Tegenvallende cito resultaten groep 3

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door sunshine83, 24 jun 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.282
    3.526
    113
    Ik bedoelde dat de juf niet weet waar het aan ligt, dat je daar niet zoveel mee op schiet en dat ik daarom dus de juf even om meer duidelijkheid zou vragen zodat je inderdaad weet of ze het concept van de cito wel begrijpt of dat er iets anders is wat ze lastig vind.
    Zie dat ik het in mn eerste berichtje niet helemaal duidelijk heb geschreven.
     
  2. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.144
    1.066
    113
    Mijn jongste dochter scoorde op kleutercito's rond de II. Heeft op haar eerste cito's in groep 3 (voor 1e corona lockdown) voor alles V- gescoord behalve DMT (dat was II). Bij haar lag het echt aan de concentratie, andere vraagstelling e.d. Obv goede methodetoetsen over naar groep 4.

    Bij M4 cito's scoorde ze III-IV, ondanks 2e schoolsluiting en de achterstand waarmee ze in groep 4 begonnen leek te zijn. Ze komt dus prima mee en lijkt steeds meer te wennen aan de toetsvorm. Ik ben zelf nieuwsgierig wat rapport nu zal laten zien, nu ze goed ingesteld is op medicatie en ze ip geen echte last meer zou moeten hebben van al die schoolsluitingen.

    Het is volgens mij niet voor niets dat ze met oog op middelbare school vooral de resultaten vanaf groep 6 bekijken, omdat juist groep 3/4/5 nog zo in teken staat van leren lezen, rekenen, schrijven dat dit nog niet noodzakelijkerwijs laat zien wat capaciteiten zijn.

    Mijn oudste dochter is een zwakke lezer met zwakke spelling (nooit slecht genoeg voor dyslexie onderzoek, maar wel zwak). Zij vond lezen daarom ook niet leuk en deed het niet zo veel. Ze heeft vooral voor begrijpend lezen en woordenschat veel wisselende scores gehaald, omdat ze weinig las. Vanaf groep 6 was het lezen ook bij haar zodanig ontwikkeld dat lezen leuker werd en ze 'het door kreeg'. Ze ging omhoog in cito scores naar I en soms I+. Ze gaat na de zomer naar het VWO (met IV score voor spelling...).
     
    TotalBella en Zonnestralen vinden dit leuk.
  3. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.809
    32.714
    113
    Nou ja dit dus. Hier juist totaal andersom. Alle 3 haalden ze 4 of 5 scores op de kleuter cito. Daarna eigenlijk alleen maar 1 en 2.
    Willen ze die kleuter cito niet ook af gaan schaffen?
     
  4. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.638
    21.132
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hier hebben ze hem voor de kleuters gelukkig afgeschaft. Cito in groep 2, wat een onzin zeg.
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  5. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.955
    7.884
    113
    Vrouw
    Vanaf zomer 2022: https://www.parool.nl/nieuws/kleutertoetsen-blijven-tot-2022-mogelijk~bae6c5ee/#:~:text=Kleuters%20kunnen%20nog%20tot%201,krijgen%20met%20de%20omstreden%20kleutertoets.&text=Ze%20zeggen%20daarom%20weinig%20over,Cito%20nog%20op%20duizenden%20scholen..

    Bij ons hebben ze juist dit jaar voor het eerst een kleutercito afgenomen in groep 2. Eerder zeiden ze een ander systeem te hebben.
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  6. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.121
    4.336
    113
    Home
    Hier ook geen Cito’s in groep 1 en 2 want het word zo anders in groep 3
    Dus dat het dan veranderd is vrij logisch vind ik
    Je hebt ook 10 minuten gesprek dus dan kan je dan eventueel je vragen kwijt als het onduidelijk is
     
  7. evsi

    evsi Actief lid

    3 mrt 2015
    104
    46
    28
    NULL
    NULL
     
  8. Snoopy1983

    Snoopy1983 VIP lid

    11 feb 2008
    9.512
    4.709
    113
    Vrouw
    Het zegt inderdaad nog niet zoveel. Toevallig is het bij mijn oudste altijd redelijk gelijk gebleven, vanaf groep 3 l of ll, soms een lll bij begrijpend lezen.
    Middelste zit nu in groep 3 en heeft ook l en ll, maar bij een volgende cito kan het zo weer anders zijn. Begrijpend lezen is hier ook voor het eerst afgenomen E3, ze moeten daar soms echt nog aan wennen. Ik zou me er echt geen zorgen om maken. En anders toch even bij de leerkracht aangeven, maar ook die zal denk ik zeggen dat de vraagstelling heel anders is in groep 3 en ze daar echt aan moeten wennen.
     
  9. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik ben leerkracht en heb nu zelf een kind in groep 3. Maar ik kan me om een CITO-toets in groep 3 echt geen seconde druk maken. Waarom ze dan toch afgenomen worden? Omdat je op een gegeven moment een groeilijn wilt kunnen zien. Het is net als met de grafieken van lengte en gewicht die het consultatiebureau maakt. Eén zo'n stip van een willekeurig meetmoment zegt eigenlijk niks. Pas als je een reeks ziet, kun je het gaan duiden. En dan nog is één dip of één piek niet direct reden tot paniek. Even de volgende meting afwachten en kijken hoe het er dan voor staat.

    En om de metingen van het consultatiebureau nog even bij deze vergelijking te houden: bij het consultatiebureau kijken ze niet alleen naar de grafieken. Ze combineren dit met allerlei andere gegevens. Denk aan vragen zoals hoeveel en wat je kind eet, of je kind voldoende energie heeft en zich verder ontwikkelt. Een kind dat op de grafiek met gewicht altijd vrij laag zit, maar verder levenslustig is, zich goed ontwikkelt, zelden ziek is, daar hoef je niet mee naar een kinderarts.

    Zo ook met de CITO's op school. Dat is maar een deel van het plaatje. Sowieso wordt hier al genoemd dat de methodetoetsen er nog naast liggen. Maar ook gewoon wat je ziet in de klas. Kan een kind meekomen tijdens de les? Lukt het om (na uitleg) de opdrachten te maken? Als er een onderdeel is waarbij je extra uitleg hebt gegeven en wat meer samen hebt moeten doen voordat het kwartje viel, lukt het dan een week later nog steeds? En dat bekijken we niet één keer, maar een heleboel keren opnieuw. Dat zijn dingen die niet in een grafiek staan. en daarom voor ouders misschien minder tastbaar. Maar tijdens oudergesprekken komen dit soort dingen als het goed is wel naar voren.

    CITO (of een ander leerlingvolgsysteem) is echt wel een handig instrument hoor. En ik snap dat ouders de uitslagen ook willen weten. Maar je moet er ook weer niet te veel waarde aan hechten. Het is geen eindexamen ofzo. Het is gewoon dat wat het is: één van de manieren om de schoolontwikkeling van je kind te volgen. Na een paar jaar verzamelen van dit soort gegevens, geeft het een steeds beter beeld van hoe je kind meekomt op school. Het is geen eindexamen waarvoor je moet slagen om door te kunnen.
     
    Roanna, Mississippi, HappyRabbits en 5 anderen vinden dit leuk.
  10. MissXray

    MissXray Fanatiek lid

    19 sep 2020
    1.688
    1.612
    113
    Vrouw
    Ik zou me niet druk maken om de cito uitslagen. Wat kan dat een verkeerd beeld geven.

    Hier een hele vroege leerling bijna lang laten kleuteren om een IV voor de rekencito in groep 2. Leerkracht bleef maar zeggen dat deze uitslag niet bij hem paste, maar als ouder deed het me flink twijfelen. In groep 3 en 4 scoorde hij foutloos op de rekencitos en haalde daarmee dus een I en kwam zo in de plusklas voor rekenen.

    Overigens een III voor begrijpend lezen dit jaar. Kon de juf zich ook niet druk over maken, want op methodetoetsen laat hij zien dat hij het kan. Tegenwoordig luister ik naar de goede raad van de leerkracht dus.
     
    HappyRabbits vindt dit leuk.
  11. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.809
    32.714
    113
    Fijne leerkracht! Hier vonden ze dat wel een reden voor een jaar extra kleuteren, spijt van gehad zeg. Jaren daarna heeft hij zich alleen maar lopen vervelen. Hij gaat nu met heel goede cijfers over naar vwo 2.
     
    MissXray vindt dit leuk.
  12. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.890
    4.387
    113
    Eerlijk gezegd schrik ik er best een beetje van dat er al zoveel waarde wordt gehecht aan deze citoscores. We hebben het hier over groep 3 en tegenvallende scores!? Het is een meetinstrument maar bij zulke jonge kinderen spelen er zoveel andere zaken mee. Wil je echt al thuis gaan oefenen met begrijpend lezen? Een gesprek met de juf omdat de curve afbuigt? Aan het kind vragen wat ze zelf van de scores vindt?? Hoeveel druk leg je je kind dan zo jong al op. Sorry, ik wil niemand aanvallen, maar ik schrik hier best van. Hoe gaat het sociaal emotioneel? Heeft ze veel vriendjes, goede contacten? Is ze gelukkig in de klas? Is dat op deze leeftijd niet belangrijker?
     
    dreumesje, olleke, Forumnaam en 5 anderen vinden dit leuk.
  13. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.075
    3.516
    113
    Mee eens. Vooral de citoscores niet bespreken met je kind, het is veel te abstract voor een kind uit groep 3 om te begrijpen.
    Onze oudste zit in groep 5, daar hebben we uitgebreid het rapport bekeken maar de cito grafiekjes heb ik weggelegd. Die laten een iets ander beeld zien namelijk dan dat de juf van haar heeft in de klas en gelukkig zijn de juf en ik het helemaal eens over de oorzaak daarvan. Voor mijn dochter is het alleen van belang om te lezen dat juf ziet dat ze goed haar best doet en dat ze prima meekomt met alle vakken. Ohja en dat ze het superleuk vind op school, superbelangrijk.
     
  14. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    Volgens mij moeten veel kinderen in groep 3 wennen aan de Cito-)toetsen. Heel anders dan in de kleuterklas en ook anders dan de methodetoetsen. Zou laagdrempelig aan de juf vragen hoe zij het ziet en verder volgend jaar afwachten.

    @ikkie97: Mijn kinderen zouden vragen waar ‘die grafiekjes’ zijn als ik het er uit haal. Hier zou er daardoor dus alleen maar meer nadruk op komen te liggen op die manier, want ‘waarom mogen ze ze niet zien?!’. Het is hun rapport en het is zoals het is, hier mogen ze ze dus gewoon zien en we hebben het er over. Ze begrijpen het met wat uitleg ook prima. We rekenen ze er niet op af, bespreken het ook niet veroordelend, gewoon net als de rest van het rapport.
     
  15. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.890
    4.387
    113
    Is ook prima uit te leggen, zeker als ze wat ouder zijn. Maar hier gaat het om groep 3, zou er nog niet al te veel waarde aan hechten. Net wat je zegt, desnoods even laagdrempelig informeren. En er zit toch meestal een 10-minutengesprek nadat het rapport is uitgedeeld? Dan is een mooie gelegenheid.
     
  16. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    Ook in groep 3 kun je het uitleggen, toch? :) Tien minuten gesprekken zijn hier bij het laatste rapport alleen als de leerkracht of ouder het wil, dan kun je het aanvragen. Denk dat dat op meer scholen zo zal zijn.
     
  17. sunshine83

    30 jun 2020
    56
    17
    8
    Bij ons op school zijn de rapportgesprekken met de kinderen erbij, dus dan krijgt ze ook wel mee dat erover gesproken wordt dat begrijpend lezen wat extra aandacht vraagt. Dat vind ik ook niet zo'n probleem als dat op een goede manier besproken wordt.
    Het is ook niet zo dat ik me enorm druk maak om haar scores in groep 3, dat kan ik ook wel relativeren, maar ze heeft verder ook wel wat een dip in hoe ze in haar vel zit, dus ik ben een beetje zoekende in wat de oorzaak kan zijn. Is ze aan het onderpresteren of vind ze het juist moeilijk op school? Is er iets anders dat haar belemmert, etc.
     

Deel Deze Pagina