(ter info: ik ben dus leerkracht) wat vond je afgelopen jaar erg leuk qua onderwijs of het gedrag van de leerkracht en wat heb je als vervelend ervaren?
Onze oudste zat dit jaar in groep 2. En ik moet je zeggen, ik heb de juf(fen) weinig gesproken.. dochter is een van de oudste van de klas, zeer sociaal, gedraagt zich prima dus geen reden om een gesprekje aan te gaan. Ergens is dat dus wel jammer want je hoort niet wat je kind allemaal uitspookt. Er kwam weinig initiatief vanuit de juffen. Wat leuk trouwens dat je op deze manier inspiratie op wil doen!
Leuk! Ben ook leerkracht en ook benieuwd! Als (verse) ouder op de school van mijn zoon merk ik veel meer hoe belangrijk (goede) communicatie is dan ik als leerkracht dacht dat het was. Bij de leerkracht van mijn zoon zat dat goed!
Positief: - van de juffen van de oudste 2 (groep 6 en 5) kregen we elke week een weekmail. Stond ook gewoon huiswerk in maar ook regelmatig foto's, nieuwtjes uit de klas etc. Erg fijn met kinderen die thuis weinig vertellen - snelle reacties op mails Negatief weet ik zo eigenlijk niet. Ja dat de kleuterjuf die mail niet stuurde
Mijn zoon had 2 juffen (groep 1) De minder leuke dingen aan hun vind ik dat 1 met pensioen gaat En dat ze dingen later melden omdat ik in scheiding lag. Ik snap waarom ze het deden en waardeerde hun kant. Het was gewoon lief bedoeld. Maar toch gezegd dat ik alles wil weten over mijn kind.
Negatief: het gebrek aan communicatie. Zelfs toen de oma van onze dochter (groep 4) overleed kregen we geen reactie op onze berichtjes (we zaten thuis ivm corona en ze wilden videobellen. Dit viel op de dag van de begrafenis). Kil, koud en ongeïnteresseerd. Ik ben blij dat het jaar voorbij is. Edit; bij zoontje in groep 2 de tegenhanger. Zulke leuke juffen, begaan, altijd enthousiast, goede communicatie en dat ondanks 36 kleutertjes. Petje af voor deze dames.
De juf van mijn zoon is nog best jong maar ik moet zeggen dat ze heel erg betrokken is bij alle kinderen. We werden goed op de hoogte gehouden alleen worden er soms wat dingen last minute gevraagd (lees via ouder portaal om 7 uur in de ochtend) terwijl ik soms al aan het werk ben om die tijd en dus mijn zoon soms dingen niet mee kon geven. Mijn oudste heeft twee oudere juffen. Het enige vervelende vond ik dat hij altijd pas om 15 uur naar buiten kwam terwijl ze om 14:45 uit zijn.
Onze jongste zat afgelopen jaar in groep 4. Haar juffen waren erg passief (iig naar ons als ouders). Ook tijdens de schoolsluiting bijna niks van ze gehoord. Onze dochter heb ik niks negatiefs over hen horen zeggen, dus dat is positief. Ik kan er verder niks over zeggen, omdat ik ze dus niet ken. Onze oudste zat afgelopen jaar in groep 7. Haar juf vond ik echt geniaal. Gezellig, maar ook streng. Had de klas over het algemeen goed onder controle, wat niet eenvoudig is met die klas. Ze kon precies vertellen wat voor kind onze dochter is. En ze had altijd leuke, enthousiaste ideeën, ook tijdens de schoolsluiting. Ik heb geen afscheid kunnen nemen ivm de corona-regels, maar ik heb haar nog een mailtje gestuurd om haar te bedanken. En dat doe ik niet snel
Zeer tevreden over alle juffen (ik heb 4 kinderen, elk kind heeft 2 juffen). Behalve 1 juf, blijkbaar mag ze mijn oudste niet. Oudste is heel verlegen en doet pas actief mee als er echt om gevraagd wordt. Juf doet heel gemeen tegen oudste en als er om uitleg gevraagd wordt is het antwoord altijd: moest je maar actief meedoen . Oudste heeft zeer goede cijfers, dus het is niet zo dat kind niet oplet oid. Maar goed, volgend jaar weer deze juf. Begin van het jaar ga ik een serieus gesprek met haar aan. Een kind mag je niet zo behandelen en vooral niet als je een juf bent. Andere juf is overigens zeer tevreden en de juffen van afgelopen jaren ook. Goed heel verhaal
Afgelopen schooljaar heel goed contact gehad met de leerkrachten (2 juffen van de jongste, juf en meester van de oudste), vond dat echt heel prettig. Tijdens de thuiswerkperiode ook regelmatig contact via videobellen, waarbij ze oprechte interesse toonden in de kinderen. En de juffen van de jongste kwamen ook iedere week even kletsen op de stoep, zo lief! Overdracht naar nieuwe groepen volgend jaar was ook echt liefdevol, met allebei een stukje tekst waarin wat anekdotes naar voren kwamen waarin ik ook echt zag dat ze onze kinderen goed zien in de klas. Dat waardeer ik. Ik kan niks negatiefs verzinnen eigenlijk.
Positief: persoonlijke, grappige dingen vertellen over mijn dochter, zo heb ik het gevoel dat ze echt naar mijn kind kijken. Niet alleen vertellen over hoe het gaat in de klas. Wat ik als tip heb: ouders die minder of geen aandacht vragen juist aandacht geven. Stap er zelf eens op af om ze wat te laten vertellen over hun kind en sla die vervelende aandachtvragende ouders eens over. Hoe moeilijk het ook is haha. En wat ik echt heel slecht vind: alleen een 10 minuten gesprek aangeboden krijgen als de leerkracht het nodig vindt. Ik wil graag weten hoe mijn kind het op school doet.
Het enthousiasme en de samenwerking tussen de leerkrachten van de jongste. Ze had twee juffen, maar het voelde soms als een. Als je tegen juf A iets zei en de volgende dag stond juf B voor de klas, dan wist juf B wat je de vorige dag had verteld en die ging er zo nodig weer mee aan de slag. Super dus! Ook altijd snelle reacties op mails ed, heel erg fijn, zeker als je niet gewoon even langs kunt lopen zoals in deze tijd. Bij de oudste is het anders... Haar eigen juf is super, maar die is er even niet... En de vervangster begrijp mijn dochter niet (niet echt), doet het in de klas heel anders en reageert traag op mails en pakt dingen niet/te laat/niet goed op. Ze bedoelt het overigens niet verkeerd, maar schiet niet echt op dus.
Ik heb drie kinderen. De oudste heeft examen gedaan en heel veel contact met mentor. De middelste zit in de tweede van het VO en ik heb werkelijk waar nooit een belletje gehad van haar mentor hoe het gaat. Vind ik echt een hele slechte zaak. De jongste zit in groep drie en ook daar nooit een telefoontje om te horen hoe het gaat. Wel dat gekke beeldbellen wat enorm ongemakkelijk is en waarvan de verbinding vaak slecht is. Een leuke juf hoor maar de betrokkenheid is er totaal niet. Ik vraag me dan werkelijk af waarom je het onderwijs ingaat als het je toch geen bal interesseert hoe het met je leerlingen gaat. Ik heb er een nare nasmaak aan overgehouden.
Positief: enthousiasme van de juffen van mijn kids Negatief: - dat ze niets extra's doen voor kids die wat voor lopen (geen extra opdrachten bijv)
Oja en wat ik ook enorm jammer vindt is dat je werkelijk nooit eens iets hoort. Afgelopen herfstvakantie vond ik in de schooltas van mijn jongste een briefje op de bodem van haar tas dat ze na de herfstvakantie zou starten met de IB ‘er ivm het lezen. Waarom wordt daar van tevoren niet even over gebeld en moet ik een verkreukeld briefje onder in haar tas vinden? Voor hetzelfde geld was dit briefje in de papierbak terecht gekomen en had ik het nooit geweten. Ik moet daar dan zelf naar gaan informeren. Beetje omgekeerde wereld.
Positief ben ik alleen over de juf van de oudste. Zij is heel begaan met de kinderen. Ze is echt oprecht geïnteresseerd. In de thuiswerk periode was ze elke dag online voor de kinderen. Kom ik meteen bij het minpunt van de juffen van de jongste, die zien het kind dus totaal niet. Twee onervaren leerkrachten die echt nog bezig zijn met de basis en nog geen ruimte hebben om verder te kijken naar het kind. In de thuiswerk periode 2x met de klas een bijeenkomst en 1x individueel. Moest er zelfs om vragen of m'n dochter bij het rekengroepje mocht, terwijl ze echt beroerd rekende.
In groep 1 had mijn zoontje een wat oudere juf, op zich wel een aardig mens. We werden goed op de hoogte gehouden met ontwikkeling, foto's en verhalen etc. Echter was er te weinig structuur. In groep 2 kreeg hij een andere juf met veel meer structuur en daar zag je de kinderen echt van opbloeien. Alleen, vond ik het jammer dat ik aan het einde van dit jaar een plakboek meekreeg, die vol zat met werkjes uit groep 1 en slechts 4 tekeningen van groep 2. Ook geen enkele foto meer gehad. Ik begrijp dat het geen kinderdagverblijf meer is, maar vond dit toch wel een gemis.
Positief: enthousiast in alle activiteiten en dergelijke. Vooraan staan met zingen, dansen, toneelspelen e.d. waardoor ik het gevoel krijg dat kinderen ook leren dat ze enthousiast en blij mogen zijn over iets wat leuk is. Iets minder positief: niet helemaal (kunnen?) aansluiten bij ons kind, die in een groep kleuters beduidend anders functioneert dan 1 op 1. Hierdoor niet het gehele plaatje zien.
Heel blij met zijn juf de afgelopen 2 jaar (groep 1/2) - heel lief, iets wat mijn zoontje echt nodig heeft - betrokken, ziet de kinderen echt - mailt altijd heel snel terug bij vragen of bijzonderheden - laat mijn zoontje groeien We gaan haar missen en dat ga ik nog laten weten! Hopelijk is ze over 3 jaar nog steeds kleuterjuf voor onze jongste! geen negatief punt!