Zesjes cultuur... (middelbare school)

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door poema, 17 nov 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.938
    15.247
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Mijn dochter is een streber maar geen nerd haha Aan het einde van de brugklas vwo kreeg ze als advies vwo Max. Het eerste wat ze zei toen we buiten stonden was Mam als je denkt dat ik dat ga doen dan kan je dat mooi vergeten, oké toevallig ben ik aardig slim maar ik heb ook nog een leven duh
     
    Amarens en Mop81 vinden dit leuk.
  2. Mop81

    Mop81 Fanatiek lid

    9 nov 2013
    4.051
    2.431
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Geweldig! :thumup: Gaat helemaal goed komen met jouw dochter
     
    Anouk2005 vindt dit leuk.
  3. Mop81

    Mop81 Fanatiek lid

    9 nov 2013
    4.051
    2.431
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Maar waar heb je het idee vandaan dat hoge cijfers belangrijk zijn?
     
  4. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.938
    15.247
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Yes, weet ik zeker.
     
  5. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Wahaha nou mijn zoon zei vorig jaar: Je denkt toch niet dat ik naar het gymnasium ga, daar gaan alle nerds heen, ik wil ook nog gewoon kunnen voetballen :roflmao:
     
    Anouk2005 vindt dit leuk.
  6. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.938
    15.247
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Oja die heb ik ook heel vaak voorbij horen komen haha
     
  7. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.581
    1.203
    113
    randstad
    Ik heb vwo met 2 vingers in mn neus gedaan. Ik had regelmatig een 6 (of onvoldoende) maar ik vond dat mijn ouders geen commentaar mochten hebben op mijn cijfers want mn rapport was toch goed? Ik denk dat ik mijn kinderen ook niet zou dwingen meer te leren als ze voldoendes staan. Plezier en vrije tijd is ook veel waard zeker voor een puber. (Maar vraag het me over een jaar of 10 nog eens wie weet denk ik er dan anders over)
     
    Shay25 en Siepie85 vinden dit leuk.
  8. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.825
    1.280
    113
    Wat een rare denkbeelden zijn er over het vwo en het gymnasium zeg. Waarom zou je daar geen andere dingen meer kunnen doen? Als dat jouw niveau is, dan doe je dat net zo makkelijk/moeilijk als elk ander niveau.
     
    Neuzeke, columbella, NiVa0230 en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.809
    32.714
    113
    Ik denk dat dat vooral bij de kinderen zelf speelt?
    Als ik mij niet vergis zit de zoon van @Amarens op het VWO?
    Mijn zoon doet ook VWO en bij hem leeft ook het idee dat hij op het Gymnasium niks anders meer zou kunnen doen, terwijl het hem nu prima afgaat. Hij dacht voorheen ook dat het veel meer werk zou zijn dan bijvoorbeeld HAVO, ook al heb ik uitgelegd dat het zo niet werkt.
     
  10. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Sterker nog mijn zoon doet nu het gymnasium :roflmao::roflmao::roflmao:maar hij kan de klassieke talen na het eerste of derde jaar laten vallen. Bij het echte klassieke gymnasium is het niet mogelijk daar moet je een van de twee talen meenemen naar het eindexamen en dat wilde hij niet. Het idee dat je 6 jaar aan vastzit vond hij niks. Nu heeft hij een keuze en dat voelt veel fijner. Daarnaast vond hij type kinderen die hij bij de open dag gezien heeft niet bij hem aansluiten. Het waren zeg maar types die de hele dag zitten te programmeren en enkel over auto’s en vliegtuigen praten. Binnen het vwo kan je best wel bepaalde keuzes maken en dat is maar goed ook. En er zijn kinderen die heel bewust voor gymnasium of technasium kiezen of voor het tto, het heeft niet zozeer met het advies te maken maar met persoonlijk voorkeur. Sowieso vind ik het knap als ze op deze leeftijd weten wat ze willen!
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  11. poema

    poema Fanatiek lid

    27 jul 2007
    3.913
    403
    83
    Vrouw
    Hier van de week de eerste 5 binnen... tranen met tuiten, want 'nu moet ik naar de havo en dan kan ik geen dokter worden'. Uitgelegd dat het zo niet werkt en dat je met 1 vijf nog niet gelijk naar havo moet. Maar ik denk dat het wel goed is dat ze beseft dat ze dus wel iets harder moet werken om wat hogere cijfers te halen en naar het vwo te kunnen... Voor de goede orde, mij maakt het geen zak uit wat ze doet hoor, maar ze wil het zelf.
    En ik ben dan dus van mening dat je hoger moet gaan halen dan die zes die ze dus heel normaal en goed vinden...
     
    NiVa0230 en Athina vinden dit leuk.
  12. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Afgelopen vrijdag met drie docenten gesproken, er is wel degelijk zorg bij hen. Ze lijkt niet gelukkig, is heel stilletjes en laat te weinig van zich horen tijdens de lessen. Mondelinge deelname is in Duitsland 40-50% van je cijfer, en straks in de bovenbouw soms zelfs tot 70%.
    Ze werkt er wel aan. Daar waar ze vorig jaar helemaal niets liet horen, meldt ze zich nu alleen bij de 110%-zekerheidjes (voorlezen, invulvragen bijv aangeven welk woord er mist in een zin). Jammer genoeg is dat nog steeds te weinig.

    Ze staat voor 6 vakken een 4 (Nederlandse 6), dus op zich nog voldoende natuurlijk... maar er is geen lucht naar boven, ze zien geen directe kans tot verbetering. En voor de hoofdvakken Duits en Wiskunde staat ze nu een krappe 4-/5+ (dus net nog een 5,5) Waar ik dacht dat ze nog netjes een 4- had gehaald op de eerste repetitie, blijkt dit een pedagogische 4 te zijn.... punten technisch had het een 5 moeten zijn :( Dat betekent dus dat ze er echt aan moet gaan trekken of dat er andere keuzes moeten worden gemaakt.
    Volgens één van de leerkrachten lijkt ze het tempo ook niet te kunnen bijbenen tijdens de lessen. Wat ze dan lijkt in te halen door het maken van haar huiswerk.

    Afgelopen weekend een goed gesprek gehad met dochterlief. Over de verschillende punten die de leerkrachten hebben verteld, wat de opties zijn en hoe we er aan kunnen gaan werken. Nu eerst de teugels maar een beetje gaan aantrekken, qua sturing in het huiswerk en telefoongebruik.
     
  13. NiVa0230

    NiVa0230 Fanatiek lid

    14 dec 2018
    1.555
    3.594
    113
    #113 NiVa0230, 23 nov 2020
    Laatst bewerkt: 23 nov 2020
    Ik (of mijn kinderen :p ) ga(an) het nog zwaar krijgen de komende jaren zo te lezen. Wie dat stomme "los laten" bedacht heeft, mogen ze opknopen van mij :p

    Dochter zit nu net in groep 7 maar ik kan nu al gewoon geen gelamlummel met huiswerk aanschouwen zonder er meerdere keren iets van te zeggen en aan te sporen tot actie. Ik prijs haar de hemel in als ze thuis komt met een onvoldoende als ik weet dat ze haar uiterste best gedaan heeft. Maar je kunt me niet kwaaier krijgen dan thuis komen met een onvoldoende omdat buitenspelen, Youtube, Minecraft en weet ik veel wat belangrijker was dan je huiswerk fatsoenlijk maken/leren. Het resultaat telt voor mij niet maar je inzet des te zwaarder!

    Ze mogen hier putjesschepper of professor in de allesweetkunde worden. Als het ze gelukkig maakt, ben ik het ook. Maar ongeacht waar ze voor kiezen, ze moeten er wel voor werken en met een "alles komt me vast wel aanwaaien houding", kan ik echt helemaal niets.
     
    cowgirl80, Zonnestralen en poema vinden dit leuk.
  14. duikster

    duikster VIP lid

    13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Hier een zoon die een echte beta is. Bij hem kan ik dus echt heel blij zijn met een 6 voor zijn talen. Vorig jaar startte hij met een 2,4 op zijn eerste rapport voor engels in 2 havo. Rest van het jaar samen met hem aan getrokken en uiteindelijk met een 5 geeindigd. Hij blij, wij blij. Ik kan niet anders dan heel trots zijn dat hij nu voor zijn 1e rapport een 5,6 staat! Anderzijds als hij voor natuurkunde een 6 haalt vraag ik hem wat er aan de hand was. Een toets kan moeilijk zijn natuurlijk. Hij weet echter nu heel goed dat hij de betavakken beter 7 + kan houden om op die manier compensatie te hebben voor zijn talen, zodat hij dit jaar overgaat en de talenellende grotendeels achter zich kan laten. Grappig genoeg is onze tweede dit jaar op havo gestart en zie ik een zelfde patroon ontstaan.... gelukkig heeft hij al twee jaar gezien hoe de oudste het doet en is hij wel beter gestart. Ook de oudste heeft van vorig jaar geleerd in de zin dat hij wel meer aan zijn huiswerk doet. Dit jaar is er ook echt interne motivatie om over te willen gaan en zo de talen achter zich te kunnen laten!

    hopelijk heeft je dochter het licht gezien na 1 onvoldoende maar dat is nog prima op te lossen. De eerste periode is ook gewoon erg wennen aan nieuwe vakken, nieuwe toetsvormen etc. Ik zie bv met verbazing aan hoeveel lees en luistertoetsen er al vanaf de eerste klas worden afgenomen voor de talen. Dat heb ik zelf echt nooit zo gehad, pas na de derde of zo.
     
    poema en NiVa0230 vinden dit leuk.
  15. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Mijn dochter zit dan op het vwo en heeft haar eerste 2 onvoldoende gehaald. Meteen werd ik gebeld door de mentor of het wel goed ging . Uhh ja hoezo. Ja deze lage punten zijn we niet gewend van haar. Ik had echt zoiets van wow, mag ze ook keer minder periode hebben of falen. Ga daar echt geen punt van maken. Vorige toetsweek had ze voor biologie een 6. Haar streven was een 8. Nu heeft 8.5 gehaald. Dus net wat extra inzet kan ze het wel. Maar ze is ook nog kind.
    Ze doet aan kunstschaatsen op maandag, dinsdag begeleiding voor haar ass na school, zit elke dag van 9 tot 15 en 16 uur op school, savonds nog zn 1 a 2 uur huiswerk of studeren , zaterdag normaal ook windsurfen ( seizoen nu voorbij) en zondag standaard Efteling.
    Eerste periode 2e jaar had ze naast dit alles ook nog 2x per week fysio en gewoon volle agenda. Sorry maar dat is gewoon veel te veel. Nu weer ff gestopt met fysio, ze heeft gewoon geen tijd. Sport wil ze niet stoppen ( logisch) en weekend heeft ze recht op ontspannen. En als dat betekend wat meer 6e en 7e en soms zelfs een onvoldoende dan is dat toch prima. Ze doet zo haar best, het is veel en je mag best is flink op je bek gaan. Dat is ook een leer proces .
    Ze heeft zelfs nog gekozen voor extra vakken omdat ze school echt leuk vind. Plezier is vooral belangrijk
     
  16. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Dit was haar punten lijst waar ze mee overging van vwo 1 naar vwo 2.

    Nu heeft ze 2 onvoldoendes staan . Voor Duits en geschiedenis. Deze gaat ze herkansen ( mag 2 toetsen herkansen, eerste keer dat ze dat nodig heeft) . Duits is nieuw vak en geschiedenis vind ze niks aan. . Rest nog steeds 6/7/8 en zelfs een 9,4. Dus waarom leraar meteen in paniek schiet, geen idee.
     
  17. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.938
    15.247
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Dat is een hele mooie lijst en daarom vind ik het ook niet heel raar dat ze vanuit school bellen. Je dochter volgt toch een bepaalde lijn en als ze daar ineens in afwijkt zouden ze kunnen denken dat er misschien iets mis is. Mijn dochter zit nu in 3 VWO en had haar vorige toets gs een 4,6 en moet nu naar bijles terwijl ze vorig jaar eindigde met een 8 voor gs ;)
    Nu scheelt het dat bijna de hele klas een onvoldoende heeft gehaald dus het wordt een gezellig samenzijn. Was de laatste toets in een reeks van 10 toetsen en ze was er wel een beetje klaar mee ;)
     
  18. lovewinnie

    lovewinnie VIP lid

    13 jan 2007
    16.250
    790
    113
    tilburg
    Moet zeggen dat ze ook wel veel stress had. Ze heeft ook Autisme . En dan zijn nu de pauzes ineens anders, ipv 1x in kwartaal uurtje uitval ( echt zeide) nu ineens paar keer per week ivm docent die corona heeft of wacht op uitslag en geen docent voor waarneem uur. Verplicht mondkapje. Andere pauze ruimte , Hoop kleine dingen die zorgen voor veel stress. Had drm ook wel een dipje verwacht. Gelukkig nu 2e periode stabiliseert ze weer. En enkel weer voldoendes. Mentor ook uitgelegd wat ik denk dat de oorzaak is, echt de corona stress . Ze leert moeilijk uit boeken en zuigt echt alle informatie op die tijdens de les wordt gegeven. Als deze les uitvalt dan moeten ze dat leren uit boeken met waarneem uur. Maar dat is lastig. Ze zoekt nu uitleg op oa YouTube . En dat werkt .
    Het streven van persee een 9/10 is wel omlaag nu. Ze is voor sommige vakken echt al tevreden met een 6. Bijv Frans, geschiedenis en aardrijkskunde. Biologie en wiskunde wil ze minimaal een 8. Haal je geen 8 voor biologie mag ze dit van niet meenemen naar de bovenbouw. En dus zet ze daar alles op in.
    Vind vooral dat school leuk moet blijven . Uitdaging is voor dochter juist motivatie. Maar mijn zoon bijv ga ik straks bewust niveau onder zijn kunnen zetten omdat te moeilijk juist demotiverend is en hij zou opgeven en voor hem gevoel wellicht falen. Hij heeft voorlopig advies kl maar wil bl en indien mogelijk zelfs praktijkonderwijs ( zit nu op sbo met dysharmonisch maar gemiddeld goed IQ dus dat zal nog een dingetje worden aangeZien praktijk onderwijs IQ graadmeter is)
     
    Anouk2005 vindt dit leuk.
  19. Eruanna

    Eruanna Bekend lid

    13 mei 2013
    918
    903
    93
    Maar dan is het toch juist heel attent van school dat ze even informeren hoe het gaat? Zij zien natuurlijk ook wel dat leerlingen last hebben van alle corona-maatregelen. Ze zullen ook wel begrijpen dat cijfers dan wat zakken, maar het zou toch erg jammer zijn als sommige leerlingen helemaal het spoor bijster raken door deze ongewone periode terwijl ze anders bijv. op een hoger niveau door hadden gekund. Ik vind het juist wel positief dat ze daar alert op willen zijn, dan kunnen ze leerlingen wellicht met wat extra steun door deze tijd heenslepen. En als die extra steun niet nodig is of niet gewenst, dan zeg je dat toch gewoon en is het klaar.
     
    lovewinnie en tuc vinden dit leuk.
  20. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    ik dacht dat ook altijd.
    Tot ik mijn zwager ontmoette.
    Die zat op het gymnasium en deed actief aan motorcrossen.
    Tijdens de rust zat ie even een boek van school door te lezen, want tsja toch een toets maandag.

    In de klas werd ie wel scheef aangekeken.
    Motorcross was nou niet echt iets wat daar ‘normaal’ was.
     

Deel Deze Pagina