Ik ga ervan uit dat alle kinderen over zullen gaan mits er al twijfels waren voor het hele Corona gebeuren. Ze zullen dan in het nieuwe jaar met een achterstand beginnen en dit zullen ze geleidelijk dan vast wel inhalen. Ze kunnen het natuurlijk niet maken dat alle kinderen zullen blijven zitten. Zou wat moois worden, dan maar doorwerken in de zomervakantie om alles in te halen want die achterstand zullen ze toch wel hebben.
ze moeten inderdaad naar het kind kijken. Kinderen die het al zwaar hadden- als die volgend jaar nog extra hard moeten werken om bij te werken, moet je dat je kind niet aan doen denk ik. Maar ik verwacht dat er goed overleg zal zijn. Kinderen die al ontzettend twijfelachtig wáren voor deze periode - zullen mogelijk nu juist blijven zitten óf juist over gaan omdat ze thuis beter gewerkt hebben - dat kan in sommige gevallen misschien ook nog . Ik heb hier overigens niet het idee dat de kinderen gaan achterlopen. Totaal niet eigenlijk als ik zie wat ze vanuit school krijgen, met goede uitleg filmpjes etc. Maar ik heb wel wat tijd om het in de gaten te houden en te begeleiden. En al kinderen die gemiddeld tot gemiddeld/sterk zijn.
Mijn kinderen gaan gewoon over verwacht ik. Ze hebben een voorsprong, krijgen best veel werk van school dus achterstand verwacht ik niet
Ja mijn kinderen ook Maar dat geld niet voor alle kinderen Er zijn ook die maar net meekomen met de rest die krijgen het dan extra zwaar lijkt me
Tja wij hebben dit dilemma al sinds december, ik denk dat de keuze voor ons niet makkelijker wordt. En dan ook nog groep 7, die als leerjaar hierin de hardste klappen krijgen.
Ligt misschien ook aan het soort mensen. Hoorde van de juf dat bij ons de meeste kinderen veel efficiënter werken. Daarbij veel tbm'ers die dus meer tijd hebben dan wanneer er ook gewerkt moet worden. Hoe school begeleidt heeft ook invloed. Ik denk niet dat je zwartwit kan zeggen dat de moeilijker lerende meer moeite gaan krijgen. Misschien snappen ze mama's uitleg wel of is de rust van thuis (tov 30 kinderen in 1 lokaal) fijner voor de concentratie. Ik zeg hiermee niet dat het altijd kan verbeteren maar verslechteren hoeft ook niet altijd.
Dit inderdaad. Ligt veel aan het kind, de situatie thuis en de begeleiding van school. Het kind wat thuis rustiger kan werken, zelfstandig is en een ouder heeft die de tijd heeft/maakt om te helpen, (en dat zelf ook kan) die redt het wel. Een kind wat het al moeilijk heeft op school, veel broertjes /zusjes heeft die de concentratie verstoren, extra uitleg nodig heeft, geen ouder die dat kan geven omdat die zelf laag geschoold is of bijv. de taal niet goed genoeg spreekt. Dat kind zal het moeilijk gaan krijgen. En op jeugdjournaal was ook een item hierover. Dat er kinderen zijn in gezinnen waar geen geld is voor de digitale hulpmiddelen. Waar de juf geen contact mee kan krijgen. Voor hen wordt het ook problematisch. Hier gaat het goed. Zoon heeft bijna geen begeleiding nodig. Vliegt door zijn stof heen. En heeft zelfs een vette voldoende voor zijn spelling. Af en toe vraagt hij wat en dan help ik hem. Jongste zit in groep 2. Voor hem is het vooral spelen, tekenen, doe-boekjes invullen en voorlezen. Vraagt veel meer tijd en aandacht van mij. Beide lopen ze op schoolse vakken voor (uitgezonderd spelling), dus kunnen ze gewoon over.
Wij waren voor de coronacrisis al samen met de juffrouw aan het twijfelen of onze dochter van 14 december wel of niet door zou stromen naar groep 3. Nu hebben we deze week de knoop doorgehakt in samenspraak met haar juffrouw om dochter groep 2 over te laten doen. Vooral omdat ze dadelijk een week of 6 heeft gemist als het niet meer is. Nu is voor ons ook de druk er wat af om constant achter haar vodden aan te moeten zitten dat ze wel dingen blijft doen voor school en niet "achter" raakt.
Ik zag dit bij het verzorgingshuis bij ons in de buurt. Op bezoek bij oma. Oma aan de ene kan van het raam en de bezoeker aan de andere kant. Toch nog flinke afstand houden en het raam gekanteld.
Hier kwam van het weekend een dochter over de heg gesprongen om haar moeder even te kunnen zien. Ondertussen had ze gelijk de tuin gezellig gemaakt. Ook al 3 prachtige boeketten van familie gekregen. Zo fijn dat ondanks deze loodzware periode ze toch nog zo positief blijven. (Naar het personeel)
Ik verwacht ook niet dat alle kinderen een achterstand oplopen. Het zal sterk liggen aan de capaciteit van het kind, mogelijkheden van ouders, de gezinssituatie. Wanneer er al twijfel is of een kind wel of niet door kan gaan dan zal deze periode niet geholpen hebben. Als je een normale gezinssituatie hebt en een school die zich inzet (video bellen op te kijken hoe het gaat met het kind, via video bellen lezen, deels via internet aanbieden om scores in de gaten te kunnen houden, mogelijkheden tot vragen stellen en vlot antwoord krijgen) verwacht ik niet dat kinderen gelijk een achterstand hebben. Waar ik mij gisteren enorm over verbaasde was de nicht van mijn moeder, die gaat nog steeds naar haar kinderen, die komen allemaal nog gewoon langs en ze kijkt geen nieuws Ze wil het allemaal niet horen ,ze stopt echt de kop in het zand, gaat ook gewoon naar de winkel als ze wat nodig heeft. Kinderen zeggen ook ja maar wij zijn familie.... Dan heb je het niet over kinderen van 50/60 plussers maar over 40ers. Dan wonen ze ook nog eens allemaal in Brabant.. hoe dom kun je zijn. Ben heel blij dat mijn moeder alleen buiten komt voor de hond en een boodschap. Ze zoekt dan de tijden uit wanneer het niet druk is. Ze is helemaal alleen en ben super trots op haar hoe ze het toch maar doet. Wanneer het over is weer lekker knuffelen. Vandaag met zoontje (5) een mooie kaart gemaakt en verstuurd
Waarom krijgt groep 7 de hardste klappen? Ik voorzie veel meer problemen bij de kinderen in groep 3 en 4.
De kinderen van groep 3 en 4 hebben tot eind groep 7 om deze achterstand in te halen. De kinderen van groep 7 maar tot het citomoment van groep 8 omdat daarna de schooladviezen al volgen.
Toch zie je vaak bij groepen die in groep 3 of 4 een 'slecht' jaar hebben gehad (door bijvoorbeeld veel ziekte/invaljuffen of een andere reden) dat die daar altijd last van blijven houden. De basis is dan niet goed gelegd, terwijl de leertrein doordendert in de hogere groepen. Schooladvies zou in mijn ogen niet beïnvloed mogen worden door zoiets als Corona. Ik denk dat wat dat betreft echt wel eea in aangepast gaat worden de komende jaren.
Ik vraag me af in hoeverre. Dat is ook afhankelijk van hoe lang deze crisis nog gaat duren en wanneer de kinderen weer naar school kunnen. Wat ik ergens anders ook genoemd heb, de verschillen die er zijn tussen kinderen zijn altijd groot, maar nu mogelijk nog groter. Er is ook een categorie die helemaal geen achterstand oploopt. Daarvoor hoeft het hele onderwijs echt niet aangepast te worden.
Eerder zelfs al, hier 7 februari het definitieve advies gekregen, op 4 maart ingeschreven op de middelbare school en 15 april zouden de cito's beginnen.
Binnenkort gaat onze winkel weer open en ga ik weer aan het werk. Denk dat er wel meer winkels zullen gaan volgen. Het gaat allemaal wel lastig worden met opvang enzo... Ik weet nog niet hoe ik dat ga regelen. Omdat mijn man op de IC werkt kan hij niet zomaar thuisblijven voor de kinderen. De kinderen hoesten nu nog ook waardoor ik ze ook niet naar iemand toe kan brengen. Dus maar hopen dat de hoest snel over is!