Hier zeker nieuwe leerstof. Anders halen ze dat nooit meer in. Bovendien is herhaling op een gegeven moment echt niet meer goed voor de motivatie. Hier krijgen ze elke dag een goedemorgen bericht met de doelen voor die dag en de planning. Wanneer er een compleet nieuw onderdeel is dan geeft de juf dat aan en wordt ons als ouders gevraagd aan de bel te trekken als een kind het niet snapt en je het als ouder niet goed uitgelegd krijgt. Onze oudste heeft afgelopen week al een keer gefacetimed met de juf over procenten bijvoorbeeld. Wij weten wel hoe het moet, maar niet hoe we het haar duidelijk moeten maken.
Wij hebben de afgelopen weken alleen herhaling mogen aanbieden. Nu duidelijk is dat het langer gaat duren, moeten we wel nieuwe doelen aanbieden met visuele ondersteuning voor ouders en kinderen. wij gaan 1x per week mailen met de doelen en opdrachtjes voor die week (kleuters). Onder schooltijd zijn we bereikbaar voor vragen/videogesprekken/filmpjes wat dan ook. Ik maak zelf regelmatig filmpjes voor mijn groep waar ik enorm veel leuke reacties op krijg. Ik ga vanaf deze week elke week een videodagje inplannen, voor ouders/kinderen die hoer behoefte aan hebben. Gewoon even bijkletsen. groep 3 krijgt werkpakketten en ook via Social Schools contact. 4 tm 8 werkt met Snappet en Google Hangout Meets (geloof ik) voor chatten/vragen. Persoonlijk vind ik dat je van leerkrachten moet kunnen verwachten dat zij tijdens schooltijd bereikbaar zijn voor vragen/hulp/contact. Het is een rare tijd, dat contact is zo belangrijk!
O dan ben ik echt blij dat onze school/stichting al vooruit gekeken heeft en wij niet al die tijd herhaling gekregen hebben. Alleen verwacht ik voor de jongste dan wel weer een ophaalmoment voor nieuw materiaal. Voor veilig leren lezen hebben we alleen kern 9 meegehad en die loopt op het einde nu.
In België was net gevraagd aan scholen om enkel herhaling te voorzien, omdat ouders nu eenmaal geen didactisch inzicht hebben. Nu het allemaal nóg langer zal duren, ziet het ernaar uit dat ze vanaf de paasvakantie toch nieuwe leerstof zullen moeten aanbieden.
Groep 6: wekelijks mail van de juffen met het nieuwe huiswerk en de "coronaklassenkrant". Wekelijks bel-moment. Dagelijks halfuur via Microsoft teams bereikbaar voor/met de hele klas. Groep 5: beetje hetzelfde, alleen meer mailcontact om dochter werk op maat te kunnen geven. En ze heeft wekelijks belmoment met de plusklasjuf. Bij deze 2 dus best veel en goed contact, zowel naar ons als naar de kinderen. Ook savonds vaak nog snel reactie dus geen 9 tot 4 mentaliteit Groep 2: eigenlijk alleen wekelijks mailtje. Afgelopen week hebben ze geprobeerd om te groepsbellen maar dat werkt natuurlijk niet met 30 kleuters tegelijk Een persoonlijk telefoontje zou fijn zijn
Ja bij ons werd dit vanuit het bestuur opgelegd. Ik begrijp dat wel, maar nu loop je achter de feiten aan. Al denk ik wel dat het goed moet komen. Er is nu meer ritme in de huishoudens dan 2 weken geleden. Het thuisonderwijs loopt nu natuurlijk beter vanuit thuis maar ook vanuit school.
Ik ben toch érg blij dat het hier in eerste instantie enkel herhaling was. Die eerste weken thuis waren verschrikkelijk om een werkbaar schema te vinden waarbij zowel de kinderen als wij konden werken. Nu we dat hebben, zou ik nieuwe leerstof begeleiden al iets meer zien zitten. Twee weken geleden ab-so-luut niet.
Hier staat er wekelijks op ouderportaal wat er gedaan moet worden(groep 3). Ik zou wat meer persoonlijke aandacht wel fijn vinden. Sommige dingen weet ik ook niet, ik werk veel en zoon heeft 0 motivatie dus dit zuigt veel energie. Zo nu en dan videobellen oid zou ik erg waarderen. Dochter zit in groep 1 en hoor en zie nooit iets voorbij komen van haar juf.
Ja dit is precies wat ik bedoel! Qua doelen loop je misschien even wachter de feiten aan maar voor thuis is het wel fijner zo. Ik heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen!
Ik vind het wel fijn om meer te hebben dan wat herhaling, zo kunnen we echt goed de dagen plannen en zitten ze niet om 11 uur al verveeld te zijn omdat het werk af is (en saai was). Hier zijn ze met alles echt gewoon van 9 tot 15 wel bezig (met pauzes tussendoor natuurlijk).
Wat een verschil! Hier 1 in 3 vwo en zij krijgen miv morgen 1 x per week per vak een les via teams. Tot nu toe nog niets op dat gebied. In magister huiswerk en dat moeten ze doen. Ze was de eerste anderhalve week ziek dus heeft nog nauwelijks iets gedaan. Morgen een online toets. Ze wil deze tijd wel gebruiken om achterstanden weg te werken (gemiste toetsen door ziekte en schoolmusical op alternatieve manier inhalen). Ze komt wel tot rust qua persoontje en dat is goed. Ze schildert en tekent heel veel. Mentor mailt haar en mij wel regelmatig (maar ze heeft nogal een heftig jaar achter de rug, veel ziek, te hoog niveau etc dus dat contact was al intensief) Jongste in groep 1 vindt schoolwerk overbodig, allemaal niet boeiend. Sinds vorige week af en toe wat spelletjes op de tablet maar dat is hij ook al wel weer zat geloof ik. Hij vermaakt zich verder prima (hebben gelukkig een hele grote speelkamer en veel uitdagend materiaal) dus ik maak me er niet druk over. Hij loopt enorm voor dus zijn al die opdrachten niet zo interessant. Van zijn juffen alleen wat berichtjes via google classrooms (alleen reacties op je eigen geplaatste bericht en 1x per dag wat vrijblijvende werksuggesties). Hij speelt veel smartgames, rijgt de hele dag door kettingen en knutselt eindeloos. Vermaakt zich prima, en ook al vindt hij school helemaal het einde, hij mist alleen zijn allerbeste vriendje, verder vindt hij het allemaal wel best.
Maar jij werkt niet, dan? Want hoe moet je als ouder zo lang met je kind bezig zijn als je baas ook alles van je verwacht?
Ik ben zo juist minder lang met ze bezig, zij hebben hun eigen dingen om te doen Ik kan ze wel zelf zeggen wat ze moeten doen, maar dat is toch echt anders dan een planning van school.
Er is op dit moment geen baas die alles kan verwachten, zo eenvoudig is het nu eenmaal. Ik ken niemand met kantoorwerk die nu thuis werkt met kinderen én zn volledige uren haalt.
Hier toch eentje waarvan dat verwacht wordt. Ik begin erg vroeg en wissel halverwege de dag af met mijn man. Bij ons allebei is het net extreem druk op het werk, dus moet het wel. Maar ook daarmee hebben wij geen tijd om uren mee te kijken wat de oudste doet en nieuwe leerstof aan te brengen en mee op te volgen. Er is namelijk ook nog een driejarige in huis die weliswaar wat werkjes krijgt van de juf, maar daarnaast nog erg veel aandacht nodig heeft.
Hier hebben ze de eerste weken grotendeels ingezet op herhaling. Bij de oudste heb ik in overleg met de juf het nieuwe hoofdstuk voor rekenen uitgeprint (gevonden op internet), want die was iedere dag in 30 minuten klaar met al haar schoolwerk. De jongste is wel echt lang bezig, die moeten van veel dingen ook gewoon een aangegeven tijd oefenen, dus daar is ze sowieso al een uur mee bezig en dan de rest nog. Wat bij de oudste te weinig is, is bij haar teveel, zeg maar.
Hier is de lesmethode erg gericht op het zelfstandig kunnen werken, ik hoef dus niet echt te helpen met nieuwe stof - dat gebeurt vanuit de lesmethode al. Voor zowel de oudste als de jongste. Ze zijn op school (montessori) ook gewend om veel zelfstandig met hun weekplanning aan de slag te gaan. Dus hier kijk ik echt geen uren mee, ik zet ze aan het werk, ga zelf aan de slag, en af en toe komt er een vraag of moet ik even helpen schakelen naar een volgende activiteit.
Hier is Q erg zelfstandig bezig met haar huiswerk. Soms is het wel gezellig als er iemand bij haar komt zitten en zegt dat ze goed bezig is. Qua contact met de meester gaat het super goed. Hij belt elke week zelf een keer om te vragen hoe het gaat. Via parro kunnen berichtjes gestuurd worden waar snel een reactie op komt, via de mail ook. Op schooldagen is de meester ook tussen 10:00 uur en 14:00 uur telefonisch bereikbaar voor degene die het fijner vinden om te bellen. Vanaf morgen hebben ze een keer per week met de hele klas een videobel moment. En ze moeten elke week een evaluatie filmpje maken om te laten zien hoe het gaat. Dat had de meester zelf ook gedaan, super leuk. Uitleg is nu 2 keer op YouTube gezet. Eigenlijk best veel contactmomenten dus.
Tja pech voor de baas. We krijgen op dit moment allemaal niet zoals we het hebben willen. Mijn man zijn baas dacht ook dat hij even 40 uur thuis zou maken, want ik werkte momenteel niet. Ja dikke doeiii, we zitten wel met zn vieren op elkaars lip, daarbij 2 zorgvragende kinderen, op het moment 1 lichamelijk die met medische voeding is moeten beginnen en 1 psychisch. Daar heeft tie maar mee te leren leven.