Pré advies groep 7

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Snoopy1979, 15 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Naar aanleiding van een onverwacht pré advies voor onze dochter, even de vraag waar dit bij jullie scholen op wordt gebaseerd. Alleen de (laatste) cito's? En als het heel anders is dan verwacht, maar je hebt het hele jaar niets erover gehoord, alleen maar dat je kind het heel goed doet, is dat dan vreemd dat het advies heel anders is dan verwacht, of kan het prima komen doordat ze alleen naar de cito's kijken?
    Vanavond tweede gesprek hierover, maar wil eerst even ervaringen horen.
     
  2. frums

    frums Bekend lid

    25 sep 2011
    629
    271
    63
    #2 frums, 15 jul 2021
    Laatst bewerkt: 15 jul 2021
    Hier al een oriënterend advies eind groep 6, puur gebaseerd op de cito, en dan alleen rekenen en begrijpend lezen.
    De scores vanaf de E6 tellen hier mee..dat is er nu nog maar een afname natuurlijk. Eind groep 7 heb je al 3 afnames gehad.

    De reden dat ze dat hier al in groep 6 doen, is om ouders een beetje ' voor te bereiden' op het advies in groep 7.
    Als een kind normaal meekomt en gemiddelde cito scores haalt (dwz een C/III), zit je op het gemiddelde uitstroom niveau: mavo. En dan valt ouders vaak tegen.

    Het advies in groep 7 omvat naast bovengenoemde ook dingen als werkhouding, concentratie, motivatie, huiswerk attitude, etc.
     
  3. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Bij ons wordt dat vrij helder gecommuniceerd.
    Ze kijken naar:
    - de cito's vanaf groep 6, dus M6, E6, M7 en E7. (Ik weet overigens niet of dat dit jaar anders is vanwege corona, ik heb een schoolverlater, dus hier stond alles wel vast al) Maar bij de cito echt naar rekenen en begrijpend lezen. Als je voor spelling en DMT VWO zou halen en voor rekenen en begrijpend lezen basis, dan wordt het geen gemiddeld advies maar gewoon basis.
    - de overige resultaten die in de klas en met toetsen behaald worden.
    - werkhouding.

    Naar mijn idee tellen de cito's begrijpend lezen en rekenen voor het allergrootste deel van het advies. Vooral wanneer deze "niet goed" zijn. Een advies valt dan heel snel "lager" uit. Mocht er echt een mega verschil zijn tussen de cito van die 2 en de methode toetsen dan wordt daar wel goed naar gekeken. Dus als jouw kind op het rapport voor die vakken alleen maar 9ens heeft, en de cito komt basis/kader uit dan wordt dat zeker meegenomen.
    En werkhouding kan hier ook wel een ding zijn. Dit jaar toevallig bij vriendinnen van dochter. 1 meisje kan zeker wel HAVO, maar vanwege haar ontzettend harde werken misschien wel VWO. Zij heeft een HAVO/VWO advies gekregen.
    Een andere vriendin die met een beetje werken best VWO zou kunnen heeft een HAVO advies gekregen echt vanwege de werkhouding. Daar wordt ze ook al vanaf groep 6 voor gewaarschuwd maar ze doet er niets mee.
     
  4. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.749
    736
    113
    Q zit wel in groep 7 maar ze krijgen ‘pas’ in september een pre advies. Echter is al vanaf half groep 7 aangegeven welk advies ze verwachten dat ze minimaal gaat krijgen zodat je jezelf al kan oriënteren op mogelijke vo scholen.
    Hier wordt gekeken naar Cito’s, werkhouding en overige toets resultaten. Ik begreep dat alles even belangrijk is.
    Wel is gezegd dat begrijpend lezen en rekenen als meest belangrijke onderdelen voor het advies worden gezien.
     
  5. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    #5 Snoopy1979, 15 jul 2021
    Laatst bewerkt: 15 jul 2021
    Ik zal even meer uitleg geven. Het was hier maar een 10 minuten gesprek. Waarin er vooral werd verteld hoe ze gegroeid is dit jaar, want ze had psychische problemen, maar dat gaat sinds kort echt heel veel beter. Toen hebben ze de plaatsingswijzer laten zien (met die pijltjes) en toen kwam er dus mavo uit. Terwijl ze het de afgelopen jaren heel goed heeft gedaan, ook met de cito's, overal I+, I en II. Eind vorig jaar zeiden ze dat ze makkelijk vwo kon doen. Naar dochter toe hebben we dat genuanceerd naar havo/vwo. Afgelopen jaar alleen maar gehoord hoe goed ze het doet. Laatste cito's waren iets minder, bij de vorige heeft ze door ziekte wat in moeten halen, waardoor het waarschijnlijk minder ging. Bij de laatste cito's had ze tegelijkertijd onderzoeken bij de orthopedagoog, dit werd ons pas bekend tijdens de onderzoeken en cito's zelf, de leerkrachten hebben ons hier niet over geïnformeerd (voor ons echt niet te begrijpen). Ook was het thuis onrustig omdat mijn vader net een maand geleden overleden was.
    Ik heb erg het gevoel dat vooral ze naar de laatste 2 cito's gekeken hebben.

    Het advies op zich is prima, want ik zie met mijn oudste ook dat ze hoe dan ook prima op de juiste plek terecht zal komen, welk advies je ook krijgt (ze kreeg eigenlijk mavo advies, maar door haar inzet mavo havo en ze zou nu naar vwo 2 kunnen).
    Maar wat mijn erg verbaast is dat ze op vwo advies zat, nu op mavo en dat wij het afgelopen jaar hier niets over hebben gehoord. Toen ik thuiskwam dacht mijn oudste dat ik een grapje maakte. Mijn dochter waar het om ging was helemaal van slag, want ze doet zo haar best, ze heeft haar hele schoolcarrière alleen maar goede cijfers gehaald, en nu krijgt ze vanuit het niets een mavo advies te horen. Ze weet dat het gewoon prima is. Maar voor haar gevoel past het niet bij haar. En voor ons ook niet.
    In de app bij de leerkrachten dus aangegeven een extra gesprek te willen, omdat wij het vreemd vinden dat in 1 jaar tijd, het advies van vwo naar mavo is gegaan, zonder dat wij hier iets over gehoord hadden van tevoren. Enige waarmee ze toen reageerden was dat dochter hele grote stappen had gemaakt afgelopen jaar. Oftewel, totaal niet afsluitend met dat wij in onze app aangaven.
    Dit is trouwens niet het enige voorval geweest het afgelopen jaar. Wij hebben meerdere gesprekken gehad en nog veel vaker geappt. Maar ze snappen dochter absoluut niet en ook niet dat wij afgelopen jaar hebben aangegeven.
     
  6. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.482
    1.717
    113
    Gebaseerd op citocijfers, maar ook inzet en gedrag tellen ernstig mee.
    Zoon is op het laatste keihard afgerekend en heeft de opdracht om keihard aan zichzelf te gaan werken.
    Wij herkennen zoon niet in het gegeven advies, juf denkt ook dat hij meer kan maar nu kon ze niet hoger geven. De dag na het advies hebben we heel lang gebeld met elkaar.
     
  7. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.147
    1.068
    113
    Hier was het schooladvies ook gebaseerd op cito's (vanaf groep 6) rekenen en begrijpend lezen (en enigszins studievaardigheden) en werkhouding. En dan kan het bij de eindtoets nog naar boven worden bijgesteld als kind daar goed scoort.

    Mijn dochter kreeg VWO advies omdat ze op die cito's vanaf groep 6 I scoorde en ze een heel goede, zelfstandige werkhouding heeft. De cito's van spelling heeft ze sinds groep 6 niet meer dan IV gescoord, woordenschat en DMT wisselden ook nog wel tussen II-III, maar waren nooit I. Maar die telden dus ook veel minder mee.

    Als het 'tegenvalt' in gesprek gaan, met je kind erbij, en bespreken waarom het nu dit advies is en wat er eventueel zou moeten veranderen om hoger te kunnen scoren. En in hoeverre je kind daarin te motiveren is.

    Overigens is het mijn ervaring dat je alleen iets van school hoort als je kind tov groep erg opvallend (slecht) scoort en zelfs die communicatie is niet heel uitgebreid...
     
  8. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.812
    32.715
    113
    Dit viel mij even op, maar dit is heel logisch en komt vaak voor bij wat slimmere kinderen. Ze kunnen het ook immers doen zonder er veel voor te doen, dus waarom dan moeite doen en of een actieve werkhouding hebben? Mijn zoon deed nooit wat op de basisschool en werd er ook vervelend. Zijn argument, als ik niks doe heb ik ook alles goed. Tja, dan kun je ook niet veel inbrengen. Zijn werkhouding nu op de middelbare is echt enorm goed. Is zelfs genomineerd om die reden op school.
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  9. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.812
    32.715
    113
    Hier keken ze alleen naar de cito (begrijpend lezen en rekenen) en dan waren ze altijd aan de voorzichtige kant.
     
  10. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ze zijn hier op school echt wel goed in het bieden van verrijking e.d.
    Zij wil gewoon helemaal niks. Tja, dan houdt het voor school ook op.
     
  11. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.812
    32.715
    113
    Ja ik herken dat wel. Maar jammer dat ze zo'n meisje daarop afschrijven.
     
  12. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ja ik weet ook niet wat ze meer hadden moeten doen.
     
  13. Hoihoii

    Hoihoii Actief lid

    16 dec 2018
    221
    143
    43
    Vrouw
    Wat waren de laatste 2 cito uitslagen van begrijpend lezen en rekenen? Als dat allebei rond de III is zou dat het mavo-advies verklaren, als het advies uit zo'n standaard plaatsingswijzer rolt.
    Maar dan zou ik wel van school verwachten dat ze uitleggen hoe het kan dat ze van I/II is afgedaald naar III, en of dat past bij wat ze ook op methodetoetsen/in de klas laat zien.
    Hier iets minder belangrijks, dochter (groep 5) was bij spelling van een II, naar een III, naar een IV gezakt. Ik kreeg bij 10 min gesprek keurig uitleg hoe dat kon, welke fouten dochter maakte etc.
    Dus bij jullie zou ik zeker uitleg verwachten/vragen!
     
  14. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.812
    32.715
    113
    Nou gewoon vwo als ze op dat niveau werkt en niet havo bijvoorbeeld.
     
  15. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ze werkt niet op dat niveau. Ze haalt dat niet omdat ze niks doet.
     
  16. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.812
    32.715
    113
    Oh dan heb ik je verkeerd begrepen. Dan houdt het op idd. Al kan dat ook goed door onderpresteren komen natuurlijk
     
  17. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ja dat kan ook zeker. Maar ik ervaar zelf wat school doet voor hele vlotte kinderen, ik denk dat ze meer niet kunnen doen.
    Het is ook een stuk karakter dat haar in de weg zit. Ik hoor haar moeder in de kleuterklas nog zeggen: ik hoop dat je altijd zo eigenwijs blijft, dan ga je ver komen.
    Ik had daar toen al wel mn bedenkingen bij, maar met alles wat ik in haar sociale leven en school hoor heb ik juist het idee dat het haar alleen maar in de weg zit.
     
  18. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    Bij ons is het gebaseerd op de laatste Cito’s, maar ook zeker werkhouding en werk in de klas. En soms andere factoren.
    Mijn zoons voorlopig advies was mavo, Cito’s wel allebei op II, werkhouding goed, klassenwerk ook op havoniveau, maar omdat ie was blijven zitten, waren ze bang dat het resultaat kwam door de ‘herhaling’ (wat natuurlijk goed mogelijk was). Dus aan de voorzichtige kant zijn ze wel, terecht ook.

    Ik hoop dat het gesprek wat inzichten oplevert voor jullie, want ik kan me voorstellen dat je in jullie geval met vragen zit.
     
  19. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Net het gesprek gehad, voor beide kanten heel verhelderend. Ik zag nu ook duidelijk dat de cito resultaten dit jaar echt wel wat minder waren dan andere jaren. En de leerkrachten hadden niet door dat het overlijden van opa en de onderzoeken bij de orthopedagoog zo'n invloed hadden op onze dochter. Daarbij is de adviescommissie héél voorzichtig. En zij kijken vooral naar de cito's, de leerkrachten naar de leerling en hoe het jaar was. Jammer dat ze overruled zijn door die commissie, want zelf denken ze dat ze havo prima aankan.
    Het voorzichtige advies herken ik heel erg van de oudste, die had voorlopig advies mavo, definitief mavo havo en zou nu naar vwo 2 kunnen als ze zou willen (wil ze niet).
    En we spraken net toevallig een leerkracht van groep 8, die ook aangaf dat die commissie heel voorzichtig is en aardig wat kinderen nog opstromen op de middelbare (ik weet niet of dat zo goed is, maar ok).

    De leerkrachten dachten trouwens dat ze in januari wel al mavo hadden genoemd, maar dat is echt niet zo, want dat hadden we dan zeker wel onthouden. Toen zeiden ze dat ze wel de cito's hadden laten zien, maar goed, wij weten natuurlijk niet wat voor score bij welk niveau hoort. Wij hebben altijd alleen maar gehoord dat ze het zo goed doet.
    Dus was een goed en verhelderend gesprek, voor beide kanten.
     
    Eppo82 vindt dit leuk.
  20. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Gelukkig, nu kun je volgend jaar even rustig kijken hoe het zich ontwikkeld.
     
    Snoopy1979 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina