Ruildagen vakantie kdv in Corona tijd?

Discussie in 'Corona forum' gestart door LaLune, 22 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LaLune

    LaLune Actief lid

    27 dec 2015
    445
    172
    43
    Vrouw
    Onze dochter wordt in oktober 4 jaar en dan zal de KDV stoppen.

    Sinds eind juli hebben we echter 3 dagen van de vakantie om in te ruilen (waar uiteraard gewoon voor is betaald), maar er is geen enkele mogelijkheid om de dagen in te ruilen. Er wordt ook helemaal niet meegedacht, het is gewoon wat het is. Dat accepteer ik niet.

    We hebben 25 dagen (alle mogelijkheden, zelfs als mijn dochter eigenlijk naar de peuterspeelzaal gaat) verspreid over drie maanden aangevraagd, maar er is geen plek. Helaas gaat ze op de minder populaire dagen (woensdag en vrijdag), zodat de dinsdag en donderdag lastig blijft om extra te komen. Er wordt aangegeven dat er geen personeel te krijgen is en dat er collega's afvallen door klachten en testen. Ik denk dat het probleem structureler is, want in de zomer zijn (waarvan ik weet, waarschijnlijk meer) 4 kinderen 4 geworden en deze plekken zijn meteen opgevuld in plaats van enige flexibiliteit te behouden voor onder andere ruildagen. Dat staat buiten de Corona-maatregelen.

    Nu geeft de organisatie aan dat het slechts een service is en er geen rechten aan kunnen worden ontleend. Ik vind dat de organisatie een inspanningsverplichting heeft, zeker naar degenen die de woensdag en de vrijdag afnemen en daardoor moeilijker kunnen ruilen (en ook degenen die zoals wij, die sneller de KDV verlaten vanwege de vierjarige leeftijd). Na drie weken meerdere klachten en e-mails te hebben verstuurd (ik heb de organisatie gisteren in gebreke gesteld en contact opgenomen met mijn rechtsbijstandverzekering) en geen enkele reactie (ik werd genegeerd) heb ik dan eindelijk einde van de week een afspraak met de vestigingsmanager. Er zijn dan nog 2 weken over om het op te lossen. Ik ben benieuwd wat de oplossing zal zijn (ik denk geen enkele). Wat zijn jullie ervaringen met ruildagen van de vakantie van de KDV?
     
  2. 2jongensmama

    2jongensmama Fanatiek lid

    17 jan 2020
    3.847
    3.624
    113
    Hier zijn ze door corona vervallen allemaal, ruildagen en extra uren die je kreeg.
    te druk, te weinig personeel. Ik snap dat juist heel goed om eerlijk te zijn. De groepen zijn gewoon vol, personeel valt uit, moet wachten op testen. Ze kunnen niet toveren.

    De dinsdagen en donderdagen zijn hier altijd vol. Ik vind het ook logisch dat ze plekken structureel opvullen i.p.v. een plek bewaren zodat jij misschien 3x kan komen.

    Ik vind het ook een service van het KDV dat ze ruilen en geen recht. Dan had je niet op vakantie moeten gaan als je er voor betaald en je wilt ze perse alle dagen wilt gebruiken. En ik vind het ook raar, dat je die dagen dan in wil zetten op de drukste dagen.

    En je stelt ze in gebreken waarvan? Dat jij op vakantie bent geweest en je dochter niet had laten komen?

    Vind het een raar verhaal eigenlijk..
     
    ellessinia, debq, YaelStone en 4 anderen vinden dit leuk.
  3. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ik snap dat het voor jou lastig is, maar ruilen is idd een service en geen recht.
    Ruilen is in normale tijden vaak al lastig, omdat hier geen extra personeel op in gezet mag worden. Met volle groepen kan ruilen dus alleen wanneer er een ander kindje afvalt. En nu is het voor kdv's al bijna helemaal onmogelijk om de standaard roosters rond te krijgen zonder voorrangstest mogelijkheid voor de kinderopvang. Dus ruilen wordt nog veel lastiger.

    Heel eerlijk is de rechtsbijstand in schakelen heel heftig vind ik. Zij zijn niet verplicht jou te laten ruilen.
     
  4. luca75

    luca75 Fanatiek lid

    14 aug 2013
    4.834
    3.476
    113
    Heb je de dagen nodig of is het een principekwestie dat je vindt dat je kind moet gaan omdat je betaald hebt?
     
    EdN, Youtan, YaelStone en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. Driessen21

    Driessen21 Bekend lid

    13 jan 2012
    922
    218
    43
    Vrouw
    Onze kinderen gaan ook op de ‘rustigere’ dagen naar de bos dan. Als wij dus vakantie hebben en ze gebruiken die dagen niet is het ook altijd erg lastig om ze in te ruilen. Ik snap dat je ze graag in wilt ruilen omdat ervoor betaald is, maar Het is naar mijn mening niet realistisch Om alle dagen die je niet gebruikt in te kunnen ruilen vanwege volle groepen op de andere dagen.
    Het is wat het is, tuurlijk vind ik het soms ook jammer, want je betaalt ervoor, maar vanuit de opvang is het inderdaad een gunst en geen recht. Je hebt zelf voor vakantie gekozen en als zij geen andere mogelijkheid hebben om je dagen te gebruiken is dat jammer.
    Ik vind hiervoor de rechtsbijstand inzetten ook best wel ver gaan. Bij het aangaan van je contract neem ik aan dat er ook instond dat ruilen etc een gunst is en geen recht.
     
  6. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.057
    3.526
    113
    Vrouw
    Ik vind je acties heel bijzonder... Het is inderdaad een service die ze verlenen, geen recht. Ik denk dat het dus ook gewoon pech hebben is (en terecht). Maak je er nu een principekwestie van, dat je er voor hebt betaald en dus ook opvang wil? Ik zou vooral lekker nog veel uurtjes met je dochter door brengen, voordat ze straks hele dagen op school zit.
     
    bulakgirl, EdN, TotalBella en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. Relax

    Relax Fanatiek lid

    26 sep 2009
    1.599
    1.794
    113
    Vrouw
    Ik neem al 10 jaar af en aan kdv en bso af en heb ieder jaar dagen 'over' die ik niet inzet.

    Toen 2 van mijn kinderen 3 dagen per week naar de opvang gingen vond ik het nutteloos om de niet gebruikte dagen te ruilen (ik was blij om thuis te zijn met ze) en vakantieweken ruil ik ook nooit. Sterker nog, ik heb zelf geen idee van mijn saldo. Heb in het verleden wel eens dringend extra opvang nodig gehad en daar nooit een rekening voor gezien dus dat zal verrekend zijn. Maar ik krijg geen overzicht met plusuren ofzo. Hoef ik ook niet.

    Dat je geen antwoord meer kreeg op je mails is wel vervelend. Misschien had je beter eerder in gesprek kunnen gaan met de vestigingsmanager. Lijkt me lastig om zo afscheid te nemen van het kdv.
     
  8. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.321
    1.053
    113
    Hier hebben ze de ruildagen afgeschaft. We krijgen wel tegoed voor feestdagen en 4 dagen per jaar ter compensatie voor ziekte etc.

    Als er plek is, dan mag dochter extra komen. Ik meld haar dit jaar 12 vakantie weken af en heb tot nu toe 2 extra dagen aangevraagd op een donderdag en gelukkig goedgekeurd. Kdv is vast blij met zo'n goede betalende klant en ik tel af tot ze over een jaar 4 is en ik een stuk minder ga betalen.
     
  9. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.614
    3.990
    113
    Wij hebben bij het kdv en nu bso (Van mn kinderen) alleen maar 52 weken of 40 weken opvang als mogelijkheid (dus alle weken, of alleen schoolweken opvang) wij kunnen ook alleen ruilen als er beschikbaarheid is. Heel vervelend. Maar als de groepen vol zitten kunnen ze geen extra kindjes plaatsen. Ik heb de afgelopen jaren misschien 3x een plaatsje kunnen krijgen.
    door deze structuur heb ik gemerkt dat het ook geregeld voor komt dat ouders kinderen niet afmelden als ze op vakantie gaan. En de ontstane lege plaatsen dus ook niet opgevuld kunnen worden.

    Ik ben benieuwd wat je voor reactie gaat krijgen. Wij hebben een bepaald contract getekend. Daar staan volgens mij geen rechten in voor ruildagen.
     
  10. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.632
    10.534
    113
    Ik heb mijn jongste 4 weken thuis gehouden in de vakantie en ik heb gewoon doorbetaald. Eigen keuze, geen vakantiedagen voor terug gekregen, vind ik ook geen enkel probleem. Ik wilde dezelfde vraag stellen als @luca75
     
  11. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.614
    3.990
    113
    Ik heb net gekeken, wij hebben voor 2 kinderen nog 88 uur per kind open staan, dus 176 uur. Als ik dat ga doorrekenen hoe veel geld daar tegen over staat is dat meer dan 1400 euro...
     
  12. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.563
    7.390
    113
    Klopt,maar daar moet je dan nog wel even de Kinderopvangtoeslag vanaf trekken, die krijg je over de uren die je betaalt.
     
    mamameer vindt dit leuk.
  13. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.614
    3.990
    113
    ja dat klopt bij ons zal dat ca. 50% zijn.
     
  14. Ella1988

    Ella1988 Fanatiek lid

    7 jun 2018
    1.047
    674
    113
    Ruilen is een service. Dit staat ook in je overeenkomst waarschijnlijk die je getekend hebt. Je rechtsbijstand zal je niet kunnen helpen daarin dan denk ik.
    Bij ons kunnen ouders ook niet zomaar ruilen. Alles behalve de woensdag zit propvol.

    Waarom wil je de uren perse opmaken?
     
  15. autumn86

    autumn86 Bekend lid

    3 sep 2014
    769
    530
    93
    Het is toch logisch dat het KDV voor de 4-jarigen werk nieuwe kindjes aan neemt? Er moet geld verdiend worden dus moeten er zoveel mogelijk plekken worden opgevuld. Is er uitval dan kan het zijn dat je extra af kan nemen.
    Ik had hiervoor flex opvang, dan betaal je extra en die flex uren kan je wel opnemen ook als er extra personeel ingehuurd moet worden, wel op tijd aan geven. Hier betaalde ik wel ruim voor, netto waren het dubbele aantal uren regulier even duur.
    De regulier uren heb ik destijds ook niet allemaal als compensatie in kunnen zetten. Tja..als een kind niet komt lopen de kosten wel door natuurlijk.

    Daarnaast hebben we het nu over een uitzonderlijke situatie, van jou als ouder mag wel wat meer begrip verwacht worden.

    Ik heb vorige week helemaal geen opvang gehad. Deze uren gewoon laten staan -1 dag die zoontje nu extra naar de gastouder gaat. Goede opvang is belangrijk, dat mag je in mijn ogen koesteren.
     
  16. Wellesnietes

    Wellesnietes Niet meer actief

    Wij hebben ook ruildagen en ik neem er misschien elk jaar 1 maximaal 2 af omdat ik een keer extra opvang heb. Verder laat ik ze dus ook altijd gewoon gaan. Ik heb het altijd gezien als een service. Tot nu toe heb ik 1x een nee gehad maar verder is het gelukt als ik ver aanvraag deed (maar was ook altijd voor een vrijdag)


    Ik had dit echt niet zo zwaar opgepakt eigenlijk behalve als ik het zeer dringend nodig had. Is dat zo, of is het nu een principe kwestie?
     
  17. LaLune

    LaLune Actief lid

    27 dec 2015
    445
    172
    43
    Vrouw
    Bedankt voor jullie reacties. Het gaat me om het principe en om extra opvang die ik nodig heb. Als ik al jullie niet opgebruikte vakantie-uren bekijk, is dat voor de organisatie wel erg lucratief. Waarom zou de organisatie deze service dan waarmaken? Het is te makkelijk om aan te geven dat er geen plek is, terwijl een gebrek aan flexibiliteit het resultaat is van een beleid. Met andere woorden in dat geval is het niet kunnen bieden van een service een keuze en geen omstandigheid. Als elke klant daar makkelijk mee omgaat, dan verdwijnt de prikkel voor de organisatie om de moeite te nemen om te ruilen. Waarom wordt de service dan geboden (dat is namelijk medebepalend voor het kiezen van de KDV)?

    Vooral zit ik zit te springen om extra opvang. We hebben een eigen bedrijf en we hebben tijdens de Corona-tijd (met drie kinderen thuis) heel hard door moeten werken om alles voor elkaar te krijgen. Nu nog hebben we een achterstand.

    Daarnaast is het zo dat dit 10 jaar geleden echt anders was (ik had toen twee zoons twee dagen op de adv), iedereen die ik kende maakte gebruik van de ruildagen en dat was nooit een probleem. Ook is mijn dochter vorig jaar van vestiging geruild (spijt van) en op die vestiging was het ook veel makkelijker om te ruilen. Zij belden ons weleens om 9.30 uur op; we hebben toch een plekje. Er zit dus verschil in hoe de vestiging ermee omgaat (de service in praktijk brengt). Bij deze vestiging heb ik geen enkele aanwijzing dat er wordt meegedacht, maar de regels worden opgedreund. Daarnaast heb ik voor de Corona-tijd extra dagen afgenomen en er gewoon een extra factuur voor betaald. Ik vind het ook heel jammer dat het zo moet eindigen.
     
  18. luca75

    luca75 Fanatiek lid

    14 aug 2013
    4.834
    3.476
    113
    Wat staat er eigenlijk in je contract? Hier stond er nl duidelijk in dat ruilen alleen mogelijk was wanneer er plek beschikbaar was.
     
  19. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    jeetje, ik vind de rechtsbijstand verzekering inzetten en in gebreke stellen best heel heftig voor zoiets. Die mensen doen hun best en zitten ook in super lastige situatie.

    bij ons mag je alleen de week ervoor of een weer erna (dat je een dag niet komt) extra inzetten. Daarna vervalt het. Juist om dit soort ‘gedoe’ te voorkomen.
    Verder nu helemaal geen ruildagen of extra dagen mogelijk. Er staat gigantisch veel druk op de kinderdagverblijven. Als een leidster een test moet ondergaan mag ze niet komen. En het was al lastig om tijdelijke vervanging in leidsters te vinden, ook voor Corona.

    Denk niet dat je kunt stellen dat het een keuze is van hen. Wat zouden ze dan anders moeten doen? Extra leidsters inzetten op dinsdag en donderdag zodat extra kinderen misschien kunnen komen? Dat kan toch ook helemaal niet uit financieel?

    het is denk ik gewoon botte pech dat je de mindere populaire dagen hebt. De andere dagen zitten met de regels voor maximale groeps grootte gewoon al vol. Vroeger was er altijd wel iemand op vakantie, nu natuurlijk niet. Dus er is gewoon geen plek op de groep.

    Ik wil zeker niet bot overkomen en snap dat het je frustreert, maar het is gewoon echt de situatie nu. Er is weinig anders dat zij realistisch gezien kunnen doen denk ik.
     
    HappyRabbits vindt dit leuk.
  20. Sunkiss

    Sunkiss Actief lid

    26 apr 2015
    217
    79
    28
    Ik snap dat je het vervelend vind dat je, nu je de drie nog niet genoten maar wel betaalde dagen goed kunt gebruiken, deze niet kan inzetten maar ik vind jouw reactie (m.n. inschakelen rechtsbijstand) nogal bijzonder. Het kan zo zijn dat je vindt dat het kdv niet meedenkt/meewerkt maar ze kunnen moeilijk plekken voor jouw kind toveren als deze er gewoonweg niet zijn (of dat nu komt door slecht beleid of niet blijft daarbij in het midden). Ze mogen maar een X-aantal kinderen per medewerker laten komen en vol is dus vol. Zo werkt het neem ik aan op vrijwel elk kinderdagverblijf, al zal het ene verblijf misschien wat meer meedenken (of inderdaad op het laatste moment toch nog aangeven van goh er is toch nog een kindje uitgevallen, heb je het plekje nog nodig) dan het andere verblijf. Ik zou je contract raadplegen om te kijken wat er precies staat opgenomen over ruildagen. Bij de opvang van mijn kinderen is dat: aanvragen en je hoort z.s.m. of het lukt maar dat hangt echt af van of er plek is. Is het er niet, dan heb je eigenlijk gewoon "pech" gehad. Daarom heb je ook een vast contract en geen flex contract neem ik aan. Dus kijk je contract eens goed na, wellicht is het bij jou toch anders geregeld.

    Ik ben zelf advocaat en als jij je bij mij zou melden met dit verhaal (heb natuurlijk geen contract gezien) dan ben ik bang dat ik je het bovenstaande zou moeten mededelen, namelijk dat je nergens rechten aan kunt ontlenen en dat het uiteraard wel heel vervelend is. Succes!
     

Deel Deze Pagina