Hallo Lieve mensen, Ik ben van plan een klein bedrijfje op te zetten vanuit huis. Ik voldoe aan alle criteria om mij in te schrijven bij de KVK. Heb een heleboel netjes uitgewerkt op papier staan maar ik ben geen "super administrateur" zeg maar. Zijn er dingen die ik absoluut niet moet vergeten? Of maak ik me drukker dan nodig is. Misschien mensen die deze vraag kunnen beantwoorden? Liefs,
Waar maak je je precies druk over. Als je aan de eisen voldoet dan kan je je inschrijven. Afhankelijk van het bedrijf kan je er voor kuezen om een groot deel van je administratie zelf te doen. Ik doe bijv alles zelf qua facturen/btw aangifte. De boekhouder houdt een vinger aan de pols en doet de ib aangifte.
Ik wil dan wel starten maar het is niet zo dat ik direct overal verstand van heb , zeg maar. Hier ga ik natuurlijk ook hulp bij krijgen. Dus ik ben een beetje bang voor hele lastige vragen.
Die zul je altijd krijgen. Bij mijn man is t dan best makkelijk om te zeggen : ik ga t uitzoeken/ ga kijken wat de opties zijn. Weet niet of dat bij jou ook kan
Je hoeft niet bang te zijn, heel veel mensen die daar komen staan nog aan het begin van hun onderneming. Het is voor mij al weer ruim 12 jaar geleden maar ik kreeg volgens mij geen lastige vragen en als ik die wel kreeg zou ik gewoon om uitleg vragen.
Bij mij heeft de notaris het geregeld na de bv oprichting. Heb 1 formuliertje moeten tekenen geloof ik.
Die lastige vragen krijg je niet zo zeer met het inschrijven hoor, althans niet dat ik me kan herinneren. Ja welke groep je onder wilde horen qua bedrijfsvoering. Kreeg ik dat stompzinnige detailhandel geneuzel er ook bij. (buma stemra en nog wat). Leer je wel aan dat je je administratie goed bijhoud in een centrale map met maand/kwartaal indeling oid. Als je de boekhouding dan uit handen geeft, dan bespaard je dat behoorlijk wat aan kosten. Zijn ook online dingen voor, dan scan je met je telefoon je bonnetje in bijv. maar allicht is t dan wel handig dat Mja...nee radio bij een middeleeuws kampement...werden boeiende bezwaarschriften, dat dan weer wel. Had de blik van de ontvanger wel eens willen zien. Zit je met behoorlijke risico's dan wel even nadenken over de ondernemingsvorm. (eenmanszaak/bv etc)
Let wel op, er moet zo'n heel treintje op gang komen, dat overal duurt. De accountant regelde de notaris, pas met de akte kon ik de kvk regelen, pas met het kvk nummer kon ik mijn bankrekening en aov regelen, pas met mijn bankrekening kon ik mijn pensioen regelen. Je bent zo 2 maanden verder.
De inschrijving bij de KVK stelt niet zoveel voor. Handtekening zetten en betalen. Daarna is het belangrijk je boekhouding goed bij te houden en aangiftes te doen. Dit kan ook via online boekhouden. Ik zou ook zeker kijken naar welke verzekeringen je af moet sluiten.
Ik heb geen enkele verzending afgesloten. Werk meer dan 15 jaar als zzp’er. Een keer drie maanden eruit geweest na een operatie. Een AOV bijv is erg duur. Wij kunnen ook van een salaris leven. Dus zou goed kijken waarvoor/of je je wil verzekeren.
Bij de KvK heb ik destijds voor een heel klein prijsje een cursusmiddag gedaan, dat ging over alles wat er bij komt kijken, dus opstarten, administratie etc. Administratie deed ik zelf, ging eind van het jaar naar de boekhouder en dat was het wel. Moeilijke vragen kreeg ik niet. Ik heb nu geen eigen zaak meer, maar overweeg het wel om wat op te starten. Dan ga ik me weer inschrijven, maar dat komt wel goed.
Ik vind een AOV juist wel heel belangrijk. Het is redelijk wat geld, al vond ik het ook wel weer meevallen, maar ik heb de rust dat we gewoon een goed inkomen houden als ik ziek zou worden. Ik ben hoofdkostwinner. Ook als we weer een hypotheek gaan afsluiten, is de AOV een garantie op mijn inkomen. Het is voor mij ook verplicht, ik zit in een cooperatie en moet de kosten voor de waarnemer dragen in geval van nood. Ik heb ook een aanvullende beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Ik betaal me ook blauw aan verplicht pensioen, maar ook daarvoor geldt dat het dan wel gewoon goed geregeld is.
Kvk is zo gedaan, halfuur sta je weer buiten. Ik kreeg 3 dagen later alles binnen en heb een zakelijke rekening afgesloten en dat was het. Boekhouding doe ik zelf en de btw en ib doet mn boekhouder. Meer is het niet. (bij een klein bedrijf dan zoals je zelf aangeeft) Ik weet niet wat je verwacht aan omzet maar als dit niet meer wordt dan 20.000 per jaar kan je ook gebruik maken van de KOR.
Wij hebben niks met de notaris hoeven regelen. Bij de inschrijving was alleen de vraag wat voor bedrijfsvorm en onder welke categorie hij zou vallen.
Voor een bv heb je een oprichtingsakte nodig, bestuurdersregister en weet ik wat. Ook voor je eenmansbedrijfje.
Maar het gaat hier toch niet over een BV maar gewoon over een eenmanszaak? Het inschrijven stelt echt niets voor, TS! En mochten ze je een vraag stellen die je niet begrijpt, kun je gewoon om verduidelijking vragen. Zij zijn er puur om jou te helpen je onderneming administratief op poten te zetten, niet om je te ondervragen of je wel geschikt bent voor wat je wilt gaan doen. Het is gewoon een administratieve formaliteit. Wel heel leuk, gefeliciteerd!
Een bv kan ook een eenmansbedrijf zijn Ik ben directeur, grootaandeelhouder (van 100 aandelen ter waarde van 1 cent per stuk op moment van oprichting) en enige werknemer.
Natuurlijk kan dat maar ik vind dat niet echt blijken uit de openingpost, anders waren er inderdaad wel notarissen en dergelijke aangehaald. Maar misschien kan TS het even verduidelijken?
Inschrijving bij de kvk stelt niet zoveel voor hoor! Binnen no time sta je weer buiten, als leek Ik heb toendertijd wel een avondje van de kvk gehad, was een uitnodiging voor startende ondernemers, waar je op moest letten, enz… was wel leerzaam, maar voor een kleine webshop wat ik zelf had niet echt relevant. Succes iig!