https://www.hartvannederland.nl/nieuws/2020/onbegrijpelijk-leidinggevende-zorgcentrum-steekt-stokje-voor-laatste-afscheid-bejaard-stel/ Wat ontzettend verdrietig zeg!
https://www.cedrah.nl/nieuws/602/cedrah-betreurt-onjuiste-berichtgeving-van-stichting-ambulancewens.html?fbclid=IwAR3HDPgUCgP956osPJpuYl1MQmRJopiCBN-EN1e_iSAivEjCnSvm4NKBxCE Dit is de andere kant van het verhaal. Lastig, wat is de waarheid? Het gaat helemaal los op social media.
Ik denk dat diegene die aan het woord is geweest verbaal vast gelopen is en er dingen bij is gaan halen die er helemaal niet toe doen. En blijkbaar is er éérst wél 'ja' gezegd. Maar later heeft diegene beseft dat het echt niet kon (door overleg?) . En zie het dan maar weer recht te breien.... Ondanks alles, maakt het de situatie niet minder schrijnend.... mensen horen in zo'n situatie samen te zijn. "Nou was het na de vorige keer zo dat het afscheid een zodanige impact had op de conditie van mevrouw dat het niet zomaar meer kon.” Er is contact gezocht met de behandelend arts en op basis daarvan besloten om er dit keer niet aan mee te werken." Toch vind ik dit ook dubbel: Het had impact op haar conditie... maar was het dat niet wáárd voor mevrouw? Aan de ene kant moeten we de regels handhaven, aan de andere kant willen we de menselijkheid in acht houden. Nu ging het om de zorg voor cliënt.” Ook hier: Ik vraag me af of het voor mevrouw niet beter was. Familie schakelt Ambulance Wens ook niet zomaar in...
Lastig, er zitten natuurlijk 2 kanten aan dit verhaal en ik geloof écht niet dat die zorginstelling dit doet om te pesten. Ze hebben al 2 keer eerder meegewerkt aan afscheid voor deze mensen, en hebben de verantwoordelijk over de gezondheid van veel meer bewoners. Maar het komt wel ongelooflijk ongelukkig over. Ik geloof helemaal in de goede bedoelingennen het onmisbare werk van stictlhting ambulancewensen, maar zij kunnen natuurlijk ook niet alles maken onder het mom van 'een laatste wens'. Ik hoop maar dat het een beslissing is waar de mevrouw van wie de man overlijdt mee kan leven.
Ik denk dat hier een heleboel in de communicatie is mis gegaan. En er is veel te weinig achtergrond informatie. Stel dat mw. vergevorderde dementie heeft en het afscheid niet begreep, hier erg van slag van was. Dan hoor je mw. misschien wel te beschermen en is dit de beste keus uit twee verdrietige keuzes. Want anders had ze 2 weken in quarantaine gemoeten, met geen begrip hiervan is dat ook een enorm lijden voor mw.
Verschrikkelijk ben je 55 jaar getrouwd en moet je zo uit elkaar gaan ik moet hier echt heel hard van huilen.
Het weerwoord van de woordvoerder is ook bijzonder armzalig. Hij stelt het bijna als ‘gezeik’ dat een terminale man zijn vrouw ‘al’ voor de derde keer wil zien sinds afgelopen maart. Dat je het je snavel uit krijgt. Deze vent is rijp voor omscholing, voor een functie zonder de factoren mens of communicatie.
<iframe src="https://www.facebook.com/plugins/post.php?href=https://www.facebook.com/StichtingAmbulancewens/posts/3502037279825486&width=500" width="500" height="270" style="border:none;overflow:hidden" scrolling="no" frameborder="0" allowTransparency="true" allow="encrypted-media"></iframe> “Op 27 mei 2020 hebben wij een bericht op social media geplaatst met betrekking tot Woonzorgcentrum Rehoboth te Goes. Wij waren daarbij in de veronderstelling dat Rehoboth niet wilde meewerken aan de laatste wens van de zieke echtgenoot van een bewoner. Dit blijkt op een misverstand te berusten. Wij handelden onder grote tijdsdruk en hebben daardoor een medische beoordeling door Rehoboth van de realisering van deze wens niet afgewacht en uit het oog verloren dat Rehoboth onlangs via ons al eenmaal eerder heeft meegewerkt aan de realisering van een wens voor deze bewoner. Wij hebben eveneens geen rekening gehouden met het feit dat deze bewoner na de laatste wens in quarantaine is geplaatst. Stichting Ambulance Wens is buitengewoon betrokken bij mensen in de laatste fase van hun leven en wij hebben ons door die betrokkenheid en uit emotionele frustratie laten meeslepen. Wij bieden onze oprechte excuses aan directie en zorgverleners werkzaam bij Rehoboth die wij ten onrechte in een verkeerd daglicht hebben geplaatst.” Het ligt toch allemaal weer wat genuanceerder....