Wat zou jij doen? (Voedselallergie)

Discussie in 'De lounge' gestart door linnim, 19 jul 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief


    Ja en dan krijg je een miezerige sorry.

    Hoe vaak ik het niet hoor dat hun eten gluten"arm" is. Als ik ze erop wijs dat een glutenvrij gebakje op een zelfdr plankje als een glutenvolle niet meer glutenvrij en en dus ook niet zo verkocht mag worden.. nee is "glutenarm"
    Kan ik wel. janken. Want mijn vader zou namelijk met al zn beste bedoelingen dan zo'n gebakje kopen en helemaal trots zijn. En onze dochter zou dan 2 dagen volledig van de kaart zijn..

    Zo zó sip.. zelf heel veel opletten is de enige mogelijkheid.
     
    linnim en Bailey07 vinden dit leuk.
  2. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.624
    32.956
    113
    Ja; ik had erover gebeld en ja ik had wat verwacht. Mede omdat je er ook voor hebt betaald, mede omdat het ook gebonden aan service is om niet alleen eten te bezorgen/serveren, maar ook het rataplan eromheen; dus bestellingen goed lezen en de wensen van de 'gast' ter harte nemen.
    Ik heb het één keer gehad, maar daar kon het restaurant niets aan doen.
    Ik ben heel erg allergisch voor kalkoen, maar niet voor kip. En toen gingen we dus met een hele groep eten in zo'n wokrestaurant waar er allemaal bordjes voor de bakken staan. Ik nam iets uit een bak waar 'kip' naast stond en terwijl ik het at zei ik tegen mijn man; 'het gaat niet helemaal lekker'...
    Het volgende moment werd ik aan een infuus wakker in het ziekenhuis en voelde ik me hondsberoerd en Connie Breukhoven was er niets bij vergeleken bij mijn lippen. :roflmao:
    De eigenaar is meegegaan naar het ziekenhuis en ik kreeg een enorme bos bloemen thuisgestuurd.
    En het is niet dat ik dat ook had verwacht, daarvoor gaat mijn stelling niet op die ik in de eerste zinnen beschrijf, maar het was wel lief.
    In jouw geval, TS, verwacht ik het dan weer wel. Een allergie is niet iets om licht over te denken en dat restaurant heeft zijn naam hoog te houden, zeker in deze tijden.
    Vind ik :)

    Laatst had ik het zelf bij onze chinees waar we vaker bestellen.
    Ik had besteld via internet en er in hoofdletters bij gezet dat de kip geen kalkoen mocht zijn (in sommige restaurants geven ze weleens toe dat als er geen kip meer op voorraad is en wel kalkoen, dat ze het weleens met kalkoen maken). Toen belde er een mevrouw op en die zei; 'ik zie dat jullie hier vaker bestellen. Zal ik het als aparte melding bij jullie adres zetten?'
    Nou, dat vond ik zo aardig he!
     
    Bubblez, Ysabella, owly en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Bailey07

    Bailey07 Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.165
    1.739
    113
    Ja precies dat inderdaad!
     
  4. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    13.985
    18.693
    113
    Dat is wel héél erg zeg... :eek:
     
  5. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.797
    8.663
    113
    Vooral het "arm" of mensen dan in eens het wel mogen hebben. Mijn schoonbroer en schoonzus hadden voor mijn schoonmoeder een suikervrij gebakje gekocht. Nou dat was absoluut niet suikervrij maar bleek achteraf suiker arrm
    te zijn. Dat heeft mijn schoonmoeder geweten.

    (Ze mag geen geraffineerde suiker hebben)
     
  6. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Mijn dochter is allergisch voor verschillende noten. Tijdje terug in een restaurant netjes gemeld. Krijgt ze een toetje met daarbovenop.... gebroken nootjes. Toen ik er wat van zei schraapte de serveerster, na de opmerking ‘zoveel zijn het er toch niet?’ de nootjes op een ander bordje. Dan heb je het ook echt niet begrepen. Helaas geen toetje voor mijn meisje
     
  7. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    13.985
    18.693
    113
    Die horecamensen mogen echt wel eens bijgeschoold worden mbt allergieën. En dat bedoel ik niet denigrerend ofzo, maar zoiets als met die nootjes is gewoon dom?
    Mijn moeder wilde eens bij een Chinees buffet gaan eten, duidelijk aangegeven dat ze vegetariër is. Komt ze daar aan en is het vlees, vlees en nog eens vlees. Wijst een mevrouw (medewerkster) vervolgens naar de friet "Dit is ook vegetarisch hoor!" En iets met garnalen, dat was bijna vegetarisch volgens die mevrouw :rolleyes: Ok niet te vergelijken met allergieën natuurlijk, maar zoiets vind ik ronduit slordig voor iemand die nota bene in een restaurant werkt...
     
    Bailey07 vindt dit leuk.
  8. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    10.780
    15.334
    113
    Vrouw
    Verwacht je niet wat te veel van een horeca medewerker?
    Die nemen bestellingen op en worden verwacht te doen wat de mensen vragen maar die moeten geen kennis hebben over allergieën enzo en als ze wel wat kennis hebben, zou het mij niet verbazen dat er in een super drukke shift mss wel eens iets mis loopt.

    Ik denk dat het met een allergie altijd een risico blijft om te gaan eten of eten bestellen.

    Bijvoorbeeld met dat ijsje.
    Nu zie je het die dame doen en schraapt ze de noten er af.
    Had haar euro in de keuken gevallen en had ze daar dezelfde reactie gehad, dan had je een probleem gehad e.
     
  9. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik verwacht ook niet dan de bediening alles weet. Ik verwacht dat mijn opmerking/wensen over een bestelling doorgegeven wordt aan de kok/keuken. En een kok hoort zeker Geschoold te zijn over allergieën en aangepast eten.
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  10. Bailey07

    Bailey07 Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.165
    1.739
    113
    Dit ben ik niet met je eens. Ik werk ik het grootste pretpark van NL en wij zijn echt wel goed ingelicht. De een snapt het beter dan de andere maar wij hebben echt de nadruk dat indien je twijfelt of het niet weet je ten alle tijden overlegd met de keuken. Juist omdat je dit soort dingen wilt VOORKOMEN. Allergenen is een serieuze zaak en niet zoals bij @merah er wat nootjes vanaf worden geschraapt... dat kan echt absoluut niet... ongelofelijk.
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  11. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    10.780
    15.334
    113
    Vrouw
    #31 Neuzeke, 23 jul 2020
    Laatst bewerkt: 23 jul 2020
    Ja en toch denk ik dat er nog veel zijn die er niets over weten of het niet serieus nemen, waardoor het vaak misloopt.
    Ondanks dat je er vanuit zou gaan, dat ze wel wat op'de hoogte zijn.

    Zoals je ziet met de nootjes.
    Het is doorgegeven en toch staan ze daar met een dessert met nootjes en lijkt afschrapen de beste oplossing. Had ze dat top'idee in de keuken gekregen had iemand met zware allergie een probleem e

    En of dat echt in de opleiding gezien word? Mss weet er iemand daar het antwoord op of ze daar echt iets over zien?

    Het is nu totaal iets anders maar hoe vaak worden bonnen niet goed gelezen?
    Ik vraag ALTIJD geen mayonaise op het bord. Ze noteren dat ook hoor. Je wil niet weten hoe vaak ik mayonaise van mijn bord zit te krabben.

    Wij hebben 2 jaar met een epipen rondgelopen voor de jongste omdat hij extreem reageerde op ei.
    Gelukkig bleek uit de provocatie test dat hij nu enkel nog lichte klachten heeft. Dus het is niet dat ik niet weet hoe serieus iemand kan reageren op allergie hoor.
     
  12. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.033
    15.042
    113
    Mijn zusje moest dat leren. Geen idee hoe die opleiding heet maar ze is nu gastvrouw/serveerster in een restaurant. Allergieën was net zo goed onderdeel als wijn (om advies te kunnen geven).
    Maar kan me voorstellen dat als er met vakantiekrachten/invallers gewerkt wordt de serveerders het niet altijd weten. Neemt alleen niet weg dat ze het wél moeten doorgeven aan de keuken en bij opmerkingen als het fout is gegaan dat bord terug naar de keuken brengen ipv nootjes afschrapen om bij dat voorbeeld te blijven
     
    Bailey07 vindt dit leuk.
  13. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    10.780
    15.334
    113
    Vrouw
    Ik heb het al gevraagd aan iemand en in België zat het vroeger niet in de koks opleiding.
    Dat kan nu wel al heel anders zijn natuurlijk.
    Alleen als ik Google zie ik dat er specifieke opleiding zijn dus als het er in zit, zal het echt de basis zijn volgens mij.

    Tuurlijk moeten ze correct reageren en geen nootjes afkrabben of aan telefoon sorry zeggen en klaar.
    Daar ben ik het zeker mee eens.
     
  14. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.033
    15.042
    113
    :eek: júíst de koks moeten dat toch weten?!
     
    Bailey07 vindt dit leuk.
  15. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    10.780
    15.334
    113
    Vrouw
    Ik denk dat je in goeie zaken idd echte koks zal vinden, die zich bijscholen en van alles op de hoogte zijn.

    En in van die grote ketens zal dzt ook wel prima verlopen.

    Maar ik durf voor de Chinees, pitta boer en Pizza man bij ons hier, mijn hand niet in het vuur steken of dat echt mensen met opleidingen zijn hoor.
     
  16. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.176
    6.710
    113
    Ja je mag toch echt verwachten dat ze daar zorgvuldig mee omgaan.

    Ik heb iets soortgelijk gehad met ici paris. Voor het eerst weer eens een BB creme gekocht.
    Ik ben echt heel allergisch voor parfum. Dus het moest een creme zijn zonder parfum. Meisje haalt iets en zegt...ja echt helemaal zonder parfum. Op het doosje stond inderdaad geen parfum erbij.

    Dus ik het proberen...twee keer en toen een zware reactie met veel galbulten. Ik heb zelfs nog even contact gehad met de huisartsenpost.

    Mijn man in plaats van de verpakking op de tube gekeken. Daar stond dus wel parfum op. fragrance.

    Ik er naartoe en ik kreeg te horen dat het een natuurlijk parfum is en dus niet een parfum zou zijn.

    Niet waar natuurlijk.

    Maar goed...wel mijn geld terug gekregen.

    3 best wel rottige dagen gehad door toch een fout van een winkel waarvan je verwacht dat ze je iets goeds geven.

    Maar...ik vind het ook wel dom van mezelf dat ik niet ook op de tube heb gekeken.
     
  17. Elisje

    Elisje Fanatiek lid

    18 jun 2006
    3.916
    923
    113
    Het is heel rot voor je natuurlijk maar in dit geval kan je niet de volledige schuld op de verkoopster of winkel afschuiven. Dit is een nalatigheid van de fabrikant. En dat snap je ook lees ik.
    Heb je hierover contact opgenomen met de fabrikant?
     
  18. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief

    Ik denk zeker niet dat je teveel verwacht. Bepaalde diëten zijn er namelijk omdat die mensen serieuze schade of zelfs dood kunnen gaan van verkeerd voedsel.

    Zoals die nootjes. Het is gewoon bizar dat je ze er dan afschraapt en denk ach dat kan wel. Er gaan mensen dood van een pinda allergie...

    Je moet je inlezen in je vak. Dat hoort je baas je te leren en die joort je daarover bij te scholen. En als je zelf er niks van weet dan ga je het eerst vragen en geen onzin uit kramen natuurlijk.

    Ik stem ook voor meer bijscholing in reataurants etc. Zo heel moeilijk is het namelijk echt niet
     
  19. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief


    Nee dat heb ik ook. Zodra ik al in half nederlands een antwoord krijg vertrouw ik het al niet meer.
     
    Neuzeke vindt dit leuk.
  20. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief


    Vroeger waren allergieën veel minder bekend.
    En nóg worden ze heel vaak gemist door artsen en moet je knokken om aan te tonen dat je iets niet mag eten.

    Maar ik vind wel in de huidige tijd, waarin je het veel ziet en er veel naar gevraagd wordt je je, ookal ben je al 40 jaar kok, bij laat scholen.
     

Deel Deze Pagina