau mogen werken. En eentje van januari die kort gekleuterd heeft. Voor hem was dat de juiste keuze. Als derde jongetje in huis is hij gewend om voor zichzelf op te komen dus sociaal doet hij het prima tussen wat oudere kinderen, ook al is hij erg klein voor zijn leeftijd (de meeste kinderen in groep 2 zijn net zo groot of groter dan hij). En de school was inmiddels gewend dat wij slimme kinderen aanleveren dus over het leerniveau hoefden we ook niet meer te stechelen. Hij is net 7, zit in groep 4 en in de plusklas en werkt deels op niveau groep 5. Die zou doodongelukkig zijn geworden van nog een jaar tussen de kleuters. De middelste is van maart dus daar was geen sprake van kort of lang kleuteren. Hij kwam ook in groep 3 pas een beetje op stoom. Dus ik zou het nog even aankijken. Je kunt ook altijd afspreken dat hij het gaat proberen maar als het echt niet gaat, dat hij dan met de herfstvakantie terug mag naar groep 2. Die afspraak hadden wij ook bij onze jongste, maar dat bleek dus miet nodig te zijn.
Ik zou het ook echt nog even aankijken, en zeker met de juf in gesprek gaan weer over een tijdje - mijn ervaring hier is dat juffen na ongeveer 2 jaar een heel goed beeld hebben van een kind en heel goed kunnen inschatten wat de beste optie is.