Passend onderwijs werkte minder goed dan gehoopt

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Felice, 28 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.552
    7.367
    113
    Als ik dit lees dan denk ik ... écht hè ... waar zijn we in vredesnaam beland in Nederland :rolleyes:

    Dit plan was vanaf het begin al gedoemd om te mislukken ...

    Passend onderwijs werkte minder goed dan gehoopt
    De Wet passend onderwijs heeft minder goed uitgepakt dan aanvankelijk de bedoeling was. Bijna zes jaar na de invoering blijkt dat er niet meer kinderen met een handicap, leer- of gedragsproblemen naar een gewone school zijn gegaan. Ook hebben docenten niet meer hulp gekregen om die zogenoemde zorgleerlingen te ondersteunen, omdat er geen geld voor was.

    Die conclusie wordt getrokken in een uitgebreid onderzoek dat in opdracht van het ministerie van Onderwijs is uitgevoerd. De uitwerking van de wet op de leerlingen is volgens de onderzoekers niet goed vast te stellen. Dat komt doordat het niet goed is afgebakend welke leerlingen voor extra ondersteuning in aanmerking komen.

    Verder hebben leraren het gevoel dat ze tekortschieten. Zij moeten aan een leerling met 'een rugzakje' meer aandacht geven, wat ten koste gaat van andere kinderen.

    Ook zijn de verwachtingen van ouders niet waargemaakt. De bedoeling was om zorgen weg te halen bij ouders en het systeem makkelijker te maken, maar dat is niet gelukt, geeft een kwart van hen aan. De afspraak is dat een school een passend aanbod moet doen aan elke aangemelde leerling, maar in de praktijk zoeken ouders nog steeds vaak zelf naar een geschikte plek voor hun kind.

    Bron: Passend onderwijs werkte minder goed dan gehoopt - https://nos.nl/l/2335336
     
    flipflop vindt dit leuk.
  2. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Dat hebben wij gemerkt toen we 2 jaar bezig waren in het reguliere onderwijs om onze oudste naar de sbo te krijgen.
    Op het laatst zat hij halve dagen thuis onder het mom hij kan het niet aan en is te moe.
    Poepte plaste in zijn broek van spanning paar keer per week en al.
    Na paar weken halve dagen was hij niet meer "moe" dus vroeg ik zijn lerares wanneer hij weer hele dagen mocht.
    Niet want hij kon zich niet gedragen :(
    Dit was net voor groep 3 ik was er zo klaar mee met die nutteloze extra begeleiding in de klas die geen ruk voorstelt en juffen die totaal 0,0 snappen of willen snappen van ass.
    Ben toen echt boos geworden en na de zomer vakantie kon hij starten op zijn huidige school.
    NOOIT meer in zijn broek gepoept of geplast!! Nooit meer zichzelf hoeven schamen en ondertussen met lezen en reken ver boven zijn verwachte niveau uitgestegen.
    Passend onderwijs is de grootste flop ooit!!
    Sbo vertelde ons ook dat hierdoor kinderen soms pas in groep 6 instromen...deze zijn vaak al zo stuk gemaakt dat de scherven amper of niet meer te lijmen zijn en dit kinderen tekenend voor het leven.
    Ze zijn dan zo tekort gedaan in hun cruciale basis jaren dat het te treurig voor woorden is.
     
  3. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.552
    7.367
    113
    Nou dat dus, echt om zó verdrietig van te worden. Oudste liep ook niet lekker op school, zit inmiddels op fulltime HB onderwijs. Maar in haar klas was ongeveer 1/3 van de kinderen mét rugzakje (en bij meerdere kon je dat 'je' gerust weglaten). Door dat grote aantal (waar mijn dochter dus ook bij hoorde) kon de leerkracht die kinderen al niet genoeg in hun behoefte voorzien en laat staan de overige 2/3 van de klas, die kinderen hebben er óók niet om gevraagd.
    Uiteindelijk belandden de meesten wel op SBO, maar veelal te laat. Met als gevolg: beschadigde kinderen (die eigenlijk ander onderwijs nodig zijn) én de hele klas die door de onrust en de vele strubbelingen in de klas gewoon geen leuke schooljaren hebben gehad.
     
    paula1984 vindt dit leuk.
  4. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    @Felice klopt het gaat ook ten koste van de kinderen die gewoon mee kunnen komen.
    Hier werd zelfs een meisje in zijn klas wat toen erg voorliep volledig genegeerd.
    Ze tekende graag dus kreeg ze gewoon een kleurplaat terwijl ze dus tegen hoogbegaafd aanzet.
    Ook dat is zonde als het totaal niet word gezien en dat je als ouders worden gezien als daar heb je er weer zoeen.
     
  5. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Er wordt al jaren geroepen dat passend onderwijs niet werkt, zo jammer dat hier dan jarenlange onderzoeken aan vooraf moeten gaan, terwijl het gewoon al duidelijk is dat het niet werkt. Laten we er gewoon mee stoppen ;). Dat is voor iedereen beter. Het idee is leuk hoor, maar heel verkeerd uitgevoerd, en bij heel veel mensen waren hier van tevoren al twijfels over, terecht blijkt ook nu. En ik vind dat die drempel naar SBO nog wel wat lager mag.
     
    Lisa280887 en Mississippi vinden dit leuk.
  6. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Goh, dat is echt een late conclusie, volgens mij waren we daar allang achter.
    Hier 2 kinderen die absoluut beter af zouden zijn op het SBO maar daar gewoonweg niet voor in aanmerking komen door passend onderwijs helaas.
     
  7. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier is dat voor de jongste ook zo. Ze heeft geen label, maar ik weet bijna zeker dat ze op sbo zoveel beter in haar vel zal zitten.
     
    tuc vindt dit leuk.
  8. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.591
    3.483
    113
    #8 Jo79, 28 mei 2020
    Laatst bewerkt: 28 mei 2020
    Zo herkenbaar. Treurig hoor, terwijl het jaren geleden al duidelijk was dat dit niet ging werken.
     
  9. Lafayette

    Lafayette Fanatiek lid

    13 okt 2012
    1.377
    1.562
    113
    Ik ben er ook niet zo heel gelukkig mee, vraag me geregeld af of mijn hoogintelligente ASS zoon zoon wel goed op zijn plek zit in het reguliere onderwijs. Nu met het thuisonderwijs heb ik goed gemerkt hoe moeilijk het is om hem aan het werk te houden, de juf beaamt dit: met name bij rekenen moet er de hele tijd iemand bij zitten om hem aan het werk te houden. Alle leesopdrachten zijn daarentegen gigantisch onder zijn niveau, ook de Zon boekjes. Ik denk dat een kleinere groep beter voor hem zou zijn. Maar aan de andere kant weet ik nu wel wat ik heb, dat is op een SBO nog maar af te wachten. Maar het duurt allemaal zo lang voordat die hulp van het samenwerkingsverband bijvoorbeeld wordt ingezet, dan is er zo een half jaar voorbij. En dat hadden we dan net, toen kwam Corona.
     
  10. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Heel dat traject is vechten voor je kind . Frustratie en hoop ellende .
    In kleuterklas was al duidelijk dat zoon regulier niet ging halen. Wet passend onderwijs maakte overstappen so.of sbo onmogelijk..
    Na ,4 haar regulier waarvan 2x groep 3 eindelijk goedkeuring .regulier ging het niet redden. Passend plekje was moeilijk . So of sbo.
    Hij was depressief, nachtmerries, sliep niet, zelfvertrouwen was 0.0 en huilde heel de dag . Prikkelbaar. Je kind naar scholen moeten brengen en dan reactie alsof het lijkt of hij naar slachthuis moet. Elke dag weer. Naar door wet passend onderwijs konden we geen kant op.
    In groep 3, net 6 kreeg hij type 1 diabetes. Autoimuunziekte die veroorzaakt kan worden door extreem veel stress
    Eenmaal op sbo bloeide hij op. Hij ging weer net plezier naar school en kreeg binnen no time weer mijn manneke terug. vrolijk,lachen en plezier in het leven. Geen nachtmerries meer .
    Wet passend onderwijs heeft hem echt gesloopt. Nog paar maanden had hij naar instelling gekunnen . Zo erg was het er aan toe. Maar als ouder heb ik gevochten en uiteindelijk gewonnen.

    Hopelijk schaffen ze dit af . Zoon heeft autisme, adhd, tos, achterstand meerdere domeinen etc etc. Regulier Zitten veel kindjes met een rugzak maar regulier onderwijs past niet bij deze kinderen. Leraren hebben er niet voor geleerd en grote klassen helpen ook niet echt mee . Ze gaan met stappen achteruit ipv vooruit .
    Hopelijk krijgen ouders en school weer de vrije keus om kind door te laten stromen zonder super dik dossier met dingen die geprobeerd zijn

    Hij heeft veel een op een begeleiding nodig en dat is op regulier met 30 kids en z'n 1/4 net rugzakje gewoon niet. Kinderen met rugzakje eisen alle tijd ok waardoor rest niet goed begeleid kan worden en andersom is het nog steeds te weinig. Bijde groepen wordt in te kort geschoten
     
  11. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.062
    10.329
    113
    Ik vind passend onderwijs ook een ramp. Ik heb nog nergens gehoord dat het werkte. Als je nou echt genoeg goede begeleiding zou hebben, dan heeft het een kans. Maar leraren moeten 25-35 kinderen met allerlei niveaus bij elkaar houden en krijgen daar veel te weinig hulp bij.
     
  12. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.222
    3.670
    113
    Mijn kind heeft 15 maanden thuis gezeten omdat er geen vorm van passend onderwijs gevonden kon worden. Regulier kon het niet aan, SO vond het niet zwaar genoeg. Drama.... passend onderwijs maakt kinderen echt kapot. Hij zit nu op SO maar ook dat is nog totaal niet passend
     
    Neuzeke en lovewinnie vinden dit leuk.
  13. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Indd. Mijn kind was ook hoopje ellende :(. Helemaal gesloopt . Advies was hier cluster 4 so uiteindelijk maar daar tegen gevochten. Sbo was voldoende . Ik beslis nu . Was zo klaar met hun . En dit was juiste keuze. Hij was z'n complex geval dat hij overal terecht kon behalve sbo. Ja daaag. Ik weet wat hij nodig heeft en er wordt nu een keer naar mijn geluisterd. Heb gewoon nog moeten vechten..zelfs op sbo waarom ik hem daar wilde. Al zijn klachten, driftbuien, huilen, paniek kwam niet door zijn problematiek maar door kapot maken op regulier. Thuis was hij totaal ander kind. En indd kreeg me gelijk. Hij zit echt op zijn plek. Nu groep 6 . Rekenen niveau groep 7. Lezen niveau groep M6 en schrijven niveau E4/m5
    Regulier zei, hij gaat nooit leren lezen of schrijven. Na 2 jaar groep 3 lukte dat nog niet . ( Heeft tos).
    Na 6 mnd sbo en elke dag herhaling op niveau en zelfvertrouwen kon hij lezen en schrijven . Dat was op regulier nooit gelukt. Zo nog veel meer spongetjes gemaakt. Hij gaat met plezier naar school :) en vol zelfvertrouwen.
     
    Lafayette vindt dit leuk.
  14. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.143
    1.940
    113
    Ik vind het in en in triest dat het zó lang heeft geduurd om deze conclusie te trekken :cry: Dit was voor ons vanaf dag 1 al duidelijk. Wat hebben mijn collega's en ik gestreden voor die kinderen die beter af zouden zijn op een andere school. We hebben letterlijk gesméékt om hulp en doorverwijzingen... Het duurt jaren voordat een kind wordt doorverwezen. Eerst maar eens een telefonisch consult. Even een vragenlijst invullen. Dan een observatie. Telefonisch consult. Afspraak met ouders erbij. Tweede observatie. We kijken over een half jaar wel weer, hier heb je wat tips :mad: Inmiddels hebben we de hele trukendoos al open gehad en kun je niks met die tips. Vervolgens begint het hele riedeltje weer van voren af aan, met een ander contactpersoon die van niks weet, en als je pech hebt is er ook nog eens een hele lange wachtlijst :cry:
    Ik weet nog goed dat ik een jongetje in mijn groep heb gehad die ik meer dan twee jaar letterlijk bij de hand heb gehad. Hij was los niet vertrouwd. Ik heb slapeloze nachten gehad. Gehuild uit frustratie, boosheid en verdriet. Ik heb met ouders meegehuild. Mijn hart brak voor dit jongetje, maar ook voor de rest van de groep. Ik heb heel vaak gedacht, wat als het mijn kind zou zijn... Wat als dit jongetje mijn kind zou zijn. Wat als mijn kind in deze groep zat. Ik had geen onderwijsassistent en in een groep van 31 kleuters (met meer zorgkinderen, oa TOS, gedrag, laag iq) kreeg geen enkel kind de aandacht die hij/zij verdiende.
    En dan de bovenstaande verhalen... :cry:
    Het is een bezuinigingsmaatregel. Niks meer, niks minder. Het idee is prachtig, maar zonder extra handen en de juiste kennis niet te doen.
     
    trillian, Lafayette en femkes vinden dit leuk.
  15. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.222
    3.670
    113
    Ik heb een tussen wal en schip kind. Regulier is veel te druk qua prikkels. SBO heeft hij een te hoog niveau voor, cluster 3 zou meest passend zijn maar komt hij niet vanwege gedragsproblemen( die overigens sinds hij op SO zit nooit meer zijn gezien), zit nu op cluster 4 maar daar weten ze niets van omgaan met zijn ziektebeeld en hij heeft totaal geen aansluiting bij de kinderen ( de kinderen daar hebben allen problemen met sociaal contact, mijn kind totaal niet) . De strijd en zoektocht is oneindig
     
  16. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Mijn zoon mocht ook niet naar sbo vanwegen te hoog niveau. Verbaal 89. Non verbaal 113. Maar heb gevochten en gekregen wat ik vond passen bij zoon. Cluster 4 was echt geen optie . Heb gezegd dat zo elke school wel afvalt om een rede .niks is 100% passend. Ik wilde sbo. Eind discussie. En anders blijft hij thuis

    Zoon zou eigenlijk overal passen.
    Hij heeft klassieke autisme, ADHD ( pdd- NOS problematiek maar dit is als sneeuw voor de zon verdwenen na overstap sbo).
    TOS, achterstand op meerdere domeinen. Zowel motorisch als spraak taal maar ook sociaal emotioneel loopt hij z'n 4 jaar achter. Trage verwerkingssnelheid, weinig automatisering. Logepedie , fysio etc jaren gehad . Prikkelverwerking stoornis.

    Dan nog medisch type 1 diabetes, astma en migraine aanvallen bij stress. Soms wel 3/4x per week Inc overgeven.

    Hij zat dus in een klas met een docent, 33 kinderen op regulier. En niks over de juf want ze heeft echt alles uit de kast getrokken wat ze kon maar stond net als ons met handen in het haar. Traject van bijna 2,5 jaar om hem naar andere school te krijgen. Kleuterklas was al duidelijk. Dit wordt hem niet. En dan toch moeten doorgaan, proberen net hulpmiddelen, externe hulp.
    Cluster 4 zitten veel kindjes met gedragsproblemen en ik wist dat deze problemen kwamen door overprikkeld zijn. Te druk in zijn koppie. Niet door een beperking. Hij had echt niet op zijn plek gezeten daar. Gelukt als brugman maar mijn gelijk gekregen..ondanks hoog / gemiddeld goed IQ is hij wel moeilijk lerend.( Disharmonisch IQ) Juist omdat hij zo complex geval is kon hij overal terecht maar niks was 100% passend.

    Sterkte met de zoektocht. Want je staat gewoon tegen een muur te praten. Niemand luisterd
     
  17. floppie888

    floppie888 Bekend lid

    3 sep 2014
    793
    549
    93
    Als leerkracht heb ik ook ervaren dat passend onderwijs een flop is. Je kan jezelf niet in stukken delen om de aandacht te geven aan alle individuele kinderen. Je kunt op 3 niveaus lesgeven, verrijking aanbieden, maar kinderen met gedragsproblemen of leerproblemen kan je er dan eigenlijk niet bij hebben. De leerkracht kiest dan voor de groep en laat individuele kinderen los, omdat er anders niemand tot leren komt.

    Ook bij ons op school stromen er kinderen pas in groep 6 door naar het SBO en dan hebben ze vaak al zoveel achterstand dat inhalen echt lastig wordt.
     
    Neuzeke en lovewinnie vinden dit leuk.
  18. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    De grootste reden dat ik gestopt ben als leerkracht. Zo jammer dat dat na onderzoek pas bekend is geworden! Als ze een voet in de praktijk hadden gezet hadden ze gezien dat t niet werkte.
     
    rijo vindt dit leuk.
  19. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.143
    1.940
    113
    'Vind ik leuk' gedrukt, niet omdat ik het leuk vind, maar omdat ik het dapper vind dat je eruit bent gestapt. Ik twijfel nog :oops:
     
  20. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    vervelend voor je dat je het niet meer naar je zin hebt in het onderwijs. Ik twijfelde eerst ook, maar het werd voor mijn gevoel steeds erger. Ik ging met tegenzin, voelde mij tekort schieten naar alle kinderen toe en was moe. Zo vreselijk moe van die werkdruk. En ik kan je zeggen: beste keuze die ik ooit gemaakt heb! Ik ben niet van plan ooit nog voor de klas te staan.
     
    rijo vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina