Bij ons wordt de dagopvang nu ook al gedaan door de bso’s. Dit is in samenwerking met alle scholen en bso’s in onze gemeente zo opgezet. Dit zodat leerkrachten zich 100% (of nou ja...) kunnen inzetten voor online lesgeven. Nadeel: op de bso’s is amper begeleiding voor schoolwerk, dus gaat je kind vaak naar de opvang, dan zal de leerachterstand groter worden.
Bij ons is dit niet zo. Onder de reguliere schooltijden vangen wij de kinderen op en we begeleiden die kinderen ook allemaal bij hun schoolwerk. Spelen buiten, eten fruit net als "normaal" zeg maar. Buiten de schooltijden ook net als "normaal" vangt de BSO de kinderen op zij doen dan weer niets aan school. Heb dus geen idee welke rol wij krijgen in de meivakantie omdat er geen schoolwerk is in de meivakantie. Denk dat ze het wat willen spreiden zodat de BSO niet alles op hun bordje krijgen of iets geen idee....We horen daar volgende week meer over. Morgenvroeg vang ik met mijn collega 2 kinderen op. Ik van 8.30 tot 10:00 uur mijn collega van 10:00 - 12:00 uur en dan komt de BSO hun beide ophalen. Zo kunnen wij toch op school even beide ons ding doen zonder kinderen erbij.
Ga er maar vanuit dat het schooljaar er gewoon al op zit hoor en ze pas na aug weer naar school gaan Je gelooft toch zeker zelf niet dat over een dag of 25 de scholen weer massaal open gaan en alle ellende voorbij is??
Ik ben geen leerkracht, maar het blijkt regelmatig dat kinderen thuis/in een (bijna) 1 op 1-situatie sneller klaar zijn met hun werk. Dat is ook logisch, omdat er minder afleiding is van anderen, je minder hoeft te wachten etc. Dat alle kinderen per definitie een leerachterstand oplopen onderschrijf ik dus echt niet. Wel kan het zo zijn dat er deukjes in de sociale ontwikkeling komen en missen veel (ook niet alle) kinderen hun klasgenoten en de juf/meester.
Het zal per school verschillen, maar kinderen op de basisschool krijgen doorgaans veel meer leerstof aangeboden dan enkel basisstof oefeningen in rekenen, spelling en begrijpend lezen. Onderwijs houdt ontzettend veel meer in dan aan tafel 10-20 opdrachtjes per dsg per vak maken in je eentje. Niet enkel op sociaal aspect. Op de meeste scholen krijgen ze bijv geen aardrijkskunde, natuurzaken, geschiedenis, Engels, techniek, projectmatig werken ed meer. Dagelijks schoolwerk is geminimaliseerd tot enkel basis van de basis, met name herhaling. Ik ben nu zelf gestart met thuisles in geschiedenis en natuur, daarin kan ik naar mijn gevoel niet zo snel de plank misslaan qua didactiek als non-leerkracht. Bij vakken die ze wel krijgen zijn verrijkingsprojecten vervallen. Naar wens kan wel een plusboekje thuis komen, maar dat is qua niveau en uitdaging niet te vergelijken met samenwerken aan een project incl informatie verzamelen, naar de bieb, interview houden enz enz. In groep 3 of 4 zal dit nog weinig spelen, maar in 6, 7 en 8 zeker wel.
75% van onderwijzers/schoolleiders verwacht wel dat kinderen een achterstand oplopen. Dat zegt al genoeg lijkt mij.
Van mij persoonlijk mag de zomervakantie wel verkort worden. Een normale zomer krijgen we toch niet. Ik verwacht dat of veel dicht blijft of er maar een bepaald aantal mensen een attractiepark of andere bezigheid binnen mag. En dat laatste vind ik onverantwoord om dan te doen. Dus een echt zomervakantie, ook al is het thuis gaat het toch niet worden.
Mijn kinderen leren nu gewoon en hebben gewoon school dus hebben echt wel die mei vakantie verdiend . Ben niet voor inkorten of vervroegen. Daarnaast denk ik dat de datum bewust aan de mei vakantie gekoppeld is en ze daarna nog gaan verlengen . Maar dan ff geen school. Hebben mijn kinderen echt verdiend Vooral oudste zit elke dag van half9 toch 15.10 op haar laptop. Wat daglicht en ff spelletjes doen en afstand van school maakt het nog te doen
Zie liever zomer vakantie verkorte. Allemaal enkel de maand augustus . Tenzij al geboekt eerder en je kunt gaan dan gaan natuurlijk en weer naar school
Ik zou zelf denken laat ze maar lekker doorgaan met thuis leren in de meivakantie MAAR ik merk dat t hard werken is voor de kinderen.dat het veel gevraagd heeft om te schakelen naar thuisonderwijs, eraan te wennen dat ze een weekplanner hebben die ook thuis gewoon af moet. Wij zitten nu zo in de leermodus dat ze ook nog veel leerspelletjes tussendoor doen. Ik merk dat het veel vraagt en denk dat ze straks gewoon toe zijn aan vakantie.
EDIT: ik moet alleen nog wel bedenken hoe we daar dan een leuke vakantie van maken, want wij werken gewoon door.
Ik ben eigenlijk een voorstander om de meivakantie naar voren te halen en te verkorten, hier hebben ze twee weken. Het zou het meest ideaal zijn als ze rond begin mei weer beperkt naar school mogen gaan. Veel ouders zullen extra moeten werken in de vakantie en opvang door grootouders moeten we voorlopig echt nog niet willen. Bso is niet de ideale oplossing als kinderen er normaal ook geen gebruik van maken. De werkende ouders die normaal van grootouders/gashouders gebruik maken, komen echt in de knoei met hun dagen.. Voor mijn kinderen voelt deze periode echt als vakantie, binnen twee uur zijn ze klaar met hun schoolwerk. Ik plan er nog van alles bij en tussendoor zodat we iets langer zoet zijn. Daarna spelen ze uren en uren buiten! Als de kinderen opstarten met beperkt naar school gaan dan kunnen de leerkrachten die nu veel extra uren maken vakantie houden. De leerkrachten die nu niet aan hun uren komen kunnen dan de leerlingen opvangen en op een aangepaste manier les geven.
Maar dat wilt niet zeggen dat, dat ook gelijk heel ernstige achterstand is. Met de onderwijstijd wordt soepel omgegaan en kan over meerdere jaren worden ingehaald. Stukje terug staat een link van mij waarin staat uitgelegd dat je niet zomaar een vakantie kan verplaatsen of verkorten.
Hier op school krijgen ze dat allemaal wel aangeboden nu, vandaar dat wij ook best een schooldag bezig zijn denk ik. Ik herken in ieder geval niet het ‘in een uurtje klaar zijn’. Ze moeten bijv een werkstuk maken, een speech opnemen, presentaties maken. Geschiedenis, aardrijkskunde, biologie wordt in deze vorm gegeven. Daarnaast ook nog oefeningen voor topo en Engels op de computer. En natuurlijk taal, spelling, rekenen, lezen en begrijpend lezen. (Per kind wordt er een les op hun eigen niveau klaar gezet.) Misschien dat ik persoonlijk daarom ook wel die vakantie ‘gewoon’ wil laten doorgaan. Ik kan me voorstellen als school dat nu allemaal niet aanbied, je eerder het gevoel krijgt dat ze achter gaan lopen.
Ik ben verbaasd dat er mensen zijn die denken dat de scholen nog open gaan dit schooljaar... Wordt wakker mensen, we hebben het ergste nog niet eens gehad!
In een hele lange brief van het ministerie van onderwijs staat onder andere dit. "Scholen hoeven geen onderwijstijd te compenseren in vakanties of onderwijsvrije dagen, ook niet in latere jaren. De Inspectie van het Onderwijs houdt hier in het toezicht rekening mee.7" En: "Met het oog op de aanstaande meivakantie onderstrepen we nog eens dat de onderwijstijd die nu door overmacht wordt gemist, niet ingehaald hoeft te worden. Scholen mogen leerlingen en leerkrachten niet verplichten om gemiste onderwijstijd in te halen in de schoolvakanties. Leraren en leerlingen hebben recht op vakantie.19 Uiteraard is het wel mogelijk om op vrijwillige basis afstandsonderwijs of extra begeleiding te bieden. Dat geldt ook voor medewerkers van de kinderopvang. Indien de maatregelen na 28 april verlengd worden, moet lokaal worden bezien hoe gezamenlijk ook in de mei-periode noodopvang kan worden geboden. Gemeenten, scholen en kinderopvang- organisaties zorgen er dan samen voor dat er voldoende noodopvang is. Hiertoe zal onder regie van de gemeente, eerst regionaal/lokaal de behoefte aan noodopvang in de meivakantie worden geïnventariseerd en zal worden bekeken waar capaciteitsproblemen ontstaan en hoe deze gezamenlijk opgelost kunnen worden. We hebben begrip voor de zorgen die hierover vanuit de kinderopvangsector zijn geuit. Daarom wordt in nauwe samenspraak met de sector gekeken wat nodig is"
Onze minister heeft die zorgen niet want scholen hoeven onderwijs niet te compenseren, ook niet in latere jaren lees ik net.