Hoi allemaal Aangezien school en instanties niet luisteren en t maar wegschuiven met afw8en etc. Vraag ik me iets af. Mijn zoonfje van juli 2013 kan niet schrijven en lezen. Zn eigen naam schrijven kan hij ook niet wel als hij een voorbeeld heeft, dan tekent hij het na. Maar als hij bijvoorbeeld net als net 4 dingen moet tellen en dan zelf de 4 moet schrijven lukt hem dit niet! Dit met cijfers en letters... Ik vind dit zorgelijk maar school en instanties doen hier niets aan... Ik moet het maar afwachten. Extra ondersteuning krijgt hij al, nu ivm corona niet. Wel van mij. Hij is al blijven zitten... Ben bang dat hij zo nooit leert schrijven. Zeker eigen naam schrijven kennen de meeste wel met 4 a 5... Mensen met ervaring gezocht!
Is het puur het schrijven van de letters en cijfers of kent hij überhaupt geen letters en cijfers? Kan hij ze wel herkennen? Dus bijvoorbeeld de 4 aanwijzen of als jij de 8 aanwijst dat hij de 8 kan benoemen, of bepaalde letters aanwijzen en benoemen?
Heb je al kinderfysiotherapie geprobeerd? Ik werk zelf als kinderfysio en doe veel met kinderen met fijne motoriek. Bij kleuters kan je al heel goed de voorwaarden voor het schrijven oefenen en dan letters. Helaas mag er nu niet hands on behandeld worden, dus is het nu lastig. Sommige praktijken werken met videobellen. Of anders starten als de praktijken weer open mogen.
Hij herkent de cijfers tm 10. Hij kent 13 letters zo ongeveer. Hij kan het alleen niet vertalen naar papier. Hij kan ze wel aanklikken op de computer. Er komt iets anders uit als dat hij zou willen. Hij kan wel gewoon tekenen en heeft een goede fijnemotoriek
Hij had video van 6 maanden tot 6 jaar. Ivn andere problemen met grove motoriek uithoudingsvermogen etc. Zn fijne motoriek is prima
Hmm Ik snap eigenlijk niet dat ze af willen wachten. Eigenlijk had hij alle letters al moeten kennen en schrijven. Ik bedoel als hij niet extra Gr 2 had gedaan had hij in groep 3 gezeten. Als zijn motoriek goed is zou ik verder kijken naar dyslectisch. https://wij-leren.nl/dyslexie-kenmerken.php Even een stukje gekopieerd: Kenmerken in de kleutertijd Het kind heeft moeite met het schrijven van de eigen naam. Het kind schrijft letters vaak gespiegeld. Het kind heeft moeite met het leren van basiskennis, zoals de kleuren en getallen. Het kind werkt minder precies bij het knutselen, knippen en plakken. Als ze niet gericht bezig zijn gaat hij niet verder komen
Eind groep 2 hoeven kinderen echt nog net alle letters te kennen en te kunnen schrijven. Dat leren ze in groep 3. Ook niet als hij groep 2 voor de 2e keer doet, dat heeft vaak een reden namelijk en mag je hem nog steeds gewoon vergelijken met andere kinderen in groep 2. Ik zou niet zelf verder kijken 'naar dyslectisch'. Dat is namelijk helemaal nog niet vast te stellen, pas halverwege groep 4 op zijn vroegst. Wel letters kennen maar ze niet kunnen noteren duidt op een probleem in de motoriek of in de aansturing ervan en kan ook gewoon een stukje onrijpheid zijn. Als we geen corona hadden zou ik zeggen doe een consult bij een kinderfysiotherapeut of evt via school een orthopedagoog erbij betrekken. Maar kennelijk ziet de school geen reden om iets te ondernemen dus kennelijk ontwikkelt hij zich verder volgens plan?
Hij kan dus wel letters herkennen en woordjes na leggen mbv een letterdoos? Mijn zoon heeft ook een goede fijne motoriek, maar hij kan niet goed schrijven en ook geen veters strikken. Kan jouw zoontje wel strikken? Deze combi komt nml vaker voor. Wij zouden net een traject ingaan met een orthopedagoog, maar Corona gooide dit traject in de soep.
Als al is vastgesteld dat de fijne motoriek geen probleem is en je niet tegen andere (grote) problemen aanloopt, dan zou ik voor nu even afwachten. Je kunt nu toch niets, behalve spelenderwijs zijn ontwikkeling stimuleren. Je kind valt blijkbaar nog niet echt bij de leerkracht, dat ze vinden dat er (nu) meer moet gebeuren. Zodra alles weer open is, kun je je zorgen bespreken en eventueel zelf iemand in de arm nemen om onderzoek te doen. Mijn jongste kon eind groep 2 (met voorbeeld) en met moeite haar eigen (lange...) voornaam schrijven en hobbelde voldoende mee met de klasgenootjes. Is gestart in groep 3 en daar kwamen langzaam problemen bovendrijven omdat ze dingen niet zo goed en niet zo snel oppikte als de meeste andere kinderen. Inmiddels is ze onderzocht door fysio en heeft ze een flinke achterstand in motoriek en problemen met plannen/coördineren van bewegingen (DCD heet het officieel). Wij zagen nog een hoop andere zaken, we hebben haar aangemeld voor uitgebreid onderzoek mbt ontwikkelingsstoornissen. In groep 2 hebben we dit nooit overwogen (alles ging goed genoeg, hoewel we echt wel dingetjes zagen), maar nu liep ze op meerdere fronten vast. Het vervelende van ontwikkeling is dat het soms echt een kwestie is van 'tijd zal het leren' welke kant het opgaat. En idd iets als dyslexie (of dyscalculie of andere leerstoornissen) worden vaak pas duidelijk als een kind echt 'schools' moet gaan leren. (en wanhoop niet, als je kind nu nog iets niet kan, dan betekent dat zeker niet dat het in de toekomst niet gaat lukken! )
Niet het kunnen schrijven maar ze kennen in groep 1 ongeveer 5 letters en in groep 2 tussen de 10 en 15 letters. Ook al kunnen ze pas later iets vaststellen wil niet zeggen dat je dat niet in je achterhoofd kunt hebben. Misschien komt het later of heeft hij gewoon nog meer tijd nodig. Maar ik zou ook zorgen beginnen te maken. In groep 3 gaat de methode er van uit dat kinderen het nog niet kennen maar ze gaan best vlot door de stof heen. De eerste weken is het herhalen voor de kinderen die de letters wel oppikken in Gr 2. Heb je daar moeite mee is dat lastig. Gelukkig houden de juffen dat ook wel in de gaten.
Hier letten ze in groep 2 wel heel erg op goede schrijfmotoriek en richten ze zich bv op beginnend schrijven, maar correct hoeft echt nog niet - dat komt in groep 3. Ze oefenen hier bv met het volgens van een stippellijntje dat hobbelt, krult en piekt - dat moeten de eind groep 2 wel aardig netjes kunnen volgen. En qua letters herkennen hoeven ze ook echt nog niet het hele alfabet plus combinaties als oe, au, sch etc te kennen. Als er hier bij die motoriek wordt opgemerkt dat het nog niet goed genoeg ontwikkelt, dan bieden ze hier therapie voor aan om extra te oefenen. Ik zou zelf wel eens advies inwinnen bij een therapeut die zich hierop richt, vragen ‘t even te bekijken en of hulp hierbij zinvol is. Maar nu met corona is dat natuurlijk lastig, misschien zou je telefonisch contact kunnen zoeken en de situatie kunnen schetsen? En tips vragen?
Hoe gaan andere schrijfoefeningen? Lukt dat ook niet of zit het hem echt in de letters? https://content.kleuteridee.nl/lente/Het%20is%20lente%2C%20schrijfpatroon%20voor%20kleuters%2C%20kleuteridee.nl%20%2C%20thema%20lente%2C%20free%20printable.pdf Zoiets?
Dat was meer op jou post. Jij mag het er niet mee eens zijn dat het eventueel dyslectisch is maar het kan nooit kwaad om in de gaten te houden voor in de hogere groepen. Hier doen ze in Gr 2 al een testje waar ze op dat moment weinig mee doen maar in de hogere groepen kan dat testje juist weer meer informatie geven over eventuele dislectie, vandaar dat ik daar aan moest denken To hoeft er niks mee te doen maar info waar je misschien wat later over een jaar of 2 jaar wel nog mee wat kan.
Ik weet welk testje je bedoelt, maar daar kun je in de hogere groepen echt niks meer mee. Dyslexie wordt vastgesteld met hele andere testen. Dat testje in groep 2 signaleert alleen eventuele risicolezers en geeft aan dat je op dat moment iets extra's moet aanbieden in de voorbereiding op groep 3. Je hebt er nu veel meer aan om aan de leervoorwaarden te werken. En als dat hapert, iets te doen aan de oorzaak.
Hij kan ook niet goed lezen etc ook veel moeite met leren. Hij kan ook geen veters strikken inderdaad...duurde eeuwen tot hij tot 5 kon tellen ook! Ben bang dat mn jongste van net 3 hem binnen het jaar gaat inhalen..heel bizar. En heb al iemand in de arm genomen toen hij 1.5 was maar ben nooit serieus genomen... Ze vinden ne zelfs zorgelijk overbezorgd etc. Terwijl t zo overduidelijk is voor mij..
Dan maak je daar zelf werk van (wanneer het kan dan met corona ). Je hoeft niet te wachten tot school iets vindt. Ik heb mijn oudste dochter laten onderzoeken, terwijl juf me vol verbazing aankeek want zij zagen niets bijzonders. Mijn jongste dochter doet het wat de juffen betreft ook prima (behalve het schrijven, waarvoor ze me dus fysio hadden geadviseerd), maar wij weten dat er veel meer aan de hand is en gaan dus ook verder onderzoeken. Luister naar je eigen gevoel. Juffen/meesters zien maar 1 kant van je kind en zullen nooit het hele overzicht hebben.
En....wat dan? Je gaat oefenen met je kind? Dan kan hij wel zijn naam schrijven en letters en cijfers.....is dan alles goed? Ik denk het niet.