Haha dat dus. Mijn vader heeft een automaat, de eerste keer dat ik daarin reed stond ik opeens stil. Gelukkig reed ik niet zo hard en op een rustige weg. Daarna niet weer gebeurd hoor. Zet mijn linkervoet als ik hun auto rijd, gewoon links neer, dan gebruik ik hem ook niet.
Wat mij helpt is mijn linkervoet helemaal links in de auto neer te zetten. Dan gebruik ik die voet niet automatisch.
Tja. Dat kan je heel hard blijven roepen; maar mijn brein denkt daar toch echt wat anders van. En ik vind dat toch net iets vervelender met een bak van 45.000 onder mn reet dus eh mij niet bellen. Ik pak mn eigen auto wel hahaha. Dan kom ik er ook
Mijn man heeft een hybride automaat. Ik kan er moeilijk aan wennen en ben een keer bijna over de rotonde gereden omdat ik de koppeling zocht. Tot zover mijn ervaring. Man daarentegen vindt het erg fijn en overweegt een volledig elektrische automaat. Ik hou het zelf bij handgeschakeld, gewoon stukje voorkeur!
Zowel mijn man en ik hebben beide een automaat. Vind het ideaal. In het begon wel even moeten wennen toen ik van schakel naar automaat ging. Van de garage naar huis tot bijna 2 keer tot met mijn tandjes op het dashboard maar inderdaad als tip om je linkervoet op een andere plek te plaatsen deed bij mij wonderen
Nou inderdaad hoe weet de auto nou of je wil gas geven of remmen. Edit laat maar, vroeg het aan mijn man die zegt als je gas los laat wil je remmen.
Dan snap ik het nog niet hoor. Wat als je been ineens gigantisch jeukt bijvoorbeeld en je dus even je voet van het gaspedaal tilt om te krabben, als je hem dan terugzet, dan remt de auto? Lijkt me echt eng als dat zo werkt...
Heel eenvoudig eigenlijk. Als ik het gas los laat, remt de auto af. De mate waarin hij afremt is in te stellen via flippers aan het stuur. Dus de intensiteit van het afremmen is volledig in te stellen naar eigen wens. Dit stel je voor jezelf in. Je kan er ook voor kiezen om wel nog te remmen via het pedaal, de rempedaal is gewoon aanwezig. Dat is ook verplicht vanwege noodstops. Bovendien als ik het gas los laat, laadt de accu weer op. Regeneratieve werking
niets engs aan, suuuuuuuper relaxed en heel fijn. Nog nooit zo lekker gereden. Heb de auto nu een maand, en was na 2 dagen gewend.
Ja, nadat ik je uitleg zag, bleek het anders te zijn dan ik dacht. Gas indrukken, is altijd gasgeven dus en gas helemaal los is zachtjes remmen en dan gebruik je dus alleen je rempedaal voor onverwachts snel remmen? Mijn man zet zijn prius meestal op “berg” als hij zijn gas los gaat laten voor een stoplicht, want dan remt hij dus ook automatisch precies voldoende voor extra goed opladen.
Zo ongeveer idd. Als ik het gas los laat kan ik de auto zachtjes laten afremmen maar juist ook heel hard. Is maar net hoe je het instelt. Ik kan 5 niveaus instellen hoe hard de auto afremt als ik het gas los laat. Of ik zet het systeem volledig uit en dan moet ik weer zelf remmen . Dat is de modus voor mensen die het eng vinden
Ik trap in een automatisme soms nog wel eens een denkbeeldige koppeling in, maar dan trap ik dus in het luchtledige, dus niet per ongeluk op de rem. Echt hoor, automaat rijdt heerlijk. Zeker in een elektrische auto. Bij een benzine auto hoor je de auto nog doorschakelen als je in een automaat rijdt. Maar bij een elektrische is dat natuurlijk niet zo. Ik ben echt een bekeerling hoor, helemaal enthousiast voor elektrisch rijden. Het rijdt zo stil en ik vind het groene aspect ook heel fijn.
Nee helemaal niet eng. Ik was eerst erg sceptisch en zei tegen mijn man dat ik die functie niet zou gaan gebruiken. Nu rijdt ik alleen maar met 1 pedaal. Zo ontzettend fijn. Volgens mij is deze functie overigens alleen beschikbaar in 100% elektrische auto’s. Als ik nu in de benzine automaat van mijn man rijd, erger ik me eraan dat die niet op de motor afremt, en dat ik dit zelf moet doen